ماکرون و ظریف

نکته قابل تامل آنجاست که چرا وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهادات دور از منطق طرف فرانسوی را در مسیر صحیح توصیف و آن را در ادامه مسیر تماس های تلفنی روسای جمهور دو کشور دانسته است؟!

به گزارش مشرق، حضور محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در فرانسه و دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در راستای مذاکره برای اجرای تهعدات برجامی از جمله اتفاقات مورد توجه رسانه ها در روزهای گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید:

«حاج قاسم» به آیین بزرگداشت عملیات‌های رمضان و مرصاد می‌رود

ظریف روز جمعه در مصاحبه با فرانس پرس نتیجه گفت و گوهای خود با مکرون را سازنده خواند و اظهار داشت که پیشنهادهای رئیس جمهور فرانسه در خصوص برجام در مسیر صحیحی به پیش می رود.

با این وجود هنوز مقامات رسمی هیچ یک از کشورهای طرف قرارداد برجام در خصوص پیشنهادهای مطرح شده توسط رئیس جمهور فرانسه اظهارنظر نکرده اند و تنها برخی رسانه ها به نقل از منابع آگاه گمانه زنی هایی را در این خصوص انجام داده اند.

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ شب گذشته از بسته پیشنهادی مکرون در دیدار با ظریف گزارشی تهیه کرده است.

به نوشته بلومبرگ، طبق پیشنهاد مکرون که روز جمعه به محمدجواد ظریف ارائه شده است، تهران باید یکبار دیگر برجام را رعایت کند، راه‌هایی برای کاهش تنش در خلیج فارس بیابد و به مذاکرات سازنده در زمینه تولید موشک‌ها، مسائل منطقه‌ای و طرح پس از ۲۰۲۵ -یعنی زمانی که مهلت برجام تمام می‌شود- بازگردد.

به عبارت دیگر فرانسه در حال حاضر با نشان دادن آبنبات چوبی به ایران که همان فروش محدود نفت می باشد به دنبال باز کردن راه هایی برای مذاکرات بر سر برجام های منطقه ای و موشکی است این در حالی است که از زمان اجرای برجام تا کنون، طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرده اما در مقابل و به شهادت وزیر خارجه کشورمان، اروپایی ها کمتر از یک درصد تعهدات برجامی خودشان را عملی کرده اند! شایان ذکر است که فروش نفت ایران از جمله حقوق طبیعی ایران در برجام است که جمهوری اسلامی به دلیل سیاست های زورگویانه آمریکا و خروج یکطرفه از برجام از چنین حقی محروم شده است.

نکته قابل تامل آنجاست که چرا وزیر امور خارجه کشورمان چنین پیشنهادات دور از منطق طرف فرانسوی را در مسیر صحیح توصیف و آن را در ادامه مسیر تماس های تلفنی روسای جمهور دو کشور دانسته است؟! آیا مکالمات تلفنی روحانی و مکرون -که بنا بر گفته رئیس دفتر رئیس جمهور 100 دقیقه طول کشیده است- در راستای آماده سازی زمینه ها برای مذاکرات موشکی و منطقه ای بوده است؟!

به نظر می رسد ثمره مذاکرات  دوباره دولت با طرف های اروپایی بر سر اجرای تعهدات برجامی بار دیگر به سمت و سویی در حال پیش روی است که جای بدهکار و طلبکار عوض شده و طرف مقابل به جای بازگشت و عمل به تعهدات خود سعی دارد با امتیازات مقطعی ایران را به پای میز مذاکرات در خصوص موضوعات منطقه و موشکی بکشاند! بایست منتظر ماند و دید که دولتمردان در این بازی جدید غربی ها چگونه عمل خواهند کرد!

منبع: جام نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۳
    0 0
    فلسفه ظریف السّلطنه در سیاست خارجی: مذاکره برای انجام مذاکره!
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۴
    0 2
    خدا کنه طرفین به توافقاتشون متعهد باشند. غیر این‌صورت ازین بدتر میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس