کد خبر 968659
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۵

تحصیل در کشور دیگری معمولاً با جذابیت خاصی همراه هست. خصوصاً وقتی که کشور آلمان را به عنوان مقصد تحصیلی خودمان انتخاب کنیم. آلمان با توجه داشتن موقعیتهای فراوان پژوهشی و سطح بالای دانشگاهها جز بهترین کشورها برای دانشجویان هست. هر ساله در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دانشجوی جدید بین‌المللی وارد آلمان می‌شوند و به دنبال رشد در زمینه تحصیلی می‌گردند و این تعداد تقریباً ۱۵ درصد از کل دانشجویان هر سال را تشکیل می‌دهد که از این نظر جز کشورهای پیشرو در جذب دانشجوی بین‌المللی است. آلمان یکی از گزینه‌هایی است که معمولاً در اولویت دانشجویان ایرانی هست و افراد در مقاطع تحصیلی مختلف وارد دانشگاههای این کشور میشوند.

علتهای زیادی برای انتخاب آلمان وجود دارد:

۱- هزینه تحصیلات خیلی ارزان نسبت به انگلستان و آمریکا و تعداد زیادی از کشورهای اروپایی دیگر

۲- هزینه زندگی کم

۳- اعتبار بالای مدارک دانشگاهی این کشور

۴- امکان ترانسفر واحدهای دانشگاهی به بهترین دانشگاههای جهان

۵- امکان دریافت ویزای تحصیلی برای دانشجو

۶- امکان دریافت ویزای همراه و...

البته در یک نظرسنجی ۳/۳۵ درصد از دانشجویان بین‌المللی، هزینه پایین تحصیل و زندگی را دلیل اصلی انتخاب آلمان به عنوان مقصد نهایی اعلام کردند.

مقاطع مختلف تحصیلی در آلمان

۱- مقطع لیسانس: لیسانس در کشور آلمان در حدود ۶ یا ۸ ترم تحصیلی می‌باشد که ۳ یا ۴ سال زمان می‌برد. مقطع لیسانس با نام Bachelor شناخته میشود که معادل همان لیسانس است. افراد پس از دریافت مدرک Bachelor میتوانند به عنوان نیروی متخصص وارد شرکتها یا سازمانهای مختلف شوند. دانشجویان ایرانی برای دریافت پذیرش تحصیلی در این مقطع باید در ایران تا پیش‌دانشگاهی یا دوازدهم خوانده باشند و حداقل زبان آلمانی را در حد A۲( حدوداً ۴۰۰ ساعت دوره زبان آلمانی) گذرانده باشند. شهریه دانشگاهها در این مقطع معمولاً رایگان است، دانشگاه فقط مبلغی را جهت ارائه امکانات بیشتر به دانشجویان از آنها دریافت می‌کند و این مبلغ بر اساس نوع دانشگاه متفاوت است.

۲- پذیرش در رشته‌های خاص مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی با شرایطی خاص امکان‌پذیر است که برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با ما مشاوران مجموعه استادی پلن تماس بگیرید.

۳- مقطع فوق‌لیسانس: مقطع Master یا فوق‌لیسانس در آلمان در حدود ۲ تا ۴ ترم تحصیلی می‌باشد و تحصیل در آن بین ۱ تا ۲ سال زمان می‌برد. برای پذیرش در این مقطع، فرد متقاضی باید لیسانس خود را دریافت کرده باشد و همچنین زبان آلمانی را در حد (۸۰۰ ساعت دوره زبان آلمانی) گذرانده باشد یا مدرک آیلتس ۶ داشته باشد. البته دانشجویان با داشتن مدرک نیز می‌توانند وارد کشور آلمان شوند و بعد از گذراندن دوره زبان وارد دانشگاههای این کشور شوند. شهریه دانشگاههای دولتی در این مقطع هم رایگان است و دانشگاهها مبلغی را جهت ارائه خدمات بیشتر از دانشجویان دریافت می‌کنند.

۴- مقطع دکتری: تحصیل در این مقطع معمولاً پروسه زمانی در حدود ۲ تا ۵ سال دارد و به طور میانگین برای دانشجویان در حدود ۴ سال زمان می‌برد. دانشجویان برای پذیرش در این مقطع لازم است که لیسانس و فوق‌لیسانس را گذرانده باشند و همچنین مدرک زبان انگلیسی یا آلمانی را اخذ کرده باشند. امکان دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشجویان این مقطع وجود دارد، ولی معمولاً بعد از شروع تحصیل در دانشگاه مربوطه و گذشت مدت زمانی بین ۶ ماه تا ۱ سال، مبلغ بورسیه پرداختی مشخص می‌گردد. در مقع دکتری انجام کارهای پژوهشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مراکز آموزش عالی آلمان

در آلمان حدود ۳۸۰ مرکز آموزشی وجود دارد که در این مراکز حدود ۱۳۵۰۰ رشته مختلف در مقاطع مختلف تدریس می‌شود. این مراکز با توجه به کیفیت بالای آموزشی که دارند، معمولاً مورد تایید وزارت علوم در کشورهای مختلف هستند.

مراکز آموزش عالی آلمان به ۴ دسته زیر تقسیم می‌شوند:

۱- دانشگاههای دولتی

۲- دانشگاههای خصوصی

۳- کالجها و دانشگاههای آموزش عالی حرفه‌ای

۴- دانشگاههای هنر، موسیقی و فیلم

دانشگاههای دولتی

این نوع دانشگاهها در کلیه مقاطع تحصیلی دانشجو جذب می‌کنند و همچنین معمولاً شهریه پایینی از دانشجویان دریافت می‌کنند.

دانشگاههای خصوصی آلمان

دانشگاههای خصوصی در کشور آلمان وجود دارد که معمولاً هزینه بیشتری از دانشجویان دریافت می‌کنند و گاهی اوقات امکانات رفاهی آنها بیستر است ولی این به آن معنی نیست که سطح و کیفیت بالاتری نسبت به دانشگاههای دولتی دارند. این دانشگاهها معمولاً در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس جذب دانشجو انجام می‌دهند و گاهی اوقات در بعضی از رشته‌های خاص دانشجو جذب می‌کنند.

کالجها و دانشگاههای آموزش عالی حرفه‌ای

در آلمان حدود ۳۷ کالج وجود دارد که افراد قبل از ورود به دانشگاه و برای گذراندن دوره‌های زبان آلمانی وارد آنها می‌شوند یا برای گذراندن دوره‌های عملی (فنی و حرفه‌ای) آنها را انتخاب می‌کنند و سپس درسشان را شروع می‌کنند. این کالجها بر اساس اینکه چقدر سابقه دارند یا چه نوع دوره‌ای را ارائه می‌دهند، سطح متفاوتی دارند و از این نظر بعضی از آنها فوق‌العاده هستند و افراد با گذراندن دوره‌های مختلف در آنها به توانایی در کارکردن می‌رسند.

دانشگاههای هنر، موسیقی و فیلم

نوع دیگری از دانشگاهها است که معمولاً از طریق آزمون عملی دانشجو جذب می‌کند و افراد برای ورود به آنها نیاز به ارسال نمونه کار به دانشگاه مربوطه دارند رشته هنر، موسیقی و فیلم می باشد. پذیرش در این دانشگاهها معمولاً برای دانشجویان بین‌المللی سخت است، چرا که نیاز به حضور در دانشگاه مربوطه برای شرکت در آزمون ورودی است.

زندگی در آلمان

هزینه‌های زندگی در آلمان نسبت به کشورهای اروپایی ارزان است و هزینه زندگی دانشجویی شامل هزینه اقامت، خوراک، رفت و آمد و هزینه‌های جانبی حدود ۷۰۰ یورو در ماه است. دانشجویان در آلمان با انجام کار دانشجویی معمولاً بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ یورو در ماه درآمد دارند، چرا که میزان درآمد افراد به ازای هر ساعت کار در حدود ۵/۸ یورو است، که از این طریق می‌توانند هزینه‌های زندگی خودشان را به طور کامل پوشش بدهند.

ویزای تحصیلی آلمان

کسانی که از دانشگاهها یا کالجهای آلمان پذیزش تحصیلی دریافت می‌کنند، می‌توانند ویزای تحصیلی خودشان را دریافت کنند و از این نظر مشکل خاصی وجود ندارد، نکته مهم این است که تمامی مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی آماده باشد و هیچگونه کمبود مدارکی وجود نداشته باشد. برای دریافت اطلاعات کامل و مدارک مورد نیاز جهت اخذ ویزای تحصیلی، با مشاوران ما با شماره ۲۶۲۹۱۱۶۳-۰۲۱ تماس بگیرید.

 

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس