شیرعلی‌نیا به نسبت کارهایی که کرده، خیلی جوان است! متولدِ سال 57 که علاوه بر همۀ کارهای قبلی خودش در حیطۀ انقلاب و دفاع مقدس، دو اثر مهم را روانه بازار نشر کرده: «دایره‌المعارف مصور جنگ و دایره‌المعارف مصور زندگی امام خمینی(ره).»

گروه جهاد و مقاومت مشرق - «از یک برنامۀ تلویزیونی با من تماس گرفتند و گفتند برای معرفی کتاب «دایره‌المعارف مصور زندگی امام خمینی(ره)» در برنامه‌شان شرکت کنم. قبول کردم. زمانی که از ناشر درخواست کردند این کتاب را برایشان ارسال کنند، به دلیل محدودیت‌های ناشر نتوانستیم این کار را انجام دهیم، عوامل برنامه دلخور شدند و برنامه را کنسل کردند؛ عده‌ای انتظار دارند ناشر 100 نسخه از کتاب را به راحتی در اختیارشان بگذارد ولی طبیعتا این مسئله برای انتشارات سایان کار مشکلی است...»
روایتی تصویری از زندگیِ ۸۶ سالۀ آقا روح‌الله
اینها بخش‌هایی از مصاحبه جعفر شیرعلی‌نیا، نویسندۀ دایره‌المعارف مزبور در مصاحبۀ سال گذشتۀ خود با یکی از روزنامه‌هاست. کتاب مورد بحث، کتاب نفیسی‌ست با قیمتی سنگین! یحتمل عوامل برنامۀ فوق‌الذکر انتظار ارسال 100 نسخه‌ای رایگان آن را داشته‌اند که ناشر از پسِ آن بر نمی‌آمده!

شیرعلی‌نیا به نسبت کارهایی که کرده، خیلی جوان است! متولدِ سال 57 که علاوه بر همۀ کارهای قبلی خودش در حیطۀ انقلاب و دفاع مقدس، دو اثر مهم را روانه بازار نشر کرده: «دایره‌المعارف مصور جنگ و دایره‌المعارف مصور زندگی امام خمینی(ره).» کتاب‌هایی که با وجود قیمتِ بالا به فروش خوبی هم دست پیدا کرده‌اند و چاپ‌هایشان مدام دارند بالاتر می‌روند.

«دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام‌خمینی(ره)» به قلم جعفر شیرعلی‌نیا، روایتی مصور از سال‌های زندگی آقا سید روح‌اللهِ موسوی  خمینی‌ست؛ روایتی تصویری از فراز و فرود 86 سال زندگی او از روز تولدش در اول مهرسال 1281 در خمین تا 14 خرداد 1368 در تهران. این کتاب با بیش از یک هزارو ۲۰۰ صفحه سعی کرده روایِ متن و حاشیه زمانۀ حیات تا رحلت امام‌سیدروح‌الله‌خمینی(ره) باشد.

تصاویر با هنرمندی سلمان رئیس‌عبداللهی، مدیر هنری این اثر صفحاتی دیدنی را برای مخاطب فراهم آورده است. 300 تصویر این کتاب از امام خمینی(ره) و سایر تصاویر مربوط به وقایع تاریخی این دوره ۸۶ ساله است که بسیاری‌شان از تصاویر دیده نشده‌اند.

شیرعلی‌نیا برای تهیۀ تصاویر این کتاب، رایزنی‌های بسیاری کرده است. هر چند در این میان دل پُری هم دارد از بعضی‌ها که اهمیت کار را درک نکرده و دستِ یاری به سمتش دراز نکردند. با همۀ این احوالات اما شیرعلی‌نیا کمر همت بست و با یاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، کتابخانۀ تخصصی انقلاب اسلامی حوزۀ هنری، کتابخانۀ تخصصی جنگ حوزه، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی، خبرگزاری جمهوری اسلامی، موسسۀ مطالعات تاریخ معاصر، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، پژوهشگاه امام خمینی(ره) و روزنامه‌های اطلاعات و کیهان و همراهی انتشارات سایان، اثری ماندگار و مستند را در خصوص مطرح‌ترین شخصیتِ تاریخِ معاصر روانه بازار نشر کرد.

ترجمه مقدمه و معرفی کتاب به زبان‌های عربی و انگلیسی  در انتهای آن نیز، از دیگر ایده‌های خوبی است که در کتاب عرضه شده است.

این کتاب 12 فصل دارد که هر کدام به بخش‌هایی کوچک‌تر تقسیم شده و توسط گاه‌شمار‌هایی، مخاطب را در سیر حوادث قرار می‌دهد.

عناوین فصل‌های۱۲‌گانه کتاب به این قرار است: «تلخ و شیرین خمین، کلاه پهلوی، در کشاکش سیاست، زمزمه‌های مرجعیت، اعتراض به آمریکا و تبعید به ترکیه، روایت سال‌های نجف، روزهای پاریس، به سوی سرنوشت، از مقاومت تا پیروزی، چپ‌ها و راست‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌ها، آخرین روزها و آخرین حرف‌ها.»

قطعا این کتاب هم برای مخاطبان عام بسیار جذابیت دارد و هم می‌تواندبرای مخاطبان خاص و متخصص تاریخ معاصر انقلاب و ایران نکات قابل توجهی برای عرضه داشته باشد.

چاپ اول «دایره‌المعارف مصور تاریخ زندگی امام خمینی(ره)» در 488 صفحه همراه با 19 صفحه ترجمه در شمارگان پنج هزار نسخه به قیمت ۴۹۵ هزار ریال توسط انتشارات سایان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
* کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس