پهپاد

ترامپ باید در مورد ایران تصمیم بگیرد، آن هم تصمیم درست. در غیر این صورت شکاف در دولت، اختلاف او با کنگره و انتقادات عمومی از سیاست خارجیِ یک بام و دو هوایش بیشتر می‌شود.

سرویس جهان مشرق- هدف‌قراردادن پهپاد RQ-4 که به نوشته تایم، ۱۸۶ میلیون دلار قیمت داشته است، دولت ایالات متحده را بین بد و بدتر قرار داد و دست آخر ترامپ را مجبور کرد برای فرافکنی از افتضاح نظامی و امنیتی دولت آمریکا حرف از بخشیدن ایران به دلیل تلفات بالای حمله آمریکا به آن کشور به میان بیاورد!

از آنجا که دروغگو کم‌حافظه می‌شود، ترامپ فراموش کرده بود که دولتش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بود بنابر این حمله به کسانی که از سوی او «تروریست» نامیده شده‌اند، آن هم بعد از هدف قرار گرفتن پهباد آمریکایی و حملات مکرر به نفتکش‌ها نزدیک تنگه هرمز که پمپئو به ایران نسبت داده است، نباید چندان موجب عذاب وجدان شود!

هم افتضاح نابودی پهباد و هم دودلی ترامپ در چگونگیِ واکنش به آن موضوع تحلیل پایگاه‌های تحلیلی غرب شده است که در اینجا چند مورد از آن را مرور می‌کنیم:

آتلانتیک: پرونده ایران، ترامپ را میان دو شعار مهمش در سیاست خارجی مردد کرده است

دانلد ترامپ که زمانی یک شومن و زمانی دیگر به عنوان یک سرمایه‌دار برای مردم آمریکا شناخته شد، چندی است در جایگاه یک سیاستمدار قرار گفته و حالا به تدریج خود را به عنوان فرمانده قوای نظامی معرفی می‌کند. پرونده ایران، محک بزرگی است برای او به عنوان سیاستمدار و فرمانده که به نظر می‌رسد تا کنون از حل آن عاجز مانده است.

او دو شعار کلیدی در سیاست خارجی داشته که وقتی به ایران می‌رسد، با هم به تضاد می‌رسند و به همین دلیل ترامپ را گیج کرده‌اند: حفظ جایگاه برتر آمریکا در هر تعامل + کاهش مداخله نظامی در جهان به ویژه خاورمیانه. او مجبور شده برای اینکه تقابلش با ایران به مداخله نظامی نکشد، از همه ابزارهای دیگر، اعم از دیپلماتیک و اقتصادی بهره گیرد اما مشکل اینجا است که آن ابزارها نه تنها ایران را به پذیرش خواسته‌های آمریکا مجبور نکرده، بلکه تهران خود را در شرایطی می‌بیند که پهپاد آمریکایی را سرنگون کرده و از دست آمریکا شکایت می‌کند.

به نظر نیکلاس و پلات، تحلیلگران آتلانتیک، «ایران در حال آزمودنِ ترامپ با روش‌هایی است که قبلاً تجربه نکرده است و این مسأله، ترامپ را با پرسش‌های بنیادین مواجه کرده است. واکنش تردیدآمیز او که ابتدا دستور حمله داده و بعد به قول خودش پس گرفته، ممکن است سایر دولت‌های متخاصم را قانع کند که می‌توانند مانند ایران با آمریکا برخورد کنند.

ترامپ در گفتگوهایش با کیم جونگ اون نشان داده که از فشار به عنوان یک تاکتیک موقت بهره می‌گیرد و همین موجب شده ایرانی‌ها منتظر تغییر سیاست دولت آمریکا و رفع تحریم‌ها باشند. حالا با دودلی ترامپ در برخورد با ایران، باز یک تجربه دیگر برای مخالفان دولت آمریکا به جا گذاشت.

ان‌بی‌سی: اگر به ایران حمله شود، فشار کنگره بر ترامپ بیشتر می‌شود

ترامپ خود منتقد مداخله آمریکا در جنگ‌های بیهوده بوده، اما حالا در شرایطی قرار گرفته که سیاستمداران دموکرات از او به دلیل افزایش تنش با ایران و احتمال ورود به یک جنگ دیگر، شدیداً انتقاد می‌کنند. نانسی پلوسی، الیزابت وارن و برنی سندرز مهمترین دموکرات‌هایی بودند که بلافاصله پس از اسقاط پهپاد آمریکایی توسط ایران، نوک تیز حمله خود را متوجه ترامپ کردند نه ایران.

الیزابت وارن سناتور آمریکایی که در نظرسنجی‌ها همواره جزه سه چهار نامزد پرطرفدار برای انتخابات سال بعد بوده است، در توییتی ترامپ را به «برانگیختن یک جنگ غیرضروری دیگر» متهم کرد که اساساً ابتدا با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای آغاز شده و نوشت «هیچ توجیهی برای تنش‌زایی در این بحران وجود ندارد. ما باید از لبه پرتگاه جنگ عقب بنشینیم».

سناتور شاتز نیز دوباره از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای یاد کرد که «هر کسی با کوچکترین دانش در مورد خاورمیانه یا مسائل هسته‌ای» می‌داند که کاری اشتباه بوده و حالا دولت را در آستانه جنگ قرار داده است. سناتور تیم کِین نیز از اینکه ترامپ بخواهد بدون جلب موافقت کنگره به یک جنگ ورود کند، ابراز نگرانی کرد.

برنی سندرز اما جدی‌تر به این موضوع وارد شد و به جای ترامپ، از کنگره خواست که بر حق قانونی‌اش مبنی بر لزوم صدور مجوز جنگ پیش از آغاز آن پافشاری کند. این در حالی است که نانسی پلوسی نماینده دموکرات و رئیس مجلس نمایندگان با ابراز تأسف خبر داد که پنج‌شنبه و در دیدار با مقامات کاخ سفید برای مشورت‌های دوره‌ای، هیچ صحبتی از جنگ با ایران نشده در حالی که ترامپ در همان روز با مشاوران امنیتی خود و مقامات پنتاگون در حال تصمیم‌گیری در این پرونده بوده است.

حالا این احتمال وجود دارد که ورود ترامپ به جنگ با ایران، نه تنها پیامدهای خارجی بدی برای ایالات متحده و خسارت جانی و مالی قابل توجهی روی دست مالیات‌دهندگان آمریکایی بگذارد، بلکه کنگره را در عزم خود برای استیضاح ترامپ جدی‌تر کند و بهانه خوبی به دست دموکرات‌ها بدهد که ترامپ را به سوء‌استفاده از اختیارات خود و تخلف از قانون اساسی ایالات متحده متهم کنند.

پایگاه ران پل: پنتاگون اشتباه کرد، ترامپ تصمیم گرفت اشتباه دوم را انجام ندهد

این پایگاه تحلیلی که ترجیح داده تحلیل بادراکومار در ایندین‌پانچ با عنوان «اعتبار آمریکا در مقابله با ایران صدمه خورد» را منتشر کند، دلیل لغو دستور حمله از سوی ترامپ را اعلام ایران مبنی بر پیداشدن لاشه پهپاد در آب‌های سرزمینیِ این کشور دانسته است که رئیس‌جمهور آمریکا را در مورد اثبات ادعایش مبنی بر حمله ایران به پهپاد آمریکایی در آب‌های آزاد به تردید انداخته است.

ماجرا به اواخر جنگ ایران و عراق برمی‌گردد که رزم‌ناو وینسنس یک هواپیمای مسافربری ایران را هدف قرار داد. این اشتباهی بود که دولت ریگان انجام داد. اما اشتباه دوم را بوشِ پدر در مقام قائم‌مقام رئیس‌جمهور مرتکب شد که از اشتباه اول دفاع کرد و گفت «برای من مهم نیست که واقعیت‌ها چیست. من کسی نیستم که از طرف آمریکا عذرخواهی کنم». نتیجه این شد که شکایت ایران از ایالات متحده منجر به غرامت ۱۳۱.۸ میلیون دلاری بر عهده واشینگتن شد.

حالا نیز ترامپ پی برده است «یک عملیات جاسوسیِ بی‌ملاحظه» دلیل اصلی افتضاحِ پیش‌آمده است و او نباید آمریکا را وارد جنگی دیگر کند، در حالی که خود منتقد ورود بی‌دلیل ایالات متحده به جنگ‌هایی بوده که هیچ ربطی به منافع ایالات متحده نداشته است.

بادراکومار احتمال دوم برای دلیل لغو حمله آمریکا علیه ایران را ترس ایران از انتقام‌گیری می‌داند. او می‌نویسد برخی مقامات پنتاگون برخلاف نظر بولتون، پمپئو و هاسپل که اقدام ایران را مستلزم واکنش نظامی دانسته‌اند، هشدار داده‌اند که چنین حمله‌ای منجر به کشته‌شدن عده‌ای از ایرانیان می‌شود و باید در نظر داشت که آمریکاییان در پایگاه‌های منطقه‌ای خود در تیررس انتقام ایران قرار می‌گیرند.

احتمال سوم به بیم ترامپ از پیامدهای داخلی حمله به ایران برمی‌گردد. ایالات متحده در شرایطی که اروپاییان با او همراه نشده‌اند، باید وارد جنگی خسارت‌بار با ایران شود، حال آنکه اکنون نیز محبوبیت ترامپ در داخل آمریکا چندان نگران‌کننده نیست که ریسک بر روی آن را در زمانی که نامزدهای دموکرات تبلیغات گسترده خود را علیه او آغاز کرده‌اند، توجیه کند.

منابع

http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2019/june/21/us-credibility-dented-in-iran-standoff

https://www.nbcnews.com/politics/donald-trump/dems-blame-trump-inflaming-tensions-iran-n1020151

https://www.theatlantic.com/politics/archive/2019/06/last-minute-trump-calls-off-strike-iran/592276

https://time.com/5611222/rq-4-global-hawk-iran-shot-down

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    31 1
    ترامپ اگر میدانست ورود پهپاد گلوبال به آب سرزمینی ایران چه افتضاعی برای خودش وآمریکا به وجود می آورد هر گز. این غلط اضافی نمی کرد. ولی این اراده الهی است دشمنان دینش اینگونه خاروظلیل میکند
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    10 3
    کافیه یک ترقه در کنند تموم پایگاههاش شون آتش می گیره
  • NL ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    0 6
    زززززززززززززززاااااااات
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    15 1
    سرنشینان هواپیمای P8 جشن تولد بگیرید که عمرتان را به شما بخشیدیم !!!
  • رضوی نژاد IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    ای کاش ترامپ اقدام نظامی می کرد تا انتقام و سیلی مرگباری به گوش می نواختیم تا 7 نسل احمق های امریکا فراموش نکنند
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      19 1
      چه تحلیل احساسی مضحکی کردی.دست برتر در جنگ پیش بینی عواقب جنگه که خداروشکر به لطف خدا و جانفشانی رزمنده ها با ماست و حساسیت منطقه جوریه که نمیشه به این راحتی حرف به جنگ زد.همین حرکت زدن پهباد و شکستن ابهت نظامی و اقتدار اطلاعاتی امریکا براشون از هزاررسیلی بد تر و وحشتناک تره . این پیام ساده ایران بود که بجنگید نابود میشین.اما اونجوری که شما میفرمایید در دو جپهه جنگ هم تلفات میدیم هم میگیریم.دشمن هم چون از نامردی کم نداره قطعا ابتدا زیر ساخت ها و سپس شهر ها و مراکز تجمع انسانی رو هدف میده و اصطلاحا کشته سازی میکنه تا روحیه مردم پایین بیاد. در حالی که ایران حتی در جنگ با بعثی ها هم ثابت کرد حاضر به گرفتن جان غیر نظامی ها نیست.پس لطفا بنا به هزار دلیل دیگه هیچ وقت چنین ارزویی نکن برادر.در مجاهدت در خدا کم نزاریم و نمیزاریم ولی عاقلانه نظر بدیم. در ضمن اگه به رهبر اعتقاد اساسی دارین ایشون میفرمایند دشمن را از دور ببینین و دومین سخن تاریخی ایشون که فرمودند هیچ جنگی علیه ما با امریکایی ها در نمیگیره چون توانش رو ندارن
    • مسعود IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      26 0
      ترامپ آمريكائي كه غرب پرستان داخلي ديوانه اش مي خوانند ,هرگز دست به اقدام نظام بر عليه كشورمان نخواهد زد.چرا كه او هم عاقلتر از اين جماعت غربگداي وطنيست.! اگر هم احيانا" دست به چنين ديوانگي بزند , مطمئنا" پشيمان خواهد شد. لذا از حمله نظامي آمريكا نمي ترسيم. آنچه كه مي تواند مايه نگراني براي نظام اسلامي و مردم انقلابي ايران باشد,وجود يه مشت بيگانه پرست وطن فروش خودباخته خائن در بين جماعت موسوم به اصلاح طلب در داخل كشوره كه حاضرند براي تأمين نيازهاي شكم و زير شكمشون ,دست به هر خيانتي بزنند و همه جوره به دشمنان اين كشور سرويس بدهند! خطر اين جماعت نحس بي شرف بسي بيشتر و بزرگتر از خطر دشمنان بيرونيست. اينها حكم موريانه هايي را دارند كه از داخل مشغول جويدن و سست كردن پايه هاي نظام اسلاميند.اصلا" مأموريت و فلسفه وجوديشان همين است و متأسفانه بواسطه عدم نظارت درست دستگاههاي نظارتي و مهمتر از آن , ساده لوحي و جهل و بي خبري و ناداني بخشي از مردم موفق شده اند پستهاي مهم و حساس مملكت را هم در اختيار بگيرند. تا اين موجودات خطرناك در داخل كشور جولان مي دهند,دشمنان ما احتياجي به هيچگونه تهاجم نظامي ندارند و براي رسيدن به اهداف شومشان از وجود نحس همين خائنين استفاده كرده و مي كنند.
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      8 28
      احمق ها همیشه به دنبال نابودی هستند فکر می کنید امریکا دست بسته صبر می کند تا شما هرکاری خواستید انجام بدهید ظرف دوروز تمام زیر ساخت کشور نابود میشود و به دوره قاجر برمی گردیم حالا ما هم چند تا ناو و پایگاه هم نابود کنیم بعد به نظرت کی ضرر می کنه
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      21 2
      مرگ بر آمریکای حرام زاده
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      16 3
      وقتی پدافند ایران پیشرفته ترین و سری ترین سیستم هوایی امریکا را سرنگون میکنه، البته در یک جنگ احتمالی، سایر سیستم های امریکا نمیتونن به راحتی وارد حریم ایران بشن که خسارت بزنن. امکانات خودمان را دست کم نگیریم.
  • ... SE ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    11 0
    آفرین به موشکهای ایران ، در پناه خدا
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
    5 0
    بسیار خرسندم که احمقی مثل ترامپ رییس جمهور امریکاست
  • IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    26 2
    مرگ بر آمریکای پوشالی.
    • ایرانی الاصل IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      16 5
      آمریکا پوشالی نیست بلکه شما توهم زده هستی. اگر آمریکا پوشالی بود این همه کشورهای پیشرفته ازش نمی ترسیدند . مسئله اینجاست که ما ترسو نیستیم. ما رهبری دانا وشجاع داریم که آمریکائیها ازش می ترسند. ما ارتش و سپاه ونیروهای مسلحی داریم که غرب ازش واهمه داره . مسئله اینها هستند نه اینکه آمریکا پوشالی باشه
  • آرش کمانگیر IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    23 0
    به نام خدا . سلام . میخواهم به یک نکته بسیار مهم از نظر دفاعی که ظاهرا از دید کارشناسان و ناظران به دور مانده است اشاره کنم که نشاندهنده دقت فوق العاده سامانه سوم خرداد و برتری آن نسبت به نمونه های مشابه روسی ( نظیر سامانه بوک ) و آمریکائی ( همچون پاتریوت) است .روسها و آمریکائیها برای انهدام اهداف هوائی همیشه دو فروند موشک به سوی یک هدف پرنده پرتاب میکنند چنانچه ناو وینسنس هم برای سرنگونی هواپیمای بزرگ ایرباس ایران دو فروند موشک استاندارد به سوی آن شلیک کرد اما مسئولین پدافند ایران با اطمینان از دقت و کارائی سامانه موشکی سوم خرداد تنها یک فروند موشک به سوی پهپاد آمریکائی پرتاب نمودند و آن را به زیر کشیدند .
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    10 12
    اینها گاو چرانهایی بیش نیستند بدبخت از نوکران داخلی غرب زده خدمان.
    • ایرانی الاصل IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      11 5
      شماهم یک کامنت نویس توی یک اتاق بیش نیستی پس زیاد رجز الکی نخون. اونایی که اهل جبهه وجنگ بودند وهستند هیچگاه راضی به شروع جنگ نیستند الا شماها که حتی از صدکیلومتری کلمه ی جنگ هم رد نشدید
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    12 1
    جنگ به همین آسانی که تو میگویی نیست. وکسی هم طالب آن نیست.. ترامپ یک حماقت کرده ودرحماقتش مانده است
  • ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    8 4
    آقای ترومپت اینها گزینه های روی میز ما بود گزینه های روی میزتان چیاست؟
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      36 3
      افسادطلبان داخل ايران مهمترين گزينه هاي زير و روي ميز ترامپ هستند.
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    9 4
    باید برد موشک هامون رو به نیویورک و .... برسونیم
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    2 2
    نه افراطی باش نه تفریطی. میانرو باش آنگونه که اسلام وقرآن میگوید چون که اسلام دین میانه روی است
  • LU ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    0 3
    فیلم هدف قرار دادنشو خودایران تو یوتیوب گذاشته این هواپیما هم خیلی بزرگه وهم زمانی که هدف قرار گرفته چراغ روشن بوده یعنی باچشم هم دیده میشده یعنی رادار گریز نبوده
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
    1 4
    بودجه پنتاگون حدود 700 میلیارد دلار در ساله! و بودجه نظامی ایران حدود 7 میلیارد دلار در سال! یعنی یک به صد!! حاضرید برید بسم الله!
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
      6 2
      يا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَرِّضِ الْمُؤْمِنينَ عَلَى الْقِتالِ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ عِشْرُونَ صابِرُونَ يَغْلِبُوا مِائَتَيْنِ وَ إِنْ يَكُنْ مِنْكُمْ مِائَةٌ يَغْلِبُوا أَلْفاً مِنَ الَّذينَ كَفَرُوا بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُون‏ اى پيامبر! مؤمنان را به جنگ با دشمنان خطرناك برانگيز. هرگاه از شما بيست نفر با استقامت باشند، بر دويست نفر غلبه مى ‏كنند؛ و اگر صد نفر باشند، بر هزار نفر از كسانى كه كافر شدند، پيروز مى ‏گردند؛ چرا كه آنها گروهى هستند كه نمى‏ فهمند. (65-انفال)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس