کد خبر 963630
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰
بدرقه کاروان پارا المپیک به مسابقات جاکارتا

وزارت ورزش و جوانان در حالی که پاداش مدال‌آوران بازی‌های ۲۰۱۸ را سکه اعلام کرده بود با وجود برگزاری مراسم تجلیل از قهرمانان، هنوز مشخص نیست این پاداش‌ها به چه صورت پرداخت می‌شود.

به گزارش مشرق، اردیبهشت ماه سال گذشته بود که وزارت ورزش و جوانان مطابق گذشته پاداش مدال‌آوران بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا - پالمبانگ را اعلام کرد. برای مدال‌آوران طلا، نقره و برنز در این دوره از بازی‌ها به ترتیب ۱۶۰، ۸۰ و ۴۰ سکه در نظر گرفته شد و ورزشکاران نیز دلخوش به این پاداش‌ها در تلاش بودند بهترین نتایج را کسب کنند.

بیشتر بخوانید:

برگزاری مراسم روحانی با مدال آوران بدون تجلیل و تقدیر!

در حالی که ورزشکاران مدال‌آور بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی انتظار داشتند مراسم تجلیل از قهرمانان اواخر سال ۹۷ برگزار شود، این اتفاق به دلیل عدم تامین منابع و افزایش ناگهانی قیمت سکه رخ نداد.

* افزایش قیمت سکه و نگرانی وزارت ورزش برای پرداخت پاداش

ژاله فرامرزیان معاون مالی و توسعه منابع انسانی وزارت ورزش در گفت‌وگویی که داشت در این باره گفته بود: قهرمانان باید این فرصت را بدهند چیزی که همیشه متداول بوده این است که پاداش یک سال در بودجه سال آینده پیش‌بینی می‌شود. الان هم فقط پاداش سال ۹۷ باقی مانده است. واقعیت برنامه و بودجه کشور این است که سال آینده پاداش سال ۹۷ پرداخت شود. شرایط امسال کشور تا به حال اتفاق نیفتاده بود، سکه ۴، ۵ برابر شده است ما هم باید تعهدات را انجام بدهیم. چون تعهد داشتیم و احساس مسئولیت کردیم پاداش سال ۹۵ و ۹۶ یک جا پرداخت شد. باید سال ۹۷ تمام شود، در سال ۹۸ اعتبارات پاداش سال ۹۷ را به ما بدهند تا بتوانیم پاداش‌ها را پرداخت کنیم. برای پاداش سال ۹۷ مبلغ ۱۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است به همین دلیل باید از بخش‌های دیگر کمک بگیریم.

بعد از مدتی وزارت ورزش اعلام کرد نمی‌تواند به مدال‌آوران سکه بدهد و مبلغ ریالی به عنوان پاداش به آنها داده خواهد شد. بعد از این صحبت‌ها، ورزشکاران مدال‌آور رشته‌های مختلف واکنش‌های منفی داشتند به طوری که بارها در فضاهای مجازی اعتراض خود را با هشتک "مدال نقد - پاداش نسیه" اعلام کردند.

* تغییر موضع مسئولان وزارت ورزش بعد از اعتراض قهرمانان

اعتراض تند قهرمانان واکنش دوباره معاونان وزارت ورزش را به دنبال داشت.

محمدرضا داورزنی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش در گفت‌وگویی که با سایت وزارتخانه داشت، در این باره گفته بود: هیچ مشکلی برای پاداش سکه‌ای بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی جاکارتا نداریم و انشاالله با تامین منابع بسرعت انجام می‌شود.

ژاله فرامرزیان نیز در گفت‌وگویی که با سایت وزارت ورزش داشت، در این باره گفت: ما در پرداخت پاداش سکه‌ای قهرمانان تا بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی جاکارتا مطابق وعده‌ای که دادیم در صورت تامین منابع هیچ مشکلی نداریم. البته توجه داشته باشید پاداش هر سال در اعتبارات لایحه بودجه سال بعد پیش بینی می‌شود و از این جهت هیچ تاخیری نداریم. آیین نامه پاداش قهرمانان بعد از بازی‌های آسیایی و پارآسیایی جاکارتا تغییر کرده است و از مبنای سکه طلا خارج شد و از این به بعد مبنای پاداش قهرمانان بصورت امتیاز خواهد بود.

* تغییر پاداش از سکه به ریال!

معاونان وزارت ورزش در حالی در صحبت‌های خود از پرداخت پاداش به صورت سکه به قهرمانان خبر دادند که این تعهد انجام نشد و روسای فدراسیون‌ها اعلام کردند مبلغی از پاداش به صورت نقدی به حساب فدراسیون‌ها واریز شده است. اعلام شد حدود ۲.۵ تا ۳ میلیون برای قهرمانان در نظر گرفته شده و هر سکه به صورت یک امتیاز برای قهرمانان در نظر گرفته می‌شود که مبلغ ریالی آن به حساب فدراسیون‌ها واریز خواهد شد.

تمامی این صحبت‌ها در حالی مطرح شد ۲۳ اردیبهشت امسال قهرمانان و مدال‌آوران برای گرفتن پاداش‌ها مقابل وزارت ورزش تجمع کردند. این اعتراض‌ها راه به جایی نبرد اما وزیر ورزش و جوانان در نهایت زمان تجلیل از قهرمانان را ۱۱ خرداد اعلام کرد در حالی که بعد از گذشت یک روز از برگزاری مراسم بازهم مبلغ پاداش به مدال‌آوران مشخص نشد.

عصر روز گذشته مدال‌آوران و قهرمانان میهمان رئیس‌جمهور و مقامات وزارت ورزش بودند اما از تنها چیزی که در این مراسم صحبت نشد، مبلغ پاداش قهرمانان بود. در نهایت هم مسئولان وزارت ورزش به روسای فدراسیون‌ها اعلام کردند امروز ظهر در وزارتخانه حضور داشته باشند و در دیدار با فرامرزیان موضوع پاداش‌ها را پیگیری کنند. مقامات وزارت ورزش در این خصوص نه به قهرمانان و نه روسای فدراسیون‌ها پاسخی درباره مبلغ پاداش به قهرمانان نداده‌اند و تا امروز هنوز کسی به طور دقیق از مبلغ پاداش‌ها خبر ندارد.

به گزارش فارس، مقامات وزارت ورزش در مصاحبه‌های خود از ورزشکاران خواسته بودند شرایط اقتصادی کشور را درک کنند اما اگر کمی فقط کمی خود را جای ورزشکار بگذارند، می‌بینند با حقوقی که قهرمانان برای بالا بردن پرچم ایران در میادین بین‌المللی در زمان تمرین می‌گیرند به قدری ناچیز است که دلشان را به این پاداش‌ها خوش می‌کنند. اگر وزارت ورزش می‌بیند نمی‌تواند به تعهداتش در قبال قهرمانان و مدال‌آوران عمل کند، بهتر است در آیین‌نامه پرداخت پاداش به آنها تغییراتی اعمال کند.

موضوع پاداش بحثی است که همه کشورهای دنیا برای بالا بردن انگیزه قهرمانان مبلغی را برای مدال‌آوران در نظر می‌گیرند اما عمل به تعهدات بحثی است که وزارت ورزش باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس