هزینه کل پروژه گلوبال هاوک در حدود 10 میلیارد دلار بوده و در حال حاضر قیمت هر فروند از این پهپادها به همراه هزینه های عملیاتی آن در حدود 222 میلیون دلار رسیده و آن را به گران ترین پهپاد عملیاتی جهان بدل کرده است. این پرنده غول پیکر قرار است جایگزین هواپیمای شناسایی با سرنشین "U-2 " شود.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، داستان هواگردهای بدون سرنشین بیگانه و تلاش آنها برای جاسوسی از جمهوری اسلامی ایران از جمله مواردی است که با حضور اشغالگران غربی در منظقه خاورمیانه و همچنین با بالا گرفتن جوسازی ها درباره فعالیتهای هسته ای کشورمان شدت گرفت. این ماجراها با شکار پهپاد آمریکایی RQ-170 توسط ایران وارد مرحله جدیدی شده و همزمان با رسانه ای شدن این موضوع واژه هایی مانند "پهپاد" یا "جنگال (جنگ الکترونیک)" به ادبیات و صحبتهای روز مره مردمی در سطوح مختلف جامعه وارد شد.
 
 در میان این بحث می توان به اخبار دیگری مثل رهگیری پهپاد متجاوز آمریکایی در نزدیکی مرزهای جنوبی کشور و همچنین اخطار به هواپیمای شناسایی بلند پرواز " U-2 " آمریکا در سال گذشته اشاره کرد.

این موضوعات همچنان در کانون توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار داشت تا اینکه رسانه ملی تصاویری مستند از رصد دقیق پهپاد آرکیو 170، چند ماه پیش از به دام انداختن آن منتشر کرد.

در بخشی از این مستند، تصویری از نمایشگر یکی از سیستم های شناسایی اپتیکی ایران به نمایش درآمد که بر اساس آن مشخص شده بود که جمهوری اسلامی ایران در سال 1388 موفق به رهگیری یک فروند هواپیمای شناسایی RQ-170 شده است. در ابتدا باید این مسئله را طرح کنیم که به زبان ساده سامانه های الکترواپتیکال با استفاده از ترکیبی از داده های بصری و الکترونیکی، شیئی را کشف و رهگیری می کند.

این سیستم به عنوان مکمل در کنار سامانه های راداری برای کشف اهداف مختلف هوایی به کار می رود. نکته مهم در این جا این است که معمولا هواپیماهای شناسایی که به حریم هوایی یک کشور نفوذ می کنند سعی می کنند تا در بالاترین سقف پروازی ممکن حرکت کنند.


تصویر مربوط به رهگیری RQ-170 در سال 88 توسط رهگیرهای الکترواپتیکال

با این فرض و البته علم به این نکته که RQ-170 پیش از شکار برای نظامیان ایران ناشناخته نبوده است، می توان این فرضیه را مطرح کرد که سیستم های شناسایی اپتیک فعلی ایران توان رصد اجسام پرنده "پنهانکار" در ارتفاع 15 کیلومتری، یعنی بیشینه ارتفاع پروازی پهپاد مذبور را دارد. ذکر این نکته در این جا مهم است که پرنده کشف شده توسط سامانه های اپتیکی ایران یک پرنده کاملا پنهانکار است.

طی روزهای اخیر نیز امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش بار دیگر از دستاوردی مهم در عرصه شناسایی پرنده های بیگانه خبر داد که از چشم رسانه های کشورمان پنهان مانده است.

به گفته این فرمانده ارشد نیروهای مسلح کشورمان، دو جاسوس بی سرنشین دیگر آمریکایی در دام رصدگرهای ایران افتاده و ناچار شده اند تا به دلیل اخطار پدافند ایران از مرزهای کشور دور شود.

اسطوره Global Hawk در هم شکست

یکی از این هواگردها که توسط شبکه پدافندی کشورمان شناسایی و رهگیری شده، جاسوسی بلند پرواز و بدون سرنشین به نام Global Hawk است. این پرنده غول پیکر آنقدر اهمیت و اعتماد ارتش امریکا را جلب کرده که قرار است جایگزین هواپیمای شناسایی با سرنشین "U-2 " شود .

پهپاد شناسایی " RQ-4 Global Hawk " یکی از جدیدترین پهپاد های شناسایی ساخت کمپانی نورثروپ گرومن آمریکاست و گران ترین و همچنین سنگین وزن ترین پهپاد عملیاتی حال حاضر در دنیا به حساب می آید.

اما چه نکاتی باعث مهم بودن دستاورد پدافند هوایی ارتش می شود؟
 
 
پهپاد گلوبال هاوک

همانگونه که بارها در مطالب گذشته نیز به آن پرداخته شد، عملیاتهای شناسایی به وسیله هواپیماهای سرنشین دار به دلیل ماهیت خاصی که دارند همیشه پر خطر بوده و در صورتی که به مانند مورد ساقط شدن هواپیمای یو 2 آمریکا بر فراز شوروی سابق مورد دیگری در زمان صلح رخ دهد می تواند به یک جنجال بین المللی منجر شود.

به همین دلیل است که در سالهای اخیر بحث پروازهای شناسایی در اکثر ارتش های جهان به پرنده های بی سرنشین در سطوح مختلف سپرده شده است. پهپاد مورد نظر ما در حقیقت به عنوان جایگزین پرنده شناساسی یو 2 و بیشتر برای حضور در منطقه خاورمیانه طراحی شده است. اما نکاتی وجود دارد که این پرنده بدون سرنشین را به نوعی متفاوت از سایر پهپادهای شناسایی در جهان قرار می دهد.

ویژگی های Global Hawk

گلوبال هاوک ، جزء پرندهای بدون سرنشین ماندگاری بالا و با ارتفاع پروازی بالا یا در اصطلاح " HALE " شتاخته می شود.
 
 
پرسنل نیروی هوایی آمریکا در حال کار بر روی گلوبال هاوک

وظیفه اصلی این پهپاد تهیه زنده تصاویر و نقشه های مورد نیاز فرماندهان از مناطق وسیع به صورت زنده و همچنین پوشش این مناطق با استفاده از سنسورهای الکترواپیتک و حرارتی است. این پرنده شناسایی می تواند تا ارتفاع 18 کیلومتری از سطح زمین فاصله بگیرد و در نهایت تا مدت زمان 42 ساعت به پرواز و عملیات ادامه دهد.

وزن این پهپاد 14.5 تن بوده و می تواند با سرعت 575 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد پروازی " گلوبال هاوک " در حدود 14 هزار کیلومتر اعلام شده و می تواند محموله ای به وزن 1600 کیلوگرم را حمل کند. این پرنده بدون سرنشین از یک موتور توربوفن مدل F137-RR-100 ساخت شرکت رولز- رویس انگلستان بهره می برد.

وزن 14.5 تنی این پهپاد را به سنگین وزن ترین پهپاد عملیاتی جهان بدل کرده است.

جالب است بدانید که هزینه کل پروژه گلوبال هاوک در حدود 10 میلیارد دلار بوده و در حال حاضر قیمت هر فروند از این پهپادها به همراه هزینه های عملیاتی آن در حدود 222 میلیون دلار رسیده و آن را به گران ترین پهپاد عملیاتی جهان بدل کرده است. اما دلیل عمده این گرانی، بحث محموله همراه این پهپاد است که آن را از سایرین متفاوت کرده است.

با نگاه به این پهپاد اولین نکته ای که هر بیننده ای را جذب می کند بحث شکل خاص در جلوی این پهپاد است. در این محل یک دیش دریافت اطلاعات قرار دارد که در باند " KU " عمل کرده و می تواند با سرعت 50 مگابایت در ثانیه به دریافت و ارسال اطلاعات بپردازد.

 رادار روزنه مصنوعی " SAR " به همراه سامانه های جستجو و شناسایی الکترواپتیک و فروسرخ که بر روی این پهپاد نصب شده اند به دلیل ارتفاع بالای پروازی این پرنده می توانند محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند. باید گفت که رادار روزنه این پهپاد در باند ایکس فعالیت می کند که خود باعث افزایش توان عملیاتی این رادار است.
 
این توانایی منحصر به فرد در حوزه شناسایی بعلاوه برد، ارتفاع پروازی و ماندگاری بالا به همراه توانایی پرواز در تمام شرایط جوی می تواند دلایل خوبی برای بهای سنگین این پهپاد آمریکایی باشد. بدنه اصلی این هواپیمای از آلومینیوم و دم V  شکل و بالاهای آن از کامپوزیت طراحی شده است تا از سطح مقطع راداری و سیگنالهای فروسرخ این هواپیما بکاهد.
 
 
استفاده از RQ-4 در هنگام آتش سوزی در کالیفرنیا، مناطق روشن در عکس نقاط گرفتار حریق است
 
سامانه هشدار دهند راداری AN/ALR 89 نیز به عنوان دفاع این پهپاد در برابر موشکهای هدایت راداری عمل می کند. البته " RQ-4 " یک پهپاد صرفا شناسایی بوده و توان حمل سلاح را ندارد.

جاسوس دوم آمریکا چه بود؟

پهپاد ام کیو 1 نیز بخش دیگری از تلاش های آمریکا برای شناسایی از ایران بوده است. مهم ترین بخش پهپاد پردیتور، سامانه شناسایی و جاسوسی آن است. این پهپاد به دوربین های الکترواپتیک، فروسرخ و رادار روزنه برای شناسایی عوارض سطحی مجهز شده است. این دوربین ها به منظور تصویر برداری در شب و روز و کلیه شرایط مختلف آب و هوایی طراحی شدند. نکته مهم در مورد این دوربین ها این است که می توانند از فاصله ای در حدود 12 کیلومتر بر روی هدفی به اندازه یک اتومبیل کوچک زوم کرده و آن را زیر نظر بگیرند.

دوربین های سری " DLTV " نصب شده بر روی پردیتور از لنزهایی با فاصله کانونی 955 میلی متر بهره می برند و دو دوربین فروسرخ این پهپاد نیز با داشتن 6 زاویه دید گوناکون از لنزهایی با فاصله کانونی بین 19 تا 560 میلی متر بهره می برند. این دوربین ها با توان زوم بالا هستند که به پرودیتور توان زوم تا حدود 12 کیلومتر را می دهند.
 
 
نمونه مسلح پردیتور

این پهپاد می تواند به ارسال تصاویر زنده برای هر نقطه ای از جهان اقدام کند. برای نمونه می توان تصور کرد که همزمانی که این پهپاد آمریکایی به حریم هوایی ایران نفوذ کرده بوده است در حال پخش مستقیمی از جزیره خارک ایران برای مقامات آمریکایی بوده است. این قابلیت از آن جهت مهم است که حتی در صورت ساقط شدن پهپاد اطلاعات و تصاویر ضبط شده توسط پهپاد تا لحظه نابودی به مرکز مورد نظر ارسال شده و قابل استفاده است.

رادار روزنه به کار رفته بر روی پردیتور مدل " TESAR " ساخت شرکت نورثروپ گرومن است که توانایی تهیه تصاویری با کیفیت 0.305 متر را از سطح زمین را دارد. بنا بر ادعای شرکت سازنده در صورتی که این رادار اقدام به تهیه تصویر از یک منطقه بیابانی را بکند و روز بعد نیز همان حرکت را در همان نقطه تکرار کند و شخصی از آن منطقه با یک خودرو عبور کرده باشد امکان شناسایی رد وی بر روی زمین به وسیله مقایسه دو تصویر گرفته شده وجود دارد.

بر اساس نوع ماموریت می توان "پردیتور" را به تجهیزات دیگری همچون نشانه گذار لیزری برای انجام حملات بعدی با مهمات هدایت شونده، سامانه های جنگ الکترونیک و ضد جنگ الکترونیک و همچنین مسافت یاب های لیزری مجهز کرد.

نکته مهم دیگر توانایی پردیتور برای باقی ماندن بر روی یک محدوده است. این پهپاد می تواند به مدت 24 ساعت و با سرعتی در حدود 100 کیلومتر بر ساعت بر فزار منطقه مورد نظر خود به پرواز پرداخته و به انجام ماموریت بپردازد. این پایایی بالا نیز از جمله مولفه های مهم در عملیات های شناسایی و جاسوسی می باشد.

در عین حال و در کنار این تجهیزات این پهپاد می تواند موشکهای هوا به سطح هلفایر و همچنین موشک ضد هوایی استینگر را نیز حمل کند. در حقیقت در بخش تجهیزات شناسایی این پهپاد با نمونه " RQ-1  " برابر بوده و تفاوت آنها تنها در بحث حمل تسلیحات است.

نحوه و مکان شناسایی جاسوسان آمریکایی
 
بر اساس صحبتهای امیر اسماعیلی، RQ-4 به همراه " MQ-1 " بیشتر در حوالی مرزهای جنوبی ایران در منطقه خلیج فارس و دریای عمان پرواز می کنند که البته با توجه به سابقه آمریکایی ها درباره حضور در این منطقه اقدام تازه ای نیست. البته باید گفت که سال گذشته پهپاد پردیتور آمریکایی با رهگیری جنگنده های سپاه رو به رو شد و منطقه را ترک کرد.

به نظر می رسد آمریکا سعی دارد تا با به خدمت گرفتن جاسوس بلند پروازتری مثل گلوبال هاوک از دست رهگیرهای ایرانی در امان بمانند که تاکنون موفقیتی به همراه نداشته است.

نکته مهم دیگر این است که بر اساس بررسی خط پروازی Global Hawk، مناطقی در بین ایران و امارات که یکی از حساس ترین مناطق دنیا در بحث حمل و نقل دریایی و خصوصا حرکت نفت کشها می باشد، مد نظر آمریکاست و به نظر می رسد که این اقدام آمریکا برای کنترل این منطقه بیشتر بحث کنترل کردن حرکت ناوگان نفتکش ها و کشتی های تجاری در این منطقه و خصوصا شناورهای متعلق به ایران و کشورهای طرف قرارداد با ایران است؛ اقدامی که خوشبختانه با اقدام به موقع پدافند هوایی بی اثر شده و پرنده های شناسایی بیگانه را مجبور به فاصله گرفتن از مرزهای کشور کرده است.

این مسئله نشان از تسلط بالای پدافند هوایی ایران و سامانه های راداری و الکترواپتیکی آن به ارتفاع های بالا دارد؛ موضوعی که ایران را در موضعی بالاتر از توانمندی های پر سر وصدای امریکا برای جاسوسی هوایی از کشورمان قرار داده است. از سوی دیگر با استفاده کشورمان از چنین سامانه هایی امکان بکارگیری اصل غافلگیری در تهاجم احتمالی به کشورمان به میزان بسیار زیادی کاهش می یابد و برخاستن دسته های هواپیماهای جنگنده از فرودگاه ها یا ناو هواپیمابر، شلیک موشک های کروز و پرواز هواپیماهای بمب افکن قابل ردگیری خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 106
  • در انتظار بررسی: 9
  • غیر قابل انتشار: 4
  • رضوان ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    5 5
    ایول الله سورپرایز مشرق برای پدافندی ها و خوانندگان
  • ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    4 8
    دوست داشتم که باور کنم؟ولی خوب بیاد دارم خبرگزاری مهر عکسی از بی 2 آمریکا روی نیروگاه بوشهر نشان داد که بگفته مهر بشقاب پرنده بود ولی از چراغهای روی بال همم یک کودک میتوانست تشخیص دهد که ان عکس بی 2 بمب افکن آمریکای بود.اسرائیل چهار بار سوریه را کوبید و کسی نفهمید از کجا آمدن داخل و رفتن بیرون!آیا شما مطمئن هستید آنها را رصد میکنید؟
  • جاوید ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    3 3
    کی چنین عکسی نشون داد که جز شما هیچکس در عالم نفهمید اخوی؟؟
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 0
    فیلم پروازش را میگذاشتید خوب بود.ببینیم چطوری می پره
  • اکبری ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 0
    پهبادی که بتونه جای پای آدم را توی بیابون بگیره دیگه پنهانکاری نظامی معنا نداره. راستی عمق پروازش چقدره
  • ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    2 1
    تیتر را عوض کنید و بنویسید: معرفی گلوبال هاوک چون در کل خبر اشاره ای به در دام رادار افتادن اون بطور اختصاصی نشده!
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 1
    b2 به اون گندگی بیاد و ما نفهمیم؟ حاشا و کلا فک کنم خواب زده شدی ها!
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    6 0
    دوست عزیز اخوی؟؟خبرگزاری مهر آن را نشان داد.باور کن تنها آرزویم این است که ایران چنان قدرتی داشته باشد که دیگر هیچ دشمنی جرأت حمله به ایران را نداشته باشد حتی جرأت نداشته باشد به آن فکر کند.
  • یا صاحب الزمان ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    افتاد تو تور یعنی چه؟ نشوندنش؟ زدنش؟ دیدنش و هشدار بهش دادن......؟
  • مهدی ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    ما که RQ-170 رو نشوندیم چرا نمیزاریم یکم داخل تر بیان تا اینا رو هم بنشونیم ؟!!
  • رضا ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 0
    من از آپارات فیلم دیدم هیچ شباهتی به بی 2 نداره !!!! منظور شما این هست ؟ http://www.aparat.com/v/F0T9G
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 0
    حالا کی گفته صهیونیستها وارد حریم هوایی سوریه شدن !!؟ شما از روی نقشه ببین فاصله مناطق مورد هدف تا مرز چقدره و بعد یک امکانی به نام استند آف یعنی هدف زنی از فاصله دور رو هم تو ذهنت مرور کن تا متوجه بشی که هنوز اینا بعد از غائله سوریه جرات نقض حریم هوایی سوریه رو پیدا نکردن !!!
  • helen ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 0
    دم بچهای بالا گرم.بیخود بالانیستن.راستی چرایه مدت ورود من به سایت رو ممنوع کرده بودین؟
  • Mohesn ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    احسنت بر سربازان گمنام امام زمان(عج) به همين دلبل است كه امريكا ني تونه به ايران سوريه حمله كنه خسته نباشيد علي يارتان
  • صدر ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    انشاا... هم می نشوننش و هم می زننش و هم قویترش رو می سازن... جهادگران راه خدا را از هیچ تلاش و کاری باک نیست
  • داود ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    خوب اینکه چیز عجیبی نیست وقتی Rq170 پنهانکار رو میتونیم شناسایی کنیم طبیعی هست که پهپادی مثل گلوبال هاوک رو هم میتونیم شناسایی کنیم چون از نظر پنهانکاری Rq170 سرامد بود در بین پهپاد های دشمن .
  • ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 1
    اين فيلمو چند سال پيش ديدم ساختگيه
  • ناشناس ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    باید هرچه سریعتر سامانه ی پدافندی بسیار پیشرفته را درتمام مرزهای کشور مستقرنماییم ،سامانه ی باور373کی به بهره برداری میرسد؟
  • Tomcat ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    من بعنوان یک ایرانی وکسی که عشق وعلاقه ام نیروی هواییه ودر این مورد مطالعه میکنم آرزویم داشتن ایرانی سرفراز قدرتمند است والبته نیروی هوایی بسیارپیشرفته اما واقعیات حال حاضر نیروی هوایی وپدافند خیلی مناسب نیست هاوک یا اس-200یا سام-2در برابر اف-22 یا بی -2 .ما فاصله تکنولوژیکی خودمان را با امریکا میدانیم احتیاجی به...البته از دشمن هم هراسی نداریم موقع خودش انشاا... درسی تاریخی به آنها خواهیم دادباید زحمت وتلاشمان راصد چندان کنیم .اما ما ایرانیها انشاا... قله های علم راطی خواهیم کرد پس به امید ساخت یک نیروی هوایی پیشرفته وقدرتمند.
  • ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    این گلوبال پیشرفته تره یا ارکیو170؟فکنم ارکیو
  • م ص ر ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    اینا میگن که با ماهواره هاشون میتونن تک تک چهره آدمهای تو خیابونای تهران رو شناسای کنن، اونوقت پهباد میفرستن یا جاسوس میفرستن که از تاسیسات براشون عکس تهیه کنه، یا میگن که اونقدر عکسای فلان جاسوس پرنده دقیقه که رد ماشین توی بیابون رو میتونه تشخیص بده... آخه بالاخره ما چیو باور کنیم؟
  • ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 1
    دوستان این روسای نمک نشناس اس300 های مارو اسقاط کردن.تو روابط خارجی و بین لملل 4تا مثل حسن عباسی بود اونا به ما باج میدادن
  • ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 0
    آمریکا و ما ادریک ما آمریکا !!حساب هایی که مشرق نیوز با اطلاعات خود میکنه و روزانه از چند سایت اطلاعات می گیره و ذوق زده میشه همون حسابایی است... برین دنبال کارتون فکر می کنید آمریکا افغانستان و یا ساحل عاجه!!!!!!!!
  • ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 1
    سوال دارم! مسخره بازی هم نیست سوالم جدیه! اینها که سر نشین ندارند،از کجا میفهمند که بهشون هشدار دادیم؟
  • ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    14000
  • عباس ا ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 1
    اكه ميتونستن اينا رو هم مينشوند شناساي تا افتادن تو تور كلي با هم فرق داره
  • محمد ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 1
    اشاره ای نشده که نشونده باشندش...
  • yaser ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    جناب ناشناس از فنلاند،ممنون که موجبات خنده و شادی ما رو با اون UFO ها فزاهم کردی :)
  • ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    منظورش این بود که باید خودمنو برای گلوبال هاوک اماده کنیم
  • صداقت ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    بمب افکن بی 2 یک پرنده پنهان کار است. روی دم آن که چراغ نمی گذارند.در ثانی در ارتفاع پایین که پرواز نمی کند.
  • محمد ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    نه b2 میدونی چیه نه نیروگاه اتمی بوشهر رفتی که این حرف رو میزنی. b2 تو عملیات های جنگی که ارزش نداشته باشه پرواز نمیدن انوقت برای شناسایی بفرستنش روی نیرگاه بوشهر در ضمن b۲ صدایی برابر یک هوپیما مسافری بری شاید هم بلند تر داره.
  • محمد ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    شناساییش شده یعنی اینها به خواب هم نمیدیدن که شناسایی بشه. اخه هزینه پنهانکاری زیادهههههههه
  • یدی ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    0 0
    این ادرس sandoghe.ziba@ymail.com که گذاشتید من دیدم....خیلی جالبه هیچ بوشهری حتی استان بوشهری وخود من که بچه بوشهرم از همچی چیزی خبر نداریم.................
  • ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۸
    1 2
    یک عکس شکاری هم انداخته بودید که روی قله دماوند بود که سایه بازدید کنندگان از نمایشگاه روی شیشه اش افتاده بودومی گفتید خودمون ساختیم. مثل ان موشک که میمونی که خال روی ابروی راستش داشت را به فضا برد ودیگه برنگشت که جاش یک میمون پیرتر بدون خال توی یک موشک دیگه نشون دادید.بابا همه رو قبول می کنیم .اصلا ما گوش مخملی.شما دو چرخه رو از چین وارد می کنید انوقت موشک میسازید؟دروغ هم حدی داره.!!!
  • رمضانخاني ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    1 0
    به نظر من بايد از لاك دفاعي در بيايم و توجنگهاي الكترونيكي مشابه، تهاجمي كار كنيم به عنوان مثال بايد به اندازه اي رشد كنيم كه غير از اعلام گزارش شناسايي پهپادهاي دشمن توسط رادارهامون، تصاويري از تجاوزات و تخلفات آمريكا تو ساير كشورها حتي توكشور خودش رو روي سايتها بذاريم تا كمي هم اونها با افكار دفاعي سرگرم بشن و كمتر دنبال تجاوز به حريم هوايي ساير كشورها باشند.
  • ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    نمی شه هر هواپیمایی رو نشوند, شاید آنها از این به بعد آمدن بخوان ما اینارو بنشونیم تا جور دیگه جاسوسی کنن. از این به بعد باید یا بزنیم یا پرشون بدیم. هرچی هم که داشته باشن اهل البیت مال ماست دلتون قرص باشه یا مهدی
  • ناشناس ۰۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    این پهپاد 34 ساعت میتونه به طور مداوم در عملیات پروازی باشه نه 42 ساعت!
  • nima ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    چون اتاق فرماندهی دارن در مقر خودشون که می تونه ناو یا پایگاه زمینی باشه پهبادها واقعا یه هواپیمای جنگی هستن ، حتی خلبان هم دارن(البته مدل های پیشرفته) ، ولی حسنشون اینه که بی سرنشینن و در صورت نابودی هزینه ی جانی به همراه ندارن امیدوارم پاسختون رو داده باشم
  • ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    کاش یه دونه از این هواپیماهای بدون سرنشین رو می نشوندند ای حال می داد به هر حال خدا قوت رزمندگان
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    1 0
    از اینکه با اعلام هشدار تمکین میکنه و مسیرش ر عوض میکنه!
  • ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    ناشناسی که اونور دنیا نشستی حتما گرفتن RQ170 رو هم ندیدی و شاید بچه محل های شما اون رو هواپیمای دو موتوره دیدن
  • Arash ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    4 1
    نظرات این بالا بیشتر شبیه مجله گل آقا پر از جک و لطیفه شده، بابا جان دست بردارید از این همه چرت و پرت گفتن، مثل اینکه تنتون میخاره برای جنگ و رو در رویی !؟ فکر کنم مردم ایران حق داشته باشن به فکر آسایش و صلح و دوستی با مردم جهان باشن، جناب آقای مشرق خان شما هم لطف کن دست از این بازیهای مسخره بردار و بزار مردم از هر جا بتونن به نظرات دیگران مثبت و منفی بدن، نه اینکه فقط برادران اخوی زاده بتونن به هم امتیاز بدن
  • آرش ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    یعنی رفتی تو آدرس ایمیل و دیدی ؟ عجب !!!
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    مهر نصف کاراش فتوشاپیه!!
  • ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    مگه کامپیوتره !!! یه شاسکولی از یه جایی داره هدایتش میکنه ، اون پیغام رو میگیره
  • hamid ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    آخه این یکی خیلی سنگینه باید زدش نشوندن فاییده نداره :)
  • hamid ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    از کنارشون رد شدن بوق زدن براشون :) (اینا گیرنده خارجی دارن برای دریافت سیگنال)
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    1 0
    اين يك رازه مجيد
  • ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    جزو اسرارنظامیه نحوه هشداردادن به آنها.شاید باانتشارامواج رادیویی مخصوص وتبدیل آنها به کد مخصوص که قابلیت صوت رادارد این هشداربه آنهاداده می شود
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    4 0
    خوب خيلي دوست داري باور کني آر کيو 170 هم در ايران نشانده نشد ولي خوب چه کنيم ؟! نشانده شد !!!
  • سربازسیدعلی ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام .اینها رادار دارند واز سرور در اتاق فرمان انتن میگیرن به محض دادن اخصار انها در اتاق فرمان متوجه میشوند .توان تعغیر جهت هم در دستت انهاست
  • ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    این سوال برای منم ایجاد شده !
  • سید مهدی ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    واسه چی ننشوندین خب یا حداقل چرا نزدین ؟ هشدار یعنی چی ؟ دزد اگه بیاد توی حیاط شما بهش هشدار می دین که آقا دزده برو بیرون ؟
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    مگه الان کسی جراتش رو داره؟! یه اسرائیله که مدام داره واق واق می کنه که اون هم بخاطر ذاتشه
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اگه گذاشتیم بیان داخل و نتونستیم بنشونیم چی؟ اگه تا موقعی که خواستیم بنشونیم تصویر زنده ارسال کرد چی؟
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    لابد با مرکز در ارتباطند و وقتی پالس هشدار براشون ارسال بشه اپراتور به پهباد میگه برگرده
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    بي مزه؟
  • yaser ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    از قدیم گفتن یک فرد خاصی که نمیخوام بهش اشاره کنم همه رو به کیش خویش میپندارد :) بیا برات یه دوچرخه بسازم،حماقت هم حدی دارد
  • yaser ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    جالبه توو همه نظرها گفته شده پهپادشونو بنشونیم،و این در حین تجاوز به حریم هوایی کشورمون ممکن هست،حالا اومدی میگی حق صلح و دوستی؟ سوال اینه آیا تجاوز به حریم هوایی کشور دیگه نقض صلح و دوستی نمیشه؟ خوبه اول یکم عمیقتر فکر کنین بعد نظر بدین نه از روی احساس و در ضمن معده! :)
  • حجت ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    یه چیزی بچم گفت به دل نگیر
  • حجت ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    والا بنده خواهرزاده مشرقم. مثبت هم می دهم. در ضمن آمریکاست که مدام دم ما را لگد می کند و نمی گذارد آب خوش از گلوییمان پایین برود. ما که کاریش نداریم.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    رضوان عزیز، عجله نکن. فقط دیدنش هنوز نگرفتنش که. اومده فضولی کرده، کارهاش رو کرده اینها هم دیدنش و اون رفته. یعنی کار فضولی و جاسوسی خودش رو انجام داده. البته نمیگم که شناسایی این پرنده کار کمی بوده ولی
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    چطوری اسکروچ
  • بدون روتوش ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 1
    ما از نظر پدافند هوایی ضعیف هستیم و با خالی بستن قوی نمی شویم ، این داستان سرایی در بالا چندین ایراد دارد که به دلیل لو نرفتن برخی مسایل از گفتن آن می گذرم لیکن واقعا نگاه ژورنالیستی به مسایل علمی در ایران و حتی خارج از کشور بسیار غلط انداز است.
  • رضا ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    من نمیدونم چرا بعضی ها دوست دارن اونارو شکست ناپذیر معرفی کنن؟؟ فقط همینو بگم که اگه آمریکا میتونست غلطی بکنه تا حالا کرده بود
  • مجاهد ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    دوستان کتابهای حمله هوایی به الولید و ستاره های نبرد هوایی همچنین پرواز روی خاک، مهمان صخره ها که همه چاپ سوره مهر هستند و نبرد در آسمان چاپ انتشارات عماد را حتماً بخوانید تا از شجاعتها و نبوغ خلبانهای ایران که جزئی از پدافند هم محسوب میشوند بهتر با خبر شوید. من که همیشه و همه جا این کتابها رو کادو میدم.
  • ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    صاعقه فقط 600 کیلومتر میتونه پرواز کنه!...
  • ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    کجای بوشهر. چرا از خودت در میاری این فیلم ساختگی این فیلم سه سال بیش دیدمش مال امریکا است
  • احمد ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    در اين کشور که به واقع متعلق است به امام زمان (عج) بعيد است که دشمني با هر ابزار و امکاناتي از زير چشمان تيز بين سربازان امام زمان (عج) در امان باشند. حاشا و کلا استفاده از اين ابزارها فرزندان سلحشور مي طلبد و بايد گفت که اين افراد حالا حالاها بايد دنبال استفاده از اين تجهيزات باشند.
  • ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    با سنگ زدنش اونم فهمید رفت
  • sasan ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    کل کل کردن با دو تا هواپیمای بدون سرنشین با یک جنگ تمام عیار فرق داره در ضمن آمریکا داره برای منافع خودش در منطقه می جنگه و جنگ افزار هاشو تست میکنه اگه تهدید به مرزهاش برسه از هیچ اقدامی ولو منهدم کردن کره زمین اجتناب نمیکنه بقولی اگه طوفان نوح بیاد اگه من نباشم نمی خوام کسه دیگه ای هم باشه قیامت برای همه
  • ali ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    تا وقتی که خودمونو باور نکنیم چیزی نمی شیم. خدا قوت
  • محمد ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    گوش مخملي كه هستي شكي نيست! منتهي تو اين فكرم كه گوش مخملي‌هاي بيچاره بهشان برنخورد! آخه گوش مخملي ناحسابي! تو تو منطقه پرتاب بودي؟! تو فيلمبردارشون بودي؟! تو تو نمايشگاه بودي؟! ايران كمدشمن داره كه بخوان دستاوردهاي علمي اش رو زير سؤال ببرن؟! يعني به نظرت ساختن يه فيلم با وصل كردن تيكه‌هاي متفاوت به هم، كار سختيه؟! تو خال بالاي چشم ميمون‌ها رو هم مي‌بيني؟! اونم از تو فيلم با اون وضوح؟! آخه گوش مخملي! ساختن دوچرخه چه ربطي به موشك داره؟! ساختن دوچرخه بايد صرفه اقتصادي داشته باشه، وگرنه كاري نداره. تو يه زير پله ميشه درست كرد، ولي صنايع نظامي نيازي به توجيه اقتصادي نداره كه درستش هم همينه. دفعه بعد توپت نيفته اين ورا گوش مخملي!
  • محمد ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    1 0
    جناب "Arash"؛ ميشه لطفاً خودت رو به عنوان نميانده ملت معرفي نكني؟! ضمناً نظرت بيشتر به درد سبزي فروشي ميخوره كه ترخون و شنبليله رو باهاش بپيچن!
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    B-2 یک بمب افکن هست از یک هواپیمای مسافربری هم بزرگ تره......و اصولا فقط برای حمله به صورت کاملا غافلگیرانه ارسال میشه.... اصلا امکان نداره این پرنده در آسمان بوشهر بیاد و جایی رو بمباران نکنه و بره!!...آن قدر بزرگه که در لحظه اول هزاران نفر می بیننش...
  • قباد ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    زمین گیر کردن هر پرنده امریکایی برای ما افتخار است پیروز و سربلند باد فرزندان خمینی کبیر سربازان امام عصر
  • محمد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    نمیشه یه سامانه درست کنن که مدام اخطار بده به همه :دی که کلا همه بترسن. همین طوری فقط اخطار بده! از دم
  • سامان ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    احمقی که این حرفو میزنی.اول که من بچه بوشهرم.دوم آیاتاحالااصلابوشهراومدی که این حرفومیزنی؟بایدبه عرض دوستان برسونم1تصویراصلاb2نیست اینوکه هرکی هم تشخیص میده.2درتصویرکوه هارومشاهده کنین بایدبگم طرف نیروگاه اصلاکوهستانی نیست وهیچ کوهی اونجا وجود نداره3باوجود اینکه استان بوشهرقطبه خرماودرخت نخل هست ولی توقسمت نیروگاه اصلادرخت نخل وجودنداره4دراون قسمت بوشش موشکی وراداری ومخصوصاابتیکی بسیاربالاست ودوطرفه خیابون بادگان وسربازهست وضدهوایی.چطورممکنه اینقدرایناارتفاع بایین حرکت کنن وبهشون هیچ شلیکی نشه؟
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    دوست عزیز، B-2 یک بمب افکن با تکنولوژی stealth هستش. در ارتفاع ۵۰۰۰۰ پایی پرواز میکنه و در اون لحظه ای که شما منظورت هست با چشم غیر مسلح دیده نمیشه. به خاطر خاصیت بدنه اش که توان جذب و پراکنده کردن امواج رادار رو داره از دید رادارها هم مخفی میمونه. البته رادارهایی هستند که بتونن پیداش کنن! اینکه یک بمب افکن که ساخته شده تا کسی از ورود و خروجش باخبر نشه رو هزاران نفر ببینن و صداشو بشنون یه کم ساده لوحانه است
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    ۱۱۰۰۰ کیلومت با سوخت اولیه. اگه سوخت گیری هوایی هم بکنه تقریبا همه جای دنیا رو میتونه بزنه
  • ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اینا همش چرته اخطار نمیشه داد مگه کشکه اخطار بدی مگه آدم توش نشسته که ما اخطار میدی مگه شما سیگنال طرف رو میدونی که اخطار میدی مگه لینک 16 رو تومیتون توش بری که اخطار بدی پس چرتو پرت تحویل هم ندین اخطار ندادن و نمیشه بهشون اخطار داد مگر با شلیک و یا رهگیری که اونم با توجه به رادارایی که داره میفهمه حمله ای قراره بهش بشه و اخطار میشه این و راه دیگش نفوذ به سیستم راداری و سیستمی پهپاد و سرور اونه که اینم فکر بیخودیه چون کسی که این حد رسیده مرض نداره هشدار بده مثل هلو میشوندش و ...
  • ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اگه بشونن هم میای میگی تقلبیه خودش افتاده
  • حامدبرقی ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام! منظور از "باند ایکس"؟؟
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    زنده باد ایران اسلامی...
  • رهگذر ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    بیچاره آرش اصلی! اگه نظر تو رو می دید از همون دماوند خودشو پرت می کرد پایین! صلح و دوستی؟!! یاد کارتر می افتم و حرف هاش فردای کشتار 17 شهریور 57 که سالگردش هم نزدیکه. کارتر حقوق بشر می دانست یعنی چه؟ اوباما هم همونجور! یادت یاشه قانون بین المللی قانون جنگله. باید قوی باشی تا حق با تو باشه!
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    آر کیو نشون دهنده ضعف بود؟!!!
  • دکتر محمد تقی ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    2 0
    بنظرم این ها پروپگاندای تبلیغاتی است. ایران در صنایع هوافضا خیلی عقب تر از آمریکاست. من از قول اساتید دانشگاه شریف شنیدم که ایران تعطیله
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    هر کدوم مأموریت خاص خودش رو داره ماهواره های جاسوسی به دلیل ارتفاع پائینشون عبور می کنن و دائم پوشش ندارن در نتیجه از پهپاد استفاده میشه که چند روز هم مداومت پروازی داره حول یک نقطه می تونه برات پوشش دائم فراهم کنه
  • محمد ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    اگر دین خدا را یاری کنیم خدا ما را یاری خواهد کرد از جایی که تصورش را نمیکردیم خدا قوت
  • رضائی از بوشهر ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    در جنگ 8ساله جلو دنیا ایستادیم امریکا که هیچ عاشورائی فکر کردن و فرهنگ علوی داشتن با این جوانان غیرتمند که تنها بوشهر و هرمزگان دمار از استعمارگران انگلیسی و پرتقالی با سلاح س پر در آوردند حرکت میر مهنای بندر ریگی را مطالعه کنید که چه بر سر پرتقالی ها در آورد و از خارگ و خلیج فارس بیرون کرد حالا هم جوانان برومند ایرانی از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب آماده فداکاری هستند ملتی که ادای تکلیف می کند به نتیجه فکر می کند لیکن توجه نمی کند ما همه سرباز توئیم خامنه ای گوش به فرمان تو.ئیم خامنه ای - علمدار ولایت بوشهریها فدایت
  • مجید ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    یه نفر لباسشو دراورده اتیش زده گفته نیایین این ور ایرانه
  • مجید ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    1 0
    عزیزان وضعیت اقتصادرودرست کنید ازادی های مدنی رودرست کنید اینقدنزنید توسرمردم با رانت مبارزه کنید با اقازاده مبارزه کنید عدالت درست کنید سرعت اینترنت60مگش کنیداون وقت همه مردم جهان میریزن بیرون حکومتشون نابودمی کنن وجمهوری اسلامی ژاپن وامریکا سویسس و...درست می کنن حکومت رو اول فسادوبی عدالتی نبود ازادی گرانی نابود می کنه نه اپوزسیون وامریکا یا مامریکا
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۹
    0 0
    برای جنگ نامتقارن اینا حال میده http://www.military.ir/forums/topic/25631-عجیب-ولی-جالب/
  • ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    پس این rq170 کی کپی میشه؟کپی اسکن ایگل چی شد؟
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    2 0
    الکی جو میده این مشرق
  • محمد ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    بعضي ها الحمد لله نه خودشان عرضه كاري دارن و نه هضم پيشرفت هاي كشور را. فقط و فقط منفي بافي مي كنند!!
  • ماهور ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    1 0
    عكس به دام افتادنش كوش؟
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    در رفته!!!
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    سوالم نکنیم؟؟؟؟
  • ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    خدا شفات بده
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    تا کور شود هر آنکس که نتواند دید
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۰
    0 0
    ناشناس اولی مثه اینکه دوس داری خودتو احمق جلوه بدی آبروی خودتو ببری یه چند ثانیه فکر کن اگه بی 2 اومده روی بوشهر برای چی اومده؟چون هواپیمای بمب افکنه نه جنگنده یا جاسوسی بعد اینکه هیچ ارتشی اولا 1 دونه هواپیمای بمب افکن رو تنهایی نمیفرسه برای بمباران حتی برای بمباران های تمرینی!
  • بی طرف ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۲۱
    0 0
    خداییش کاری به این حرفاندارم درضمینه نظامی پیشرفت چشمگیری داشتیم خداقوت ولی ماکجا اونا کجا۰
  • بماند فکر کن یکی از دوستات ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۷
    2 0
    همه این چیزا الکی هس ادیسون عزیزم بمب افکن ب_2 در ارتفاع پایین پرواز نمیکنه ک تو صداشو بشنوی احتمالا دوستمون منظورش هواپمای u2بوده ک جاسوسی هس یا شاید sr71 اینا هم هس ک خیلی عالی هسن بعدم مفهمومی ب نام جنگ سرد تا حالا شنیدین اگه شنیده بودین اینقدر الکی جو نمیدادین کل هواپیما هایی ک از اون طرف گرفتین با کمک روسیه و چین بوده و یا پول دادین و خریدین من خودم تمام پیشرفت های لاکهیدمارتین رو میبینم شما تو خواب هم نمیتوننین ارتشی فراتر از این باشین ک هسین کشوری ک برای جون سربازاش ارشی قائل نیس و فقط وعده بهشت میده ب درد نمیخوره تانکهاتونو ببینین هواپیما هاتونو ببین رفیق گلم تو فقط کمی در مورد جنگ افزار های اونا تحقیق کن بعدا میفهمی چی میگم قربانت هرموقع فرق بین صفر و یک رو فهمیدی اون موقع حرفاتو قبول میکنم
  • شجاعی ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
    0 0
    وظیفه اصلی این پهپاد خاص و استراتژیک، تهیه زنده تصاویر و نقشه های مورد نیاز فرماندهان از مناطق وسیع به صورت زنده و همچنین پوشش این مناطق با استفاده از سنسورهای الکترواپیتک و حرارتی است. این پرنده شناسایی می تواند تا ارتفاع 18 کیلومتری از سطح زمین فاصله بگیرد و در نهایت تا مدت زمان 42 ساعت به پرواز و عملیات ادامه دهد. وزن شاهد 14.5 تن بوده و می تواند با سرعت 575 کیلومتر بر ساعت پرواز کند. برد پروازی " شاهد " در حدود 14 هزار کیلومتر اعلام شده و می تواند محموله ای به وزن 1600 کیلوگرم را حمل کند. این پرنده بدون سرنشین از یک موتور توربوفن مدل F137-RR-100 ساخت هوافضای ایران بهره می برد. وزن 14.5 تنی این پهپاد را به سنگین وزن ترین پهپاد عملیاتی جهان بدل کرده است.با نگاه به این پهپاد اولین نکته ای که هر بیننده ای را جذب می کند بحث شکل خاص در جلوی این پهپاد است. در این محل یک دیش دریافت اطلاعات قرار دارد که در باند " KU " عمل کرده و می تواند با سرعت 50 مگابایت در ثانیه به دریافت و ارسال اطلاعات بپردازد. رادار روزنه مصنوعی " SAR " به همراه سامانه های جستجو و شناسایی الکترواپتیک و فروسرخ که بر روی این پهپاد نصب شده اند به دلیل ارتفاع بالای پروازی این پرنده می توانند محوطه ای به مساحت 100 هزار کیلومتر مربع را در یک روز اسکن و نقشه برداری کند. باید گفت که رادار روزنه این پهپاد در باند ایکس فعالیت می کند که خود باعث افزایش توان عملیاتی این رادار است. خوب خودتان مقایسه کنید
  • احمد IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
    0 1
    ایران قدرتمند است باور کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس