پرچم نمایه فلسطین

این رمان زندگی چهار نسل از خانواده‌ای را برای خواننده روایت می‌کند و علاوه‌براینکه موضوع اصلی رمانش مقاومت مردم فلسطین است، از عشق و غرور و ایمان نیز سخن می‌گوید.

به گزارش مشرق، در آستانه روز قدس، نگاهی داریم به برخی از مهمتری کتاب ها در حوزه فلسطین.

▪دایره‌المعارف مصور فلسطین

این کتاب با توضیحاتی کامل از سیر تاریخی جهان و شکل‌گیری کشور فلسطین همراه است. شاید مهم‌ترین خصوصیت دایره‌المعارف مصور فلسطین همین مصوربودن آن باشد که به‌شکل زیبایی وقایع تاریخی را با استفاده از هزار تصویر و نقشه برای درک بهتر خواننده به‌نمایش می‌گذارد. در این کتاب، با تاریخ پیش می‌رویم و ظهور و سقوط حکومت‌های بزرگ را پی می‌گیریم؛ درحالی‌که شخصیت اصلی، فلسطین در بستر زمان است. با مطالعه این کتاب می‌توانید در زمان کوتاهی بر موضوع تاریخ فسطین مسلط شوید و خود را برای تحقیقات بیشتر آماده کنید. انتشارات سایان کتاب «دایره‌المعارف مصور تاریخ فلسطین» به‌کوشش آقایان امیر منصوری و حامد کفاش و خانم زهرا یگانه را در ۳۶۸ صفحه در قطع رحلی و با صفحات گلاسه منتشر کرده است.

▪زخم داوود
این رمان زندگی چهار نسل از خانواده‌ای را برای خواننده روایت می‌کند و علاوه‌براینکه موضوع اصلی رمانش مقاومت مردم فلسطین است، از عشق و غرور و ایمان نیز سخن می‌گوید. نگاه نویسنده به فلسطین، نگاهی نو و عاری از کلیشه است. این رمان در سال ۲۰۰۹ عنوان پرفروش‌ترین کتاب فرانسه را ازآنِ خود کرده و تاکنون به ۲۶ زبان دنیا ترجمه شده است. «زخم داوود» اثر سوزان ابوالهوا نویسنده فلسطینی است که خانم فاطمه هاشم‌نژاد آن را به زبان فارسی ترجمه و نشر آرما آن را منتشر کرده است.

▪ یوسرائیل و صهیوناکراسی
بعضی از آمریکایی‌ها با ارائه اسناد، مدارک و دلایل متقن اظهار می‌کنند آمریکا در چنگال جهودان صهیونیست است و درحقیقت، دموکراسی (مردم‌سالاری) در آمریکا حاکم نیست. این کتاب به بخشی از این حقایق پرداخته است. کتاب «یوسرائیل و صهیوناکراسی» را آقای سیدهاشم میرلوحی تألیف و نشر معارف آن را به بازار عرضه کرده است.

▪ طعم آسمان
ابتسام برکات خاطرات دوران کودکی خود در فلسطین را در کتابی با عنوان «طعم آسمان» تألیف کرده است. وی در این کتاب، دوران کودکی خود از جنگ ۶ روزه اسرائیل غاصب در فلسطین در سال ۱۹۶۷ را به‌شیوه‌ای بسیار لطیف و جذاب روایت کرده است. «طعم آسمان» تاکنون در کشورهای مختلف دنیا به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و هلندی منتشر شده و خانم فاطمه باغستانی نیز آن را به زبان فارسی ترجمه کرده و انتشارات شرکت گروه مطالعات اندیشه‌ورزان آریا چاپ این کتاب را برعهده داشته است.

▪ فلسطین‌کُشی
این اثر نوشته مایکل هافمن و موشه لیبرمن، دو محقق مشهور آمریکایی است که هرهفته در پربیننده‌ترین ساعات شبکه‌های معروف تلویزیونی آمریکا و اروپا سیاست‌های دوگانه آمریکا و رژیم صهیونیستی را نقد و بررسی می‌کنند. کتاب «فلسطین‌کُشی» را آقای محمدرضا عادلی به فارسی ترجمه و در آن به واقعیت‌های جدیدی از هویت، ریشه‌ها و صدها واقعه و جنایت مرتبط با صهیونیسم و رژیم غاصب اسرائیل اشاره کرده که در نوع خود حتی برای خوانندگان اهل‌فن نیز تازگی دارد. انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (رحمه‌الله‌علیه) ناشر این کتاب است.

▪ تا فراموش نشوی: خاطرات رانده‌شدگان سرزمین فلسطین
کتاب حاضر دربردارنده مصاحبه و گفت‌وگو با فرزندان فلسطین است. این مصاحبه‌ها از زبان فلسطینیان سال‌خورده‌ای است که اینک عمری بین ۷۵ تا ۹۰ سال دارند و هنگام اشغال سرزمین فلسطین ۱۰ تا ۳۰ ساله بودند و نحوه اشغال سرزمین فلسطین و آوارگی صدهاهزار آواره فلسطینی را به چشم خود دیدند. کتاب حاضر «تا فراموش نشوی» را ناهض منصور و رشید شاهین به‌صورت گفت‌وگو در نوار غزه، کرانه باختری، اردن و سوریه و نیز برخی منابع معتبر به رشته تحریر درآورده‌اند و انتشارات سروش این کتاب را در ۱۸۴ صفحه منتشر کرده است.

▪ درباره فلسطین
کتاب «درباره فلسطین» نوشته نوام چامسکی و ایلان پاپه را نشر ثالث با ترجمه آقای محسن عسکری‌جهقی منتشر کرده است. در مقدمه کتاب به‌قلم فرانک بارات آمده است: مسأله فلسطین نکته‌ای از هزاران نابه‌سامانی و اتفاقات ناگواری است که در جهان روی می‌دهد؛ اما نقش دولت‌های غربی و همدستی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی باعث شده مسأله فلسطین به مسأله‌ای بسیار ویژه تبدیل شود. این واقعیت که اسرائیل با زیرپاگذاشتن قوانین و هنجارهای بین‌المللی سود می‌برد و دولت‌های غربی برای اسرائیل فرش قرمز پهن می‌کنند و تجاوزات آن را نادیده می‌گیرند، بدین‌معناست که تک‌تک ما در خاتمه‌دادن به این بی‌عدالتی مسوولیت داریم که گریبان فلسطینیان را گرفته است؛ بی‌عدالتی و ظلمی که در فلسطین روی می‌دهد عواقب بسیاری در سراسر جهان دارد.

*صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس