کد خبر 957350
تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۵
روزه مادرانه

مادرها باید برای بهره بردن از ماه رمضان برنامه‌ریزی داشته باشند. مثلا هر جزقرآن را که به چهار حزب تقسیم شده است بین نمازهای یومیه بخوانیم.

به گزارش مشرق، شاید به نظر برسد خانم‌هایی که در خانه حضور دارند فراغ بال بیشتری برای انجام کارهای روزمره دارند اما واقعیت این است که همیشه این‌طور نیست. یکی از این ایام، ایام ماه مبارک رمضان است. درست است که وعده صبحانه و ناهار در این روزها حذف می‌شود اما درست کردن سحری و افطاری با زبان روزه در کنار سایر فعالیت‌های روزمره خانه‌داری و بچه‌داری و همچنین پرداختن به عبادت‌های مخصوص ماه رمضان کار سختی است. به این لیست فراهم کردن سفره افطاری برای مهمان را هم اضافه کنید و البته بعضی از خانم‌ها در کنار همه این وظایف شاغل هم هستند.

بیشتر بخوانید:

راهکار جلوگیری از تشنگی در طول روزه داری

در گزارش پیش رو از راهکارهای خانم‌ها برای مدیریت زمان‌شان در ایام ماه مبارک رمضان گفته‌ایم. از اینکه درعین پرداختن به مسئولیت‌های سابق و جدید هم وقتی برای استراحت داشته باشند و هم وقتی برای بردن بهره معنوی از ماه رمضان.

به بیداری بچه‌ها سخت نگیرید

مدیریت خواب و بیداری در ایام ماه رمضان از آن مسائل سخت است. به خاطر خستگی و ضعف روزه‌داری بعضی‌ها به خواب یا استراحت بیشتری نیاز پیدا می‌کنند. اما وقتی در خانه بچه داشته باشید مدیریت خواب بچه‌ها هم به مسائل قبلی اضافه می‌شود.

بچه‌های قبل از سن مدرسه ممکن است به خاطر بیدار شدن بقیه اعضای خانواده برای وعده سحری بیدار بشوند. تجربه اکثر مادرها می‌گوید که به بیدار شدن بچه‌ها در سحر سخت نگیرید. یکی از این ایام مناسب برای مناجات و خواندن ادعیه سحرهای ماه رمضان است و بهتر است این فرصت را فدای بیدار نشدن بچه‌ها نکنیم. از آن‌طرف درک این ایام برای بچه‌ها هم مزیت‌های معنوی زیادی دارد. اگر آداب سحری خوردن در خانواده ما پرنشاط برگزار بشود، ماه رمضان برای کودک تبدیل به خاطره‌ای ویژه و فرح‌بخش می‌شود که در ایام بزرگسالی آن‌ها را برای روزه گرفتن ترغیب می‌کند. در واقع یک‌ماه به هم خوردن خواب کودکان ارزش این بهره معنوی را دارد.

افطاری دادن را از روزهای قبل شروع کنیم

با هر توان جسمی که باشیم، ماه رمضان در عین اینکه قوای روحی ما را بالا می‌برد، شاید باعث تضعیف قوای جسمی می‌شود. از آن‌طرف در بسیاری از خانواده‌ها رسم افطاری دادن جریان دارد. سنت افطاری دادن در ماه رمضان از آن دست کارهایی است که اغلب افراد با وجود خستگی روزه‌داری نمی‌خواهند ثواب آن را از دست بدهند.

پیشنهاد خانم‌های خانه دار برای افطاری دادن در ماه رمضان این است که کارهای روز افطاری را از روزهای قبل از آن شروع کنیم و به تدریج بخشی از آن را انجام بدهیم. حتی در بعضی از استان‌های کشور رسم است که قبل از شروع ماه رمضان مثل ایام عید نوروز، خانه‌تکانی می‌کنند. این کار خانه را برای ورود مهمان‌های افطاری آماده و زحمت خانم خانه را کم‌تر می‌کند.

طرح افطار تا سحر

این ترفند مدیریت روز در ماه رمضان مخصوص افرادی است که شاغل نیستند یا کودک مدرسه‌ای ندارند. یکی از بهترین زمان‌بندی ها برای غلبه بر ضعف و خستگی روزه‌داری بیدار ماندن تا سحر و خوابیدن تا میانه‌های روز است. این روش مخصوصاً برای روزه‌اولی‌ها کاربرد دارد. از آن‌طرف با بیدار ماندن تا سحر می‌شود از بهترین ایام مناجات شبانه و شب‌زنده‌داری برای خواندن ادعیه مخصوص ماه رمضان و خواندن قرآن استفاده کرد.

کسانی که این روش برایشان مقدور نیست می‌توانند ار فرصت‌های ظهر ماه رمضان برای پرداختن به عبادت استفاده کنند. هنگام اذان ظهر هنوز مدت زیادی از بیداری صبح نگذشته و بدن قوا و تمرکز بیشتری دارد.

زوجین با هم همکاری کنند

بسیاری از ادارات ساعات کاری خود را در ایام ماه رمضان کاهش می‌دهند. خیلی افراد دارای شغل آزاد هم طبق یک سنت نانوشته ساعاتی مانده به افطار کسب و کار خود را تعطیل می‌کنند. فراغتی که از این کم کردن ساعت کار به دست می‌آید، فرصت مناسبی است که زوجین در نگهداری کودکان و رفع و رجوع امورات خانه به یکدیگر کمک کنند. مثلاً پدر بچه‌ها را نگه دارد تا مادر کمی استراحت کند. بعد از آن هم نوبت استراحت پدر باشد تا مادر با نیروی تازه‌ای که گرفته برنامه افطاری را بچیند.

لیست درست کنید

ماه رمضان ماه تهیه لیست برای خانواده‌هاست. لیست خرید مخصوص ماه رمضان، لیست دعوت شدن و دعوت کردن برای افطاری و…. در این بین یک لیست تهیه غذا هم می‌تواند کمک‌کار خانم‌خانه باشد. لیستی که در آن افطاری، شام، نوشیدنی و… مناسب در کنار هم برای یک روز و با توجه به روزهای قبل و بعد انتخاب شده باشد. با این لیست هم یک برنامه غذایی مرتب وجود خواهد داشت که کار تهیه سحری و افطار را راحت هم رعایت مسائل تغذیه‌ای برای تعادل وضعیت بدن در ماه رمضان خواهد شد.

هر وعده نماز به همراه یک حزب قرآن

مراسم‌های جزخوانی قرآن از عبادات رایج ماه رمضان است. قرآن سی جز دارد و خواندن هر روز یک جز باعث ختم قرآن در ماه رمضان می‌شود که ثواب بسیار زیادی دارد. اما خواندن یک جز ار قرآن پشت سر هم زمان طولانی می‌یرد که ممکن است برای همه ممکن نباشد.

توصیه پیشنهادی و تجربه زیسته روزه‌دارن می‌گوید که می‌شود هر جز را که به چهار حزب تقسیم شده است بین نمازهای یومیه تقسیم کرد. یک حزب بعد از نماز صبح، یک حزب بعد از نماز ظهر و عصر یک حزب بعد از نماز مغرب و عشا و یکی هم در پایان شب.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس