جلال جلالی‌زاده

یک فعال اصلاح طلب بدون عذرخواهی از بابت اشتباهات تحلیلی جناح چپ می‌گوید بسیاری از حامیان دولت از عملکرد دولت ناراضی هستند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اعتقاد خطرناکی که آخوندی در روز رأی اعتماد نگفت

روش عباس آخوندی برای دریافت حقوق و مزایای بالا!

«عباس آخوندی»، وزیر سابق راه و شهرسازی و از فعالان اصلاح طلب به تازگی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرد در پاسخ به این سوال که "زمانی که وزیر راه و شهرسازی بودید، مخالفت شما با مسکن مهر محرز بود و البته حواشی و انتقادات زیادی برای‌تان به همراه داشت. بعد از آن مسکن اجتماعی پیشنهاد شد اما این طرح هم به عنوان آلترناتیو به جایی نرسید. چرا شما با وجود مخالفت نتوانستید طرح دیگری را به سرانجام برسانید؟" گفته است:

«اساسا سرمایه‌گذاری، تولید و ساخت مسکن کار بخش خصوصی است، پس چرا باید دولت دخالت کند؟»

او در ادامه می افزاید: ولی این مانع عمل به تعهدهای دولت پیشین، حتی به غلط نمی‌شود. از روز اول وزارت تاکید کردم که به تعهدات قبلی پایبند هستیم و آنها را اجرا می‌کنیم. دولت‌ها شخصیت‌ حقوقی دارند و فارغ از اینکه کدام دولت باشد باید تعهدات آنها محترم شمرده و اجرایی شود. در ایران برخی قصد دارند فقط هو کنند و نمی‌خواهند چیزی را بشنوند و بفهمند یا بحث کنند. از روز اول من تاکید کردم که مسوولیت مسکن اجتماعی با بنیاد مسکن و نهادهای دیگر درگیر تامین اجتماعی است. همین سازمان‌ها بیش از 100 هزار مسکن را با توجه به جمیع شرایط تحویل دادند. به هر روی اشکال ما در ایران به خصوص جامعه رسانه‌ای این است که دولت را با اقدامات توسعه‌ای نمی‌سنجند و فقط به فکر اقدامات خدماتی‌اند. این در حالی است که برای هر گونه خدماتی دستگاه خاص با بودجه مشخص قرار دارد.[1]

*ای کاش آقای آخوندی همین حرفها را در روز رأی اعتماد خود در مجلس هم می زدند تا بیش از 4 سال از وقت مردم برای بهبود فضای مسکن و اجاره بها اینچنین تلف نشود و قیمت مسکن 100 درصد و 200 درصد و بیش از آن افزایش نیابد!

در واقع، این نکته بدیهیست که اگر آخوندی در روز رأی اعتماد خود به نمایندگان ملت گفته بود که قیمت زیاد و کم مسکن برای او توفیری ندارد؛ یقینا نمی‌توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

بدیهیست که تحویل 100 هزار مسکن در طول بیش از 4 سال وزارت نیز به هیچ وجه یک اقدام در خور توجه و تحسین نیست و شق القمر محسوب نمی شود.

البته این نکته واضح است که دخالت در بازار بایستی عقلانی و متناسب با اصل خصوصی سازی باشد و اصل هم بر خصوصی سازی است اما در این میان هرگز نباید ابزارهای اعمال حاکمیت بر قیمتها را خلع کرد و از حق مردمان نه چندان پر برخوردار و مستضعفین غافل شد.

آخوندی قبل از این هم در یک یادداشت به طرح وزیر جدید مسکن برای ساخت چند صد هزار مسکن ارزان قیمت اعتراض کرده و آنرا مداخله عنوان کرده بود.[2]

***

بیشترین رضایت مردم ایران از کیست؟

«غلامرضا انصاری» عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و از فعالان چپ در مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی درباره لیدر اصلاح طلبان گفته است:

«من معتقدم صداقت، سلامت، گذشت، ایثار و دغدغه‌مندی رئیس دولت اصلاحات نسبت به کشور و مردم بر کسی پوشیده نیست. به هر صورت کاریزمای رئیس دولت اصلاحات واقعیتی است که به رغم نارضایتی‌هایی که در کلان جامعه وجود دارد شاید کمترین دلخوری نسبت به شخص ایشان در جامعه وجود داشته باشد.»[3]

*این ابراز کمترین دلخوری! در حالی است که مردم، اصلاح طلبان و لیدر آنها را بعنوان مسبب الاسباب وضع موجود و گرانی های فعلی می شناسند و حالا حتی نوجوانان و جوانان هم به روشنی می دانند که تورم 40 درصدی و برجام و حقوق های نجومی همه از نفحات «تکرار می کنم» اصلاح طلبان در هنگام دو انتخابات است که موجب چنین وضعیتی شده است.

اظهارات انصاری همچنین در حالی است که شخص لیدر اصلاح طلبان پیش از این تأکید کرده بود که تکرار می کنم دیگر تأثیری نخواهد داشت و ایضا کار به آنجا رسیده است که حتی ارکانی از معاریف چپ ابراز می دارند که خاتمی نمی تواند رهبر اصلاحات باشد.

در اشاره به ادعای انصاری، خوانش کارنامه لیدر اصلاح طلبان در فتنه 88 نیز محل تأملات بسیاریست.

***

«فدائیان روحانی» ناراضی‌اند...

«جلال جلالی زاده»، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم در بخشی از مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با بیان اینکه اکنون بسیاری از حامیان دولت ناراضی هستند، تصریح کرد: دولت علت نارضایتی‌ها را بررسی کند، همچنین از نخبگان و فعالان سیاسی و اقتصادی علت نارضایتی‌ها را جویا شده و برای جبران آن راهکار بخواهد.

او می افزاید: دولت از حواشی یعنی اختلاف‌هایی که تاثیری بر عملکردش ندارد، پرهیز کند و رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی و اجرای وعده‌های خود باید احساس مسئولیت کرده و از مماشات و محافظه‌کاری خارج شود. اگر دولت بخواهد باج بدهد و از حق مردم دفاع نکند، شرایط بدتر از این می‌شود.[4]

*نارضایتی مردم و حامیان از عملکرد دولت آقای روحانی، امری نیست که تازه حدوث کرده باشد و دیگران از آن بی خبر باشند.

تکه گمشده پازل و اتفاقی که شاهد آن نیستیم! اینست که حامیان دولت بعنوان عاملان وضع موجود و کسانی که چنین دیدگاهی را در دامان مردم گذاشتند باید عذرخواهی و قبول مسئولیت کنند اما این کار را نمی کنند.

آنها در ماه های اخیر به گونه ای اخذ موضع می کنند که انگار نه انگار در آمدن این تفکر و این دولت نقشی داشته اند و انگار نه انگار که سیاست ورزی قواعدی دارد.

اگر این افراد از محضر مردم و افکار عمومی عذرخواهی نکنند، صراحتا به دلایل اشتباهات تحلیل ها و تخمین های خود اشاره نداشته باشند و راه استشفای وضع موجود که اشاره به نقاط قوت رقیب است را بیان نکنند؛ محاق سیاسی که به واسط عملکرد ضعیف دولت بر آنها عارض شده بیشتر خواهد شد.

دقت شود که گزاره «حامیان ناراضی اند» را کسانی می گویند که زمانی اظهار می کردند ما "فدائیان روحانی" هستیم، تمام حرف های روحانی قانونی است و باید دست روحانی و ظریف را بوسید!

این پشتک و واروی سیاسی و فرار از گزینه عذرخواهی، یقینا از چشم مردم دور نمی ماند و تأثیر خود را در انتخابات های آتی نشان خواهد داد.

***

1_https://etemadonline.com/content/333957

2_mshrgh.ir/967886

3_http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/267445

4_ https://www.isna.ir/news/98060300871/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • سید IR ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    125 4
    مردم از اصلاح طلبان تهوع آور به خدا شکایت می برند و از او استدعا دارند که شرّ این بیگانه پرستان را از سر ایران کم کند!
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      33 75
      امیدوارم خدا شما رو هم شفا بده این مشکل تهوعتون هم برطرف بشه.
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      2 2
      شما برو دکتر تهوعت خوب میشه احتمالا کیهان زیاد خوردی رو دل کردی
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    راست گفته. کسانی که برای رسیدن به کنسرت و رقص و بی حجابی به روحانی رای دادند کاملا از او راضی هستند.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    71 2
    عباس اخوندی یک حسنعلی منصور دیگر است ... عباس اخوندی را حزبش کور کرده و مغز هم خورد فکر نمی کنم اصلا حرف درست حالیش بشه .
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    9 68
    "روش عباس آخوندی برای دریافت حقوق و مزایای بالا!" این تیتر را از کجای مطلبتان درآوردید؟ رسم مسلمانی است؟
  • مجید IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    137 0
    از شنیدن اسم این......اخوندی حالم بهم می خورد
  • علی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    9 2
    خانه از..
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    20 0
    نباید قدرتی در مملکت باسد که جلوی کس را که با منافع ملت مخالفت میکند بگیرد.مردم از متخلف به کی سکایت کند.ساید این حق مروم است که با نا آگاهی رای میدهند
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    66 0
    وی احتمالا اینقدر سر به زیر بوده که تابلوی بالای سرش را نخوانده وزارت راه و شهر سازی!!
  • لیلا سادات IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    37 22
    مردم فقط از احمدی نژاد راضی هستن.
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
      0 0
      البته مردم مظلوم وبی پنا چون درزمان دولت ایشان یک مقدارکمی هم به جیب ضعیفان رفت
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    4 72
    اخوندی دستتونو خوب کوتاه کرده بود از سر و صداتون معلوم بود.درود بر اخوندی
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      31 1
      آخوندی و زنگنه باید محاکمه بشوند .
    • حسین IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      10 1
      اخوندی وامسال اخوندی یک مشت ...
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      10 1
      چطوری عباس آخوندی . کامنت هم زیر خبرهای خودت میذاری ؟ بدبخت میلیونها ناله و نفرین تا خود قیامت دنبالته . وای به آخرتت
    • احمد IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
      7 1
      بله، دست مردم رو کوتاه کرده بود و دست دوستان رو باز.
  • م-ا-ی IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    17 0
    اقای جلالی زاده این را نگفته است که اصلاح طلبان با تمام قدرت در تضعیف ارکان نظام جمهوری اسلامی کوشا بودند و لیدر انها فقط فرمان بر سیاسانی بود که با جلو انداختن او می توانستند اهدافشان را محقق کنند وایشان که خود می دانستند اینکاره نیستند با پول و دروغ و بلوف و فریب افکار عمومی و انواع تقلب و تهور قدرت را در اصلاحات را حفظ کردندو منشا تمام اتفاقات تحریم و اشوب و ایجاد رعب و وحشت و گرانی را در ایران اسلامی نهادینه کرده اند تا ثابت کنند نظام طاقت پایداری در برابر سیاست انها (اصلاحات ) ندارد
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    3 0
    «اساسا سرمایه‌گذاری، تولید و ساخت مسکن کار بخش خصوصی است، پس چرا باید دولت دخالت کند؟» بعد روحانی از اون طرف میگه: برای منافع ملت و کشور و آبادی کشور با هرکسی که لازم باشد مذاکره می‌کنم و هیچ کاری نمیکنه و این آخوندی هم از این طرف میگه به ما چه مربوطه مسکن بسازیم برای مردم، بخش خصوصی بسازه.
  • ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    14 0
    خدایا ترا بخون شهدا جامعه مارو ازشر ابنائ البرجام وشیعیان انگلیسی وبنیانگذاران سازشو کرنش درمقابل مشرکین=بنام اصلاح طلبان مصون محفوظ بدار
  • خان خله IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    8 0
    اگر مردم رضایت دارند لابد فکر میکنند سهمی از ثروت حسن فریدون متعلق بخودشان است.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    1 5
    ببخشید این متن ها که گذاشتید چه ربطی به روش دریافت حقوق ومزایای عباس آخوندی داره لطفا بااین نوع کارها اعتبارخود را کم نکنید
  • فرمان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    9 0
    این آخوندی را باید بارها وبارها اعدام کرد،البته اگر عدالتی وجود داشته باشه. من مدتی براش کارمیکردم...
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    9 0
    غرب زدگان جزو بدترین موجودات عالم هستند کشور خوشون رو نابود می کنند تا مثل غربی بشه که داره فور می ریزه و از هر گونه دیکتاتوری توی این راه استفاده می کنند لعنت بهشون لعنت بهشون
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    5 1
    این اقای اخوندی خوبست ویلا ها و اپاتمانهای خو د ودو ستانش در شهرک غرب که با ۲ملیون واگذار کرو بفروشد برود کانادا . اینهمه اراجیف نبافد
  • هادی IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    2 0
    خدااااا این دزد ها کی میمیرن
  • عباس محمدپوری IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۰
    0 0
    تمام تحلیل های مشرق نیوز جناحی است . به جای کوبیدن جناح مقابل ، واقعیت های جامعه را ببینید و بنویسید ، فارغ از دلدادگی های جناحی .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس