کد خبر 980437
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
وزیر بهداشت

وزیر بهداشت در نامه ای، به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور، تشکیل کمیته ویژه برای پیشگیری از منفی شدن آهنگ رشد جمعیت در کشور را ابلاغ کرد.

به گزارش مشرق، وزیر بهداشت به روسای دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور نامه‌ای ابلاغ کرد و خواستار تشکیل کمیته ویژه برای پیشگیری از منفی شدن آهنگ رشد جمعیت در کشور شد.

بیشتر بخوانید:

40 سال بی‌برنامگی برای جمعیت کشور

متن نامه وزیر بهداشت به شرح زیر است؛ 

«رییس/ سرپرست محترم دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی کشور

 پیرو نشست ها و بحث های متعدد، آهنگ رشد جمعیت کشور به خصوص در سال های آتی می تواند از موارد نگران کننده در راستای تمایل این رشد به سمت منفی شدن باشد که علاوه بر تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مورد توجه و مطالبه دیگر دلسوزان کشور نیز می باشد.

متاسفانه علیرغم دستورالعمل ابلاغی شماره ۴۷۴۶۰  مورخ ۱۳۹۳/۴/۳۱از سوی معاون اول محترم رییس جمهور که در آن سهم دستگاه ها و نوع فعالیت شان قید شده است موارد مذکور مورد پیگیری دقیق قرار نگرفته که لازمست با تشکیل کمیته ای ویژه موارد ذیل پیگیری، رصد و ماهیانه به اینجانب گزارش شود.

۱- گرچه در سال های پس از انقلاب اسلامی همکاران مان توانستند با استفاده از زیرساخت شبکه بهداشتی درمانی در کشور، واکسیناسیون، مایع درمانی خوراکی، کاهش بیماری های حاد تنفسی، ترویج تغذیه با شیر مادر، ثبت منحنی رشد، کاهش سوء تغذیه و همچنین مراقبت های قبل و بعد از زایمان در کاهش مرگ و میر کودکان و گروه های آسیب پذیر و افزایش امید به زندگی نقش بسزایی داشته باشند، مع الوصف لازم است با تشدید و توسعه مراقبت های دوران بارداری در مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین ایجاد زیرساخت لازم جهت مراقبت از نوزادان در راستای افزایش و نگهداری مناسب از موالید گام برداریم. ضروری است نیازمندی های نقاط کمتر برخوردار را در راستای این هدف سریعاً بررسی و اعلام فرمائید.

۲- توسعه مراکز درمان ناباروری در خدمت رسانی به زوج هایی که بدلیل مشکلات فیزیولوژیک نیازمند درمان می باشند در اولویت قرار گیرد. به نحوی که در هر دانشگاه یک مرکز درمان ناباروری سریعاً معرفی و در سطح استان اطلاع رسانی شود.

خدمات این مراکز باید رایگان باشد. منابع مورد نیاز توسط ستاد وزارتخانه تأمین خواهد شد.

۳- ضروری است با استفاده از تیم کارشناسی در ترغیب زوج هایی که سال های پس از ازدواج از فرزندآوری امتناع می ورزند، اقدام و موارد علمی زیان های تطویل این دوران و امکان عدم فرزندآوری در سال های آتی گوشزد و آموزش داده شود.

۴-  با استفاده از ظرفیت روانشناسان و کارشناسان مجرب بهداشتی بخصوص در زمینه بهداشت روان، فواید و تاثیرات مثبت روانی حضور فرزند دوم در خانواده های تک فرزند تبیین گردد.

بدیهی است، روسای محترم دانشگاه ها باید از ظرفیت بین بخشی دستگاه های دیگر استان در راستای این هدف مهم و ارزشمند بهره مند گردند، تا همزمان دیگر دستگاه ها نیز با سرعت و شتاب این حرکت ملی در توسعه زیرساخت های مورد نیاز آینده هماهنگ شوند.

توفیق کلیه عزیزان را در این سعی مقدس از خداوند بزرگ مسئلت دارم.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۰
    1 4
    خدا خیرت بده
    • mamad US ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      0 1
      الان مشکل کم شدن رشد جمعیت مگه فقط اینه اصلا چقدر تاثیر گذاره وقتی اقتصاد کشور نابود هست جمعیت بیشتر میخوای چکار از گشنگی بمیرن چه فایده ای داره
  • جواد IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    خاک بر سرتان خاک بر سر دولتی که دو دوره خودم رای داده ام
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    اونهايي كه دلشون پاكه .تورو خدا دعا كنيد خدا بمن و همسرم اولاد صالح و سالم عنايت كنه تا بعد از سالها از تنهايي بيرون بيايم وطعم فرزند رو بچشيم
    • محمد IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
      1 0
      یک داروی گیاهی هست بنام اچ هشتاد اون رو استفاده کنید مشکلتون حل میشه.بسیار قوی بود این دارو ما استفاده کردیم خیلی عالی جواب داد در عرض سه ماه مشکل ما حل شد
    • محمد IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
      0 0
      دکترها پدرمارا در آوردند خدا ازشون نگزره چقدر پول از من گرفتند
  • DE ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    مراکز درمان رایگان ناباوری تشکیل می‌شود//میلیونها نفر زن و مرد پیر و جوان و خرد و کلان بایستی برای معالجه ناباوری به این مراکز رجوع کنند زیرا از ملت کسی باور نمیکرد د.....پیامدها و عوارض ناباوری بدتر از ناباروری است.
  • مومو IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    کاش رایگان شه رشد جمعیت درست میشه
  • ندا IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام ماالان چندسال هست ازدواج کردیم درحدخودمون دستمون به دهنمون میرسه ولی قسمت نشده بچه بیاریم یعنی تنهاقصه من توزندگی بچه هست که قسمتم نشده
  • حمید داورپناه IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    سلام شما تعدادی از داروهای ناباروری را زیر نظر بیمه نبردید هنوز بعد دنبال مرکز رایگان هستید از من ماهانه کلی بیمه کم میشه ولی بعضی از داروهای ناباروری را آزاد میخرم
  • فاطمه US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۱
    0 0
    اگه این مرکز رایگان باشه خیلی خوبه
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    چرا این دولت اصلابه فکر ما جونای بیچاره نیست تکلیف ماهایی که نمیتونیم بچه داربشیم چیه مشکل مالی داریم چراکاری نمیکنن ماهم طعم مادرپدرشونوبچشیم گناه مافقط اینه نداریم خرج کنیم بعد ۸سال بخدا دیگه تحمل زندگی برام سخت شده
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    مراکز رایگان ناباروری فقط امید واهی برای زوج هاست . الان که خصوصی کار میکنن درست کار نمیکنن و فقط به زوج ها توهین میکنن وای به حال دولتی ها و رایگان ها ! میخوان با چهار تا قرص یا چند بار عمل ناموفق امید جوان ها را ناامید کنن .
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    مشکل داروهای گران ناباروری رو کی حل کنه ؟؟ دکترهایی که درست تشخیص نمیدن و میزنن بدن زن و مرد رو طوری ناقص میکنن که طرف یه ذره امیدی که داره رو از دست میده !
  • سنا IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام بخدا داریم پیر میشیم وبچه دارنشدیم چکار کنیم هزینه درمان نداریم محروم شدیم از مادرشدن توروخدا رایگان کنید همش جواب ای وی اف منفی میشه حداقل بعداز مثبت شدن پولو دریافت کنید پیر شدم دیگه چاره ندارم زود باشین رایگان کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس