پیت بوتجج و شوهرش - نمایه

«پیت بوتجج» شهردار هم‌جنس‌باز شهر کوچک «ساوت‌بند» در ایالت ایندیانا یکی از نامزدهای پرامید انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکاست که به زودی تصویر او و «شوهرش» روی جلد مجله تایم نقش خواهد بست.

سرویس جهان مشرق - فضای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا طی دوره‌های اخیر به شدت متحول شده و رو به سویی می‌رود که اگرچه از نظر خود آمریکایی‌ها «ترقی» یا «روشنفکری» تلقی می‌شود، اما در حقیقت چیزی جز انحطاط اجتماعی، اخلاقی و مذهبی نیست. به طور خاص در انتخابات سال ۲۰۱۶، دونالد ترامپ با وجود آن‌که به اذعان کارشناسان و حتی سیاستمداران آمریکایی فردی بی‌اخلاق، نژادپرست، زن‌ستیز، شهوت‌ران و فاسد بود توانست پیروز انتخابات شود (اگرچه حتی نتوانست اکثریت آرای مردمی را کسب کند [جزئیات بیش‌تر]). با این حال، به نظر می‌رسد انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ گام بلندتری در سراشیبی زوال اخلاق در آمریکا برخواهد داشت. گزارش پیش رو به بررسی یکی از نامزدهای دموکرات در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری در آمریکا می‌پردازد که به زودی در عین ناشناختگی تصویرش روی جلد مجله شناخته‌شده «تایم» چاپ خواهد شد.

پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات سال ۲۰۱۶، ارزش‌های اخلاقی آمریکا را زیر سؤال برد [+]

در همین‌باره بخوانید:

›› درمان مخالفان ترامپ با «سگ‌درمانیِ» دانشگاهی

›› دونالد ترامپ از جنبه‌های زیادی یک «دلقک» است

›› نمایش «دلقک» روی صحنه گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان

›› سنت نژادپرستانه «لینچ کردن» سیاهان در آمریکا پس از نیم قرن با ترامپ احیا می‌شود

نقش جنسیت و گرایش جنسی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

سال ۲۰۱۶ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا شاهد یک تحول بزرگ و تاریخ‌ساز بود: هیلاری کلینتون به عنوان اولین زنی در این انتخابات شرکت می‌کرد که نامزد یکی از دو حزب اصلی یعنی دموکرات و جمهوری‌خواه بود. به عبارت دیگر، انتخابات سال ۲۰۱۶ اولین باری بود که یک زن شانس بالایی برای رسیدن به ریاست‌جمهوری آمریکا داشت. چنان‌که می‌دانید، در آمریکا وقتی یک نفر رئیس‌جمهور می‌شود، به اعضای خانواده او هم عناوینی اعطا می‌شود که در رایج‌ترین آن‌ها، همسر رئیس‌جمهور «بانوی اول» خطاب می‌شود. سال ۲۰۱۶ شماری از حامیان خلاق هیلاری کلینتون هم با بهره‌برداری از همین سنت پلاکاردهایی را به طنز همراه داشتند که روی آن‌ها به جای هیلاری کلینتون، از «بیل کلینتون» همسر هیلاری و رئیس‌جمهور سابق آمریکا، نام برده شده بود. روی این پلاکاردها به جای آن‌که بنویسند «هیلاری برای ریاست‌جمهوری»، نوشته بودند: «بیل برای بانوی اولی». نامزدی هیلاری کلینتون و این شوخی حامیان او شاید از اولین مواردی بود که موضوع جنسیت را در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به شکلی جدی پررنگ می‌کرد. اما امسال ماجرا فرق می‌کند.

«بیل برای بانوی اولی»؛ اگر «هیلاری کلینتون» سال ۲۰۱۶ به پیروزی می‌رسید اولین رئیس‌جمهور زن در تاریخ آمریکا می‌شد [+]

مجله تایم که یکی از مشهورترین مجله‌های آمریکایی است تصمیم گرفته تا در شماره آینده خود که روز ۱۳ می ۲۰۱۹ (۲۳ اردیبهشت ۹۸) منتشر خواهد شد، تصویری از «پیت بوتجج» شهردار هم‌جنس‌گرای [۱] شهر «ساوت‌بِند» در ایالت ایندیانا را که اکنون یکی از نامزدهای دموکرات انتخابات سال ۲۰۲۰ هم هست [۲] ، به نشانه یک تحول و «انقلاب» دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روی جلد خود چاپ کند. این هفته‌نامه برای گزارش اصلی خود نیز این عنوان را انتخاب کرده است: «خانواده اول: کمپین غیرمنتظره، محک‌نخورده و بی‌سابقه شهردار پیت بوتجج [۳] ». تایم در گزارشی که همراه با تصویر جلد شماره جدیدش منتشر کرده، مفصلاً درباره بوتجج و کمپین انتخاباتی او توضیح داده است.

تصویر «پیت بوتجج» (راست) و همسرش «چیسن گلزمن» روی جلد شماره آینده هفته‌نامه «تایم» [+]

«پیت بوتجج»

«پیتر پال مونتگومری بوتِجِج [۴] » مشهور به «پیت بوتجج» پیش از آن‌که به عنوان اولین نامزد علناً همجنسگرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا روی جلد تایم بدرخشد، دانشجوی مقطع کارشناسی هاروارد و کارشناسی ارشد آکسفورد، افسر اطلاعاتی «ذخیره نیروی دریایی» ارتش آمریکا بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ و مهم‌تر از همه، از سال ۲۰۱۲ دو دوره شهردار شهر تقریباً ۱۰۰ هزار نفری ساوت‌بند در ایالت ایندیانا بود؛ و البته این آخری را هنوز هم هست. وی هم‌چنین یک بار سال ۲۰۱۰ برای به عهده گرفتن ریاست خزانه‌داری ایالت ایندیانا و یک بار هم سال ۲۰۱۷ برای ریاست «کمیته ملی دموکرات‌ها» نامزد شد که هر دو بار در تلاش برای رسیدن به جایگاه‌هایی فراتر از شهر کوچک خودش شکست خورد.

شهردار ساوت‌بند سال ۲۰۱۵ در آستانه اعلام تصمیم دیوان عالی آمریکا درباره حق ازدواج همجنسگرایان، با انتشار مقاله‌ای در ستون نظرات روزنامه «ساوت‌بند تریبیون» نه تنها رسماً اعلام کرد که هم‌جنس‌گراست، بلکه همه افراد مانند خودش را هم به اعلام علنی این موضوع تشویق کرد [۵] . وی سه سال بعد رسماً با شوهرش «چِیسِن گلزمن» (معلم دبیرستان که ۸ سال از او کوچک‌تر است و شاید روزی «آقای اول [۶] » آمریکا شود) ازدواج کرد. بوتجج که وقتی ۲۹ ساله بود شهردار ساوت‌بند شد و اکنون ۳۷ سال دارد، در صورت پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰، علاوه بر اولین رئیس‌جمهور علناً هم‌جنس‌باز، می‌تواند اولین رئیس‌جمهور از نسل هزاره (متولدین بین سال‌های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ تا سال‌های اواسط دهه ۱۹۹۰ یا سال‌های ابتدایی دهه ۲۰۰۰) در آمریکا نیز لقب بگیرد. اما کدام ویژگی‌ها موجب شده تا بوتجج که تا پیش از نامزدی برای ریاست کمیته ملی دموکرات‌ها عملاً در آمریکا ناشناخته بود [۷] ، اکنون شانس بالایی برای رسیدن به ریاست‌جمهوری در آمریکا برای خود تصور کند؟

«پیت بوتجج» (راست) و شوهرش در مراسم ازدواج‌شان دعا می‌خوانند و یک کشیش «خطبه عقد» آن‌ها را جاری می‌کند [+]

در همین‌باره بخوانید:

›› اولین زن محجبه در کنگره آمریکا؛ آن‌چه باید درباره «الهان عمر» بدانید

›› روایت تکان‌دهنده مجله تایم: معلمان آمریکایی که برای ادامه زندگی «خون» و «لباس» خود را می‌فروشند

هم‌جنس‌گرا باش تا رئیس‌جمهور شوی؟

مجله تایم در بخشی از گزارش خود درباره بوتجج به نکته مهمی اشاره می‌کند:

کاندیداهای ریاست‌جمهوری به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: آن‌هایی که بر اساس «سیاست» وارد رقابت می‌شوند و آن‌هایی که بر اساس «شخصیت» نامزد می‌شوند. بوتجج می‌گوید «نامزد سیاستی» است، اما بدون شک یک نامزد شخصیتی است. کمپین او بیش از آن‌که درباره این باشد که «اگر رئیس‌جمهور شود چه خواهد کرد»، در مورد این است که بوتجج «کیست» (جوان، هم‌جنس‌گرا، اهل منطقه غرب میانه [۸] و تکنوکرات) و «نماینده چیست» (ترقی اجتماعی، تغییر نسل، تقدیم شاخه زیتون به «سرزمین زیر پرواز [۹] » [حسن نیت نسبت به مناطقی از آمریکا که کم‌تر در کانون توجه هستند]). بوتجج تا کنون از چند نظریه بزرگ استقبال کرده است، از جمله لغو «مجمع انتخاب‌کنندگان» [جزئیات بیش‌تر] و توسعه دیوان عالی. (البته هر دوی این طرح‌ها نیازمند اصلاح قانون اساسی هستند که بعید است اتفاق بیفتد.) این در حالی است که بوتجج در مورد مسائل سیاستی‌ای که تا الآن در رقابت‌های دور اول [رقابت درون‌حزبی برای انتخاب نامزد حزب در انتخابات] اولویت داشته‌اند، تنها نظرات عمومی داده است. وی در زمینه خدمات درمانی طرفدار «خدمات درمانی برای همه افرادی که می‌خواهند» است؛ از «اتحاد بین‌نسلی» برای مبارزه با تغییرات اقلیمی حمایت می‌کند و «معامله جدید سبز [۱۰] » (لوایحی در کنگره درباره تغییرات اقلیمی و ناعدالتی اقتصادی) را «شروعی درست» می‌نامد؛ می‌گوید می‌خواهد درباره طرح سناتور «الیزابت وارن» [یکی دیگر از دموکرات‌هایی که شانس بالایی برای نامزدی حزبش در انتخابات دارد] برای رایگان کردن دانشگاه و بخشودگی بدهی‌های دانشجویی «دو دوتا چهارتا» کند. اما برای مقایسه، وارن روی وب‌سایتش ۱۱ سیاست پیشنهادی را فهرست کرده است، در حالی که بوتجج صفر تا از این سیاست‌ها دارد.

مراسم اعلام نامزدی «پیت بوتجج» در انخابات ریاست‌جمهوری؛ بعضی از طرف‌داران شهردار ساوت‌بند جانشان برای او درمی‌رود [+]

در همین‌باره بخوانید:

›› اگر انتخابات در آمریکا تأثیر داشت، آمریکایی‌ها حق رأی نداشتند

›› نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا چگونه تبلیغات می‌کنند

یکی از عوامل دیگری که احتمالاً امیدهای بوتجج را بالا برده، آرایی است که وی در انتخابات شهرداری کسب کرده است. وی سال ۲۰۱۱ وقتی برای اولین بار در انتخابات شهرداری ساوت‌بند شرکت کرد، توانست حدود سه‌چهارم آرا را کسب کند. این آمار در کمپین او برای انتخاب مجدد در سال ۲۰۱۵ حتی بالاتر هم رفت و به بیش از ۸۰ درصد رسید [۱۱] . اگرچه بوتجج از نظر تجربه سیاسی یا شهرت در سطح ملی در آمریکا، یا حتی چنان‌که دیدیم، با اتکا به سیاست‌هایش شانس زیادی برای موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ و حتی در دور درون‌حزبی مقابل «جو بایدن» معاون اول اوباما یا نمایندگان و سناتورهای کنگره مانند «برنی سندرز» و الیزابت وارن ندارد، اما مجله تایم او را یک «ستاره غیرمنتظره زودهنگام» در انتخابات درون‌حزبی حزب دموکرات توصیف می‌کند.

دفتر کار «پیت بوتجج»؛ شهردار شهر کوچک «ساوت‌بند» تا پیش از سال ۲۰۱۷ در خارج از شهر و ایالت خود تقریباً ناشناخته بود [+]

به عقیده تایم، جدید بودن، سن و سال، و مهم‌تر از همه، قابلیت‌های زبانی بوتجج است که نقاط قوت او محسوب می‌شود. بوتجج به هشت زبان از جمله عربی صحبت می‌کند و تایم معتقد است این دموکرات هم‌جنس‌باز به لطف دانش زبان‌شناختی خواهد توانست با رأی‌دهندگانی ارتباط برقرار کند که در انتخابات قبلی به ترامپ رأی داده‌اند. این هفته‌نامه در گزارش دیگری به استناد گزارش سی‌ان‌ان [۱۲] و بر اساس نظرسنجی دانشگاه «نیو همپشر» در اواخر ماه گذشته میلادی [۱۳] (آوریل ۲۰۱۹) می‌نویسد بوتجج اکنون بعد از جو بایدن و برنی سندرز، سومین شانس نامزدی حزب دموکرات محسوب می‌شود [۱۴] .

«مارک زاکربرگ» (چپ) بنیان‌گذار و مدیرعامل فیس‌بوک اواخر ماه آوریل به ساوت‌بند سفر و با پیت بوتجج دیدار کرد [+]

چه‌قدر احتمال دارد رئیس‌جمهور بعدی آمریکا هم‌جنس‌گرا باشد؟

اگرچه ویژگی‌های «شخصیتی» مانند هم‌جنس‌بازی، جوانی، جدید بودن، و قرار گرفتن روی جلد مجله تایم ممکن است برای جلب آرای مردم آمریکا و شاید حتی پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری کافی به نظر بیاید، اما هیچ‌یک از این‌ها به معنای شانس بالای بوتجج در انتخابات نیست. هیلاری کلینتون هم سال ۲۰۱۶ شرایطی مانند پیت بوتجج و بلکه به مراتب بهتر از او داشت؛ هم زن بود و هم دست‌کم ۳۰ بار تصویرش روی جلد مجله تایم چاپ شده بود [۱۵] . کلینتون علاوه بر این‌ها، یک عمر سابقه فعالیت سیاسی در سطح اول ملی را هم داشت، اما اگرچه اکثریت رأی‌دهندگان به کلینتون رأی دادند تا نقطه عطف «یک رئیس‌جمهور زن» در تاریخ کشورشان ثبت شود، اما باز هم این ترامپ بود که در انتخابات آن سال برنده شد.

باید دید آیا هم‌جنس‌بازی می‌تواند برگ برنده «پیت بوتجج» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا باشد یا نه [+]

در همین‌باره بخوانید:

›› انتقال شبانه کودکان مهاجر در آمریکا از پرورشگاه به بیابان‌های تگزاس

›› از مجسمه ترامپ که می‌گوید «روی من ادرار کن» تا «گشت مدفوع» در شهرهای آمریکا

بنابراین به نظر می‌رسد برای پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نه شخصیت است که اهمیت دارد و نه سیاست، بلکه عوامل مهم دیگری هستند که نتیجه انتخابات را تعیین می‌کنند. اما این عوامل چیست؟ بی‌اخلاقی؟ ثروت؟ فساد؟ عشق به اسرائیل؟ اگر می‌خواهید درباره انتخابات در آمریکا اطلاعات بیش‌تری کسب کنید، گزارش‌های زیر نقطه شروع مناسبی هستند:

مردم آمریکا چگونه رئیس‌جمهور خود را انتخاب نمی‌کنند

میلیاردرهای یهودی که انتخابات آمریکا را کنترل می‌کنند

«پول‌های تاریکی» که تکلیف انتخابات آمریکا را روشن می‌کنند

گوگل و فیس‌بوک چگونه رئیس‌جمهور آمریکا را انتخاب می‌کنند


[۱] South Bend Mayor Pete Buttigieg running for Democratic nomination for president — would be first openly gay nominee Link

[۲] Pete Buttigieg, Mayor of South Bend, Ind., Joins Democratic ۲۰۲۰ Race Link

[۳] Mayor Pete Buttigieg's Unlikely, Untested, Unprecedented Presidential Campaign Link

[۴] Pete Buttigieg Link

[۵] South Bend mayor: Why coming out matters Link

[۶] Pete Buttigieg Might Be President Someday. He’s Already Got the First Man. Link

[۷] ۹ Things to Know About Pete Buttigieg Link

[۸] ایالت‌های غرب میانه آمریکا لینک

[۹] سرزمین زیر پرواز لینک

[۱۰] نیو دیل سبز لینک

[۱۱] Meet the Major Candidates Running for President in ۲۰۲۰ Link

[۱۲] New poll shows Pete Buttigieg surging into top tier in New Hampshire with Biden and Sanders Link

[۱۳] Sanders Increases Lead Over Biden as Buttigieg Vaults into Top ۳; Little Support for Potential Challengers to Trump ۴/۲۲/۲۰۱۹ Link

[۱۴] Joe Biden Starts His Campaign as the Frontrunner. That Could Hurt Him Link

[۱۵] See Every Hillary Clinton TIME Cover Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 76
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 31
  • حامد IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    این چه وضعیه، در بهترین حالت اگر بحث انحراف نباشه همجنس بازی یک مرضه که باید مریضاش اگر درمان نشند باید قرنطینه بشند نه اینکه رییس آدمای سالم هم باشند.
    • مهربان IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      72 9
      چندشم شد،
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      123 3
      اگه رییس جمهور بشه مقامات سیاسی ما نمیتونن پشت درهای بسته باهش مذاکره کنندبرگردن ایران براشون حرف درمیارن
    • IR ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      اگر مرض بود و گناه محسوب نمی شد خداوند عادل متعال قوم منحرف لوط را با آنچنان عذاب شدید و هولناکی از روی زمین محو نمی کرد ماه رمضان است قرآن بخوانیم
    • حسین PL ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      97 6
      قوم لوط نابودی خودش را نزدیک تر میکنه با این کارها
    • محمد IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      6 1
      کجاست نابود کننده بناهای شرک و نفاق
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      1 2
      در رفته
  • ممد IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    خخخخخخخخخخ شوهر داره
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      19 2
      باید در کتاب اصول دیپلماتیک که طرز رفتار رو به افراد سیاسی میآموزد تجدید نظر شود ... مذاکره پشت درهای بسته با آمریکا ممنوع شود درب ها کاملا باز و پخش مستقیم باشد تااااا خدای ناکرده پشت سر مسئولین حرف و حدیثی نباشه
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    خاک برسراون کشیش عاقد واون عروس وداماد وهمه طرفدارانشون!نکبتهای نجس!
  • AE ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    اولا که شرم اوره! دوما که مردم امریکا هرگز به یک همجنس باز رای نمیدن مطمئن باشید
    • AE ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      49 40
      مردم امریکا یه مشت حرومزادن
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      53 12
      اساسا در آمریکا هیچ وقت مردم رئیس جمهور انتخاب نمی کنند
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      10 8
      حالا بهتر مشخص میشه که انهایی که تا الان منفی میدادند چه طرز فکری هایی داشتند.
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    نه مثل اینکه هنوز ترامپ شرف داره تا اینا
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    عجب؟
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    مرتیکه شوهر داره ؟! ههههه نکبت چندش حالمو به هم زد
  • ناشناس IR ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    قوم لوط تاریخ تکرار میشود واینبار درمساحتی به وسعت قاره امریکا والبته با اموزش ۲۰۳۰ به طور دومینویی در کل دنیا شیطان به گردن زدنش نزدیک میشود انشالله
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    و اینک آخرالزمان
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    اَخ... چه چندش
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    مشرق بچسب به داخل کشور و سیر کردن شکم ملت ... اگه میخوای ترامپ رای نیاره از برجام خارج شو و رکورد تولید مواد هسته ای را تا روز انتخابات امریکا بزن ... همانند کارتر که با واقعه طبس رای نیاورد ترامپ نیز رای نخواهد آورد و تیم دموکرات بعدی مجبور به بازگشت به برجام خواهد شد.
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      52 52
      یک کم دورتر از نوک دماغتون رو ببینید... همین الان دارن برنامه ریزی میکنن این رسم شنیع و مزخرف وارد فردای ایران ما بشه. اونوقت دیگه شما هستید که سکوت میکنید...
    • احمد IR ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      17 3
      حالا چه اصراریه به برگشتن به برجام که آمریکا ازش خارج شد؟ دولتمردان ما که عرضه نداشتن ضررهای برجام و وارداتی کردن اقتصاد رو ببینن. خدارو شکر که ترامپ خودش پارش کرد. حالا ما زور بزنیم که دوباره برگردن؟ خوب برنگردن، دفعه بعد هم ترامپ دوباره رئیس جمهور بشه و با همین فرمون بره ته دره، ایراد خاصی نداره از نظر من.
  • حامد IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    بقیه رئیس جمهورهای آمریکا دست کمی از این نامزد حرام زاده ندارند. آدمی که حلال زاده باشه نمی تونه عامل قتل عام خون ریزی و تحریم ها باشه. یک جهان رو به فساد کشوندند حروم زاده های نجاست خوار
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    کاش عکس ها رو مات میکردی صورت کثافتشون معلوم نمیشد
  • RO ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    تفسير آيه 34 تا 40 سوره قمر : إِنّا أَرْسَلْنا عَلَيْهِمْ حاصِباً إِلاّ آلَ لُوط نَجَّيْناهُمْ بِسَحَر (34) نِعْمَةً مِنْ عِنْدِنا كَذالِكَ نَجْزِي مَنْ شَكَرَ (35) وَ لَقَدْ أَنْذَرَهُمْ بَطْشَتَنا فَتَمارَوْا بِالنُّذُرِ (36) وَ لَقَدْ راوَدُوهُ عَنْ ضَيْفِهِ فَطَمَسْنا أَعْيُنَهُمْ فَذُوقُوا عَذابِي وَ نُذُرِ (37) وَ لَقَدْ صَبَّحَهُمْ بُكْرَةً عَذابٌ مُسْتَقِرٌّ (38) فَذُوقُوا عَذابِي وَ نُذُرِ (39) وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِر (40) 33 ـ قوم لوط انذارها را تكذيب كردند. 34 ـ ما بر آنها تندبادى كه ريگها را به حركت درمى آورد فرستاديم (و همه را هلاك كرديم)، جز خاندان لوط را كه سحرگاهان نجاتشان داديم! 35 ـ اين نعمتى بود از ناحيه ما; اين گونه هر كسى را كه شكر كند پاداش مى دهيم! 36 ـ او آنها را از مجازات ما بيم داد، ولى آنها اصرار بر مجادله و القاى شك داشتند! 37 ـ آنها از لوط خواستند ميهمانانش را در اختيارشان بگذارد; ولى ما چشمانشان را نابينا كرديم (و گفتيم:) بچشيد عذاب و انذارهاى مرا! 38 ـ سرانجام صبحگاهان و در اول روز عذابى پايدار و ثابت به سراغشان آمد! 39 ـ (و گفتيم:) پس بچشيد عذاب و انذارهاى مرا! 40 ـ ما قرآن را براى يادآورى آسان ساختيم; آيا كسى هست كه متذكر شود؟!
  • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    دیگه نمیتونه بیاد ایران خخخ
  • DE ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    مشرق ناو آبراهام لینکلن داره نزدیک میشه بمب افکن های بی ۵۲ آمریکا هم به قطر رسیدن احتمال جنگ بو درگیری نظامی ایران و آمریکا زیاده
    • AE ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
      40 53
      نترس سوراخش میکنیم
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      28 6
      نه جنگ میشه انشالله با حقارت بیرونشون خواهیم کرد اصلاح طلبای ترسو و پر مدعا که فقط شعاردادن و وعده های توخالی دادن به مردمو بلدن
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      19 8
      زارررت امریکا وجودش رو نداره ببخشید ....... رو نداره به شرافتم قسم من خودم میشم یکی از عذاب هاشون
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      19 3
      اخه کدوم آدم سلمی یه پایگاه در یایی رو میفرسته چند کیلومتری مرز دشمنش یه تیر ازش شلیک کنه که خودش غرق شده پس جنگ نمیشه انشاءالله که ظهور نزدیکه
    • ابوالفضل IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      11 5
      جنگ روانی هست، میخان یکاری کنن داخل کشور به هم بریزن. اینا هیچوقت جنگ نظامی نمیکنن چون میدونن با امثال سردار سلیمانی طرف هستن و همه منافعشون تو منطقه به باد میره.
    • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
      0 1
      فکر میکنی دلیل انهدام ماهواره جاسوسی صهیونیستا در منطقه چی بود؟؟؟؟
  • سعید RO ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    خاک بر سر اون کشیش
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    اگر این اتفاق رخ دهد , بعید نیست سرنوشت قوم لوط در انتظار آنان باشد
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    خریت از همه مهم تر هست تا برنده ریاست جمهوری آمریکا بشن
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    فقط همین مونده که یه بچه....... به حسن وظریف زور بگه
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    23 35
    شیخ حسن زنگ میزنه و به راه راست هدایتش می‌کنه.
  • SE ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    42 5
    با انتشار عکسهاشون شما از تایم پیشی گرفتید
  • دردمند IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    11 3
    خدایا ! فضولی نباشه اما دیگه منتظر چی هستی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    17 8
    حالم به هم خورد از این فرهنگ و تمدن غربی
  • وثوقی NL ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    21 9
    شیطان الان انگشت به دهان مونده. والا این حیوانات آمریکایی از صد تا شیطان بدترن
  • حقجو IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    18 6
    رسما نظام مدیریتی آمریکا این کشور را تبدیل به یک طویله حیوانات آدم نما تبدیل کرده است. و همچنین همسان های این حیوانات را در اقصی نقاط دنیا شیفته ی انحطاط خودشون کرده. الان حیوون ها حمله میکنند و به این واقعیت منفی میدهند
  • US ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    15 21
    شما فکر مسئولین خود باشید که کلی‌ اختلاس و دزدی و رانت و دروغ و ریا تحویل میدهند. حق الناس بسیار مهمتر از حق الله و حق النفس است.
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      7 5
      جوری میگی که انگار این کثافتهای جنایتکار اصلا حق الناس نمی کنند. ریشه ی همه ی جنایتها و پلیدیهای دنیای معاصر همین ها هستند
  • DE ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    7 9
    ترامپ هم همجنس بازه .
  • مهیار US ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    18 8
    شوهر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوبه دیگه آمریکایی ها بخوان پرویی کنن میگیم برید رئیس جمهور فلانتونو جمع کنید خخخخ جدا از شوخی ادم تو مملکتش نون نباشه بخوره اما همچین کثافت کاریهایی هم به طور قانونی نباشه
  • DE ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    17 6
    واقعا اینها احمق های درجه یک هستند.امریکا اگه جرات حمله به ایران داشت با موشک های قاره پیماش از چند هزار کیلومتری ایران را هدف قرار میداد لازم نبود ناو ابرام لنگ کن قدیمی از مد افتاده که کارآیی نداره را بفرسته.دوران حرکت ناوها و تغییر حکومت ها گذشته است.فقط باید مواظب باشن ناوشون نخوره به مین پنچر بشه.
  • IR ۰۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    13 5
    داستان قوم لوط تکرار خواهد شد. از همه بدتر کلیسا است که به این گناه بزرگ رضایت می دهد و باید این کشیش را به صلیب کشید
  • NL ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 10
    البته احتمالا این فرد با وجود داشتن شوهر مرد تر از ترامپ باشد
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    16 3
    خدایا به داد این دنیای پر از ظلم و تباهی نکبت برس.
  • علیرضا IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    15 5
    کثافت نجس
  • IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 4
    برجام های بعدی هم در این راستا خواهند بود به لطف اصلاح طلبان نوکر کیسه غربی ها
  • علی AE ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    8 7
    به ماچه حالا ؟؟!!
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 7
    خاک برسرت با این خبرنگاریت ؟
  • farnam IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    15 14
    همین همجنس باز هم با یک امضا می تونه کل اقتصاد ایران رو از این رو به اون رو کنه
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    1 8
    نكبت هاي ابله.اجداد آمريكايي ها با چه اعتقاداتي آمريكا رو ساختن و الان نسل هاي بعد دارن همه چي رو خراب ميكنن.آدم ياد مسلمانها و اندلس و ... ميوفته
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
      11 0
      اجداد اینها همونهایی بدوند که صاحبان اصلی آمریکا یعنی سرخ پوستان را نسل کشی کردند. تخم و ترکه ی انگلیسیهای پلید بلکه پلیدترینشان
  • FR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    1 3
    مزخرف
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    5 2
    خودشون میدونن دوربعدهم ترامپ رئیس جمهورمیشه ولی اینا کاندید میشن تا فرقه خودشون رو بیشتربه دنیا بشناسونن
  • AE ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 3
    نگران ظریفم چطور میخاد پشت درهای بسته برجام‌ اقا من‌به تحریم قانعم
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    5 4
    احتمالا ترامپ آخرین رئیس جمهور آمریکا است.
  • امیر IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    3 5
    نمیدونم مشرق از این مقالات چه نیتی داری،خوب بیان میکنی ویژگی های این نامزد رو و از کاراش میگی،بیشتر داری تبلیغ میکنی برا اونا تا ضدشون.صهیونیست نفوذ داره به مشرق
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 2
    سلام,,,,,مملکت ماایران اسلامی دیارشهیدان دانشمندبابایی,فکوری,حیدری,ستاری وفلاحی,عقارب پرست,است اگراین انسانهای کثیف فکرضدایرانی داشته باشندیک طوری ادب خواهندشدکه تاریخ درآینده ثبت کندکسانی هم بعنوان دشمنان داخلی هستندغرب زده که میخواهنداین فرهنگ غربی رادرایران اشاعه دهندسوارکردن سگ درخودرووجمع خانوادگی ابروگرفتن دربعضی مردان وتعریف ازفرهنگ غربی این انسانهابایدمواظب اخلاق ورفتارخودباشندوقانون بااین افرادبرخوردکند
  • DE ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    7 0
    کند همجنس با همجنس بازی - آپارتاید با یانکی صهیون بانازی
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    4 6
    اییی جووونم خودم بهش رای میدم!
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    5 5
    به شما چه؟؟
  • سجاد IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
    6 5
    تف به این همه حماقت
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    1 3
    سقوط انسانیت ینی همین. کسی که مشکل جنسی داره میخواد رئیس جمهور ابرقدرت دنیا بشه. ظهور حضرت بدون شک نزدیکه
  • فاضل IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    3 2
    الان اگه این رای بیاره کی بانوی اول آمریکا میشه
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    0 1
    اینها از حیوانها هم پست ترند به امید نابودی این شیاطین به دست خود مردم امریکا
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
    1 2
    لطفا تصویر این نکبتهای نجس را حذف کنید
  • IR ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    0 1
    اگر از هنرمند دختر و زن و ورزشکار استفاده کند رای می اورد
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
    1 1
    به شما چه، به ما چه، این چیه آخه!
  • مرتضی علی IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶
    0 1
    واقعا جای حاج قاسم خالیه.... به دست اینها شهید شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس