کد خبر 979121
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۴
جریمه‌ای که شهرداری از جیب پلیس بخشید/ پرونده عوارض به مجلس می‌رود؟

فرماندار تهران اعلام کرده است که عوارض زوج و فرد اخذ شده در سال گذشته از حساب خودروها حذف می‌شود ولی معاون شهردار می‌گوید یک ریال هم نمی‌بخشیم و پلیس باید جرایم رانندگی را حذف کند.

به گزارش مشرق، در ماه‌های پایانی سال گذشته شهروندان تهرانی به دلیل ورود به محدوده ترافیکی زوج و فرد سابق علاوه بر اینکه ملزم به پرداخت عوارض شدند، توسط پلیس راهور نیز جریمه و این موضوع گلایه‌مندی آنها را به همراه داشت. عوارض ناگهانی و بدون اطلاع جامع به شهروندان آغاز شد و شهرداری فرصتی یک ماهه اولتیماتوم داد تا پایتختنشینان عوارضشان را پرداخت کنند. 

بیشتر بخوانید:

شکایت پلیس از شهرداری به کجا رسید؟

تهرانی‌ها از مصوبه‌ مبهمی که در شورای شهر به تصویب رسیده بود خبر نداشتند. نه تنها شهروندان بلکه شورای شهری‌ها هم برداشت دیگری از مصوبه داشتند. مصوبه‌ای که شهرداری اعلام کرد بر اساس آن از شهروندان عوارض اخذ کرده و شورای شهری‌هایی همچون محمد علیخانی، عضو کمیسیون حمل و نقل و ترافیک بیان کردند که عوارض اخذ شده توسط شهرداری غیر قانونی است و بر اساس تصور غلط شهرداری روی داده است.


غلامحسین آرام معاون فنی عمران فرمانداری تهران، هم اخذ عوارض در محدوده زوج و فرد را غیرقانونی عنوان کرد و گفت این موضوع تمام شده است.

 موضوع به اختلاف پلیس و شهرداری انجامید و از همان موقع نامه‌نگاری‌ها آغاز شد. شورای شهری‌ها اخذ عوارض را غیر قانونی دانستند و پلیس اعلام کرد، تنها جریمه کافی است.

متخلفان بدهکار مردم شهر هستند

مدیران شهرداری قانع نشد و محسن پورسید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک، گفت: جریمه اقدامی است که پلیس برای کسی که عمل غیرقانونی انجام داده اِعمال می‌کند اما عوارض به مردم شهر تعلق دارد و عارضه‌ای است که خودرو برای سایرین ایجاد می‌کند، لذا اگر کسی عوارض پرداخت نکرده است آن را بدهکار به مردم شهر می‌دانیم.

وی بیان داشت: چه در طرح ترافیک و چه در زوج یا فرد هر کسی عوارضی نداده باشد، این عوارض باید به عنوان بدهی برایش ثبت شود و آن را پرداخت کند. پلیس نیز حق دارد به دلیل تخلف، راننده را جریمه کند و ما در کار پلیس نظارت و دخالتی نداریم. در قدیم هر کسی در محدوده زوج یا فرد در روز، خلاف پلاکش تردد می‌کرد، فقط جریمه می‌شد و سال پیش این موضوع مطرح شد که راننده هم عوارض را بدهکار و هم جریمه ‌شود.

پورسید آقایی بیان داشت: اگر فردی سبب بروز تصادف رانندگی شود، هم باید خسارت و عارضه ایجادشده به فرد را بدهد و هم به دلیل تخلف جریمه شود. 

عوارض زوج و فرد حذف می‌شود

اما ماجرا به این صحبت‌ها ختم نشد و پرونده‌ای در دیوان عدالت اداری باز شد. قرار بود پلیس و شهرداری هر آنچه که دیوان رای داد اجرا کنند. چند ماه از تشکیل پرونده در دیوان عدالت اداری گذشت و در نهایت روز گذشته فرماندار تهران از حذف عوارض زوج و فرد در سال گذشته خبر داد.

اما این موضوع با واکنش مسؤولان شهری همراه شد و  محسن پورسید آقایی معاون شهردار اعلام کرد: یک ریال هم نمی‌بخشیم.

وی گفت: به نظر می‌رسد منظور فرماندار تهران این بوده که با استفاده از اختیارات دولت و پلیس، جرایم راهنمایی و رانندگی متخلفان ورود به محدوده‌ زوج یا فرد در سال 97 اعمال نشود و یا بخشیده شود که ما نه تنها مشکلی از بابت بخشودگی یا حذف جرایم مذکور نداریم بلکه از آن استقبال نیز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اما در مورد عوارض ورود به محدوده‌ زوج یا فرد در سال 97 الزام قانونی داریم و حتی یک ریال آن را نمی‌توانیم ببخشیم چرا که اولا مصوبه‌ شورای اسلامی شهر را دارد و ثانیا فرمانداری تهران و هیات حل اختلاف آن را تایید کرده‌اند، این در حالی است که دیوان عدالت اداری نیز شکایت مطروحه در این خصوص را تا این تاریخ نپذیرفته و حداقل نقض نکرده است.

مجلس باید برای حذف جرایم اقدام کند

توپ به زمین پلیس افتاد و مردم در میان پاسکاری توپ بین پلیس و شهردار سردرگم مانده‌اند که از چه کسی پولشان را باز پس گیرند. در حالی که معاون شهردار معتقد است که پلیس باید جرائم را ببخشد.

محمد علیخانی عضو شورای شهر تهران گفت: جرائم رانندگی در صورتی که تصمیم به حذف آن شود باید مجلس تصمیم‌گیری کند و شهرداری هیچ ماموریت و اختیاری در این زمینه ندارد. مجلس باید برای حذف جرایم اقدام کند

وی افزود: ما فقط عوارض شهری را تصویب می‌کنیم و در این زمینه کار کارشناسی انجام می‌دهیم و در مورد طرح‌های ترافیکی که اجرا می‌شود ممکن است صددرصد بدون اشکال نباشد. 

کارشناسان راهور به شورای شهر می‌آیند

علیخانی بیان داشت: مصوبه‌هایی نیز که در این زمینه در شورای شهر تصویب می‌شود ممکن است با اشتباه همراه شود و ما در زمان اجرا متوجه آن شویم که یا در مصوبات بعدی آن را اصلاح و یا همان زمان اصلاحیه می‌دهیم. 

عضو شورای شهر تهران از حضور کارشناس پلیس راهور در جلسات کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر خبر داد و گفت: بنا را بر این گذاشتیم که اگرمصوبه‌ای داشتیم که مرتبط با موضوعات ترافیکی بود حتما از پلیس نیز در شورای شهر دعوت به عمل آوریم که خوشبختانه یک هفته است این موضوع اجرایی می‌شود. 

مکانیزم بازگرداندن عوارض ساده است

برخی از منتقدان اخذ عوارض زوج و فرد معتقدند شهرداری باید هرچه سریع‌تر مبالغ دریافت‌شده را بازگرداند و سازکار این مسأله نیز راحت است.

محمد علی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از جمله این منتقدان محسوب می‌شود که درباره سازکار رفع این مشکل گفت: مکانیزم بازگشت عوارض ساده است که می‌توانند از طریق شارژ حساب افراد در سامانه تهران من و یا با دریافت شماره حساب افراد مبالغ را به حساب افراد واریز کند.

مردم در انتظار اصلاح سیاست‌های یک بام و دو هوا

بیش از 6 ماه از ماجرای اخذ عوارض و جریمه زوج و فرد می‌گذرد و مردم سردرگم هستند که آیا پولی که آنها اخذ شده قانونی بوده یا اشتباهی دریافت شده است. هرچند امسال برای همیشه طرح ترافیکی زوج یا فرد حذف شد و طرح کاهش آلودگی هوا جایگزین آن شد ولی باید مسؤولان به صورت دقیق به این قضیه ورود کرده و با رفع سیاست‌های یک بام و دو هوا  نتیجه نهایی را در یک تصمیم مشترک اعلام کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس