پوتین اردوغان

ترکیه از درگیری های بین مسکو و واشنگتن برای ایجاد مناسبات عمیق با مسکو استفاده کرد تا شاید بتواند از این مناسبات برای ترسیم موازنه‌های نظامی جنگ و رسیدن به راه حل سیاسی به نفع خود استفاده کند.

سرویس جهان مشرق - روزنامه البناء لبنان در گزارش به قلم دکتر وفیق ابراهیم تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه به بررسی تحولات سوریه بویژه جنگ ادلب و پیامدهای آن بر موازنه‌های قدرت و معادله‌های راهبردی منطقه اشاره کرده و می‌نویسد:

عجیب نیست که آمریکایی‌ها امروزه روند حمایت از گروه‌های تروریستی متعدد در سوریه را با نظارت مستقیم نظامی ترکیه دنبال می‌کنند. آنها معتقدند که ترکیه به جای اسرائیلی‌ها و اردنی‌ها می تواند نقش مهمی در شمال سوریه و منطقه عفرین و شمال غربی این کشور و برخی حومه‌های حماة و حلب داشته باشد. آنها معتقدند با سرمایه‌گذاری در این مناطق می‌توانند مدت زمان بحران سوریه را طولانی‌تر کرده و با بهره‌برداری از آرمان‌گرایی‌های ترکیه در این منطقه، مانع از راه حل سیاسی یا نظامی در این کشور شوند.

موانع موجود در این زمینه برخی تناقض‌های موجود بین پروژه‌های آمریکایی و ترکیه‌ای در منطقه عربی است. از جمله این تناقض‌ها می‌توان به اخوان المسلمین اشاره کرد که آمریکایی‌ها رویکرد براندازی آن را در پیش گرفتند. اما این جریان در مصر و تونس، متحدان ترکیه هستند. آمریکایی‌ها همچنین به دنبال کاهش نقش این گروه در لیبی، یمن، سودان، جزیرة العرب و حتی لبنان هستند. یکی دیگر از این تناقض‌ها را می‌توان در کودتای نظامی دانست که رجب طیب اردوغان موفق به نجات از آن شد و بسیاری از کارشناسان این کودتا را تلاشی از سوی آمریکا قلمداد کردند.

در طرف مقابل، ترکیه از درگیری های بین مسکو و واشنگتن برای ایجاد مناسبات عمیق با مسکو استفاده کرد تا شاید بتواند از این مناسبات برای ترسیم موازنه‌های نظامی جنگ و رسیدن به راه حل سیاسی به نفع خود استفاده کند.

ترکیه به خوبی توانست این نقش را ایفا کند، علاوه بر اینکه به حمایت از گروه‌های تروریستی جبهه النصره و جریانهای اخوانی و القاعده و گروه‌های پاکستانی و چینی و سایر عناصر تندرو از گروه‌های مختلف ادامه داد. ترکیه موفق شد تمامی این گروه‌های تروریستی را به اتاق عملیات نظامی «موک» مرتبط سازد و آنها را بر اساس رویکردهای سیاسی خود مدیریت کند. البته گروه‌های تروریستی با وجود حمایت‌های ترکیه نتوانستند توفیق چندانی در موازنه‌های نظامی سوریه داشته باشند،

با وجود اشغالگری ترکیه در بیش از یک هزار کیلومتر مربع از اراضی سوریه شامل حومه حلب و حماه و ادلب و عفرین و نوار مرزی این کشور با ترکیه، روسیه خواست در کنفرانس آستانه و مذاکرات سوچی فرصت مهمی را به آنکارا بدهد تا آنها وعده‌های خود در خصوص پایان دادن به موجودیت جبهه النصره در منطقه ادلب را به اجرا بگذارند.

اما آنکارا تعهدات خود را نقض کرد و منتظر ایجاد انفجار در مناسبات میان آمریکایی‌ها و روسیه شد تا شاید به این ترتیب نیاز دو طرف به خدمات ترکیه افزایش پیدا کند.این فریبکاری باعث شد دولت سوریه اصرار بیشتری برای آغاز آزادسازی مناطق حومه حماه و حلب و ادلب را در دستور کار خود قرار دهند.

روس‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که کارشکنی‌های ترکیه بخشی از فریبکاری‌های آمریکا ضد مقامات آنکارا است و واشنگتن تلاش دارد آنکارا را به ضرورت استمرار موجودیت خود در اراضی سوریه قانع کند.

علاوه بر اینکه آمریکا به همراه کشورهای حاشیه خلیج فارس و رژیم صهیونیستی تلاش دارند رویکردهای تروریستی را در سوریه تشویق کرده و حمایت‌های لجستیکی نظامی برای آنها ارسال کنند. همزمان با این اقدامات ترکیه نیز خودروهای مختلف و انواع تسلیحات را برای گروه‌های تروریستی ارسال کرده است.اردوغان تمایلات غرب در مورد شهر ادلب را تنها وسیله برای احیای بلندپروازی های خود در قبال اراضی سوریه می‌دانست.

در طرف مقابل آمریکایی‌ها از تلاش‌های خود برای جلوگیری از پیشروی ارتش سوریه به سمت ادلب، ۳ هدف خاص را دنبال می‌کردند:

اول: به تعویق انداختن راه حل بحران سوریه تا اطلاع ثانوی: چرا که آمریکا اهرم تاثیر گذاری در میان مخالفان سوریه در اختیار نداشت که بتواند از این اهرم در روند سیاسی حل بحران استفاده کند.

دلیل این مدعا آن است که تمامی شخصیت های مخالف دولت که تریبون‌های منطقه‌ای را در اختیار داشتند، بعد از فروپاشی گروه‌های تروریستی در غرب سوریه مخفی شده بودند و تنها عناصر وابسته به اخوان المسلمین و جبهه النصره و القاعده باقی ماندند که آنها نیز وابسته به ترکیه بودند. البته ترکیه نیز نتوانست از این گروه‌ها در راستای منافع خود استفاده کند.

آمریکایی‌ها همچنین در شرق فرات تلاش کردند تحت پوشش نیروهای کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه، اشغالگری این مناطق را ادامه داده و از این منطقه به عنوان خاستگاهی برای استمرار نقش خود در جنوب استفاده کنند.

دوم: انفجار در مناسبات روسیه و ترکیه: آمریکا به خوبی می داند که ترکیه با رد عقب‌نشینی از ادلب می‌تواند مناسبات خوب میان آنکارا و روسیه بهم بزند و مذاکرات را به بن بست بکشاند. به همین علت کاخ سفید مهلتی ۲ ماهه به ترکیه داد تا معامله تسلیحاتی سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه را لغو کنند. آمریکایی ها همچنین امیدوارند که بتوانند خط لوله گاز روسیه به ترکیه و اروپا را نیز به تعطیلی بکشاند.

سوم: نکته سوم که مهمترین نکته به شمار می‌رود، در خصوص بررسی عمیق آمریکا از راهکارها و ابزارهایی است که جلوی افول نقش آمریکا در منطقه خاورمیانه را بگیرد: این موضوع نیازمند توقف گسترش روز افزون نقش و موقعیت روسیه در مرزهای عراق است.

آمریکایی‌ها می‌خواهند روسیه را در شمال سوریه و مناطق دیگر درگیر کنند و مانع از بازگشت آنها به فضاهای تحت سلطه اتحاد جماهیر شوروی سابق در عراق، یمن، لیبی و سودان شوند. به همین علت است که آمریکایی‌ها بین روند جنگ ادلب و ادامه یکه تازی و نفوذ خود در دنیا ارتباط ایجاد کرده‌اند.

تلاش‌های آمریکا برای محاصره اقتصادی ایران نیز وسیله ای برای رسیدن به همین هدف است. آنها تلاش دارند مانع از آسیب پذیری یکه تازه آمریکا در منطقه شوند. این در حالی است که ایران تلاش می‌کند جلوی رفتارهای دیوانه‌وار آمریکا در منطقه بایستد و نظام چند قطبی را در منطقه و جهان بنیانگذاری کند.

با این وجود سوریه عزم خود را برای آزاد سازی ادلب و سایر مناطق اشغالی سوریه با همکاری روسیه و ایران جزم کرده‌اند. این کشور تلاش دارد اقدامات دیوانه‌وار آمریکا را در میادین مختلف مبارزاتی مهار کند و کنترل تمامی بخش‌های کشور را به دولت بازگرداند

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    ترکیه در حال تکرار سناریوی عثمانی است. تاریخ نشان داده کشورهایی که بندبازی سیاسی را در دستور کار قرار داده و از فرصت استفاده میکنند همواره در تنگنای ابرقدرت ها قرار میگیرند. عوض کردن محاسبات سلطان عثمانی تنها به دست ایران و سوریه ممکن است با اقدام انقلابی و مقاومت در برابر تروریست های وحشی. ترکیه به نظر من کثیف ترین همسایه ماست، ولی حتی قراردادی مثل Molotov-Ribbentrop هم نتوانست بقای هیتلر را تضمین کند. جالب تر اینکه ترکیه همان مسیر عثمانی را طى میکند . با تامین امنیت در سوریه و بازپس گرفتن ادلب ایران هم امن تر از قبل خواهد شد و هم در بازی ابرقدرت ها هیچ تاثیری از هیچ قدرتی نخواهد گرفت. تنها شرط آن سریع عمل کردن در سوریه است.
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      8 20
      بر خلاف شما من فکر میکنم کشورهایی که بند بازی سیاسی میکنند از کشورهای بزرگ باجگیری میکنند مثل پاکسنان در ثانی به نظرم انکارا بهنرین همسایه ما هس چون در اکثر زمینه ها با ما همسو هس دشمنی با دوبی و ریاض همکاری با قطر دشمنی با اسرائیل و جانبداری از فلسطین نزدیکی با روسیه و دور شدن از امریکا دشمنی با نجزیه طلبهای پژاکی و پ ک ک و مخالف بودن با نجزیه اقلیم
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      2 0
      جنگ در ادلب شاید در ظاهر به نفع اسد باشد ولی به ضرر ایران و روسیه و ترکیه است اگر اتحاد نوپای این سه کشور از بین برود برنده واقعی آمریکا و اسرائیل خواهند بود اگر هدف اسد تمامیت ارضی است بد نیست به رقه یا مناطق نفت خیز تحت کنترل پ ک ک حمله کند
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    مقاله کاملا جانبدارانه و بی ارزش
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۴
      1 0
      بله جانبدارانه از مقاومت و ملت مظلوم سوریه و بر علیه دولت های اشغالگری چون آمریکا و ترکیه
  • ناشناس FR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    8 271
    این ایران است از تروریستها حمایت میکنه اگه ایران نبود هیچ جنگی تو خاورمیانه رخ نمیداد و اسرائیل نابود میشد ایران و اسرائیل پشت پرده باهم دوستی میکنن
    • محمد IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      16 5
      سلام نظریه این شخص ناشناس صدرصد تفکرفتنه انگیزصهیونیزم است. بسم الله الرحمن الرحیم قل اعوذ برب الناس ملک الناس اله الناس من شرالوسواس الخناس. ای وسواس خناس خدا ما مسلمانان ایرانی را از شر شما آسوده خواهد کرد. آنشاء الله
    • سامان IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      10 5
      دو کلام هم از مادر عروس خخخخخخخ
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      8 5
      خیلی حالت خوبه ! و افاضات هم ناشی از همینه !
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      5 3
      مادر فرزند از دست داده را نخندانید
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      8 2
      خواهشا قبل از حرف زدن کمی اطلاعاتت را ببر بالا
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      3 3
      فکر کنم از کره ماه به اینجا اومدی
    • IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
      7 4
      عجب نظر هوشمندانه ای !!!!!!! الله اکبر تو تا الان کجا بودی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
    • محمد IR ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      4 4
      آیا احمقانه تر از این نظر جایی دیده یا شنیده اید ؟؟؟؟؟
    • IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      3 4
      چی زدی ؟ حالت خوبه؟
    • سینا IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      10 4
      متاسفم برای مشرق که مطالب چرند و مبتنی بر توهم و همچنین سخنان بی اساس رو به راحتی منتشر میکنه (البته خیلی اوقات مطالب درست رو بدون هیچ دلیلی منتشر نمی کنید) ضمنا از شما می خوام یه سری به سایت های خبری مخالف شرافت ایرانی و اسلامی ما بزنید و نظر بزارید ببینید آیا صد سال منتشر میکنن یا نه؟
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      12 4
      عجب مغز متنفري !! احتمالا در زمره فرار تهي مغز هاست ! انشاءا... از مشاوراي رئيس نباشند
    • امیر IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      4 2
      اتفاقا این دوست عزیز ( بخوانید مریض) راستشو میگه . ایشون میگه " اگه ایران نبود هیچ جنگی تو خاورمیانه رخ نمیداد" منتها به این شکل که اگه هیچ جنگی تو خاورمیانه رخ نمیداد به این معنی بود که الان ایران هم نبود !!! یعنی چی اونوقت !؟ یعنی این که یه بلایی سرمون اومده بود که بودن و نبودمون تو دنیا که سهله تو منطقه که سهله تو خود مرزهامون هم بی معنی بیارزش الکی بود. شایدم اصلا ایرانی نبود ( مثلا چندتا خورده دولت بودیم که نقششونه سرمون بیارن ) ولی ولی ولی کووور خوندن . به یاری خدا هم هستیم ، هم با افتخار وسط خاورمیانه با اقتدار نشستیم و هم بخاطر منافع خودمون و متحدانمون جنگ هم میکنیم . خاورمیانه هم که زمین بازیمونه جنگمون هنوز در راهه . هستییییییم تا که اسلام برپا و داد مظلومان گرفته شود .
    • ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
      0 0
      یخ نکنی نمکدون!!
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    1 1
    اشتباه ترکیه در اینجا خیلی به ضررش ...
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۶
    5 1
    اگر هدف از حمله به ادلب نشان دادن قدرت به آمریکا و اروپا است اشتباه میزنید در ادلب فقط مخالفان هوادار ترکیه هستند الان هم که ترکیه متحد است اگر واقعا قصد نمایش قدرت و اقتدار است به مناطق تحت کنترل نیروهای به اصطلاح کرد دموکراتیک یا شاخه پ ک ک در سوریه حمله شود که تمام منابع نفتی و آب سوریه در کنترل آنهاست و مستیقما هم از طرف آمریکا و اسرائیل و عربستان و امارات حمایت می شوند
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      7 3
      خخخخخ آب رو بریز جایی که می سوزه! ترکها هیچ وقت نمی توانند نفرت خود را از کردها پنهان کنند!
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      1 0
      ارتش سوریه هیچ وقت به مناطق تحت کنترل نیروهای کرد حمله نخواهد کرد چون سوریه رو روسها و غرب تقسیم کردند البته فعلا سواحل برای روس ها نفت و آب ها برای آمریکای ها
    • IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      5 0
      تركيه بلاخره اين تروريستهاي ي پ گ رو عين جاهاي ديگه نابود ميكنه.دم تركيه گرم.مرگ بر تروريست و مزدور اسرائيل
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    8 4
    ترکیه به مثال مرغی است، که در تقلای گذاشتن تخم غاز است. توانایی سیاسی و اقتصادی ترکیه بسیار پایین تر از جاه طلبی های آن مملکت در سطح بین الملل است. عملا سیاست های اشتباه، چپ و راست به خود کشور ترکیه ضرر می زنند.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
    3 6
    ترکیه به مثال مرغی است، که در تقلای گذاشتن تخم غاز است. توانایی سیاسی و اقتصادی ترکیه بسیار پایین تر از جاه طلبی های آن مملکت در سطح بین الملل است. عملا سیاست های اشتباه، چپ و راست به خود کشور ترکیه ضرر می زنند.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
      1 1
      مناسفانه با همين توان هم شمال سوريه رو گرفته و روسيه هم نميتونه كاري بكنه.تركيه چوننفوذ زيادي رو مردم سوريه داره نميشه كاري كرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس