کد خبر 979521
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
ترامپ

یک پایگاه خبری دوشنبه گزارش داده رئیس‌جمهور آمریکا از برخی گزارش‌های اخیر سیا درباره ایران ناراضی است.

به گزارش مشرق،  یک رسانه آمریکایی در گزارشی ضمن اشاره به نفوذ «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا روی جامعه اطلاعاتی این کشور از نارضایتی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از برخی گزارش‌های سیا درباره ایران خبر داده است.

بیشتر بخوانید:

کنایه چین به آمریکا درباره ضربه اطلاعاتی ایران به سیا

پایگاه خبری-تحلیلی «اینترسپت» به نقل از مقام‌های قبلی و فعلی آمریکا که اشاره‌ای به نام آنها نشده می‌نویسد «پامپئو» یک سال بعد از آنکه از ریاست «سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا» (سیا) به وزارت خارجه آمریکا منتقل شد اکنون یکی از میانجی‌های کلیدی میان «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و جامعه اطلاعاتی این کشور به شمار می‌رود. 

اینترسپت محول کردن چنین وظیفه‌ای به وزیر امور خارجه آمریکا را «بسیار غیرمعمول» توصیف کرده و نوشته انتظار این است که وزیر خارجه مشتری جامعه اطلاعاتی آمریکا باشد نه ارباب آن.

وظیفه میانجی‌گری که به پامپئو محول شده تا حد زیادی مسئولیت رئیس سیا و مدیر اطلاعات ملی آمریکا به شمار می‌رود. سمت مدیریت اطلاعات ملی آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به منظور هماهنگی فعالیت‌های تمامی سازمان‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا تشکیل شد. 

مقام‌های آمریکایی می‌گویند به نظر می‌رسد «جینا هاسپل»، رئیس سیا  نقش پامپئو در تدوین برنامه‌های جامعه اطلاعاتی را پذیرفته باشد. 

علاوه بر این، پامپئو توانسته خودش را به عنوان سزار اطلاعاتی آمریکا جا بزند. با آنکه برخی از مقام‌ها می‌گویند که هم هاسپل و هم دنی کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا هنگام ارائه گزارش‌های اطلاعاتی به ترامپ حاضر بوده‌اند و به او دسترسی مستقیم داشته‌اند، پامپئو توانسته اعتماد ترامپ را به گونه‌ای متمایز از بقیه کسب کند.

نزدیکان دولت ترامپ می‌گویند هنگام برگزاری جلسات تأیید صلاحیت در مجلس سنا برای جینا هاسپل، پامپئو به ترامپ اطمینان داده که می‌تواند سیا را هم تحت نظارت داشته باشد. 

در ماه‌های گذشته جینا هاسپل در برخی جلساتی که مربوط به جامعه اطلاعاتی آمریکا بوده حضور نداشته و پامپئو به جای او حضور داشته است. به عنوان مثال، نوامبر ماه گذشته این پامپئو بود که در یک جلسه استماع در مجلس سنا درباره عربستان سعودی حضور یافت. 

اینترسپت نوشته پامپئو اخیراً حامل اخبار بدی از ترامپ برای هاسپل بوده است. او به هاسپل گفته که ترامپ از برخی گزارش‌های سیا درباره ایران خشنود نیست. این رسانه از اشاره به جزئیات این گزارش‌ها خودداری کرده، اما هاسپل یکی از مقام‌های اطلاعاتی بود که در یک جلسه استماع در کنگره تصریح کرد که ایران به مفاد توافق هسته‌ای برجام پایبند بوده است. ترامپ بعد از آن گزارش، از هاسپل و دیگر حاضران در آن جلسه انتقاد کرد و ادعا کرد که آنها چیزی درباره ایران نمی‌دانند.

ترامپ در توئیتی بهمن‌ماه نوشت: «به نظر می‌آید وقتی پای خطر ایران در میان است، اطلاعاتی‌ها فوق‌العاده منفعل و خام می‌شوند. اشتباه می‌کنند! زمانی که من رئیس‌جمهور شدم، ایران داشت در کل خاورمیانه و فراتر از آن، دردسر درست می‌کرد. از وقتی که من رئیس‌جمهور شده‌ام، آن‌ها کلا فرق کرده‌اند.»

ترامپ افزود: «اما [ایران] یک منبع بالقوه برای خطر و مناقشه است. آن‌ها دارند راکت آزمایش می‌کنند (همین هفته پیش) و خیلی چیزهای دیگر و تا مرز خطر می‌آیند. الان اقتصاد آن‌ها دارد زمین می‌خورد و همین تنها دلیلی است که آن‌ها را عقب نگه داشته است. مراقب ایران باشید. شاید اطلاعاتی‌ها باید دوباره درس‌هایشان را مرور کنند.»

یک سخنگوی سیا از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرده است. 

در بخش دیگری از این گزارش به نارضایتی ترامپ از «دنی کوتس»، مدیر اطلاعات ملی آمریکا اشاره شده است. اینترسپت می‌نویسد کوتس در آخرین گزارش جامعه اطلاعاتی نوشته بود که ایران به مفاد توافق هسته‌ای برجام پایبند بوده و این یکی از  دلایل نارضایتی ترامپ و پامپئو از او بوده است.

اینترسپت می‌نویسد در ماه‌های گذشته شایعاتی وجود داشته که کوتس قرار بوده اخراج شود، اما ارتباطات قوی او با جمهوری‌خواهان در مجلس سنا و همچنین با «مایک پنس»، معاون ترامپ، مانع از اخراج او شد. 

با کنار رفتن دنی کوتس از سمتش، ترامپ اکنون بیش از قبل روی پامپئو برای تدوین برنامه‌های اطلاعاتی و امنیتی حساب خواهد کرد.. اینترسپت نوشته هاسپل هم ممکن است در دولت ترامپ چندان ماندگار نباشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس