جلسه هیات دولت

مقایسه فشارهای تورمی که در دو دوره تحریمی اخیر به کشورمان وارد آمد، نشان می‌دهد در تحریم‌های قبلی که در سال ۱۳۹۱ به اوج خود رسید، فشار تورمی کمتری به مردم خصوصا اقشار متوسط و ضعیف آمد.

سرویس اقتصاد مشرق - در روزهای اخیر برخی مسؤولان دولت دوازدهم به تمجید از عملکرد دولت در مدیریت بازار و اقتصاد در شرایط تحریمی پرداخته‌اند. به عنوان مثال حسن روحانی چند بار از کاهش تورم و افزایش رشد اقتصادی سخن گفته و محمدباقر نوبخت هم از موفقیت دولت در کنترل تورم خبر داده است.

بیشتربخوانید

کدام دولت در مقابله با تحریم‌ها موفق‌تر بود؟

برای ارزیابی صحت روال خودتقدیری دولتمردان، بهتر است به آمارهای رسمی مراجعه شود. قطعا ملموس‌ترین آمار در زندگی مردم، شاخص‌های تورمی به‌ویژه در کالاهای اساسی است. کالاهای اساسی و ضروری عموم مردم هم شامل مواد غذایی و هزینه‌های تامین مسکن (اجاره) است که بر اساس آمارها بیش از ۵۰ درصد درآمد خانوارهای ایرانی صرف تامین مواد غذایی و پرداخت اجاره‌بها می‌شود.

از آنجا که دولت حسن روحانی با انتقاد از عملکرد مدیریتی دولت دهم در زمینه مقابله با تحریم‌های سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به روی کار آمد، مقایسه عملکرد دولت روحانی در جلوگیری از سرایت تحریم‌ها به سفره مردم با دولت مورد انتقاد وی، خالی از فایده نخواهد بود.

با کمال تاسف، داده‌های مرکز آمار بیانگر مدیریت ضعیف‌تر دولت روحانی در مقایسه با دولت دهم در مدیریت تحریم‌ها است.

مقایسه فشارهای تورمی که در دو دوره تحریمی اخیر به کشورمان وارد آمد، نشان می‌دهد در تحریم‌های قبلی که در سال ۱۳۹۱ به اوج خود رسید، مدیریت اقتصادی به نحوی بود که فشار تورمی کمتری به مردم خصوصا اقشار متوسط و کم‌درآمد وارد آمد.

در تحریم‌های قبلی، تورم نقطه به نقطه کالاهای مصرفی فقط یک بار از مرز ۴۰ درصد عبور کرد که مربوط به خرداد ۱۳۹۲ بود. اما در دوره تحریم‌های اخیر که از سال گذشته شروع شد، از بهمن ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۳۹۸ به مدت پنج ماه متوالی تورم نقطه به نقطه کالاهای اساسی از مرز ۴۰ درصد عبور کرد و در دو ماه فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۸ هم از مرز ۵۰ درصد بالا رفت.

از لحاظ گرانی مواد غذایی که شاخص اصلی محاسبه فشار ایجادشده به خانوارها است، هم مدیریت اقتصادی دولت فعلی به مراتب ضعیف‌تر از دولت قبل بوده است.

در تحریم‌های قبلی بالاترین تورم نقطه به نقطه مواد غذایی در خرداد ۱۳۹۲ رقم خورد که قیمت این کالاها نسبت به خرداد سال قبل از آن ۵۹.۶ درصد افزایش یافت. در آن دوره، هیچ‌گاه تورم نقطه به نقطه مواد غذایی به سطح ۶۰ درصد نرسید.

اما در دوره اخیر تحریم‌ها که از اوایل سال گذشته شروع شد، از بهمن سال ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۳۹۸ پنج ماه متوالی است که تورم نقطه به نقطه مواد غذایی از ۶۰ درصد بالاتر رفته است. از اسفند ۱۳۹۷ هم به مدت چهار ماه متوالی میزان گرانی مواد غذایی از مرز ۷۰ درصد هم عبور کرده و حتی در فروردین ۱۳۹۸ هم رکورد جاودانه تورم نقطه به نقطه ۸۵ درصدی برای مواد غذایی ثبت شد.

این میزان گرانی مواد غذایی فشار بی‌سابقه‌ای به سفره مردم خصوصا اقشار متوسط و کم‌درآمد وارد آورده که لطمات آن تا سال‌ها قابل جبران نخواهد بود.

مقایسه فشار اجاره

از آنجا که اکثر اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه، مستاجرند، افزایش اجاره‌بها به منزله افزایش مستقیم فشار بر معیشت این اقشار است.

گزارش مرکز آمار بیانگر آن است که در دوره قبلی تحریم‌ها از ابتدای سال ۱۳۹۰ شاخص اجاره‌بها رو به افزایش گذاشت اما تا پایان سال ۱۳۹۱ که اوج اثرگذاری تحریم‌ها بود، افزایش اجاره‌بها هیچ‌گاه به مرز ۲۰ درصد نرسید و از خرداد سال ۱۳۹۲ از مرز ۲۰ درصد عبور کرد و در بالاترین رکورد خود که در دولت یازدهم رقم خورد به ۲۳.۱ درصد افزایش یافت.

اما در دوره اخیر تحریم‌ها از مهرماه ۱۳۹۷ تا خرداد ۱۳۹۸ برای ۹ ماه متوالی افزایش اجاره‌بها در بالای ۲۰ درصد باقی مانده است. ضمن آن که از آذر سال گذشته تاکنون افزایش اجاره‌بها همواره بالاتر از ۲۴ درصد بوده است.

درباره علت موفقیت دولت دهم در مدیریت بازار اجاره‌بهای مسکن، قطعا مسکن مهر نقش اصلی را بر عهده داشت، زیرا با عرضه چند صد هزار مسکن به افراد فاقد خانه، حجم عظیمی از تقاضای بازار اجاره کاسته شد و دست دولت را در مدیریت بازار مسکن، باز کرد.

اما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به‌جز ناسزاگویی به مسکن مهر، آجر روی آجر گذاشته نشد تا با کاهش شدید عرضه مسکن، شاهد افزایش طوفانی اجاره‌بها و لطمه شدید به مستاجران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 10
  • جبهه اصلاحات IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    9 96
    فشاری که الان روی مردم هست همش از تاثیرات مخرب دولت قبله تازه شما نمیذارید ما بریم مذاکرمونو بکنیم و در نتیجه باعث و بانی تمامی مشکلات و معضلات موجود خود شما هستید . جبهه به حق و جاوید اصلاحات تنها راه نجات این مردمه .
    • منوچهر IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      73 2
      فقط باید به تو اصلاح طلب گفت زارت، هنوز بعد از چهل سال واقعیت را درک نکرده اید که نه اصلاح طالبان نه کارگزاران و نه اعتدالیون و نه بعضی از اصول گرایان منفعل راه نجات ایران نیستندتنها راه نجات ایران انقلابیون جهادگرا هستند که نه حزب میشناسند و نه دشمن فقط الله و استقلال و آبادی کشور
    • رهگذر IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      35 1
      دوست عزیز؛ اگر شما از جبهه اصلاحات هستید، بنده تقاضا دارم که خواهش این حقیر فقیر سراپا تقصیر رو به تمامی اصلاح طلبها و نیز بازیگر فعلی آنها بدین. بنده از آقای احمدی نژاد تقاضا کردم که یک دوره فشرده مدیریت و تدبیر برای همه این عزیزان برگزار کنه و حتی یک ریال هم لازم نیست هزینه کنید ایشان برای رضای خدا حاضرن بصورت کاملاً رایگان آموزش بدن. البته بنده را نیز دعا بفرمایید.
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      23 2
      خاک تو سرت که دنبال سند بردگیت هستی معلومه فقط مادی پرست هستی
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      31 2
      جناب جبهه اصلاحات . در موقع تبلیغات انتخاباتی سال 96 از کنار یکی از ستادهای تبلیغاتی روبان رنگی شما رد میشدم . دختری با سرو وضع بسیار مستهجن و آرایش غلیظ سرتاپا بنفش در ستادتون ایستاده بود ، با دست و حرکات جلف از دور برای جوانهایی که با ماشین رد میشدن بوسه میفرستاد تا بسمت ستاد جلبشون کنه . از اول فقط رو فساد زوم کردین و اشرافیگری و فشار شدید رو محرومین و نوکری غرب . اینم اقتصاد ورشکسته و نابودیه که با این تورم جهنمی ارائه دادین . کنسرت رقص و قرکمر و پارتی های مستهجن مختلط شبانه میشه نون و آب برای مردم ؟ آخه مرده شور هیکل اصلاح لجنتونو ببرن آشغالها
    • IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      36 1
      من نه اصلاح طلبم نه اصول گرا، اما انصافا این دولت ضعیفتر از دولت قبل عمل کرد اگر مسکن مهر نبود حتی تو دوره قبلی دولت روحانی هم اجاره خونه کمر شکن میشد، چون مسکن مهر با تمام خوبی و بدیاش باعث خونه دار شدن خیلیها شد
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      19 2
      باسلام از کدخدا چه خبر !!!!!!
    • ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      12 0
      خفه مير مردم ديگه اين فريب ها را نمي خورند
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      17 1
      یقینا اگر چند میلیون مسکن مهر دکتر نبود(سوای مکان یابی و اشکالات اجرایی که باید برطرف میشد) الان ایران دقیقا یک کمپ اوارگان بود با چادر نشینهای میلیونی اطراف شهر ها
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      0 2
      00:14 دقیقا همینه.تا 50 سال دیگه هم ویرانی های اون 8 سال جمع و جور نمیشه
    • NL ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      3 0
      نعلت به مذاکرات، 6 سال مردم را بدبخت کردید مال دولت قبل هست؟ مگر چندماه اول ریاست جمهوری هست. چطوره از حالا مسئولین دولت قبل هم بگویند مال زمان جنگ تحمیلی، و مشروطه هست، جمعش کنید خدا این دولت را نعلت کند. مگر یکی دو روز هست که مال دولت قبل باشد پس این دولت چه چیزی می خورده 6 سااال. دولت احمدی نژاد پاک ترین دولت تاریخ ایران بعد شهید رجایی بود.
    • گمنام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      5 0
      احتمالاً چیزی که میزنی جنسش خوب نبوده، چی میگی احمق مردم تو مشکلات این دولت نزدیک 9ساله تو راس کاره بازم میگی دولت قبل،جمعش کن جاهل تو خودت رو زدی به خواب تو مذاکرات فقط شورت رو تحویل آمریکایی ها نداد و گرنه هرچی داشتیم رو داد.
    • امانی IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      2 0
      در مورد مسکن وخصوص مسکن مهر باید این نکته را یاد اور شد که اساسا اکثر وزرا ومدیران ومسئولین این دولت نظر به اینکه یا خود مسکن ساز هستند ویا طرفدارمحکم عزیزان قشر سرمایه دار ویا از کارخانه دارها وشرکت داران بزرگ هستند بنا بر این چرا مسکنی مثل مسکن مهر بسازند که نونشون آجر بشه وقتی شخص شخیص روحانی در یکی از از نقاط تاپ تهران وخانه ای میلیاردی زندگی میکنه ووزرای منتصبش هم همگی بالای 600میلیارد تومان ثروت دارند وبچه های انها هم یا گرین کارت دارند یا اونور اب هستند چرا باید بفکر طبقه مستضعف مستاجر باشند در حالیکه بنا بر امار در تهران بیش ار 2.5میلیون ودر سطح کشور بیش از 5میلیون خانه خالی هست وهمین دولت از قانون دریافت مالیات بر انها خودداری میکنه
    • حسین IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      0 0
      استفاده کردیم. بفرمایید...
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    58 5
    دولت قبل هر ایرادی داشت مخصوصا در ۲سال آخرش ولی دغدغه زندگی و معیشت مردم اولویت اولش بود این دولت اولویت اول و آخرش در فشار قراردادن ملت برای بستن به هرقیمت با آمریکا و اروپا است و در نهایت تسلیم ذلت بار کشور به آنها تا به قول خودشان دیگر بهانه ای برای آنها نماند
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      0 3
      اجب! پس واسه همین قیمت نون رو 20 برابر کرد؟ نون 25 تومنی شد 500 تومن.اره خیلی دغدغه معیشت مردم رو داشت!
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    51 2
    در دولت روحانی گوشت و لبنیات و میوه به شدت گران شده و از سر سفره های مردم حذف شده است در دولت قبل اینقدر تورم نبود.
  • حمید IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    53 2
    سلام ایکاش یک امار دورغ گفتن ومعذرت خواهی دو دولت را هم می دادید قدر اقای احمدی نژاد را ندانستم که خیلی را با پازده میلیون صاحب خانه کرد دورود به محمود
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    27 0
    رفته رفته ، ظاهر اندیشمند و آراسته خط خیانت و تخریب ، رنگ میبازد .
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    45 2
    هزاران رحمت به دولت احمدی نژاد
  • IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    41 1
    يعني شما براي مقايسه روحاني و احمدي نژاد نياز به نمودار داريد!؟؟؟؟
  • CA ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    6 56
    آدمهای پستی هستید که بخاطر بی کفایتی دولت روحانی سعی در تطهیر نکبت بزرگی همچون محمود احمدی نژاد را دارید، احمقی نژاد پایه گذار تمام تحریم‌های اساسی برای ایران و تصویب قوانین سازمان ملل به نفع رژیم صهیونسیتی شد.
    • حمید IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      17 0
      دوست عزیز برو کتاب خاطرات کلیتون در بار انتخابات روحانی واحمدی ژاد رو به خوانید بعد ادرس منزل احمدی نژاد را که همه بلدین برین هلالیت ازش بگیر
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    3 34
    هیچکدام. هیچکدام. دولت قبلی با وارد کردن آمریکا به مذاکرات اوضاع را بدتر کرد در حالی که ما فقط داشتیم با اروپاییها مذاکره می کردیم .
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      10 3
      این نقشه شرای امنیت ملی بود نه دولت. متاسفانه خواسته اکثر اعضای شورا این بود...
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    18 2
    دولتها همه خوبن. مردم بد هستن
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    21 4
    مشرقی ها حواستون هست که دولت قبل همون حاج دکتر محمود احمدی نژاده که میلیونها تومان احتمالا پول گرفتید تا به تمام توان خرابش کنید
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    11 2
    چه عجب يه بار واقعيت گفته شد ؟
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    39 3
    احمدی نژاد واقعا به فکرمردم بود ووهدفش این بود که به مردم فشارنیاداما این دولت خودش ووزراش ثروتمند ند ووچون فشاری به خودشون نمیاد اوضاع روگل وبلبل میدونن این دولت کاری کرد که ده تا دولت بعدی هم باید چوب ندانم کاری هاش رو بخورن دلاربه قیمت 13000هزارتومن تاسالها اقتصادرونابودمیکنه
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    12 1
    معلومه دولت قبلی.
  • بیگرضایی NL ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    1 25
    متاسفانه ما تا خوب گرفتار نشویم فکر نمیکنیم ترامپ قبل از خروج بار ما را به گفتگو دعوت کرد اما ارزشی براش قائل نشدیم اگه با این دیوانه گفتگو میکردیم شاید به مردم ضرر کمتری می‌دیدند هر چند مسلم است انها قصد دیگری دارند ولی میشد زمان را خرید اللان هم باید باب گفتگو باز شود با علم به اینکه ترامپ فقط قصدش تبلیغات است
    • مهدی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      13 2
      به حضرت عباس، ترامپ بیاد دست بکشه روی قرآن و قسم بخوره که "من قصدم از مذاکره با ایران، براندازیه" بازم یه واداده پیدا میشن که بگن، دروغ میگه!!! اونقدری هم شرافت ندارن که بگن اونهمه با اوبامای مودب مذاکره کردن و همه چیزمونو دادن رفت، چه گلی به سر مملکت زدن... خیییلی حال به هم زن هستن اینا، از رو هم نمیرن
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      11 1
      بازهم رذالتت عود كرد نفهم تر از شما جماعت نميشه سراغ داشت مثل زن روسپي هستيد كه چاره اي نداريد جز ادامه !!!!!!!
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      3 1
      خدا شفات بده. فقط همین.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    11 5
    آقا فرمودند مذاکره نمی کنیم .هیچوقت یادمان نرود آقا از همه بیشتر به مسائل اشراف دارند .وهمش بعضی فکر نکنند کاش با ترامپ مذاکره میشد تا کشور آسیب نبیند‌‌.ما پیچش مورا می بینیم .
  • ایرانی واداده ی بیکار IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    2 11
    چه قیاس احمقانه ای !!!!. دولت قبل بودجه سالانه اش را بر چه مبنایی بسته بود ؟ هر بشکه نفت چند دلار در بازار جهانی فروخته میشد ؟ (بالای 110 دلار )؟ . فروش روزانه نفت ایران چند بشکه در روز بود ؟ تازه تحریمها در اکثر زمان دولت قبلی یک جانبه و فقط از طریق آمریکا اجراء میشد و اجماع جهانی علیه ما تازه شکل گرفته بود و اثرات تحریمها به دلایل گوناگونی کمتر احساس میشد. به قول آقای احمدی نژاد تحریم ها کاغذ پاره بود!!!!! . درثانی دولت آینده قطعا در مقایسه با وضعیت کنونی کارش مشکلتر خواهد بود . دست از سیاه کاری و جناح بازی و باند بازی بردارید که ملت ایران بیش ار هر زمان دیگری نیاز به همبستگی و اتحاد دارد .
    • سلمان IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      6 2
      چقدر فسفر سوزوندی تا بگی تحریمهای دولت قبل یکجانبه و از سوی آمریکا بود در حالیکه تحریمها هم از جانب آمریکا بود هم اتحادیه اروپا و هم شورای امنیت در حالیکه دولت فعلی حداقل روی کاغذ از تحریمهای اتحادیه اروپا و شورای امنیت مستثناست . در دوره قبل انواع و اقسام راه ها برای دورزدن تحریم به کار گرفته می شد ولی دولت فعلی تمامی این مسیرها رو با کمک اتوبان نفوذی که ایجاد کرده بسته است . در دوره قبل بالاترین نرخ ارز به 4000 تومان رسید ولی در دولت فعلی نرخ ارز رو تا بالای 19 هزار تومن در مهر 97 هم رسوندن در ضمن دولت قبل حداقل این قدر صداقت داشت که نرخ تورم سال 91 رو 40.1 درصد اعلام کنه ولی دولت فعلی با کمال تاسف به دروغ تورم سال 97 رو 26.9 اعلام کرد که صد در صد کذب محض بود
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
      6 2
      یعنی شما واقعا نمیدونی نفت بالای 110 دلار بخاطر ایستادگی محکم ایران و مانور های پی در پی سپاه و ارتش در خلیج فارس بود که استکبار تهدید مستقیم را متوجه جریان انرژی میدید در حالی که الان سالهاست دولت لبخند با انفعال و ترس و وادادگی و موشکپرانی لقب دادن به مدافعان امنیت باعث سقوط نفت و این اوضاع پریشان شده
  • ایرانی واداده ی بیکار IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    3 11
    چه قیاس احمقانه ای !!!!. دولت قبل بودجه سالانه اش را بر چه مبنایی بسته بود ؟ هر بشکه نفت چند دلار در بازار جهانی فروخته میشد ؟ (بالای 110 دلار )؟ . فروش روزانه نفت ایران چند بشکه در روز بود ؟
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
      5 0
      نفت 120 دلاری نتیجه غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار بود.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    7 0
    من خودم با هزار امید به روحانی رای دادم ولی میبینم ایشون کاری نتونست بکنه و اوضاع کشور رو به وخامت گذاشته . برجام را با هزار امید به مردم با آمریکا و اروپا بست وامروز همه ازش خارج شون جز خودمون . اقتصاد هم که دارید میبینین . فکر میکنم شیخ اینکاره نبود اصلن .
    • عبداللهی IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۸
      2 0
      خیلی از دلسوزان مردم و کشور اون موقع به همین نتیجه رسیدن ولی با القاب عجیب و غریب بدرقه شدن... دوست عزیز با احترام به رای و نظر شما ولی متاسفانه غلط یا درست عمدی یا سهوی این راهی هست که خود ملت انتخاب کردند..مقاومت داشت نتیجه میداد که بنیان اون رو سست کردند ولی خداروشکر ویران نشده. انشاالله این درسی باشه برای ملت که به هیچ وعده توخالی دل نبنده و نگاه به داخل داشته باشه ، نه به غرب و وادادگی.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    8 2
    دولت قبلی فقط یک ماه آخرش بد بود . این دولت ماشاالله دولت زارتیه
  • وحید IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    11 2
    ایران در زمان احمدی نژاد به اوج اقتدار نظامی رسید درآمد کشور به رشد بی سابقه رسید حدود ۸۰٪مردم که از قشر متوسط و پایین بودن کاملا از آن بهره مند شدن فقط چند سال دیگر تا ارسال ماهواره مخابراتی و تجسسی به فضا فاصله داشتیم و میتوانستیم به قدرت رسانه ای مبدل شویم که بسیاری از فشارها از ایران برداشته میشد و حتما رشد ایران چند برابر میشد و صدها کار عظیم دیگر در دوره او انجام شد همه آنها به وسیله این دولت زیر سوال رفت و با کلید او درهایی که گشوده شده بود قفل شد و حتی تخریب شد البته اکنون به خیلی از اشتباهات خود پی بردند خود باوری و امید در جوانان که شاه بیت پیشرفت است محقق شده بود اسرائیل هفته ای نبود که بیانیه از روی ترس و حول صادر نکند و هشدار میداد با این رویه موجود در ایران قدرت جدیدی در راه است که همه باید بترسند روسیه مطمئن بود این قدرت شکل گرفته و خود را به ایران نزدیک کرد ناگفته نماند که حتما اشتباهتی نیز داشت مگر کسی هست که اشباه نکند؟ سرویسهای غربی بدجور او را درچشم ایرانیان تضعیف و نابود کرد وا اسفا رییس جمهوری را زیر سوال بردیم که هیچ کس تا کنون اینهمه خدمت به مردم نکرده حتما مشرق و اهل رسانه به یاد دارند چه حجمه دشمنی که از حسادت و یا تعریف در رسانه های غربی له یا علیه او بود؟ در مورد خدمات او میتوان ده ها کتاب نوشت حالا هی از امریکا دم بزنید متحدین او نیز از دستش به تنگ آمده اند
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    4 10
    هردوتا دولت بسیار ضعیف عمل کردن احمدی نژاد عملا مملکت دوشقه کرد و روحانی قصد فروش داره
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    14 3
    دولت احمدی نژاد انصافا خیلی بهتر کار میکرد و خیلی بهتر بود. خدا به احمدی نژاد خیر بده
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    7 2
    هرکس قصدفروش کشور را دارد غلط کرده .ما تا آخر ایستاده ایم.
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    6 0
    دولت قبل با وجود نبود توافق برجام و هدفمندی یارانه ها دادن اطلاعات اقتصادی به دشمن زدن صرافی برخی دلار دو هزار تومان گران شد ولی تو این دولت با وجود برجام با اروپا و چین و روسیه حمایت بیشتر کشورها از ایران دلار ده هزار تومان گران شد رکود و تورم هم که مردم دارن می بین
  • امیر IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    7 2
    جمله معروف مگه پراید کیلویی چند و گوجه دم در خونه من ارزون از بیانات محمود احمدی نژاد..
  • سید رضا IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    5 1
    جدای از اشتباهات دوره دوم دولت احمدی نژاد ، با اطمینان خاطر اعلام می کنم که ؛ وزرای دولت احمدی نژاد ؛ از سالم ترین ، دلسوزترین و انقلابی ترین ورزای بعد از انقلاب بودند !!
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    4 0
    کلا هر دولتی سر کار آمده یک سری گروه فشار و مخالف سعی کردن که کارهاش رو خراب کنند، به نظر میرسه که سیاست ایران باید به سمت سیاست درهای بسته بره تا توان اقتصاد داخلی بالا بره و البته این به معنی انزوای اقتصادی نباید باشه این روشی برخی در پیش گرفتن سرنوشتی شبیه سرنوشت اقتصاد یونان رو تداعی میکنه در واقع اگر جهانی شدن فایده ایی داشت سه قدرت برتر یعنی امریکا، روسیه و چین از اون روی گردان نبودند و به سوی سیاست درهای بسته نمی رفتند!
  • DE ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    1 0
    دولت قبل در شرایط تحریم کشور را بهتر اداره کرد یا دولت روحانی؟ +نمودار // بابا کونمودار چهارتا خط میکشن مینویسن نمودار .البته که قبلا بهتر بود تازه خود اصلاح طلبچی ها برای زمین زدن دولت قبلی و ناکارآمد نشان دادن نظام آدرس تمام تحریمها را به دشمن میدادند
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    2 0
    در همه دول بر سر کار آمده فشار روی طبقات ضعیف جامعه یکنواخت بوده و در هر دولت گروه خاصی به شدت و ناگهانی ثروتمند شدن که در نوع خود عجیب و باور نکردنی بوده ولی در همان سطح زندگی اقشار دیگر جامعه با نوساناتی همچنان یکنواخت و راکد بوده و تغییر مطلوبی نداشته!
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۵
    0 0
    خدارا شکر یه نفس کشیدن رو داریم این را ازما نگیرن .خدا بخیر کند آمین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس