من پناهنده نیستم - شهرستان ادب - کراپ‌شده

رقیه رسالتش فریاد زدن نیست، زمزمه کردن است. نجواست. پرده برداشتن از راز کلیدهای زنگ زده‌ایست که سال‌های سال به گردن زنان فلسطینی آویزان مانده.

به گزارش مشرق، یکی از فعالان حوزه کتاب در شبکه های اجتماعی درباره کتاب «من پناهنده نیستم» که از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده نوشت:

«من پناهنده نیستم» مدت‌ها بود به من چشمک می‌زد. از همان موقع انتشارش تا وقتی که پول کم آوردم و از نمایشگاه کتاب تهران نتوانستم بخرمش! اما حالا چند روزی هست که تمامش کرده‌ام و با آنچه که از خواندنش برایم باقی مانده یعنی کوهی از عشق و اندوه و خشم روزگار می‌گذرانم.


شخصیت اصلی داستان زنی‌ فلسطینی‌ست به نام رقیه که به اصرار پسرش دارد خاطراتش را تعریف می‌کند. اینکه چکمه‌ی اسراییلی‌ها چطور آوار شد روی خاطرات کودکی و خوشی‌های معصومانه‌ی زندگی‌اش و چطور وطنش غصب شد و شهرها و روستاها یکی‌یکی سقوط کردند و چطور آتش جنایات بی‌حد و مرز دشمن گر گرفت و فاجعه پشت فاجعه آفرید و رسید به صبرا و شتیلا و بدن‌های تکه تکه و سرهای بدون بدن و گورهای دسته‌جمعی و رنج و عذاب و آوارگی و جهنم‌های مکرر… و چطور عشق در این گیر و دار همچنان جوانه زد و نور امید هرگز خاموش نشد.

او اهل طنطوره‌ست. روستایی ساحلی نزدیک حیفا در جنوب فلسطین. قصه از زلالی کودکی آغاز می‌شود. از سخاوت دریا و لطافت شکوفه‌های بادام آن حوالی. رقیه دوست ندارد آن کابوس‌ها را مرور کند. اما راوی فوق‌العاده‌ایست. صبور و چشم به راه. همانطور که باید باشد.

ما همیشه از فلسطین زیاد گفته و شنیده‌ایم. زیاد غصه‌اش را خورده‌ایم و زیاد برای آزادی‌اش دعا و تلاش کرده‌ایم. من پناهنده نیستم می‌تواند همه‌ی این زیادها را زیادتر و قابل لمس کند. رقیه می‌تواند یک دوست فلسطینی باشد، که به جای صفحات خشک روزنامه و تصویرهای رسمی اخبار، از سرزمین داستان‌ها آمده تا برایتان بگوید موسیقی فلسطین چه نت‌هایی می‌تواند داشته باشد؟ رقیه رسالتش فریاد زدن نیست، زمزمه کردن است. نجواست. پرده برداشتن از راز کلیدهای زنگ زده‌ایست که سال‌های سال به گردن زنان فلسطینی آویزان مانده.

بخوانید، لذت ببرید و بخشی از مهم‌ترین بزنگاه‌های تاریخ از ۱۹۴۸ (اعلام استقلال رسمی رژیم صهیونیستی) تا ۲۰۰۰ (آزادسازی جنوب لبنان) را در قالبی هیجان‌انگیز مرور کنید. کتاب رضوی عاشور که خدایش بیامرزد واقعا جزو بهترین‌هاست. خوش‌خوان و پر از ریزه‌کاری‌های درست استفاده شده. هرچند معتقدم با اضافه کردن چند پاورقی درباره‌ی وقایع مهمی که رقیه در موردشان صحبت می‌کند، می‌شد مخاطب‌های کم‌اطلاع را در انتها با دست پرتری از اطلاعات تاریخی بدرقه کرد و فرصت بیشتری در اختیار خواننده گذاشت تا جزئیات را درک کند و در میانه‌ی درگیری‌ها و پیدا کردن خط و ربط گروه‌های مختلف گیج نشود.

نویسنده: رضوی عاشور
مترجم: اسما خواجه‌زاده
ناشر: شهرستان ادب
قیمت: ۵۲۰۰۰
صفحات: ۴۶۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
    3 0
    ما فکر کردیم کلید! انتخاباتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس