کد خبر 955560
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۶
حضور ظریف در ضیافت شام امیر قطر

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به حضورش در نشست دوحه عنوان کرد که گفت‌وگوهای مهمی با امیر و وزیر خارجه قطر و وزرای چندین کشور داشته است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور شرکت در شانزدهمین نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا ACD دیروز (سه‌شنبه) در رأس هیأتی راهی دوحه شد، امروز (چهارشنبه) با انتشار تصاویری از دیدارها و برنامه‌هایش در قطر در صفحه توئیترش نوشت: «در دوحه در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا در سطح وزرای خارجه، گفت‌وگوهای مهمی با امیر و وزیر امور خارجه قطر و وزرای چندین کشور داشتم. بر اهمیت ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای و همسو کردن توانمندی‌های خود برای مهار یکجانبه گرایی توسعه‌طلبانه تاکید کردم و با الجزیره نیز گفت‌وگو کردم.»

ظریف در این سفر همچنین با وزیرای خارجه اندونزی، مالزی ترکیه‌، قطر و همچنین سریلانکا دیدار کرده بود.

دیدار با معاون وزیر خارجه قزاقستان و مشاور وزیر در امور خارجی هند از دیگر دیدارهای امروز ظریف در دوحه بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی که دیروز عصر وارد دوحه شد، دیشب در ضیافت شام «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر شرکت و امروز نیز در نشست مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: قاره آسیا، غرب آسیا و خلیج فارس درگیر بحران‌هایی است که در وهله اصلی ناشی از فقدان گفت‌وگوی منطقه‌ای فراگیر توأم با ماجراجویی‌های کوته بینانه و یکجانبه گرایی تخاصم آمیز دولت کنونی آمریکا است.

ایده تشکیل «گفت‌وگوی همکاری آسیا» برای اولین بار توسط نخست‌وزیر تایلند در سی و چهارمین نشست وزرای امور خارجه کشورهای آ. سه. آن در سال ۲۰۰۱ مطرح و مورد بحث قرار گرفت.

اولین اجلاس وزرای امور خارجه ACD در سال ۲۰۰۲ با حضور نمایندگان ۱۸ کشور عضو در تایلند برگزار شد و وزرای امور خارجه کشورهای شرکت کننده در این اجلاس، حمایت خود را از تشکیل و تداوم کار مجمع مذکور اعلام کردند.

در حال حاضر ۳۴ کشور عضو این مجمع هستند.

پانزدهمین نشست آن ژانویه ۲۰۱۷ در ابوظبی و چهاردهمین نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا اسفند ۱۳۹۴ در بانکوک پایتخت تایلند برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
    6 0
    خوب شد توييتر طراحی شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس