کد خبر 982471
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
تصاویر و فیلم افسران اطلاعاتی سیا جاسوس

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز فاش کرد افرادی که اخیرا در ایران به جرم جاسوسی برای سیا بازداشت شده اند به ویژه تلاش داشته اند اصلاعاتی در مورد فروش و صادرات نفت ایران جمع آورری کنند.

به گزارش مشرق به نقل از نیویورک تایمز، از زمانی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا فروش نفت ایران را تحریم کرد، اطلاعات مربوط به فروش نفت به سلاح ژئوپلیتیک  تبدیل شده که مورد طمع آژانس های اطلاعاتی غربی است.

براساس این گزارش، ایران ماه گذشته اعلام کرد که یک شبکه جاسوسی را متلاشی و 17 نفر را به اتهام جاسوسی برای سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) دستگیر کرده است که برخی از آنان محکوم به اعدام شدند.

بیشتر بخوانید:

شناسایی ۱۷ جاسوس در مراکز حساس کشور

دولت ایران درباره هدف این جاسوسی توضیحی نداد، اما اکنون مشخص شده  این جاسوسی مربوط به تلاش های مخفی واشنگتن برای جمع‌آوری اطلاعات فروش نفت ایران بوده است.

ترامپ ادعای جاسوسی این افراد برای سیا را رد کرد این در حالی است که مقام های آمریکایی در گفت وگو با این روزنامه تایید کرده‌اند که صنعت نفت ایران از موضوع های  مورد علاقه آمریکا و نهادهای اطلاعاتی آن است.

تاجران نفت ایران گفته‌اند افراد مختلفی از اروپای شرقی گرفته تا ارمنستان، همه نوع مشوقی را در ازای فروش اطلاعات مربوط به نفت ایران به آن ها پیشنهاد داده اند.

برخی از این تاجران گفته‌اند که افراد خارجی (وابسته به سیا) از 100 هزار تا یک میلیون دلار را به آن ها پیشنهاد داده‌اند که یکی از شماره حساب های وزارت نفت ایران را افشا کنند. حتی به برخی از این تاجران ویزای آمریکا نیز پیشنهاد شده است.

الیزابت روزنبرگ مقام پیشین وزارت خزانه‌داری آمریکا گفت که واشنگتن اطلاعات مربوط به فروش نفت ایران را می‌خواهد تا میزان درآمد این کشور از نفت را بداند. وی افزود: آن‌ها می‌خواهند بدانند که چه مقدار باید به ایران فشار بیاورند.

وی اذعان کرد از آنجایی که ایرانی‌ها تنها براساس «اعتماد شخصی» کار می‌کنند، هدف دشواری برای نهادهای اطلاعاتی هستند. به گفته روزنبرگ، ایرانی‌ها از تله خبرچین‌ها و سازوکارهای تجارت بین المللی نفت اجتناب می‌کنند و با احتیاط بسیار زیاد عمل می‌کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس