دوچرخه بیدود

اصلاح‌طلبان در حالی بر تأیید صلاحیت چهره‌های دلخواهشان برای انتخابات مجلس یازدهم تأکید دارند که گویا قصد دارند پیرمردهای همیشگی جریان خاص را در مجلس یازدهم نیز گرد هم بیاورند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

با وجود کارنامه‌های ضعیف اما اصلاح‌طلبان به مجلس آینده می‌اندیشند

اشتهای سیاسی فرزندان ۷۰ ساله ملت برای بلعیدن مجلس یازدهم!

«نجفقلی حبیبی»، از فعالان اصلاح‌طلب، طی یادداشتی در شماره سه‌شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز با اشاره به انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ و اصرارهای این روزهای اصلاح‌طلبان مبنی بر تأیید صلاحیت چهره‌های مسئله‌دار این جریان، نوشته است:

«برخی مطرح می‌کنند که نظارت قبل از انتخابات تاثیر زیادی در مشارکت مردم و به‌خصوص جریان‌های سیاسی در انتخابات می‌گذارد. در این راستا باید اذعان داشت؛ گرچه در طول این سال‌ها می‌توان درباره تاثیرات آن سخن گفت، اما این امید می‌رود که با سعه صدر به مساله بررسی صلاحیت‌ها نگاه شود و فرزندان خدمتگزار کشور امکان شرکت در انتخابات و کسب رای مردم را داشته باشند.بایستی بر اساس مصالح ملی اجازه داده شود تا افرادی که بهتر می‌توانند به کشور خدمت کنند در عرصه خدمت وارد شوند .»[۱]

در همین حال، غلامرضا انصاری، دیگر فعال اصلاح‌طلب نیز در یادداشت دیگری در این روزنامه بر همین مسئله پای فشرده و می‌گوید: اگر ما بتوانیم شرایط انتخابات آزاد را مهیا کرده و مسائل مربوط به نظارت‌ها را برطرف کنیم، به طور طبیعی نمایندگانی به مجلس شورای اسلامی خواهند رفت که می‌توانند با جسارت و بدون واهمه برای حق مردم تلاش کنند.

او می‌افزاید: امروز به هر میزان که نظارت‌های قانونی را افزایش می‌دهیم شاهد افزایش فساد نیز هستیماما باید رویکرد را تغییر داد و نظارت را مردمی کرد .[۲]

*مردم ایران در انتخابات دوره پنجم شوراهای شهر، اثر نبود نظارت‌های شورای نگهبان را به رأی‌العین دیدند و مشاهده کردند که مثلاً تهران بزرگ چگونه باید شهرداران فصلی و مسئله‌دار و یا شورای شهری را تحمل کند که به جای کار و خدمت چشمگیر، تنها هنرش پرونده‌سازی علیه شهردار جهادی سابق تهران است. یا در ماجرای شورای شهر بابل چگونه آن افتضاح رخ داد.

جدای از این بایستی مطرح کرد که حکماً منظور آقایان حبیبی و انصاری از ورود «فرزندان خدمتگزار کشور» به مجلس و رفع نظارت‌های لازم برای انتخابات آزاد! باز کردن راه برای ورود پیرمردهای ۶۰_۷۰ ساله اصلاح‌طلب به مجلس یازدهم است.

پیرمردهایی که در طول ۴۰ سال گذشته اکثراً بر مناصب اجرایی کشور حضور داشته‌اند و اکنون سودای سیاست‌ورزی دوباره دارند.

آدم‌هایی که نام آنها در اکثر چالش‌های سیاسی_امنیتی کشور به چشم می‌خورد، از جریانات منجر به گرانی و سیاست‌زدگی حمایت تامّ و تمام داشته‌اند و ته‌مانده حیثیت سیاسی خود را در ماجرای «تَکرار می‌کنم» از بین بردند و اکنون نیز چشم به پاک شدن حافظه مردم دوخته‌اند.

ما دردمندانه به آقایان حبیبی و انصاری عرض می‌کنیم که تجربه تشکیل مدرسه اول پیرمردها در دولت اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به قدر کافی تلخ و پر از گرانی بود که هیچکس هواخواه تشکیل دومین مدرسه پیرمردها در مجلس یازدهم نباشد.

طرفه آنکه اصلاح‌طلبان و معمّرین ۶۰_۷۰ ساله این جریان خاص سیاسی اگر صداقتی با مردم و نظام اسلامی دارند لطف کنند و بگذارند نوبت این‌بار به جوانان برسد و مردم ایران، هوای تازه تنفّس کنند.

لازم به توضیح است که در ادبیات و حکمت ایرانی، موی سپید با عنوان «واعظ شیب» خطاب شده است.

به این معنی که موی سپید کنایه از ضرورت آمادگی برای مرگ، تدارک دیدن خلعت آخرت و پرداخت حق الناس و توبه است نه فصل تازه‌ای از سیاست‌ورزی با کارنامه‌های تکراری!

***

شهرداری تهران در آرزوی بازگشت لک‌لک‌ها...

«یعقوب آزاده‌دل»، مدیر توسعه سیستم حمل و نقل پاک شهرداری تهران، روز سه‌شنبه گذشته طی صحبت‌هایی در افتتاحیه دومین نمایشگاه تخصصی دوچرخه شهری گفته است:

«بزرگترین تفاوت این نمایشگاه نسبت به سال گذشته این بود که در دوره اول تنها فردی که با دوچرخه به این همایش دوچرخه سواری آمد پورسید آقایی - معاون حمل و نقل شهرداری تهران - بود اما امسال می‌بینیم که شهردار تهران با دوچرخه به این نمایشگاه آمده و این در حالیست که من از قالیباف و نجفی و افشانی - شهرداران پیشین - خواسته بودم که از دوچرخه استفاده کنند اما نکردند و زمانی که پیروز حناچی به عنوان شهردار تهران از شورا رأی اعتماد گرفت می‌خواستم که وی را به استفاده از دوچرخه دعوت کنم تا اینکه معاون حمل و نقل خبر داد که شهردار تهران به سه شنبه‌های بدون خودرو پیوسته است

به گزارش ایسنا، او همچنین با بیان اینکه من مسئول توسعه دوچرخه سواری در شهر هستم اما می‌بینم که برخی‌ها تنها به خاطر شهردار تهران، هوای دوچرخه را دارند، تصریح کرد: بهتر است هوای دوچرخه را داشته باشیم تا هوای شهردار را هم داشته باشیم.

آزاده‌دل در ادامه صحبت‌های خود اظهار می‌کند: بازگشت پروانه‌ها به تهران ربطی به اقدامات ما ندارد اما قول می‌دهم اگر این رویه کاهش آلودگی هوا را ادامه دهیم نه تنها پروانه‌ها بلکه لک لک‌ها هم به شهر برمی‌گردند. [۳]

*این ساده‌دلی و خرّمی شهرداری تهران مادام که به زندگی مردم ایراد و اشکالی وارد نکند، محل نقد نیست. به مدیران خرد شهرداری تهران هم حرجی نیست که با عنایت به کنش‌های جوّی امسال در کشور؛ منتظر بازگشت لک‌لک‌ها به تهران هستند.

اما نکته اینجاست که شهرداری تهران در یک کارنامه آشکار، نه تنها مثل شهردار سابق توانایی ساخت باغ‌شهر و دریاچه و غیره را ندارد بلکه عملاً از ارائه راهکار مختص به خود برای کاهش ترافیک تهران، کاهش ورود اتومبیل به خیابان‌های پایتخت و انتقال صنایع دودزا از پایتخت نیز عاجز است و به شوآف دوچرخه‌سواری شهردار تهران و آرزوی بازگشت لک لک‌ها بسنده کرده است.

از این حقیقت نیز نباید گذشت که گویا در تهران بزرگ دیگر کسی انتظار کارهای بزرگ از شهرداری را ندارد و مردم خسته از حواشی اصلاح‌طلبان در شهرداری و شورای شهر تهران، به امید فضای جدید در انتخابات اسفند ۹۸ به سر می‌برند.

***

1_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/262046

2_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/262047

3_ https://www.isna.ir/news/98041105553/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    6 23
    مشرق جان لطفا از این تحلیل های اب دوغ خیاری نزار همه که بی اطلاع نیستن
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      26 3
      آره دیدیم ۲۴ میلیون مطلع چجوری رأی دادن همه ۸۰ میلیون چوبش رو میخورن
    • AE ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      16 2
      اگه مزخرفه تو چرا هر روز میای میخونی؟
    • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      14 2
      "آره دیدیم ۲۴ میلیون مطلع چجوری رأی دادن همه ۸۰ میلیون چوبش رو میخورن".... نظر ما هم همینه
    • یاقوت IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      3 14
      جناب 9:46 اینکه من به چه کسی رای داده ام وباز هم رای خواهم داد به خودم مربوطه واینکه میل ورغبت شما به سمت چه جناحیه به شما مربوطه وربطی به من و ما نداره .اگه دمکراسیه که به شما چه اگه زوریه که میشه دیکتا توری
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      11 1
      شما از دموکراسی حرف نزنید که سال 88 با دموکراسی تمام همه جا رو به آتیش کشیدید.
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      14 1
      میل و رغبت شما دیکتاتورهای افسادطلب روهم سال ۸۸ دیدیم چجوری دربرابر قانون و رأی مردم و منتخبشون کشور رو به آتیش کشیدی
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      1 8
      نه که قالیباف نوجوانه؟ حدود شصت سال سن داره.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    8 2
    فقط شورای نگهبان
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      11 2
      انشاالله داغ شورای نگهبان همیشه روی دل شما لجن طلبان بمونه
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      1 14
      شورای نگهبانتون هم تا ابد نمیتونه بتاخت بره، هیچ معیاری برای پیشروی افکار و اندیشه ها نیست!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    15 1
    الآن دیگه 70 سال تو مسئولین فعلی نوجوان محسوب میشه . نعمت زاده ولش میکردی تا 130 سالگی هم ول کن نبود
    • FR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
      8 1
      اره نعمت زاده براي نوه ها كه نه فقط براي نتيجه هايش هم ميلياردها بالا كشذده البته شرعي هم توجيه ميكنه ولي روز قيامتي هم هست...
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    25 2
    مردم شما را به خدا به اين بي غيرت ها راي نديد والله شما هم مسئول بي عرضگي اونا هستيد
  • US ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    6 1
    بوی پوووووووول می یاد خوب آخه نمی تونن جلوی خودشون ر وبگیرن خوب
  • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    7 0
    از کاندیدهاتون ضمانت وامضا بگیرید فقط این دوره هست که تکلیف مملکتمون بااین منحرفین لیبرال ماست خور بی حال تایین میشه
  • ناشناس IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    7 2
    انشالله مجلس اتی را جوانان شجاع و غیرتمند و پیرو. حکومت عدالت علی(ع) به دست بگیرند
  • CO ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    2 0
    پسر "محسن رضایی "هم میخواهد وارد مجلس شود. ، دورهمی خانودگی دارد جور میشود.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
    5 0
    آدمی پیر چو شد حرص جوان می گردد. خواب در وقت سحرگاه گران می گردد
  • DE ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    1 0
    اشتهای سیاسی فرزندان ۷۰ ساله ملت برای بلعیدن مجلس یازدهم!/ / دوغ , کوکا , نوشابه خیلی بخورن سر دلشون نمونه .چای نبات غلیط که سردی شون نشه . اینها همه بعد از نوشیدن چند سطل آب زرشک تجویز میشود .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس