کد خبر 819386
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۲
ترامپ

اگر بایدن به عنوان نامزد نهایی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ انتخاب شود، قادر خواهد بود با اختلافی حدودا ۱۳ درصدی بر ترامپ غلبه کرده و راهی کاخ سفید شود.

به گزارش مشرق، طی روزهای اخیر، گمانه زنی های تازه ای در خصوص انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 در ایالات متحده آمریکا مطرح شده است. "اپرا وینفری" مجری با سابقه آمریکایی یکی از افرادی است که اخیرا نام وی به عنوان رقیب ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آتی مطرح شده است. کاخ سفید اعلام کرد از حضور احتمالی وینفری به رقابت‌های ریاست جمهوری سال 2020 این کشور و به چالش کشیدن دونالد ترامپ در آن انتخابات استقبال می‌کند.مقامات کاخ سفید مدعی شده اند که اساسا برای آنها تفاوتی ندارد که چه کسی در مقابل ترامپ و در انتخابات ریاست جمهوری بعدی حضور داشته باشد! با این حال شواهد و مستندات موجود نشان دهنده ترس مزمنی است که دامنگیر جمهوریخواهان و شخص رئیس جمهور آمریکا شده است.

 شکست جمهوریخواهان در انتخابات ایالتی آلاباما ( آن هم پس از 25 سال ) نشان می دهد که وضعیت  این حزب سنتی، حتی در ایالاتی که آرای آنها به صورت سنتی متعلق به بازهای آمریکا می باشد، به چالش کشیده شده است. از سوی دیگر، امسال انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا در پیش است. اگر دموکراتها بتوانند در این انتخابات دو کرسی سنا را از جمهوریخواهان پس بگیرند، اکثریت سنا را در دست خواهند گرفت.

در مجلس نمایندگان نیز دموکراتها عملا کار سختی جهت پیروزی بر جمهوریخواهان پیش رو ندارند. برخی تحلیلگران مسائل آمریکا معتقدند که دموکراتها در انتخابات میاندوره ای امسال کار آسانی را برای پیروزی بر دموکراتها پیش رو خواهند داشت و به عبارت بهتر، به واسطه حضور ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده آمریکا، پیروزی بدون دردسری را کسب خواهند کرد. در این صورت، وضعیت ترامپ و همراهانش به شدتدر کاخ سفید متزلزل خواهد شد.

از سوی دیگر، شکست جمهوریخواهان در انتخابات میاندوره ای کنگره و کسب اکثریت سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا توسط دموکراتها، مقدمه ای برای پیروزی حزب رقیب جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 محسوب می شود. در چنین شرایطی ترامپ به شدت از حضور افرادی مانند جو بایدن یا برنی سندرز در مقابل خود هراسان است.

نظرسنجی های مختلف صورت گرفته در ایالات متحده آمریکا نشان می دهد در صورتی که بایدن به عنوان نامزد نهایی دموکراتها در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 انتخاب شود، قادر خواهد بود با اختلافی حدودا 13 درصدی بر ترامپ غلبه کرده و راهی کاخ سفید شود. از سوی دیگر، برنی سندرز نیز دارای محبوبیت بالایی در نزد شهروندان آمریکایی است. در جریان رقابتهای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 ، وی قربانی معاملات پشت پرده سران حزب دموکرات با هیلاری کلینتون گردید. با این حال نظرسنجی ها نشان می داد که اگر سندرز به دور پایانی انتخابات سال گذشته راه پیدا می کرد، به راحتی و با اختلافی 15 درصدی می توانست بر ترامپ غلبه کند.

آنچه مسلم است اینکه ادعای مقامات کاخ سفید و شخص دونالد ترامپ در خصوص انتخابات سال 2020و ابراز اطمینان آنها نسبت به پیروزی در این انتخابات، نوعی فرار به جلو و گریز از واقعیت محسوب می شود. همان گونه که اشاره شد، شکست جمهوریخواهان در انتخابات ایالتی آلاباما نشان داد که حتی ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری آتی، آرای آنها در ایالات قرمز( که آرای آنها متعلق به جمهوریخواهان است) نیز از بین برود.

برخی نظرسنجی ها نشان می دهد که بیش از 30 درصد جمهوریخواهان قصد ندارند در انتخابات ریاست جمهوری آتی به ترامپ رای دهند. این بدترین خبر ممکن برای سران این حزب محسوب می شود. بدون شک، حضور ترامپ در کاخ سفید مولد بحرانی عمیق برای حزب جمهوریخواه خواهد بود. بحرانی که بازهای آمریکا تا سالیانی طولانی باید با آن دست و پنجه نرم کنند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس