روحانی زنگنه

دولت روحانی که کارنامه خود را خالی از موفقیت‌ می‌بیند، از هر اتفاقی برای دستاوردسازی استفاده می‌کند و تلاش برای بزرگ نشان دادن نقش خود در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در همین چارچوب است.

سرویس سیاست مشرق - روحانی- ۲۸ اردیبهشت- در دیدار با جمعی از اصحاب فرهنگ و هنر با اشاره به برجام گفت: «در سال ۹۴ به توافقی دست یافتیم که توانست شرایط اقتصادی کشورمان را کاملاً تغییر دهد. به واسطه این توافق سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در کشور شروع و پروژه‌های عظیمی افتتاح شد که از آن جمله می‌توان به پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره کرد که به واسطه آن در بنزین خودکفا شدیم و این برجام بود که زمینه تکمیل ستاره خلیج فارس را فراهم کرد چرا که احداث این پروژه قبل از برجام آغاز شده بود، اما چرا افتتاح نمی‌شد؟ تمام پمپ‌هایی که برای تکمیل ستاره خلیج فارس نیاز بود، تحت توقیف و تحریم بودند و با افتتاح پروژه ستاره خلیج فارس همه پیمانکاران صراحتاً اذعان می‌کردند که این پروژه را آنها نساختند بلکه آن را برجام ساخت و اگر برجام نبود چه بسا ساخت آن ۱۰ یا حتی ۲۰ سال دیگر به اتمام می‌رسید».

درباره این اظهارنظر تأمل برانگیز آقای روحانی گفتنی‌هایی است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

پالایشگاه ستاره خلیج فارس در سال ۸۵ کلید خورد و در سال ۹۲ با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی تحویل دولت یازدهم (دولت اول روحانی) شد. مقامات ارشد دولت یازدهم در سالهای گذشته بارها و بارها وعده افتتاح این پالایشگاه را مطرح کردند و در نهایت سه فاز از پالایشگاه ستاره خلیج فارس در زمستان ۹۷ به بهره برداری رسید.

شاهکار مهندسی سپاه

به عقیده کارشناسان ساخت این پالایشگاه در مرداد سال ۹۲ حدود ۷۰ درصد پیشرفت داشت که به دولت یازدهم تحویل داده شد و اگر با همان سرعت ۱۱ تا ۱۲ درصد پیشرفت که در سالهای قبل داشت، ادامه می‌یافت باید اوایل سال ۹۴ به بهره برداری می‌رسید. اما در سالهای ۹۲ به بعد میزان پیشرفت این پالایشگاه سالانه به ۶ درصد کاهش پیدا کرد.

«بیژن زنگنه» که اصلاح طلبان او را یکی از «ژنرال‌های دولت روحانی»! می‌نامند، از جمله کسانی است که همواره معتقد بود که واردات بنزین و گازوئیل اقتصادی‌تر از تولید آن در داخل است! و ساخت پالایشگاه به صرفه نیست! به همین دلیل پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس مورد بی مهری دولت قرار گرفت. لازم به ذکر است که واردات بنزین به کشور در دولت یازدهم ۶ برابر شد!

سردار سرلشکر «محمدعلی جعفری» فرمانده سابق سپاه پاسداران- اردیبهشت ۹۶- در بازدید از پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: «رهبری تنها حامی ما در ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود».

پالایشگاه ستاره خلیج فارس با تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء ساخته شد. قرارگاه سازندگی سپاه پاسداران ساخت این پالایشگاه را در اوج تحریم‌ها در دولت نهم شروع کرد و در مقطع فعلی، علیرغم کم‌توجهی دولت، آن را به سرانجام رساند.

در حال حاضر پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس روزانه حدود ۳۷ میلیون لیتر بنزین، ۱۴ میلیون لیتر گازوییل، سه میلیون لیتر سوخت جت و چهار میلیون لیتر ال‌پی‌جی و مقداری هیدروژن تولید می‌کند.

علی‌رغم ادعاهای موجود، برجام اثری بر پیشرفت پروژه پالایشگاه ستاره خلیج فارس نداشته است. البته وقتی دولت آب خوردن مردم را هم به برجام مرتبط می‌کند، ربط دادن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به برجام چندان هم عجیب نیست. کارشناسان پیش از این صراحتاً اعلام کرده بودند که اگر برجام نبود، برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس از مراجع و منابع دیگری از جمله چین خریدها انجام می‌شد، کما اینکه قبلاً و در دوره تحریم هم این کار انجام می‌شد.

«سعید محمد» فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) - بهمن ۹۷- گفت: «در نتیجه بهره برداری از فاز ۳ پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین ایران متوقف می‌شود و حتی می‌توانیم به طور اندک بخشی را نیز صادر کنیم…در سه فاز گذشته ۶۷ درصد مهندسی، ۷۰ درصد کالا و ۱۰۰ درصد اجرا توسط ایرانی‌ها انجام شد اما در فاز ۴ صد در صد این بخش‌ها توسط بخش داخلی انجام می‌شود».

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) همچنین احداث پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس را یک شاهکار مهندسی و صنعتی دانست و گفت: «با احداث این پالایشگاه میعانات گازی، معادلات انرژی در منطقه تغییر کرده است. در ۴۰ سالگی پیروزی انقلاب اسلامی و در اوج تحریم‌های کشور شاهد افتتاح یک شاهکار مهندسی و صنعتی به دست مهندسان ایرانی بدون دخالت خارجی‌ها هستیم».

لازم به ذکر است که در اردیبهشت ۹۶ و تنها چند روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری، فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس با اصرار دولت و با هدف تبلیغات انتخاباتی افتتاح شد. این اقدام تبلیغاتی در حالی صورت گرفت که بنابر اظهارات کارشناسان، هنوز واحد گوگردزدایی این پالایشگاه آماده نشده بود و تولید بنزین این پالایشگاه فاقد استاندارد یورو بود.

سپاه پاسداران، هنگامی زیر بار سنگین پروژه‌هایی مانند پالایشگاه ستاره خلیج فارس و خودکفایی بنزین رفت، که اولاً دشمن به تحریم کمر شکن اهتمام کرده بود و ثانیاً کسی داوطلب کار نبود. و توانست کشور را درباره کالایی حیاتی و راهبردی مانند بنزین، به نقطه امن خودکفایی برساند. این در حالی است که یک جریان خاص سیاسی به طرق مختلف به دنبال واردات مسئله دار بنزین (آلوده به رشوه‌های استات اویل و کرسنت و توتال و…) بود.

اعتماد دولت به توتالِ بدعهد

در مقابل کارنامه درخشان سپاه در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، اقدام خسارت بار دولت در اعتماد به شرکت فرانسوی توتال قرار دارد. توتال تاکنون ۲ بار عهدشکنی کرده و از ایران رفته است. جالب اینکه این شرکت بدعهد فرانسوی روی مخازن مشترک ایران و قطر در قطر کار می‌کند و اکنون اطلاعات محرمانه ما را به دست آورده و به مثابه «چو دزدی با چراغ آید، گزیده‌تر برد کالا» عمل می‌کند. کارشناسان پیش از این تاکید کرده بودند که ۸۰ تا ۹۰ درصد قرارداد با توتال (توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی) قابلیت اجرا توسط شرکت‌های ایرانی را داشت. اما عدم توجه دولت به ظرفیت‌های عظیم داخلی و بی اعتمادی به توان مهندسی و فنی جوانان ایرانی، خسارت بزرگی را در پرونده توتال متوجه کشورمان کرد.

انتقال پول با گونی، دستاورد برجام

دولت روحانی که کارنامه خود را خالی از موفقیت‌های چشم‌گیر می‌بیند، از هر اتفاقی برای دستاوردسازی استفاده می‌کند و تلاش برای بزرگ نشان دادن نقش خود در افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در همین چارچوب قابل تحلیل است.

در وصف دستاوردهای برجام همین بس که آقای روحانی- اردیبهشت ۹۷- گفته بود: «چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم، در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم، در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم…صبح چند گونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم، صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند؟ جنس‌هایی هست در میوه فروشی، وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلاً فروختم! پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران»!

دولتمردان باید به این سؤال پاسخ دهند که چرا علی‌رغم اجرای تمام و کمال تعهدات برجامی از سوی دولت و محدودیت گسترده در صنعت هسته‌ای، هم تحریم‌ها افزایش یافته و هم فروش نفت کاهش یافته است و هم نقل و انتقال ارز با گونی انجام می‌شود؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 86
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    23 4
    مدیر یک بانک وکارشناسان بخشنامه صادر می کنند که نیروهای درصف واحرایی ان را درخدمات به مشتریان رعایت کنند تا ضرروزیان متوجه بانک ومشتری نشود.اگر کارمند خطا نمود .بازرسان وتخلفات اداری اورا مجازات میکنند.رعایت نکردن دستور رهبری درخصوص برجام توسط دولت ووزارت خارجه که این وضعیت را برای کشور بوجود اورده اند .تنبیه انان باکدام دستگاه وبازرسی نظام است.
    • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      31 0
      ️مورد داشتیم خودش با صدای بلند می‌گفته همه مسئولیت مذاکرات با منه، کار که خراب شده طرفدارهاش هر روز دنبال یه نفر می‌گشتن که تقصیر رو بندازن گردنش!
  • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    23 2
    تقصیر سپاهه که با کرم های اسلاحتلب همکاری می کنه
    • US ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      3 22
      گربه واسه خاطر خدا موش نمی گیره!
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
      1 19
      میشه بفرمائید تو این پروژه، کی کارفرما بوده؟ کی پیمانکار بوده؟ نقش شرکت او 1 چی بوده؟ توان قرارگاه و نقش سایر خرده پیمانکاران چی بوده؟
  • محمد IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    32 1
    بذار خوش باشند، مهم شنونده است که باید عاقل باشد. بعد از اتمام این دولت، همه اعم از وزیر و وکیل در این دولت باید دادگاهی بشوند. به خصوص وزیر نفت که چوب حراج به اموال و دارایی های ایران زد.
  • IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    20 2
    اصلا لازم نبود این همه تحلیل کنید عکس آخر خیلییییییییییی گویاست !!!!!!!
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      19 4
      واقعاً عکس آخر ذلت دولت را نشان میدهد، همیشه مرغ همسایه برای ما غاز بود، ساختن پالایشگاه خلیج فارس توسط سپاه در جهت پیشرفت کشور بود و دفع تهدید دشمن و رفع کاستی های سوی مدیریت دولتی های وقت
  • سید IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    21 0
    شما دست اورددارید گرونیه اینم جز کارنامه اصلاح طلبهاست .
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      28 0
      با این اختیاراتی که داشتم تونستم دلار رو بکنم ۱۵هزار تومن، پراید رو ۵۰میلیون تومن و کلی اتفاقات بی نظیر دیگه. ولی خداییش قبول کنید که برای نابودیِ ایران، اختیار کامل نیاز دارم...
  • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    8 20
    قرارگاه خاتم فقط یک پیمانکار است. مهم , اراده و تصمیم بر ساخت ان است.
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      27 13
      اون اراده منو کشته ! اراده ای که نمیتونه بازار پیاز رو کنترل کنه ! حتما در مورد ساخت پالایشگاه پشتک وارو ، میزنه !
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 30
    دست از این سخنان اختلاف برانگیز بردارید ! احتمال جنگ را منتفی ندانید ؛ قرارگاه سازندگی زحمت زیلدی کشیده ویک جهاد اقتصادی وسازندگی انجام داده ! اما بودجهء انرا که از جیب خودش نپرداخته ؛ همین دولت بدبخت روحانی بودجه اش را تهیه کرده مردم رو اینقدر هالو به حساب نیاورید !
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      18 2
      خخخخخخع بدجوری دردتون اومده که ترامپ افتاد غلط کردن وجنگ پوشالی لو رفته !
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      20 0
      دولت روحانی بدبخت نیست ما مردم بدبختیم که پولمون تو جیب امثال روحانی و جهانگیری و زن و بچه هاشون گیر کرده . هر کیم ازشون طرفداری کنه نصف پولا هم اون برداشته !!
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 20
    اگر این طوری باشه که همه پروژه ها رو باید به نام پیمانکاراش بزنند و دولت ها کلا هیچ کاره میشن. کارفرما پول و اعتبار و تسهیلات میده و پیمانکار هم اجرا میکنه.
    • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      13 0
      تا جایی که من میدونم دولت 30000 میلیارد به قرارگاه خاتم بدهکاره در واقع پول اون پروژه رو هم خود سپاه داده
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    2 13
    دولت یا سپاه مگه خارج از حاکمیته ؟ دارین اشتباه بزرگی می کنید
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      14 0
      چندتا کامنت بالا همش مال یک نفره.داداش من پیمانکار داریم تا پیمانکار.یکی مثل آزاد راه شمال تهران که چندین ساله در دست پیمانکاران خوش اشتها جابه جا میشه وآخرش دقیقا هیچ !تازه تکنولوژی هم نمیخواد! یکی هم میشه پیمانکاریهای سپاه که هم تکنولوژی میخواد که اقایان دولت دستشون به طرف توتال براش دراز میشه وتوتال هم اطلاعات رو میگیره والفرار=بدون هیـــــــــچ تعهد ویا تاوانی ............وهم پول میخواد که دولت معمولا با تاخیر چندین ساله تهاترش میکنه. پس هر سفیدی ماست نیست وهرپیمانکاری مثل اون یکی نمیشه.البته ژن بی انصافی یه طوریه که در امثال...........قابل اصلاح نیست!
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      11 0
      هردو سر یک سفره هستند ولی مثل بچه های خوب وکاری وبچه های تخس واز زیرکار در رو ،همه مدلی سر سفره داریم.
  • IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    4 27
    همه ملت از گشنگی دارن تلف میشن اونوقت شما احمقا درگیر بازی های سیاسی مسخره تون هستید؟ یه جور میگید انگار تو این چهل سال مملکت همش دست روحانی بوده؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      18 0
      عزیزم ! تاریخ بخون ضرر نمیکنی ! روحانی وتیم فعلی سرکار ونیز پشتیبانانش به جز هشت سال ،در این مملکت همیشه در راس اموردولتی بوده اند.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      10 3
      احمق تویی که بجای اینکه پولت رو نان بخری تا از گرسنگی! نمیری پولت رو نت میخری میای مشرق اراجیف می گی
  • IR ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    19 2
    برجام خسارت محض و دستپخت دولت منفور بنفش برای مردم ایران بود این ننگ برای همیشه در تاریخ ایران خواهد ماند
  • IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    آدمه اصلا که در موردش بحث میکنین...
  • اکبر IR ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    10 31
    شما دلواپسان که از برجام ناراحتید پس چرا الان که شرایطش رو دارید برجام رو آتیش نمیزنید؟ مثل اینکه یادتون رفته که برجام در اصل نتیجه نرمش قهرمانانه شما ها بود
    • نقل از سید یاسر جبرائیلی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      8 22
      چرا برجام را آتش نزدیم؟ پس از فرمایشات دیشب رهبر انقلاب درباره رعایت نشدن شروط ایشان در برجام، کسانی دور افتاده‌اند که چرا ایشان که گفته بودند اگر آمریکا برجام را پاره کند، ما آن را آتش خواهیم زد، این کار را نکردند؟ پاسخ این مسئله کاملا روشن است. به قول حضرت آقا، اگر چشم و گوش باز کنیم خواهیم دید که با وجود خروج آمریکا، رئیس جمهور ما همچنان برجام را سخت در آغوش کشیده، همه هستی‌اش را به برجام گره زده و اداره کشور را بدون برجام ناممکن توصیف می‌کند. در چنین شرایطی، اگر برجام آتش زده می‌شد، باید نظام فکر سوختن رئیس جمهور را هم می‌کرد و این، به هیچ وجه به صلاح کشور نبوده و نیست. به عبارت دیگر، وقتی خروج ایران از برجام با تداوم دولت آقای روحانی جمع شدنی نیست، چاره‌ای جز تحمل این هر دو وجود ندارد.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      12 1
      والا دست من بود تا الان ریز ریزش کرده بودم ریخته بودم جلو ببعی .
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    13 0
    شیخ! پاک، عقلشو از دست داده ...
  • IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    شرم کن بزرگوار! ماه مبارک رمضان است.
  • IR ۰۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    7 0
    تو این سن و سال آلزایمر گرفتن نوبره
  • IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    11 0
    شرم بر شیخ
  • ریزبین DE ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    8 1
    پلایشگاه ستار خلیج فارس که چیزی نیست ,اصلآ ایران را روحانی ساخته میدونید چرا ؟؟ چون جنس خوب که یزنی همه چیو خوب میبینی و قدرت سازندگی و خلاقیتت میره تا اسمون هفتم /
  • پویا IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    13 3
    چون سپاه مظلوم است و نجیب ، و منافع کشور را در نظر می گیرد و مثل دولت و دار و دسته اش اهل قیل و قال نیست که همه را متهم میکند
  • ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    18 0
    تجمع افراد پاچه خوار و بادمجان دور قاب چین در پاستور بیش از حد مجاز است.
  • ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    14 0
    این اراجیف زیر سر مشاورِ ... روحانی است و با نیت سر کار گذاشتن رسانه ها و پرده پوشی از بی‌کفایتی ها انجام می‌شود.
  • ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    10 0
    عشق پیری گر بجنبد سر به رسوایی زند
  • IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    9 0
    اینجا لندن نیست و شما رئیس جمهور انگلستان نیستید!!!
  • ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    11 0
    تو حوزه چی‌خوندی؟! یاشیخ!
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    9 0
    آثار نفاق روشنه
  • IR ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    9 0
    چون ازدستش کار برنمی‌آید .ازکیسه خلیفه می بخشه.کارش هم اینه که دستاوردهای سپاه را به نفع خدمات نکرده خود صادر کنه.
  • US ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    11 2
    تا وقتی که کار رسانه ای و تبلیغاتی نیروهای انقلابی بخصوص سپاه انقد ضعیفه که مردم از 90 درصد کارهای بزرگ عمرانی که توسط قرارگاه خاتم النبیا و مجموعه های دیگه انجام میشه، خبر ندارند، وضع همینو و دیگران سواستفاده می کنن !
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    17 0
    ‏رهبری: گفتیم اگر اصرار دارید بروید مذاکره کنید، مخالفتی نمی کنم اما خوشبین نیستم قبلها هم گفتیم، بعدها هم گفتیم - مکرر گفتیم که مسئله‌ی هسته‌ای بهانه است برای دشمنی؛ مسئله‌ی هسته‌ای هم اگر یک روزی به فرض محال بر طبق نظر آمریکا حل بشود،باز یک مسئله‌ی دیگری دنبال آن می‌آید ۹۲/۱۱/۲۸
  • IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 9
    اگر اعتماد و قرار داد وزارت نفت با سپاه یا هر جای دیگر نبود این اتفاقات نمی افتاد. در ابنکه سپاه با پایمردی و اعتماد به نیروی داخلی پالایشگاه را به سفارش دولت ساخته هیچ حرفی نیست.
  • محسن IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    4 0
    دولت راستگویان....
  • رادین IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    7 9
    سلام پالایشگاه رو سپاه ساخت درسته و برا همینه که میخواد سریع بنزین رو گرون کنه تا مردم سوار ماشین نشن و مستقیم صادر بشه به عراق چون به دلار میشه ۳۰ هزار تومان چون پول ما رو بی ارزش کردید،اگر امام علی الان بود چه میگفت آیا این دینداری؟کسی که هدفش اینه باید با مردم صادق باشه
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      9 5
      دوست عزیز گران کردن بنزین دست دولته واگه یادت باشه همین دوسه هفته قبل سعی داشت اینکار رو بکنه ولی بالاخره مجلس تکونی بهخودش داد ومخالفت کرد.
    • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      7 0
      خدا شفا بده مگه هر کی پالایشگاهو ساخت بنزینو گرون و ارزون میکنه ؟! شماها با این عقل رفتید رای دادین که وضعمون الان اینه .
  • IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    9 0
    اگه چند وقت دیگه روحانی گفت ایران و تمدن کهن پارسی همه چیزشون رو مدیون برجام هستن تعجب نکنید :)):))
  • IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    8 0
    حسن اقاست دیگه!
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    9 0
    گفتند ادب از که اموختی؟! گفت هیچ کس!
  • IR ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    10 0
    با برجام محشور شوید
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    4 0
    مشرق لطفا شفاف بگو تا روشن بشیم یعنی پمپ ها و تجهیزاتی که گفته شد الان همه داره تو داخل ساخته میشه دیگه درسته؟
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 4
    مایه تأسف است یک طرفه حرف زدن وقضاوت کردن
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    5 0
    عجب... گرفتار عجب یک و بام و دوهواهایی شدیم خدا خودش فرجی برسونه از دست بعضی از این مسئولین رنگارنگ واقعا حیف ایران اسلامی که دست این غرب زده های بی عرضه بیفته زمان خاتمی دو سال پیشرفت کشور رو معطل اروپایی ها کردند الان هم 6 سال... حیف
  • سید IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    9 0
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام!
  • سید IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    7 0
    اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام!
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    8 0
    وجدانا اگه به این دولت بود که همون پالایشگاه ه م مثل هسته ای تو بر جام میداد به اجنبی میرفت پی کارش دولت محترم بهبود شرایط اقتصادی رو بعد از بر جام رو از عمق وجود داریم حس میکنیم خخخخخ
  • سعيد IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    2 8
    اگر برجام نبود هرگز ستاره خليج فارس به بهره برداري نمي رسيد، درست است كه شايد حدود ٧٠ درصد آن در داخل ساخته و آماده بود ولي بدون تجهيزات خارجي هيچ گاه به بهره برداري نمي رسيد و با برجام و لغو تحريم ها و دريافت تجهيزات اين پروژه به بهره برداري رسيد.
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      7 1
      توهم هم حدی داره.برجام به گفت خود دولتیها=سیف=دستاورد تقریبا هیچ داشت.حتی عراقچی هم یه ماه قبل گفت =آورده برجام برای ایران تقریبا صفر بود.حال تجهیزات به ما دادن ؟!
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 2
    کجایی احمدی نژاد دقیقا کجایی،
    • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      1 4
      در بست نشینی به سر میبره
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      1 4
      در بست نشینی به سر میبره
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    خدایی خیلی رو دارن .... گند زدن با اون برجامشون به کل مملکت باز بخاطر رای آوردن و جنگ قدرت میان حرف از دستاوردهای برجام میزنن.... ما مردم چقدر احمقیم....
  • RO ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    13 2
    پول،تجهیزات وطراحی هم سپاه بوده!؟
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
      5 13
      طراحی وتجهیزات که مال سپاه بوده وپول رو هم که همیشه دولت سالهای بعد اگه میلش کشید ،تصفیه میکنه.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    البته وقتی دولت آب خوردن مردم را هم به برجام مرتبط می‌کند، ربط دادن پالایشگاه ستاره خلیج فارس به برجام چندان هم عجیب نیست.
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 4
    چون حتما پولش را دولت داده وسپاه فقط پيمانكارپروژه بوده ومجاني نساخته
  • هاشم IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    7 0
    از قدیم گفته اند اب که سر بالا رود قورباقه عبو عطا میخواند در یک کلام دست بوس سپاه هستیم .امتیت و اقتدارمان را مدیون این عزیزان هستیم
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    4 0
    سلام به همین دلیل است که تهاجم هماهنگ شده ای بر علیه قرار گاه سازندگی در داخل و تحریم های خارجی به اجرا در امده است. تنها کسانی که برای مقابله با اقدامات اقتصادی دشمن کمر همت به خرج داده اند این مجموعه است که متاسفانه مورد بی مهری و سو استفاده هم قرار میگرند و دولت با عدم پایبندی به پرداخت تعهدات خود تلاش می کند این قرارگاه تعطیل شود
  • Ali J. DE ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 0
    جنابی آقای محترمی ریس جمهور یک آستادی بلقوه در بسیاری از موارد «بوده» و البته از این پس نیز «خواهند»بود! و یکی از اون استعداد های خیلی اشکار وغیری قابلی انکاری ایشان در رشته و فنیٔ ,.... بوده و خواهد بود.
  • همایون IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    3 1
    آیا پاسخی جز ( خباثت ) می توان به این سوال داد ؟
  • حسین IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 2
    منظورت این که دولت احمدی نژاد پالایشگاه ساخت؟
  • مسعود IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    7 0
    برجام فقط باعث غروب صنعت هسته ای ایران شد و دیگر هیچ.
  • مهدی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    7 0
    امام خمینی(ره): اگر سپاه نبود کشور هم نبود.
  • ناشناس IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    چون خودش کاری جز برجام نداره که انهم مرده است ولی او میخواد با تنفس مصنوعی نگهش داره
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    5 2
    سلام به همین دلیل است که تهاجم هماهنگ شده ای بر علیه قرار گاه سازندگی در داخل و تحریم های خارجی به اجرا در امده است. تنها کسانی که برای مقابله با اقدامات اقتصادی دشمن کمر همت به خرج داده اند این مجموعه است که متاسفانه مورد بی مهری و سو استفاده هم قرار میگرند و دولت با عدم پایبندی به پرداخت تعهدات خود تلاش می کند این قرارگاه تعطیل شود
  • علی IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    3 0
    ادم ذلیل و نوکر از اول هم که بدنیا می اید ذلیل است هر کاری کنید موفق نمی شوید
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    0 3
    بعد برجام قطعات اصلی و انحصاری ساخت اروپای آن اجازه ورود به ایران گرفت
  • م IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 2
    درود برهمه تلاشگران هر تلاشگری نزد خداوند بزرگ احری دارد در خور یادمان باشد که تاوان ساخت وسازها را مردم با گرستگی دادند لابد می دانید مدیران رده بالایش را کجا تامین کرده من ارادت خاصی به قرار خاتم دارم و برای موفقیت شان دعا می کنم ولی کارشناسان می گویند این طرح با دهها برابر قیمت اصلی ساخته شد . دولتها گاهی باعث ساخت پرژوه هایی می شوند که می شود گتوند به علت اصرار و دستور از بالا ساخته شد و حیف که ساخته شد . خداوند به برادران عزیزمان توفیق و سلامتی عنایت کند
  • رحمن IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 4
    من که از اعمال روحانی خوشم نمیآید اما سؤال اینست بودجه این پروژه از کجا تأمین شده است اگر دولت پولش را داده و سفارش داده خوب عملکرد دولت است
  • محسن IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    6 0
    اگر به خودی کردن دستاورد های سپاه اکتف کنه خوبه ! بع کنایه هم میزنه مثل دولت تفنگ یا من سرهنگ نیستم . اختیار ندارم و ......... بی چشم و رو
  • اکبر IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
    1 6
    روحانی به این کارها احتیاج ندارد اگر سپاه هم وارد کار شده بعنوان پیمانکار است چه ربطی دارد کارفرما دولت است شما تمام مسائل را با عینک سیاسی میبینید این موضوع مشکلات را فقط زیاد میکند وبس حالا شما زمان آقای احمدی نژاد چرا ساکت بودید که خیلی از دزدیها از زمان او به این دولت ارث رسیده را نمیگوئید مقاله نویس سیاست مشرق یک مقدار معقول باش
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    1 2
    یعنی عاشق جوکهای شیح حسنم وقتی میاد رو انتن
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    2 1
    لعنت بر خائنین پررو و وقیح و بی تدبیر
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
    0 0
    مثل بیسوادها کامنت نذارید لطفا.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس