پهپاد آمریکایی - نمایه

نورثروپ گرومن سازنده پهپاد RQ-۴ برای متقاعد کردن پنتاگون به خرید پهپادهای گلوبال هاک از سناریوی جنگ با ایران برای اثبات قدرت پهپادهایی استفاده کرده بود که سپاه یکی از آن‌ها را سرنگون کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق در اولین ساعات بامداد روز پنج‌شنبه، ۳۰ خرداد ۹۸، یک فروند پهپاد آمریکایی مدل RQ-۴ از سری BAMS-D (مخفف عبارت «تجسس دریایی مساحت وسیع-نمونه [۱]») پس از ورود به مرزهای هوایی کشورمان توسط سامانه پدافندی بومی «سوم خرداد» هدف قرار گرفت (جزئیات بیش‌تر). این اتفاق علاوه بر انعکاس گسترده در رسانه‌های جهان (از این‌جا و این‌جا بخوانید)، یک درس بزرگ به دونالد ترامپ داد: «تو هم مثل رؤسای‌جمهور قبلی آمریکا فریب دستگاه «نظامی-صنعتی» را خوردی!»

RQ-۴ بسیار غول‌پیکرتر از تصوری است که شاید در ذهن شما از «پهپاد» وجود داشته باشد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «۱۵ خرداد» ایرانی؛ دوربردتر از buk روسی و PAC-۱ آمریکایی

›› بازتاب افتضاح پهپاد RQ-۴ و انفعال ترامپ در پایگاه‌های تحلیلی غربی +تصاویر

›› بازتاب سرنگونی پهپاد آمریکایی در رسانه‌های عربی +تصاویر

ترامپ در دام «مجموعه نظامی-صنعتی آمریکا»

در بحبوحه تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا، پس از پروپاگاندای آمریکایی‌ها درباره اعزام ناو هواپیمابر «یواس‌اس آبراهام لینکن» به خاورمیانه (که از ترس افزایش تنش‌ها حتی وارد خلیج فارس هم نشد) و سپس برخی تحرکات مشکوک در منطقه از جمله انفجار در چهار نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات و انفجار یک خمپاره در نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد، بسیاری از کارشناسان بین‌المللی درگیری میان دو کشور را تقریباً قطعی می‌دانستند. ترامپ همان زمان در مصاحبه‌ای مهم و مشهور با شبکه خبری مورد علاقه‌اش فاکس‌نیوز، صراحتاً گفت که خواهان جنگ با ایران نیست و ترجیح می‌دهد اگر بخواهد به ایران یا کشورهای دیگر حمله کند، این حمله از نوع اقتصادی باشد، نه نظامی. رئیس‌جمهور آمریکا در این مصاحبه به یک نکته ظریف هم اشاره کرد که معمولاً رؤسای‌جمهور این کشور به این صراحت آن را بیان نمی‌کنند. ترامپ گفت: «عده‌ای [در آمریکا] هستند که اسمشان روی‌شان است: «مجموعه نظامی-صنعتی» [اشاره به کمپانی‌های غول‌پیکر سازنده تجهیزات و تسلیحات نظامی که منافعشان با جنگ و فروش سلاح تأمین می‌شود]. این‌ها نمی‌خواهند جنگ متوقف شود، اما من؟ من نمی‌خواهم بجنگم.»

اذعان کارشناسان بی‌بی‌سی به توانایی پدافند موشکی ایران و ناتوانی ترامپ از واکنش به سرنگونی پهپاد آمریکایی [دانلود]

ترامپ با این حرف نشان داد که سرش داخل حساب و کتاب است و می‌داند چه کسانی به دنبال نابود کردن دولتش با ورود به یک جنگ دیگر در خاورمیانه هستند. با این حال، اتفاقی که برای پهپاد فوق پیشرفته RQ-۴ افتاد، به رئیس‌جمهور آمریکا این درس بزرگ را داد که فقط شناخت دشمن کافی نیست، بلکه باید جلوی دشمنی او را هم گرفت. پایگاه اینترنتی «کوارتز» آمریکا روز جمعه، ۳۱ خرداد ۹۸، در گزارشی تحت عنوان «نورثروپ گرومن از یک جنگ تخیلی با ایران برای فروش پهپاد گلوبال هاک به پنتاگون استفاده کرد [۲]» نکته جالبی را یادآور می‌شود که نشان می‌دهد دونالد ترامپ هم به نوعی در دام همان مجموعه نظامی-صنعتی افتاده است. توضیح، این‌که «گلوبال هاک» ( Global Hawk) به معنای «شاهین جهانی» نامی است که معمولاً برای اشاره به سری پهپادهای خانواده RQ-۴ از آن استفاده می‌شود و «نورثروپ گرومن» نیز ابَرکمپانی نظامی-صنعتی سازنده این پهپادهاست (جزئیات بیش‌تر). اما برای درک بهتر این‌که نورثروپ گرومن چگونه پنتاگون و اکنون ترامپ را فریب داده است، ادامه این گزارش را بخوانید.

بازدید رهبر انقلاب از پدافند «سوم خرداد» که پهپاد RQ-۴ آمریکا را شکار کرد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› سپاه یکی از دو «خدای دریاها» را شکار کرد / پهپاد آمریکایی که از اف -۳۵ گران‌تر است

›› کدام چشم ایرانی «بلندپروازترین پهپاد آمریکایی» را کشف کرد؟

نورثروپ گرومن ۱ – ترامپ ۰

کوارتز گزارش خود را این‌گونه آغاز می‌کند:

بیش از یک دهه قبل از آن‌که ایران در روز ۲۰ ژوئن [۲۰۱۹] یک هواپیمای بدون‌سرنشین RQ-۴ گلوبال هاک ارتش آمریکا را سرنگون کند، سازنده این پهپاد، با طرح موضوع یک درگیری فرضی با جمهوری اسلامی، وزارت دفاع آمریکا را به گسترش این ناوگان [پهپادهای گلوبال هاک] تشویق کرده بود. نورثروپ گرومن سال ۲۰۰۸ یک سند توجیهی [۳] در اختیار پنتاگون قرار داد که در آن به تجزیه و تحلیل «فضای امنیتی آینده» پرداخته و توضیح داده بود که پهپادهای گلوبال هاک چگونه می‌توانند در این فضا نقش مهمی ایفا کنند. در آن سند که تبلیغ نورثروپ گرومن برای محصولش به شمار می‌رفت، جنگِ «در آن زمان تخیلی» با ایران به شدت پررنگ شده بود. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: «[در فضای امنیتی آینده] بازدارندگی و، در صورت لزوم، جنگ در عرصه متعارف همچنان یکی از اولویت‌های مهم برای (فرماندهان نظامی آمریکا) باقی خواهد ماند. درگیری فرضی با ایران در دوره زمانی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ چارچوبی برای بحث [درباره اهمیت پهپادهای گلوبال هاک] خواهد بود.»

تصاویری که نورثروپ گرومن در گزارش خود آورده است؛ بخش‌های خاکستری پوشش ادعایی گلوبال هاک هستند (+)

پایگاه آمریکایی کوارتز در ادامه، گزارش نورثروپ گرومن را بیش‌تر معرفی می‌کند:

این سند توسط «مرکز تحلیل نورثروپ گرومن» تهیه شده است؛ مرکزی که خودش را «اندیشکده» داخلی این کمپانی توصیف می‌نماید [۴]. کوارتز در کنج وب‌سایت این کمپانی متوجه این گزارش و حدود ۱۰ گزارش دیگر با موضوعات متنوعی از سلاح‌های لیزری گرفته تا فناوری‌های اختفا شد [۵]. این سند ۱۱ ساله، همچنین کاربردهای دیگری هم برای گلوبال هاوک قائل است که از جمله آن‌ها عملیات‌های دریایی و امنیت مرزی هستند. روی هم رفته، نورثروپ گرومن به پنتاگون پیشنهاد کرده است تا ۱۵۷ پهپاد گلوبال هاک از این کمپانی خریداری کند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۱۵، ۴۲ فروند هواپیمای بدون‌سرنشین گلوبال هاوک در حال خدمت بوده‌اند. هزینه این پرنده‌های بدون‌سرنشین تا ۲۲۰ میلیون دلار به ازای هر فروند ارزیابی شده است که این رقم با احتساب الزامات و ارتقاهای جدید، به شکل قابل‌توجهی بیش‌تر از قیمت پایه ۱۵/۳ میلیون دلاری است که نورثروپ گرومن سال ۱۹۹۹ برای هر فروند پهپاد گلوبال هاک تخمین زده بود [۶].

اطلاعاتی درباره پهپاد آمریکایی که توسط پدافند «سوم خرداد» هدف قرار گرفت [دانلود]

کوارتز همچنین می‌نویسد:

نورثروپ گرومن بر اساس جنگ تخیلی در آینده با ایران، تخمین زده است که [برخورداری ارتش آمریکا از] هفت تا هشت فروند پهپاد گلوبال هاک برای دستیابی به پوشش تجسسی مورد نیاز [از ایران] ضروری است. این کمپانی به علاوه پیشنهاد داده بود که به شکل گسترده‌تر در منطقه، دست‌کم ۱۶ فروند گلوبال هاک دیگر [علاوه بر پهپادی لازم برای مقابله با ایران] لازم است، چراکه «بیش از یک کشور متخاصم به دنبال دستیابی به ظرفیت موشکی بالستیک به همراه سلاح‌های کشتار جمعی است و راهنمایی جهت برنامه‌ریزیِ نیروها نیازمند پیش‌بینی عملیات‌های بزرگ جنگی به صورت چندگانه و تقریباً همزمان است.» نورثروپ گرومن حاضر به اظهارنظر در این‌باره [درباره گزارشش در خصوص جنگ با ایران و هدف قرار گرفتن پهپاد ساخت این کمپانی توسط جمهوری اسلامی] نشد و موضوع را به وزارت دفاع ارجاع داد. وزارت دفاع آمریکا نیز از ارائه پاسخ فوری به سؤالات کوارتز خودداری کرد.

تصاویری که نورثروپ گرومن می‌گوید قدرت بالای پهپادهای گلوبال هاک در شناسایی اهداف از فاصله دور را نشان می‌دهند (+)

ساقط شدن پهپاد RQ-۴ آمریکا بیش از آن‌که آبروی کمپانی سازنده آن را ببرد، آبروی دولت ترامپ را برد و در عین حال، ترامپ به دلایل متعدد از نشان دادن واکنش مستقیم و ترجیحاً نظامی به این اقدام ایران نیز ناتوان است. این یعنی مجموعه نظامی-صنعتی‌ای که ترامپ نشان داده بود حواسش به توطئه‌های آن هست، فعلاً یک-هیچ از رئیس‌جمهور آمریکا جلو افتاده است. به عبارت دیگر، اگرچه ترامپ نبود که پای فاکتور خرید پهپادهای گلوبال هاک را امضا کرد، اما آبروریزی سرنگونی یکی از این پهپادها به دست یک سامانه بومی ایرانی، به پای دولت او ثبت شده است، چراکه رئیس‌جمهور آمریکا به عنوان فرمانده کل قوا مسئولیت اعزام این پهپاد به مأموریت شناسایی در مرزهای هوایی ایران را به عهده داشته و باید جلوی این عملیات را می‌گرفته است.

سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران: ایران بزرگ‌ترین کلکسیون پهپادهای آمریکایی را دارد [دانلود]

آیا ترامپ واقعاً می‌خواست به ایران حمله کند؟

پس از سرنگونی پهپاد RQ-۴ آمریکا، بار دیگر تنش‌ها میان تهران و واشینگتن افزایش یافت و عده‌ای دوباره از جنگ میان دو کشور صحبت کردند. این‌بار نیویورک‌تایمز گزارش داد که ترامپ دستور حمله به ایران را صادر کرده، اما ناگهان این دستور را پس گرفته است [۷]. اگرچه افراد معدودی می‌توانند با قاطعیت بگویند آیا این گزارش نیویورک‌تایمز صرفاً یک بازی رسانه‌ای است یا واقعیت دارد، اما حتی اگر هم ترامپ واقعاً ابتدا تصمیم به حمله علیه برخی اهداف نظامی در ایران را گرفته و سپس این تصمیم را عوض کرده باشد، باز هم آن‌گونه که خودش ادعا می‌کند به خاطر حفظ جان «حدود ۱۵۰ ایرانی» نبوده، بلکه از ترس پیامدهای بعدی درگیری نظامی با ایران بوده است. به علاوه، حتی خود نیویورک‌تایمز هم در گزارش دیگری اذعان کرده که شخص ترامپ ادعاها درباره «آغاز عملیات علیه ایران و سپس توقف آن با دستور رئیس‌جمهور» را تکذیب کرده است [۸].

بعید است چنان‌که ترامپ ادعا می‌کند، دستور حمله به ایران داده و سپس به خاطر جان «۱۵۰ ایرانی» از تصمیم خود منصرف شده باشد (+)

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس درباره تغییر در تصمیمش می‌گوید از ژنرال‌های ارتش پرسیده چند نفر در این حمله کشته می‌شوند، و پاسخ شنیده که حدود ۱۵۰ نفر. ترامپ سپس با خودش فکر کرده که کشتن ۱۵۰ نفر در مقابل سرنگون کردن یک هواپیمای بدون‌سرنشین، «پاسخ متناسبی» نیست [۹]. قطعاً این حرف از رئیس‌جمهور کشوری که دستش به خون میلیون‌ها نفر فقط در سال‌های اخیر آغشته است، باورپذیر نیست و ترامپ مسلماً به دلیل انسان‌دوستی تصمیم نگرفته تا از واکنش نظامی به اقدام ایران خودداری کند. هدف قرار دادن پهپاد گران‌قیمت و پیشرفته آمریکا توسط پدافند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بدون شک اقدامی تدافعی بود و جمهوری اسلامی هرگز آغازگر درگیری نظامی با هیچ کشوری نبوده و نخواهد بود، اما حتی اگر ایران به فرض محال تصمیم بگیرد آمریکا را به جنگ تحریک کند، باز هم واشینگتن جرأت ندارد وارد چنین جنگی شود؛ اگر باور ندارید، می‌توانید گزارش‌های زیر را بخوانید:

آیا مقدمات جنگ ایران و آمریکا فراهم است؟

آیا آمریکا توان حمله نظامی به ایران را دارد؟

پیامدهای جنگ با ایران برای ترامپ، آمریکا، خاورمیانه و دنیا چیست؟

۹ سؤال درباره جنگ احتمالی ایران و آمریکا


[۱] Program History Link

[۲] Northrop Grumman used a fictitious war with Iran to sell its Global Hawk drone to the Pentagon Link

[۳] Global Hawk and Persistent Awareness: Sizing the Global Hawk Fleet Link

[۴] Analysis Center Link

[۵] Analysis Center Papers Link

[۶] Progress of the Global Hawk Advanced Concept Technology Demonstration Link

[۷] Strikes on Iran Approved by Trump, Then Abruptly Pulled Back Link

[۸] Trump Says He Was ‘Cocked and Loaded’ to Strike Iran, but Pulled Back Link

[۹] Trump orders limited strike on Iran but then calls it off Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    ام‌ریکا مرغی است که کُرک و پرش ریخته و مریدانش گاوهای شیرده منطقه هستند.
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    آمریکا بلوفی بیش نیست - نابودیش حتمیست
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    90 16
    استان کالیفرنیا را پس می گیریم
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      28 6
      استان ژاپن، استان کشمیر هند ،ایتان هرات ،استان استامبول،استان اندولوس و استان کالیفرنیا جز خاک ایران اساطیری بزرگ بوده ...دوباره باید برگرده!:)
    • خسرو IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      0 0
      خودت فهمیدی چی نوشتی یا تعنه زدی
  • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    همون اف14 هایی که هنوز باهاش پز میدید ساخت همین کمپانی گرومنه
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      59 17
      همه تجهیزاتی که الان آمریکا دارد به عربستان می دهد ان شاء الله در آینده ای نزدیک به دست نیروهای جبهه مقاومت خواند افتاد.
    • وطن پرست IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      46 9
      پول ملت ایران بابت خرید اف 14 ها داده شده در ضمن ما با خلبانان شجاع افتخار میکنیم و پوز میدیم بدون خلبان هواپیماها آهن پاره است>
    • رضا IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۳
      5 1
      چه کسی با اف ۱۴ پز میده؟منظور شما ایرانی ها هستن دیگه! شما خودتون رو جدا میدانید ؟ایرانی نیستین؟کجایی هستین؟اینجا چکار میکنید؟چرا مثل تجزیه طلبها و وهابی ها و اسراییلی ها حرف میزنید؟
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    27 45
    ترامپ حمله رو تکذیب کرده؟!!! خوده ترامپ گفته 10 دقیقه قبل از حمله دستور دادم متوقف بشه بعد تکذیب شده؟! یعنی چی؟!! پرت و پلا ننویسید لطفا
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      15 5
      ترامپ بلوف زده تو باور نکن .
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    71 23
    نابودی شیطان بزرگ به دست سپاه به زودی
  • آرش ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    62 27
    جانم فدای سپاه
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      4 2
      فدا.
  • IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    83 0
    من هیچ ترسی از تهدید نظامی، اقتصادی امریکا ندارم چون کاری با ما نمیکنه چیزی که ازش ترس دارم، تبعیض و فساد و ظلم فراگیر کشوره که باعث شده خیلی از نخبه هایی که دلشون با کشور و نظام هست، مجبور به رفتن و تهی شدن کشور از مغزها بشه که بعدا اثر خودش رو روی همین توانایی های نظامی خواهد گذاشت
    • ایرانی IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      4 3
      داداش این نخبه ها که مجبور به رفتن میشن چرا میرن آمریکا و کانادا ؟؟؟؟ یکمی بهش فکر کن
  • استاد دانشگاه IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 108
    ایرانی پست و خنگ و ناتوان است .ما مال ای حرفا نیستیم . باید نوکری امریکایی ها را بکنیم
    • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      38 4
      مدرک لزوما سواد نمی آورد
    • رضا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      51 4
      آقای استاد دانشگاه بنا به گفته خودتان شما الان یک ایرانی پست و خنگ و ناتوان هستی و مال این حرفا نیستی. و بدور از عقلانیت است که نظر شمارو که یک پست و خنگ و ناتوان هستی قبول کنیم !!!! لطفا تا عقلانیت شما به حد کافی نرسیده برای مردم نظر ندهید.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      33 12
      احتمالا از اساتید اصلاح طلب دانشگاه هستید
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      31 4
      مقابل آیینه سخرانی میکنی؟
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      28 4
      مرحوم پروفسور حسابی گفته بود ایران جزیره هوش و ذکاوت است. در ماجرای به دام انداختن RQ-170 خود آمریکاییها گفته بودند ایرانیها دارای هوش غیر معمولی هستند باید از آنها حذر کنیم. اما نمی دانم چطور شد که مجددا خنگ بازی درآوردند و وارد حریم هوایی ما با پهپاد گران قیمت تری شدند. حالا شما اگر هوش الهی ایرانی را قبول ندارید، اشکالی ندارد بوید شخصا نوکری این آدمهای خنگ را بکنید.
    • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      15 2
      اکثر ایرانیان مقیم امریکا استاد دانشگاه و پزشک و نخبه علمی هستن ایرانیان هوش بالا و استعداد فوق العاده ای دارند البته تو باید بروی نوکری یانکی ها رو بکنی .
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      14 2
      صادق زیبا کلام خودت هستی ؟؟
    • حسنا IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      12 1
      احیانا چیزی مصرف نکردی؟ استاد این زهر مارها مصرف نکن مریض میشی ،گفته باشم ،شاید هم بمیری انشاالله
    • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      10 1
      اینکه اقرار کردی "پست و خنگ و ناتوان هستی و مال ای حرفا نیستی" رو ازت قبول میکنیم! ولی راجع به دیگر ایرانیها باید خودشون راجع به خودشون نظر بدن. مخصوصا اینکه طبق گفته خودت که خنگ و ناتوان هستی قطعا نظرت هم بدرد نمیخوره!!
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      5 0
      تو ایرانی نیستی...بوی حرامزاده های صهیونیست رو میدی
    • ایرانی IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
      0 0
      نسبت خانوادگیت به مردم ایران نده.
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    11 50
    با تحریمهای جدید فقط فشار به ملت میاد حالا صد هیچ
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      15 1
      مگر تحریمی باقی مانده که تا حالا نکرده باشند ؟!
  • رحمت عیدی IR ۰۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    54 20
    بقول رهبر عزیز نه جنگ میشود نه مذاکره،بلحاظ نظامی اونقدر بزرگ شدیم که دشمن خارجی نمتونه کاری کنه،دشمن اصلی داخله عاشقان غرب،که اینم با پشتیبانی از ولایت فقیه بالا بردن سواد رسانه ای با بینش جهانی کارش تمومه
  • ش IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    15 17
    پهباد های اقتصادی و سیاسی را هم ببین امریکا بیش از اینها ما یک
  • l IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    12 2
    قطعا واکنش منتشر شده آقای ترامپ مبنی بر پشیمان شدن از حمله با تاسیسات ایران دروغ است. تنها پاسخی برای ارضای افکار عمومی داخل کشور خودش است.خود آنها خوب می دانند که میتوانند آغاز کننده جنگ باشند ولی کنترل کننده نخواهند بود. مطابق شواهد از تجهیزات نظامی اعراب حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس علاوه بر حمایت از حضور اقتصادی نفتی درآمد هنگفتی برای دولت امریکا از جیب اعراب دارد. فکرشو بکنید هم اسلحه به کشوری بفروشید وهم دنبال اون سلاحها را بیفتید و برای استفاده کردن از اونها پول بگیرید.اصلا تمام دعواها اقتصادی است. طرف پیش خود فکر میکند ما رفتیم اونجا پول پارو کنیم نه اینکه سربازهامون رو به کشتن بدیم بنابراین بروز یک جنگ هم در نطفه دلایل اقتصادی دارد.
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    42 20
    جانم فدای رهبر
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    24 33
    ترامپ تاجر است نه متعصب . اما حاکمان ایران بلد نیستند با او تجارت کنند . متاسفانه این نابلدی دودش به چشم مردم عادی بی گناه رفته است
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      18 3
      دولت تدبیر و امید نه تدبیری دارد و نه امیدی به آن است.
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      15 4
      ایشان تجارت خون میکند اما بزرگان نظام (نه دولت) پیرو مرامی هستند که فرمود اگر دنیا را در دست راست و چپش بگذارند تا پر کاهی به ناروا از دهان مورچه ای بگیرد این کار را نخواهد کرد اینجاست که مومن واقعی معلوم میشود کسی که یقین دارد ان پر کاه به ظلم گرفتن چه تاوان سختی در قیامت خواهد داشت چطور 300 سال تاریخ خون چکان امریکا از بدو تاسیس را میبینید که ادامه دارد و حاضرید با او تجارت کنید؟
    • GB ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      4 0
      تجارتش رو هم با کره شمالی دیدیم نادان کسی است که از تاریخ عبرت نگیرد
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    21 3
    درسته که با قدرت، پهپاد آمریکا رو زدیم. اما دشمن را هیچوقت نباید دستکم گرفت و مغرور شد. باید سعی کنیم آسیبهای احتمالی در کل سیستمهای پدافندی رو رفع کنیم تا محصولات آینده با توانایی بیشتر عملیاتی شود. دست و بازوی همه بچه های پدافند و رادار سپاه و ارتش را باید بوسید.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    22 3
    این سیلی که ایران به امریکا زد کار خدا بود. خدا بالاترین قدرتهاست
  • MY ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    4 4
    چرا رو سامانه سوم خرداد بجای موشک طایر موشک صیاد سواره حداقل رنگش اینجور بنظر میرسه
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    11 3
    بیشتراز آمریکائیها جریانی در داخل کشور نگران شکستن اقتدار آمریکائیها میباشد چون همه پنبه های آنها رشته میشود
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    11 1
    احسنت بر ایرانیان.قدرت پوشالی امریکای جهانخوار ریخت زمین
  • US ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    11 3
    یکی دو بار دیگه حال امریکا رو بگیریم دیگه کلا بیخیال ما میشه
  • PL ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 9
    تسلیحات آمریکا بهترین تسلیحات دنیا هستند برسد تحقیق کنید هرکسی اینو باور نداره مخصوصا در هوا فضا کسی به پاش نمیرسه
    • حسن IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۴
      0 0
      واسه همینه ماهواره هاشو روسیه پرتاب می‌کنه ؟⁦→_→⁩
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    2 12
    واقع بین باشید؛نود درصد علوم و دانش مهندسی زاییده امریکاست
    • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      8 1
      مشخص است که اصلا از مهندسی چیزی نمیدانی.
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    9 0
    بقولأ از کی تا حالا آمریکا به جان انسانها. اهمیت میداده. این دومین بارش باشد. دروغ شاخ داری که یک بچه.هم. قبول نمی کند.امریکا ابرقدرتی کرک وپتش ریخته. ورو به زوال است
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    4 1
    بقولأ از کی تا حالا آمریکا به جان انسانها. اهمیت میداده. این دومین بارش باشد. دروغ شاخ داری که یک بچه.هم. قبول نمی کند.امریکا ابرقدرتی کرک وپتش ریخته. ورو به زوال است
  • امیر IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    6 1
    یعنی این تیکش عالیه از ژنرال‌های ارتش پرسیده چند نفر در این حمله کشته می‌شوند، و پاسخ شنیده که حدود ۱۵۰ نفر. ترامپ سپس با خودش فکر کرده که کشتن ۱۵۰ نفر در مقابل سرنگون کردن یک هواپیمای بدون‌سرنشین، «پاسخ متناسبی» نیست بابا تو چقدر خوبی
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    9 2
    رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید از ژنرال‌های ارتش پرسیده حمله کنیم چه میشه ؟و پاسخ شنیده که ایرانی ها کاخ سفید را حسینه هیئت های بزرگ واشنگتون می کند و سپس حزب الله نیویوریک و فاطمیون لس انجلس و زینبیون فلوریدا و حشعد شعبی شیکاگو وووو تشکیل میشه همین
  • رضا GB ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    16 6
    از جنگ خوشحال نباشیم از جنگ هیچ کس سود نمیکند.ژاپن هم در جنگ جهانی دوم بعد ازحمله به پرل هاربر و غرق چند ناوشکن آمریکایی به دنیا اعلام پیروز ی کرد ولی دیدیم آخر جنگ چی شد
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    9 0
    حق این بود که اول هواپیمای حامل تروریست های سنتکام را میزدند. در این صورت ، کسی نبود که پهباد را کنترل کند و به زمین بنشاند و ما میتوانستیم براحتی پهباد را تصاحب کنیم.
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    5 0
    پهپاد را خدا ساقط کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس