دکتر سهیلا صادقی

به گفته دکتر صادقی، بخش عمده بودجه‌های پژوهشی به جای آن که بر اساس اولویت‌های علمی و نیازهای جامعه تخصیص یابد، بر اساس دوری و نزدیکی حزبی-سیاسی توزیع می شود و منتفع اصلی آن «رانت‌پژوهان» هستند.

سرویس سیاست مشرق-  در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با دانشگاهیان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها(8 خرداد 98)، در جمع سخنرانان در محضر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، سخنان یکی از اساتید خانم دانشگاه، دکتر سهیلا صادقی فسایی، توجهات زیادی به خود جلب کرد.

این چهره دانشگاهی که دانشیار باسابقه رشته جامعه نشاسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است، در سخنان خود در این جلسه، به موضوع مهم «عدم شایسته سالاری» و نقش پررنگ «باندبازی‌های سیاسی» در عزل و نصب اساتید و اعضای هیات‌های علمی دانشگاه‌ها پرداخت. دکتر صادقی به رواج نوعی پوپولیسم و تعلقات باندی-جناحی در ارتقای علمی افراد در سیستم وزارت علوم و جامعه دانشگاهی اشاره کرد که در آینده نه چندان دور، بحران صلاحیت علمی را در دانشگاه‌ها به دنبال خواهد داشت.

دکتر صادقی فسایی

بخش بسیار مهم و قابل توجه سخنان دکتر صادقی آن‌جا بود که گفت در حوزه پژوهش، بخش عمده بودجه‌های پژوهشی به جای ان که بر اساس اولویت‌های علمی و نیازهای معرفتی و دانشی جامعه تخصیص یابد، بر اساس دوری و نزدیکی حزبی-سیاسی توزیع می شود و عمدتا کسانی بهره‌ور اصلی این بودجه‌های کلان هستند که دارای «اتصالات خاص» با نهادهای دولتی و باند و جریان حاکم بر وزارت علوم هستند. او از «صاحب‌منصبان» نوپا و نوظهوری در فضای دانشگاهی گفت که تنها قابلیت آن‌ها جذب بودجه‌های کلان پژوهشی و استفاده از رانت روابط و «اتصالات خاص» در برخورداری از این بودجه‌ها است. نکته بسیار تلخ و تاسف‌بار در سخنان این استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران این بود که تقریبا هیچ نظارتی بر نحوه هزینه‌کرد و خروجی این بودجه‌های پژوهشی نیست و «ارزیاب» و «ناظر» پروژه‌های علمی معمولا با زدو بند مجریان طرح انتخاب می شوند و به تعبیر گوینده یاور و داور و سرور همه از یک قبیله و باند سیاسی هستند. دکتر صادقی در همین سخنرانی این صاحب‌منصبان «آکادمیک» اهل زد و بند را «رانت‌پژوه» نامید که عملکردشان موجب آسیب جدی به نظام علمی-پژوهشی کشور و سرخوردگی و یاس شدید متخصصان و صاحب‌نظران واقعی شده است.

دکتر سهیلا صادقی فسایی، به اساس و پایه مفسده‌آمیز چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی به عنوان اصلی‌ترین معیار ارتقای علمی در دانشگاه‌ها گریزی زد و گفت که عجیب است که در حالی که مسولان نهادهای دولتی که ده‌ها میلیارد تومان از پول بیت‌المال را به یک پژوهش اختصاص می دهند، کوچک‌ترین علاقهَ‌ای به دانستن نتایج این پژوهش و کاربست ان در نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نشان نمی دهند، اما نتایج این پژوهش‌ها(به ویژه در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی) به راحتی و بدون یک دلار هزینه، تحت قالب مقاله آی اس آی، در اختیار خارجی‌ها قرار می گیرد تا نتایج و یافته‌ها را صرف توطئه‌چینی و طراحی نقشه علیه کشورمان کنند.

این جامعه‌شناس باسابقه، در بخش دیگری از سخنان خود در محضر رهبر معظم انقلاب، به رهاشدگی حوزه فرهنگ در دانشگاه‌ها و افول فرهنگی فضای دانشگاهی ما هم اشاره کرد و مدعی شد که معاونت فرهنگی وزارت علوم، زیر سیطره سیاست‌بازی و شعارهای سیاسی، عملا هر گونه نظارت و برنامه‌ریزی و طراحی فرهنگی را در دانشگاه‌های کشور رها کرده است. به گفته صادقی، در حالی که جوانان این کشور در دوره دانشجویی، در حساس‌ترین برهه زندگی خود از لحاظ مواجهه با رفتارهای پرخطر و مخاطرات اجتماعی و آسیب‌های روحی و فکری هستند، معاونت فرهنگی وزارت علوم هیچ طرح و برنامه ای برای امور فرهنگی و اجتماعی در سالیان اخیر تدارک ندیده است.

گفتنی است که سخنان خانم دکتر صادقی چندین با تشویق و تکبیر حضار(که خود از خانواده دانشگاهیان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها) بودند، مواجه شد و البته خود او پیش از ورود به بحث، پیش‌بینی کرد که برخی سخنان صریحش در این جلسه، تبعات جدی برای او در محل کار به دنبال خواهد داشت.

این پیش‌بینی خانم صادقی اما چندان برای تحقق منتظر نماند و طبق گزارش‌هایی که در ماه اخیر منتشر شد، ظاهرا بعد از این سخنرانی فشارها بر این منتقد مدیریت وزارت علوم و دانشگاه‌ها آغاز شد و البته این فشار درون-دانشگاهی، با پیوست رسانه‌ای هم همراه بوده است.

در تاریخ 4 تیر 98، خبرگزاری دولتی ایرنا، کلیپی ویدیویی با عنوان «فضاحت علمی را متوقف کنید» درباره بحث تقلب علمی در دانشگاه‌های ایران منتشر کرد. [1] در این کلیپ، در کنار مرور چند نمونه کلاهبرداری و تقلب علمی بیّن و آشکار و اثبات شده چهره‌های دانشگاهی در سال‌های اخیر، نام دکتر سهیلا صادقی فسایی از زبان عباس عبدی(که به عنوان پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی در کلیپ معرفی شده) تلویحا به عنوان یک متقلب علمی ذکر شده است. عبدی در این کلیپ مدعی است که کتابی از دکتر سهیلا صادقی با عنوان «مطالعه ابعاد جنسیتی برنامه های سوم و چهارم توسعه و میزان تحقق اهداف جنسیتی در برنامه سوم توسعه»، در واقع تحقیق یک محقق دیگر(احتمالا منظور خود عباس عبدی است) بوده که «کارفرما» (که طبق ادعای عبدی، دکتر صادقی بود) به نام خود و همکار خود(سمیرا کلهر) منتشر کرده است(و این ماجرا مربوط به حدود 10 سال قبل بود). عبدی در ادامه ادعای خود می گوید که از این بابت شکایت هم کرده بود ولی "در نظامات دانشگاهی، چون اینقدر با این مسایل سر و کار دارند، به شکایت او ترتیب اثر ندادند"!

بلافاصله بعد از انتشار این کلیپ، خانم صادقی جوابیه‌ای به خبرگزاری ایرنا با این مضمون فرستاد:

" نظر به انتشار کلیپ تخریبی خبرگزاری ایرنا با عنوان «فضاحت علمی را متوقف کنید» مورخ ۴ تیرماه ۱۳۹۸ و با توجه به ایراد اتهاماتی که کاملاً کذب و غیرموجه می باشند، مقتضی است وفق ماده ۲۳ قانون مطبوعات، پاسخ‌های این‌جانب را به نحو مقتضی و متناسب منتشر فرمایید.

۱- جناب آقای عباس عبدی در این کلیپ مدعیاتی غیرمربوط مطرح کرده‌اند که قبلاً مکرراً مردود اعلام شده و در یک مرجع حکمیت معتبر دانشگاهی که مورد تأیید ایشان هم بوده، مختومه گردیده است. ادعای ایشان واهی و نشر اکاذیب تلقی می‌گردد

و قابل پیگیری در مجامع قضایی است.

۲- طرح نام این‌جانب در کنار نام افرادی که کلیپ مذکور آن‌ها را متقلب می‌داند و القاء تقلب در مخاطب نسبت به شخص این‌جانب، مصداق توهین و افترا و تشویش است.

۳- علاوه بر این جوابیه، حق تعقیب قضایی مرتکبین و متهمین در این کلیپ، برای اینجانب محفوظ خواهد بود. "[2]

بعد از این جوابیه دکتر صادقی، ایرنا اقدام به حذف این کلیپ از صفحه خود کرد، اما کاملا مشخص بود که هدف از انتشار این کلیپ در واقع تخریب و خدشه‌دار کردن ذهن مخاطب نسبت به دانشیار قدیمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران بود. نکته اصلی در اقدام خبرگزاری ایرنا این است که، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا، کسی جز سید ضیاء هاشمی نیست که از «صاحب منصبان» عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران است که در سال 96، چند ماهی سرپرست وزارت علوم هم بود.

سید ضیا هاشمی

حقیقت آن است که وقتی چینش اساتید و مسوولان اجرایی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران را بررسی می کنیم، آن را مصداق بارز «باندبازی» علمی-سیاسی مورد نظر خانم دکتر صادقی در سخنرانی در محضر انقلاب می یابیم.

رییس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، سیدمهدی اعتمادی فرد نام دارد. او که متولد 1360 است، ظاهرا تنها چهار یا پنج سال بعد از اخذ مدرک دکتری خود، به ریاست این دانشکده رسیده است، بدون این که برجستگی علمی خاصی در او مشاهده شود. جالب این جاست که در صفحه «رزومه علمی» اعتمادی فرد در سایت دانشگاه تهران، برخلاف اساتید دیگر که سال و محل اخذ مدارک سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارش د و دکتری ذکر شده، صرفا به «دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران» بسنده شده است. البته مسولیت‌های او در این دانشکده خیلی پیش از این شروع شده است. او که در آذر 96 به عنوان سرپرست دانشکده علوم اجتماعی منصوب شده بود، [3] در تیرماه 97 به عنوان رییس این دانشکده برگزیده شد و قبل از آن، سمت‌هایی چون معاونت دانشجویی و فرهنگی، معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی و سرپرستی دانشکده را بر عهده داشته است.

سیدمهدی اعتمادی فرد

اعتمادی فرد داماد ابوالحسن ریاضی است که از سال 93 تا 97، مدیرکل امور دانشجویان داخل وزارت علوم بود و در سال 97 به سمت مدیرکلی دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران رسید. [4] ریاضی در دولت اصلاحات(از 76 تا 80)، معاون امور فرهنگی وزارت علوم بود. در دوره‌ای که ریاضی مدیرکل امور دانشجویان در وزارت علوم دولت روحانی بود، عملکرد پر حرف و حدیثی از خود به جا گذاشت که در نهایت منجر به عزل او گردید. [5]

ابوالحسن ریاضی

دیگر «صاحب‌منصب» حاضر در هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی، محمدرضا جوادی یگانه است. یگانه که مدیر گروه جامعه‌شناسی این دانشکده است، همزمان سمت معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را هم بر عهده دارد. روزنامه کیهان در گزارشی با عنوان «گروکشی و باندبازی در گروه جامعه‌شناسی دانشگاه تهران»، دعوت از سمیه توحیدلو، از محکومان امنیتی فتنه 88 به عنوان مدرس به این دانشکده و همچنین مانع‌تراشی در تمدید قرارداد حامد حاجی حیدری، از اساتید انقلابی دانشکده علوم اجتماعی که اولین بار ماجرای کپی‌کاری حمیدرضا جلایی پور، عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت و بدیل آن، حزب اتحاد ملت و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی، را در کتاب «جامعه شناسی ایران»، افشاء کرد[6] ، از اقدامات جوادی یگانه به عنوان رییس گروه جامعه‌شناسی خواند. [7]

محمدرضا جوادی یگانه

یکی دیگر از «صاحب‌منصبان» حاضر در این دانشکده، غلامرضا غفاری است که در دوره ریاست جوادی یگانه بر گروه جامعه‌شناسی، از گروه برنامه‌ریزی اجتماعی به گروه جامعه‌شناسی رفت. ظاهرا این اقدام، برخلاف رویه معمول و قانونی دانشگاه ها در جذب هیئت علمی اتفاق افتاد و مثلا برخی از اعضای هیئت علمی گروه جامعه شناسی اصلا از برگزاری جلسه‌ای با این موضوع مطلع نبوده‌اند. تا آنجا که این اتفاق منجر به اعتراض برخی دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی نیز شد.

غلامرضا غفاری

غفاری در 14 آذر 96 از سوی وزیر علوم به عنوان «معاون فرهنگی و اجتماعی» این وزارتخانه منصوب شد.

روزنامه صبح‌ نو در یادداشتی با عنوان «واهمه وابستگان دولتی از شفافیت در دانشگاه» (9 تیر 98) درباره ماجرای هجمه و فشار بر دکتر صادقی نتیجه‌گیری قابل ‌تاملی کرد:

"ماجرای هجمه به دکترصادقی یا شائبه‌های پروژه‌های دولتی به دانشکده علوم اجتماعی منحصربه‌فرد نیست و ریشه‌های بنیادین در وضعیت فعلی دانشگاه و نسبتش با تاریخ، جامعه و دولت دارد. پیش‌ازاین، نوشته بودیم پروژه‌بازی‌های دانشگاه با دولت باعث شکل‌گیری فساد، قدرت‌یابی بوروکرات‌ها و تشکیل باندهای هیأت‌علمی برای پروژه‌گیری شده و خواهد شد و گفت‌وگوی علمی به‌محاق می‌رود و منتقدان هم با فشار حاشیه‌نشین خواهند شد (مگر تا پیش‌ازاین، گفت‌وگویی در جریان بوده است؟). قطعا دکترصادقی آخرین سوژه چنین حملاتی نیست و در آینده، گسترش چنین وضعیتی را شاهد خواهیم بود؛ چراکه هرروز دامنه پروژه‌بازی‌های اعضای هیأت‌علمی دانشگاه‌ها با نهادها و ارگان‌های دولتی گسترش می‌یابد و در این فرایند، بوروکرات‌ها، یعنی کسانی که خوب پروژه می‌گیرند، منافع آن را بین خود و اطرافیان تقسیم و در آخر، نتایج را سرهم‌بندی می‌کنند، رشد بیشتری می‌یابند و منتقدان آن‌ها هم متحمل فشار بیشتری می‌شوند. "[8]
 

 

[1] https://www.irna.ir/news/83369760/archive?tp=1000

[2] https://www.irna.ir/news/83385538

[3] https://ut.ac.ir/fa/news/4944

[4] https://www.hamshahrionline.ir/news/413563

[5] https://www.tabnak.ir/fa/news/804021

[6] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1393/02/07/351530

[7] https://www.mashreghnews.ir/news/971482

[8] https://www.mehrnews.com/news/4654122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    40 0
    در آمد های نجومی و فضایی این رانت پژوهان رو هم مینوشتی که مافیای پژوهش را تشکیل دادند و وضع علمی کشور را به ذلت کشاندند
    • GB ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
      8 0
      هموتطور که میگفتید حسن روحانی و جواد ظریف از بهترین نیروهای انقلابی هستند؟!!!
  • محمد ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 37
    این اساتید عزیزی که ازشون نام بردید از بهترین اساتید دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستند.کسانی که واقعا درس خوندن. بنده خودم افتخار شاگردی این عزیزان رو داشتم. یک تنه مقابل باندبازیها و سهم خواهی هایی که می تونست دانشکده علوم اجتماعی رو به سرنوشت دانشگاه علامه دچار کنه، ایستادن
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
      19 0
      ماله نکش عزیز گزارش مستنده
    • سید US ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
      13 0
      اصلاح طلبان تهوع آورند حتی اگر در سمت استاد دانشگاه جاخوش کرده باشند!
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    29 0
    گاندوهای حیطه علوم اجتماعی و خطرناک ترین حیطه کشور
    • DE ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
      7 0
      متاسفانه بخاطر نوع انتخاب گامبوها ست که این گاندوها رشد میکنند.
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    13 5
    رهبری نسبت به امور مسلط هستند
  • حسین PL ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    16 0
    با این اوصاف وضع دانشگاه ها بحرانی هست، با این افرادی که مسئولین دارند دانشجوی سالن که وارد دانشگاه بشه خیلی باید تو ساخته باشه که سالم بیرون بیاد چه برسه به دانشجوهایی که از لحاظ اعتقادی ضعیف هستند. اوضاع وحشتناک فرهنگی و بعضا علمی در دانشگاه دقیقا محصول مدیریت این افراد نالایق و مخرب هست.
  • محمدی IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    10 0
    دانشگاه باید میزگرد بگزارد و از آن حاصل خارج شود که بنفع کشور باشد که کار ثواب است، مثلا همین ارتباط صنعت و دانشگاه و مراکز علمی و نوبنیان باید مدیریت شود که خودکفایی نفعش در آینده و آیندگان کشور است و حمایت از مراکز علمی برای پیشرفت کشور در همه ی زمینه ها و آینده ی کشور مورد تایید شجره ی طیبه ی حضرت زهرا (س) بوده، است و خواهد بود که با هم اندیشی اساتید، ببینند چه باید کرد که حاصل آن برای کشور باشد چه از نظر علمی، چه معنوی و...
  • DE ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    24 0
    دکتر سهیلا صادقی فسایی، به اساس و پایه مفسده‌آمیز چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی به عنوان اصلی‌ترین معیار ارتقای علمی در دانشگاه‌ها گریزی زد و گفت که عجیب است که در حالی که مسولان نهادهای دولتی که ده‌ها میلیارد تومان از پول بیت‌المال را به یک پژوهش اختصاص می دهند، کوچک‌ترین علاقهَ‌ای به دانستن نتایج این پژوهش و کاربست ان در نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری نشان نمی دهند، اما نتایج این پژوهش‌ها(به ویژه در حوزه‌های علوم اجتماعی و علوم انسانی) به راحتی و بدون یک دلار هزینه، تحت قالب مقاله آی اس آی، در اختیار خارجی‌ها قرار می گیرد تا نتایج و یافته‌ها را صرف توطئه‌چینی و طراحی نقشه علیه کشورمان کنند.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    30 2
    آفرین بر این بانوی موفق لعنت بر دزدان انقلاب
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    15 1
    موافقم
  • حامد IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    پژوهش نیز مانند دیگر مسائل آلوده به فساد است. فارغ التحصیلان نخبه دکتری بکارند یا به خارج رفته اند. اما فرزندان اعضای هئیت علمی و مقامات و مسئولان راحت در دوره ی فوق لیسانس پروژه های تعریف شده دانشگاه یا صنعت دولتی را می گیرند و ده ها میلیون به جیب می زنند. من نه در فوق نه در دکتری یک ریال نتوانستم کمکی بگیرم اما فرزندان اعضای هئیت علمی و گردن کلفتان وزارت علوم را می شناسم که به راحتی چندیدن پروژه و کمک خوب و یا کلان دریافت کرده اند.
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    بعد اون گزارش در حضور رهبری مشخص بود با این استاد ، باند انحصار طلب دولتی از هر طریقی به ایشون هجمه خواهند داشت خودشان هم گفتن . در سخنرانی شان نکات دقیق و هشدار دهنده ای هم درباره مقالات داشت که بواسطه اهمیت اطلاعات این مقالات و آگاهی متولیان عمدا به بهانه کثرت مقالات و ثبت ، منتشر و د اختیار هر کشوری قرار میگیره که بسادگی میشه ازش سو استفاده کرد
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    خشت اول را نهد معمار کج تا ثریا می رود دیوار کج!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    1 3
    دانشگاههای دولتی باید تعطیل یا محدود بشوند.
  • کارشناس IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    دانشگاه محل بازی سیاسی نیست محل نظامی هم نیست . ولی در مورد رانت اگر دنبال عدالت هستید پرونده بورسیه های غیر قانونی نمایندگان مجلس و بقیه را روکنید. امروزه به خاطر نبود بودجه در دانشگاه اکثر طرهای پایاننامه ناتمام و با کیفیت و کمیت پایین اجرا میشود.اگر بودجه کم است سفرهای خارجی ماموریتی خانوادگی مسئولین را قیچی کنید
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    3 0
    من شخصا دو نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران رو می شناسم که حداقل دو مقطع رو در دانشگاه های خوب آمریکا درس خوانده اند اما تعدادی از مقالات پژوهشگران خارجی رو ترجمه و در مجلات داخلی به نام خودشون(نه به عنوان مترجم بلکه به عنوان مولف) منتشر کرده اند.
  • ارشد فیزیک هسته ای IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۴
    2 0
    مشکل نظام دانشگاهی مثل آموزش پروش اون خیلی ساده هست این نظام نفتی ایجاد شد و رشد کرده بر اساس بودجه های دولتی این نظام مخاطب اون همان دولت هست که نیاز اون واقعی نیست یک بده بستان دو جانبه هست با یک نظام دانشگاهی غیر نفتی که از صنعت سفارش و پول می گیره و سفارش و مخاطب اون دنبال محصول علم هست نه یک سری کاغذ و مقاله برای بالا بردن رتبه ها و افزایش حقوق یا بورس فلان دانشگاه خارج رو گرفتن خیلی فرق داره اصولا تا زمانی که دولت مردان ما دنبال فلان بشکه نفت و کشتی نفتی باشن برای واردات مثل 40 سال گذشته ما در یک سیل و چرخه بزرگ و کوچک می شیم با بالا و پایین رفتن قیمت نفت و به هیچ جایی نخواهیم رسید چون حتی یک دانشگاه نسل پنج بزنیم که کل بودجه اون رو سفارش از صنعت بگیره اون صنعت با واردات نفتی یک دولت سوپر برجامی زده شده در یک نمودار سینوسی ایجاد و محو میشه!! مثل صنعت خودرو ما یک دهه تا مرز خودکفایی میره دهه بعد بر می گرده به ماقبل مونتاژ با مهر ساخت ایران از ترکیه و هند ....ای کاش به جای بمب اتم خوردن پول نفت حرام اعلام میشد و کامل از بودجه جاری حذف میشد و کلا خرج توسعه زیر ساخت های غیر نفتی در کشاورزی صنعت علوم پایه و نظری و...میشد
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    5 0
    خانم دکتر صادقی مطالبی را بیان کردند که حرف هر دلسوزی در مجموعه وزارت عتف است. انتقاد دلسوزانه را ارج بنهیم. متاسفانه علمی ترین وزارتخانه، سیاست زده ترین شده است
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    1 0
    دزد ها ومفت خور ها وقتی دستشان رو می شود مانند مهدی هاشمی و جزایری و مه افرید و0000 استاد اقتصاد و قهرمان ملی و نابغه قرن می شوند. باید هر وجهی از این کشور گرفته ند را با سود بانکی وکاهش ارزش پول از ان هاپس گرفته شود. چون غیر از خیانت و حقه بازی کار نکرده اند
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
    2 0
    فساد غارت بی لیاقتی را پاک کنید درست میشه همه چیز
  • ناصر IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۹
    0 0
    سلام وآفرین بر استاد صادقی که باشجاعت ومتانت مشکلات را به بهترین شکل بیان نمودند درکنار دانشگاه تهران دانشگاهی به نام.....تربیت مدرس....... وجود دارد که حال وروزش بهتر از اولی نیست دانشجویان گروگان مقالات وبعضا امتیاز خواهی برخی اساتید هستند که ارتباط آنها با مراجع قدرت کاملا مغلوم ومشهود است. اگر ذره ای تقوی وجود می داشت کار به اینجا نمیرسید اینها همه میگذرد وروزی باید پاسخگوی اعمال باشیم مدیران گروه واساتید محترم و....بیایید از آن روز بترسیم ورفتارهای منافقانه را برای امتیاز یک مقاله یا گرفتن یک پست یا درج یک عنوان به نام خودمان ویا.... کنار بگذاریم آغوش خداوند باز است برگردیم
  • علیرضا نیک منش IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    سلام بنده به عنوان یک فارغ التحصیل رنج کشیده از مطالب شما راجع به دانشگاه ها بسیار لذت بردم. یک مطلب دیگر هم اضافه فرمایید: در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد رفتار ها به گونه ای است که سعی می کنند دانشجو کار نکند. باور کنید از مهم ترین دلیل فساد جوانان این است که شخص باید از 14 سالگی کار کند به این معنی که وقتش پر باشد نه این که حتما پول دربیاورد. ولی دولت و خانواده ها به بهانه های گوناگون مانع می شود. بنده چند روز پیش نانوایی بودم شخصی می خواست پسر سیزده ساله اش را بفرستد سر کار اما بنده خدا شاطر می گفت اگر دولت بفهمد بنده را توبیخ می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس