کد خبر 982146
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
در زندان‌های آل‌سعود چه خبر است؟

محمد بن سلمان با اجرای نمایش‌های ساختگی در زندان‌های عربستان در تلاش است تا واقعیت‌ را برخلاف آنچه که هست، نشان دهد.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری العهد در یادداشتی تحت عنوان قفس سرکوب سعودی ... اتاق‌های مرگی که برنامه‌هایمحمد بن سلمان را از بین نمی‌برند، نوشت: مقامات سعودی دیگر هیچ ابزاری برای استفاده از آن به منظور سر پوش گذاشتن بر پرونده بدنام و نقض حقوق‌بشری خود ندارند.

تصاویر مربوط به یورش‌ها، محدود کردن آزادی‌ها، خفقان، بازداشت‌ها و زندانی کردن (مخالفان)، نشانه‌هایی از قدرتی را به تصویر می‌کشد که اقدام به خونریزی و زندانی کردن مخالفان سیاسی خود کرده است. به این ترتیب در کمترین حالت می‌توان آنچه را از بوی تعفن و شکنجه‌هایی که در زندان‌های سعودی وجود دارد، به گوانتاناموی سعودی تشبیه کرد.

بیشتر بخوانید:

این یک واقعیت است که آثار بر جای مانده روی بدن زندانیان، بیانگر اقدامات ریاض در شنکجه زندانیان است، زندانیانی که در صورت خارج شدن از پشت دیوارهای زندان، شرایط و وضعیت خود را بیان می‌کنند. بسیاری از اجساد مردگانی که از پشت دیوارهای زندان بیرون آمده‌اند، وحشت شکنجه و تحقیر آنان را آشکار می‌سازد. به عنوان مثال تصاویر مربوط به شکنجه مکی العریض جوان عربستانی از ذهن مردم جهان پاک نمی‌شود. جسد این جوان تنها یک هفته پس از بازداشت توسط نیروهای امنیتی سعودی در قطیف در منطقه الشرقیه، به خانواده‌اش تحویل داده شد.

وجود این صحنه‌ها در زندان‌های سعودی موجب افرایش انتقادهای حقوق بشری علیه ریاض شده است، اما مقامات سعودی از زمان رسیدن محمد بن سلمان به مقام ولیعهدی، در صدد از بین بردن آن از طریق مطرح کردن ادعاها و اقدامات ظاهری تحت عنوان اجرای اصلاحات هستند، اصلاحاتی که به نظر نمی‌رسد چیزی جز یک تصویر ظاهری باشد، تصویری که با واقیعت زندان‌ها سازگار نیست به ویژه با توجه به ابهام‌های فراگیر درباره ماهیت پرونده زندانیان و وضعیت بازداشتگاه‌ها در مراکز بازجویی‌های عمومی که بسیار بدنام هستند.

رسیدن محمد بن سلمان به مقام ولیعهدی با گسترش دامنه نفوذ او در ارکان مختلف قدرت همراه شد. محمد بن سلمان آوریل سال 2016، برنامه چشم انداز 2030 را اعلام کرد که به معنای اجرای اصلاحات در عربستان است. همزمان روند بازداشت‌های گسترده در کشور شامل نویسندگان، اندیشمندان، اصلاح طلبان، فعالان و مدافعان حقوق بشر و بقیه مخالفان آغاز شد. این امر بر اوج گیری قدرت شاهزاده جوان اثر منفی گذاشت و به این ترتیب شروع به تغییر و تلاش کرد صحنه‌های زندان‌ها را از طریق آنچه تحت عنوان برنامه «مدیریت زمان» نامیده می‌شود,‎ بر خلاف واقعیت‌های آن نشان دهد. ژوئیه گذشته در چارچوب اجرای برنامه مدیریت زمان در زندان‌ها، مراسم جشنی داخل زندان «ذهبان» در شهر جده که یکی از بدنام‌ترین زندان‌ها از نظر شکنجه و بدرفتاری با زندانیان است، برگزار شد هرچند مقامات سعودی برای از بین بردن این حقیقت تاریک، تلاش کردند واقیعت‌ها را برخلاف آنچه هست، نشان دهند.

مقامات با اجرای برنامه موسوم به مدیریت زمان تلاش کردند که نشان دهند زندانیان و بازداشت شدگان در معرض شکنجه و بدرفتاری قرار نمی‌گیرند و در مدت بازداشت، نه تنها حقوق آنان نقض نمی‌شود بلکه مسئولان زندان درمدت بازداشت زندانیان، برای رشد و ارتقای توانایی، استعداد و افزایش بهره وری آنان تلاش می‌کنند!

ریاض برای رسیدن به اهداف خود و تغییر فضای تاریک زندان‌ها و کتمان واقعیت ها، از افراد تاثیرگذار در جامعه و صاحب نظرانی که در چارچوب خفقان و سرکوب مخالفان بازداشت و زندانی شده بودند، استفاده کرد. پس از زندانی شدن این افراد، ریاض با استفاده از سرکوب، فشار، تهدید و ارعاب آنها، تلاش می‌کند از این زندانیان در جهت تامین منافع خود و نشان دادن تصاویری مغایر با واقعیت‌های موجود استفاده کند.

یک فعال مخالف سعودی که خواست نامش فاش نشود، به العهد گفت: اقدامات ریاض در چارچوب برنامه مدیریت زمان، چیزی جز تلاش محمد بن سلمان برای تبلیغ تصویری دروغین و غیر واقعی نیست که هیچ ارتباطی با واقعیت زندان‌ها ندارد. تردیدی نیست که اعمال فشارها و تهدیدها علیه این زندانیان یا تهدید آنان به حضور در سلول‌ها انفرادی و تحمل شکنجه، با این هدف است تا زندانیان به عنوان ابزارهای رژیم تبدیل شوند و حقایق را بر خلاف آنچه هست ‏، نشان دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۶
    0 0
    بن سلمان صدام عربستان وبه سرنوشت اون دچار میشه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس