ترامپ و بایدن

در حالی‌که بزک‌کنندگان دموکرات‌ها در ایران مدعی‌اند با رفتن ترامپ و آمدن دموکرات‌ها، آمریکا به برجام برمی‌گردد، نامزد موکرات‌ها قائل به تحمیل محدودیت‌های فرا هسته‌ای جدید به ایران است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

به گزارش رجانیوز؛ تبلیغات انتخابات آمریکا نشان می‌دهد هر دو نامزد اصلی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به‌دنبال گسترش توافق هسته‌ای در مقیاس منطقه‌ای و موشکی و درصدد فریزکردن و مادام‌العمر کردن محدودیت‌ها هستند.


رجانیوز نوشت: تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (در ۱۳ آبان ۱۳۹۹) زمان زیادی باقی مانده است، در میان حدود بیست نامزد دموکرات نهایتاً یک نفر باید با ترامپ رقابت کند اما در روزهای اخیر نام جو بایدن معاون اوباما بیشتر جلب‌ توجه می‌کند.
براساس نظرسنجی‌ها تاکنون وی توانسته محبوبیت بیشتری کسب کند.

بیشتر بخوانید:

پیشتازی بایدن در بین نامزدان دموکرات انتخابات آمریکا

جریانی که حیات سیاسی خود را در التهاب‌آفرینی جست‌وجو می‌کند


یورونیوز در خصوص نطق انتخاباتی بایدن نوشت: «جو بایدن مطرح‌ترین نامزد حزب دموکرات آمریکا برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده این کشور در تازه‌ترین نطق انتخاباتی خود از «بازگشت مشروط ایالات متحده به برجام» در صورت پیروزی در انتخابات سخن گفت.»


معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا البته خبر از تصمیم خود برای آنچه «تقویت» و «گسترش برجام» معرفی می‌کند داده وگفت من همچنین به طرفداران خود وعده داده‌ام که با همکاری متحدان آمریکا نسبت به «تقویت» و «گسترش» برجام اقدام خواهم کرد.
جو بایدن اما در توضیح «تقویت و گسترش برجام» به شروط بعدی خود برای بازگشت به برجام که امتیاز دادن‌های منطقه‌ای و امنیتی است اشاره می‌کند و منظور خود از گسترش برجام را شفاف می‌کند: «در واقع او با اشاره به کافی‌ نبودن ابعاد فعلی برجام تأکید کرده که همزمان باید به‌طور مؤثرتری ایران را به عقب‌نشینی از اقدامات بی‌ثبات‌کننده در منطقه وادار کرد، اقداماتی که به گفته آقای بایدن در چارچوب توافق هسته‌ای، انجام آنها از سوی آمریکا و متحدانش مجاز شده بود.»


بایدن چند روز قبل هم در بخشی از برنامه‌های خود که روی وب‌سایتش قرار داده، گفته در صورت بازگشت به برجام، توافق را «تقویت» کرده و برخی مفاد آن را «تمدید» خواهد کرد. هدف از این گفته بایدن مبنی بر تمدید برخی مفاد همان بند موسوم به غروب برجام است که فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تا سال ۲۰۲۵ محدود می‌کند و به‌نظر می‌رسد بایدن در پی تمدید سقف زمانی این محدودیت است.


به‌رغم تبلیغات داخل ایران صحبت‌های آقای بایدن نشان می‌دهد او به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها دقیقاً همان راهبرد و سیاستی را در سر دارد که رقیب وی یعنی ترامپ. هر دو به‌دنبال گسترش توافق هسته‌ای در مقیاس منطقه‌ای و موشکی و هر دو به‌دنبال فریزکردن ایران و مادام‌العمرکردن محدودیت‌ها هستند.


یادآور می‌شود «جان کری»- شهریور ۹۷- با اشاره به این مسئله که اگر ما- دموکرات‌ها- در کاخ سفید بودیم، به وقتش از برجام خارج می‌شدیم، تأکید کرد که ترامپ می‌توانست امتیاز بیشتری از ایران بگیرد و سپس از برجام خارج شود. کری گفت: «شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیزها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای] را متوقف کنید. من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم. ما حاضریم درباره این چیزها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این‌کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم»


کری در تشریح راهکارش افزود: «ما در مذاکرات برجام تحریم‌های حقوق بشری را حفظ کردیم، تحریم‌های آزمایش موشکی را حفظ کردیم، تحریم‌ها علیه انتقال سلاح به یمن را حفظ کردیم و ما این تحریم‌ها را حتی در زمانی‌که در حال مذاکره درباره برجام بودیم افزایش دادیم اما ما معتقدیم ایران بدون مسیری برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در شرایط بهتری برای مذاکره درباره سایر مسائل است و نظریه ما درباره این پرونده این بود که وقتی شما به برجام رسیدید سپس تمام آن مسائل دیگر را روی میز قرار دهید، بنابراین شما برجام را در جای خود نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ما به شما گفتیم باید این مسائل را متوقف کنید.»


شاید باورش کمی سخت باشد اما عبارت «دموکرات‌ها برنده شوند؛ آمریکا به برجام برمی‌گردد» تیتر روزنامه‌های زنجیره‌ای بوده است که ظاهراً براساس یک خط تبلیغی رسانه‌ای مشخص فریب افکار عمومی را این‌بار با ترویج دوگانه دموکرات- جمهوری‌خواه انجام داده‌اند.


اساساً در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا، سخت‌ترین تحریم‌های چندجانبه و یک‌جانبه علیه کشورمان اعمال شد.


همچنین در نخستین روز اجرای برجام دی ماه ۹۴ و در مقطعی که همین اصلاح‌طلبان و برخی دولتمردان تأکید داشتند که «تحریم‌ها به تاریخ پیوست»، دولت اوباما با تصویب تحریم‌های ضد ایرانی، نقض برجام را کلید زد. پس از آن، سریال نقض برجام توسط دولت اوباما با غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید قانون تحریمی آیسا، تصویب قانون محدودیت‌ ویزا، تصویب بیش از ۸۰ طرح ضدایرانی در کنگره آمریکا و پابرجا ماندن تحریم سوئیفت و... ادامه یافت.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • CA ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۶
    0 1
    وابسته اید وابسته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس