کد خبر 862065
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸
سردرد روزه دار

سردرد یکی از شایع ترین علل در ماه رمضان، به خصوص در نخستین روزهای ماه رمضان که یکی از علل آن کاهش دریافت مایعات و به دنبال آن، کاهش حجم خونِ در گردش و تغییر در میزان خونرسانی به مغز محسوب می‌شود.

به گزارش مشرق، در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است که «صوموا تصحوا: روزه بگیرید تا تندرست شوید». ماه مبارک رمضان فرصتی است برای سلامت؛ فرصتی برای سلامت جسم و روان، فرصتی برای استراحت بدن و پالایش روح، و فرصتی برای تزکیه نفس و تقویت اراده.

این ماه می تواند فرصتی برای تمرین زندگی سالم و معنوی باشد. پرهیز از پرخوری و ترک سیگار را می توان از بارزترین نشانه های زندگی سالم دانست که در ماه مبارک رمضان، فرصت تحقق می یابند. 

بیشتر بخوانید:

راهکارهای طلایی طب ایرانی برای روزه‌داران

امسال نیز که ماه رمضان در فصل نسبتا گرم سال واقع شده، گاهی ساعت های طولانی روزه داری و گرمای هوا، ممکن است برخی روزه داران را به زحمت اندازد. تشنگی و خشکی دهان، سردرد و سرگیجه، ضعف و بی حالی و ... از مشکلات شایعی هستند که ممکن است بعضی روزه داران با آن ها مواجه شوند. 

در ادامه نگاهی می اندازیم به بعضی از مشکلات شایع ایام روزه داری و راه حل آن ها. امید که با رعایت آن ها بتوانید هرچه بیشتر از برکات سلامت بخش این فریضه الهی بهره برداری کنید.

سردرد 

یکی از شایع ترین علل سردرد در ماه رمضان، به خصوص در افرادی که عادت به نوشیدن چای دارند، دریافت نکردن کافئین برای مدت نسبتا طولانی، به خصوص در نخستین روزهای ماه رمضان است. کاهش دریافت مایعات و به دنبال آن، کاهش حجم خونِ در گردش و تغییر در میزان خونرسانی به مغز، از دیگر علل سردرد در طول روزه داری محسوب می شود. 

از علل دیگر سردرد در این ایام، می توان به گرسنگی دراز مدت اشاره کرد که باعث سوخت ناقص چربی ها و ایجاد ترکیب های کتونی می شود و وقتی غلظت این ترکیب ها در خون بالا می رود معمولا علائمی مثل سردرد و بی حوصلگی ظاهر می شود.

چطور از سردرد پیشگیری کنیم

- اگر بیش از 4 لیوان در روز چای می نوشید، بهتر است در روزهای نزدیک به ماه رمضان کم کم میزان و غلظت چای مصرفی تان را کاهش دهید.

- حتما سحری بخورید، زیرا حذف این وعده غذایی باعث می شود طول مدت روزه داری تان بیشتر شده و فرصت شکل گیری ترکیب های کنونی نیز بیشتر شود. سحری باید شامل حجم مناسبی از کربوهیدرات، پروتئین و چربی باشد تا بتواند از بروز این مشکل پیشگیری کند.

- استراحت کافی و قرار نگرفتن زیر آفتاب داغ تابستان نیز تا حد زیادی از بروز سردرد پیشگیری می‌کند.

یبوست

به گزارش دانشگاه ع پ تهران-برخی افراد در ماه رمضان، به دلیل تغییر عادت های غذایی دچار مشکل یبوست می شوند. علت یبوست این افراد، کمبود فیبر و مایعات در رژیم غذایی و به هم خوردن نظم اجابت مزاج است. افرادی که وعده سحری را حذف می کنند، معمولا دچار یبوست می شوند. در واقع کم غذا خوردن، یا غذا نخوردن طولانی مدت و انتخاب غلط مواد غذایی در وعده های افطار و سحر، عامل کاهش حرکت های دستگاه گوارش و افزایش احتمال بروز یبوست است.

چطور از یبوست پیشگیری کنیم

- برای رفع یبوست بهتر است در برنامه غذایی تان میوه و سبزی بگنجانید؛ به ویژه در وعده افطار سبزی خوردن را فراموش نکنید. 
- در وعده سحر سالاد و میوه بخورید. 

- نوشیدن آب به مقدارکافی نیز موثر است. به این ترتیب، حرکت دستگاه گوارش تسریع می شود و کمتر دچار یبوست و کم آبی می شوید. 

- هرگاه احساس دفع داشتید فورا به دستشویی بروید و اجابت مزاج را به تاخیر نیندازید. اهمیت ندادن به این احساس، باعث می شود نیاز به اجابت مزاج از بین برود و زمینه یبوست فراهم شود.

- فعالیت بدنی نیز در پیشگیری از یبوست دخالت دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس