کد خبر 959159
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
افت تولید نفت با بی توجهی به ظرفیت پالایشی/کاهش خام فروشی با پتروپالایشگاه

عدم توجه به افزایش ظرفیت پالایشگاه های داخلی در دوره برجام موجب شد تا در دوره تحریم، تولید نفت ایران کاهش یابد. مجلس می‌تواند با تصویب طرح ایجاد پتروپالایشگاها، وابستگی ایران به خام فروشی را هم‌زمان با افزایش تولید نفت، کاهش دهد.

به گزارش مشرق، براساس آمارهای اوپک ایران در ماه گذشته به میزان ۱۶۴ هزار بشکه از تولید نفتش کاسته است. همچنین حجم صادرات نفت ایران در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ کاهش یافت و به حدود ۱ میلیون بشکه در روز رسیده است.

این روند نشان می‌دهد، اگرچه وزارت نفت به ناچار صادرات نفتش کاهش یافته است، اما می‌توان با تغییر آرایش جنگی به جای آنکه تولید نفت کاهش یابد، این نفت برای پالایش در داخل کشور مورد استفاده قرار داد.

اگرچه در دورانی که برجام وجود خارجی داشت مسئولان وزارت نفت اعلام می کردند که ظرفیت پالایش نفت ایران افزایش می‌یابد، اما متاسفانه این مهم محقق نشد که اگر این گونه بود، قطعاً میزان تولیدفراورده در داخل کشور نیز بالا می‌رفت.

بیشتر بخوانید:

اخیراً طرحی به عنوان ایجاد پتروپالایشگاه در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفته است که در صورت تصویب می‌تواند تا حد قابل ملاحظه‌ای ایران را از وابستگی به خام فروشی نجات دهد و زمینه لازم برای افزایش تولید نفت را فراهم کند.

علی بختیار عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و طراح این طرح اخیراً اعلام کرده است، احداث واحدهای پتروپالایشگاهی در دنیا جایگزین واحدهای پالایشگاهی شده است، زیرا دوره بازگشت سرمایه این واحدها در مقایسه با واحدهای پالایشگاهی سریعتر است و سه تا چهار ساله احداث می‌شوند.

به گفته وی در طرح ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی؛ ارتقای ۱۱ پالایشگاه فعال کشور هم با سرمایه ای که جذب خواهد شد، دیده شده است.

بختیار افزود: تولیدات پتروپالایشگاهی در صورت مدیریت درست می‌تواند سود را تا صد برابر افزایش دهد و علاوه بر آن در زنجیره پایین دستی پتروشیمی ها اشتغال ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: مکانیزم سرمایه گذاری در این واحدها در بورس نگرانی‌ها بابت ضمانت اجرای این طرح ها را رفع می‌کند و همچنین بخش عمده‌ای تولیدات واحدهای پتروپالایشگاهی صادراتی است و بخش دیگر آن در داخل توزیع می‌شود که در صورت ایجاد زنجیره پایین دستی‌اش به رفع مشکل بیکاری در کشور کمک خواهد کرد.

گزارش فارس اضافه می‌کند، تجربه صادرات فراورده در تحریم‌های سال ۹۱ و نیز مقایسه آمار صادرات فراورده سال جاری و سال ۹۶ نشان می‌دهد، به طور کلی متقاضیان گسترده، توزیع شبکه مویرگی و تراکنش‌های مالی کوچک سه دلیل عمده تحریم‌ناپذیری فراورده‌های نفتی است و می‌توان از این مزیت در شرایط تحریم استفاده کرد و آرایش جنگی خود را به سمت صادرات فرآورده تغییر داد.

اسدالله قره خانی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به فاز دوم تحریم‌های نفتی آمریکا به خبرگزاری فارس گفت: جنگ اقتصادی شروع شده و ایران هم تلاش دارد خود را در این نبرد قرار دهد. دشمن از تمام ظرفیت نفوذش در عرصه بین‌المللی استفاده می‌کند تا به هدفش یعنی صفر کردن صادرات نفت ایران برسد. البته ما هم تلاش می‌کنیم دشمن را ناکام بگذاریم. در گذشته در شرایط اضطراری و تحریم نفتی، ما راهکارهایی داشتیم و تجربیاتی در این زمینه به دست آوردیم. امروز هم ابتکاراتی خواهیم داشت.

قره‌خانی درباره ضرورت توسعه صنایع پالایشی و کاهش خام فروشی و حرکت به سوی صادرات فرآورده گفت: در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ ما با تحریم بنزین روبرو بودیم، اما ما توانستیم از طریق راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس میزان تولید بنزین را افزایش دهیم و اگرچه این روند طولانی شد، ولی در نهایت در سال ۹۶ و ۹۷، موفق شدیم از هر سه فاز آن بهره‌برداری کنیم.

بر این اساس ایران امروز قادر است ۴۵ میلیون لیتر در روز تولید فرآورده داشته باشد. درنتیجه در حال حاضر و با توجه به تحریم‌های آمریکا نیز باید به سمت پالایشگاه‌سازی حرکت کنیم تا این میزان خام فروشی نفت هم پایان یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس