اخبار ویژه روزنامه ها

انتظاری که از وزیر کار و رفاه می‌رود این است که با کنار گذاشتن هر چند دیرهنگام چند شغله‌های باقی مانده، این تحلیل را که جناب وزیر در برخورد با مدیران مذکور تبعیضی قائل شده است را بیش از این قوت نبخشد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

شما همانی نبودید که گفتید از برجام سر درنیاوردم؟!

نایب‌رئیس مجلس در اظهاراتی عوام‌فریبانه و برخلاف واقعیات مدعی شد: آنهایی که پاسخگو نیستند، مخالف پیوستن ایران به FATF هستند.

مسعود پزشکیان به عصر ایران گفت: اینکه ما بخواهیم از یک کنوانسیون بین‌المللی خارج شویم یا به کنوانسیون‌هایی که دیگر کشورها پیوسته‌اند نپیوندیم بهانه‌دادن به دست آمریکاست برای اینکه تحریم‌های خودش یا هر حرفی را که می‌زند تشدید کند.

وی افزود: اگر ما بتوانیم تعاملات خودمان و آنچه که واقعیات ایران است را به دنیا نشان دهیم به نفع ماست. اگر مشخص شود که در کشور ما پولشویی وجود ندارد و شفاف است و برای دنیا شفاف شود که روند چرخش مالی در کشور ما مشخص شود بهتر از این است که ما بگوییم «نه» نمی‌پذیریم که به FATF بپیوندیم.

عضو کمیسیون بهداشت بیان کرد: کسی را پیدا نمی‌کنید که کارشناس باشد، دستش در آتش باشد و در سیستم اجرایی کشور حضور داشته باشد و بگوید که ما به FATF نپیوندیم. آدم‌هایی که می‌گویند ما نپیوندیم کسانی هستند که در جریان این کارها نیستند و مسئولیتی نیز ندارند، مشکل این است که اگر نپیوندیم آن کسی که باید پاسخگو باشد همان کسی است که درگیر است.

نایب رئیس مجلس تصریح کرد: اصولاً آدم‌هایی که الان سرکار داریم معتقدند که باید ما به FATF بپیوندیم حالا چه درست چه غلط این اعتقاد را دارند اگر قرار است اتفاق نیفتد و مشکلی پیش آمد باید افرادی جواب بدهند که هیچ باوری به این نداشتند که این اتفاق بیفتد و همین افراد بعداً اگر مشکلی ایجاد شود می‌گویند که افرادی که سرکار هستند بی‌عرضه هستند، در واقع کس دیگری می‌خواهد تصمیم بگیرد اما افراد دیگر باید جوابگو باشند و این منطقی نیست.

برخلاف ادعای آقای پزشکیان، اولاً وزیرخارجه رسماً اعلام کرده که تضمین نمی‌دهد در صورت پذیرش مطالبات FATF، مشکلات تحریمی و مشکلات بانکی برطرف شود؛ و حال آنکه دولت و وزارت خارجه در اجرای برجام، امضای کری را تضمین می‌دانستند و مدعی بودند با اجرای توافق، همه تحریم‌های مالی و بانکی برداشته خواهد شد.

ثانیاً، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مافیای حاکم بر FATF هستند که مطالبات نامشروع سیاسی خود را در این پوشش شبه حقوقی دنبال می‌کنند و به همین دلیل، به جای بازخواست رژیم‌هایی مانند اسرائیل و عربستان که سرمایه‌گذاران اصلی تروریسم در منطقه هستند، ایران را که با تروریسم مبارزه کرده، متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند.

جالب‌تر اینکه شهر میزبان FATF (پاریس)، همان شهری است که بالغ بر ۳ دهه است از سازمان تروریستی منافقین میزبانی می‌کند. بنابراین برخلاف ادعای آقای پزشکیان، مسئله در FATF، ایجاد شفافیت و رفع اتهام و سپس دریافت عایدی‌های اقتصادی آن نیست. ما این مسیر غلط و پرهزینه را در برجام آزمودیم و برای جلب اعتماد حریف، امتیاز یک‌طرفه دادیم اما تحریم‌ها افزون‌تر شد.

و بالاخره اینکه امثال آقای پزشکیان یک‌بار به اذعان خود در موضوع برجام- با وجود بی‌خبری و عدم اطلاع از محتوای این سند- همراهی کردند و خسارت‌های بزرگی برای کشور گذاشتند؛ بنابراین انتظار می‌رود دیگر آن تجربه اظهارنظر بدون اطلاع از محتوا را درباره FATF و کنوانسیون‌های CFT و پالرمو تکرار نکنند.

یادآور می‌شود آقای پزشکیان اواخر دی ماه ۹۶ در اردبیل گفته بود:

«در زمانی که بنده نیز به عنوان عضو اکیپ مجلس در مورد برجام انتخاب شدم با مطالعه آن به معنای واقعی به دلیل تخصصی بودن بحث زیاد متوجه قضایا نشدم چرا که در موضوعات غیرتخصصی همواره سعی می‌کنم ورود پیدا نکرده و اصراری نداشته باشم. بنده فوق‌تخصص جراحی قلب هستم و ۱۷ سال در دانشگاه در این حوزه درس خوانده و صاحب تجربه شدم اما هیچ وقت به خود اجازه نمی‌دهم در حوزه‌های دیگر پزشکی ورود پیدا کنم؛ در حالی که عده‌ای در آن مقطع احساس می‌کردند با خواندن دو کتاب می‌توانند کارشناس برجام باشند. همین غیرتخصصی عمل کردن ما کشور را به این شرایط عجیب و غریب رسانده است؛ به طوری که هیچکس نیز نمی‌خواهد اشتباه خود و ورود غیرکارشناسی‌اش را در چنین موضوعاتی بپذیرد.»

ادامه کار ۸ مدیر دو شغله ۵ ماه پس از دستور وزیر

انتظاری که از وزیر کار و رفاه می‌رود این است که با کنار گذاشتن هر چند دیرهنگام چند شغله‌های باقی مانده، این تحلیل را که جناب وزیر در برخورد با مدیران مذکور تبعیضی قائل شده است را بیش از این قوت نبخشد.

به گزارش رجانیوز، آبان ماه سال گذشته بود که محمد شریعتمداری، وزیر پیشنهادی روحانی برای تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جریان دفاع از صلاحیت خود برای وزارتخانه مذکور، قول انتشار لیست اسامی و حذف مدیران چند شغله را داد: «در صورت تصدی مسئولیت کلیه معاملات در صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی به صورت مکشوف در اختیار مردم قرار می‌گیرد و فهرست همه مدیران و اعضای هیئت مدیره‌های ذی‌ربط وزارتخانه نیز روی سایت رسمی قرار خواهد گرفت؛ زیرا ما مکلف به ایجاد شفافیت به عنوان پایه برخورد با فساد هستیم.»

حذف مدیران و اعضای هیئت مدیره چند شغله طبق ماده ۲۴۱ قانون تجارت، یکی از اولین وعده‌های وزیر تعاون در حین اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی بود که تا به امروز به طور کامل محقق نشده است.

ماده ۲۴۱ قانون تجارت تصریح دارد که هیچ فردی نمی‌تواند اصالتاً یا به نمایندگی از شخص حقوقی، همزمان در بیش از یک شرکت که تمام یا بخشی از سرمایه آن متعلق به دولت یا نهادها یا مؤسسات عمومی غیر دولتی است به سمت مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند.

از همین‌رو، سایت «نود اقتصادی» اقدام به انتشار لیستی ۹ نفره (نجات امینی، مهدی وهاب‌زاده، محمد حسین مهدوی عادلی، مهدی کریمی، مصطفی امید قائمی، سعید شیرزادی، فتح‌الله امی، حجت‌الله انصاری و ناصر شاهباز) از برخی مدیران چند شغله که هنوز سرکار هستند کرده است. همان ایامی که شریعتمداری تازه عهده‌دار وزارت تعاون شده بود، در دستوری به سیدتقی نوربخش (مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی) و جمشید تقی‌زاده (مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری) به آنها مأموریت داد تا حذف مدیران چند شغله را اجرایی کنند. اکنون با گذشت نزدیک به پنج ماه از وعده محمد شریعتمداری در مجلس، لیستی از اسامی مدیرانی که مشمول ماده ۲۴۱ قانون تجارت هستند و تاکنون باید کنار گذاشته می‌شدند، منتشر شده است که حکایت از عدم تحقق وعده و دستور شریعتمداری دارد. ناگفته نماند که روزهای ابتدایی حضور شریعتمداری در وزارت تعاون، لیستی ۱۲۰۰ نفره از مدیران چند شغله منتشر شد که در جای خود قابل تقدیر بود. اما ضعف و یا عدم جدیت شریعتمداری در برخورد با مدیران چند شغله تاکنون مانع از آن شده است که اعضای چند شغله هیئت مدیره‌ها، به طور کامل برکنار شوند.

فایننشال تایمز: ترامپ اشتباه کرد سپاه در ایران محبوب‌تر شده است

یک روزنامه اروپایی تصریح کرد هم‌زمان با تحریم سپاه پاسداران از سوی آمریکا، بر محبوبیت و جایگاه اجتماعی این نهاد در ایران افزوده شده است.

فایننشال تایمز می‌نویسد: درست در هفته‌ای که دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا عنوان سازمان تروریستی را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اطلاق کرد، داوطلبانی از نیروهای سپاه جنبه متفاوتی از این نهاد را با حضور در استان خوزستان برای ارائه کمک به قربانیان سیل اخیر نشان دادند.

«عباس پارسایی» که یک مرکز پزشکی را در مشهد مدیریت می‌کند، بیش از یک‌هزار کیلومتر را تا روستای دهلاویه پیمود تا به دهها نفر دیگر از نیروهای سپاه که داوطلبانه مشغول ایجاد سیل‌بند و کمک به خانواده‌های نیازمند در مناطق سیل‌زده بودند، ملحق شود. وی به ما گفت؛ برای ۶۰۰ نفر از مردم این مناطق صبحانه و ناهار و شام تهیه می‌کنیم و آنها را با قایق به روستاهای زیرآب انتقال می‌دهیم.

فایننشال‌تایمز می‌افزاید: او مانند میلیون‌ها نفر از دیگر نیروهای داوطلب دستمزدی برای این تلاش‌های خود دریافت نمی‌کند.

پارسایی گفت: آنچه که ترامپ درک نمی‌کند این‌است که پول، بخشی از ایدئولوژی ما را تشکیل نمی‌دهد. انقلاب به دلیل فداکاری حامیانش بقاء یافته است.

فایننشال‌تایمز افزود: این نقش پیشتاز سپاه در تلاش‌های امدادرسانی بعد از سیل مخربی که جان ۷۶ نفر را گرفت و بیش از ۸ میلیارد دلار خسارت به‌بار آورده است، نقش گسترده سپاه را در کانون توجهات قرار داده است.

قراردادن نام سپاه به‌عنوان یک گروه تروریستی، بخشی از تلاش‌های مداوم واشنگتن برای آسیب‌رساندن به تهران از طریق محروم‌کردن این سازمان از منابع مالی مهم آن است.

دولت ترامپ، سپاه و به‌ویژه سپاه قدس تحت امر ژنرال (سردار) قاسم سلیمانی را، ابزار بی‌ثباتی در خاورمیانه از سوریه گرفته تا یمن قلمداد می‌کند.

اما در داخل ایران نقش سپاه در زندگی عمومی مردم متفاوت است. نقش سپاه در مقابله با سیل، توجهات را به‌خود جلب کرد و موجب تقویت نقش اجتماعی این نهاد شد. سپاه در کمک به سیل‌زدگان نقش پیشتازی را ایفا کرد. حتی مقامات دولت روحانی هم می‌گویند نقش‌آفرینی سپاه، ضامن امنیت ملی ماست و کشور باید نیروی دفاعی قدرتمند داشته باشد.

در «حمیدیه» خوزستان که آب رودخانه‌های دز و کرخه بالا آمده، داوطلبان سپاه به گروهی از روحانیون جوانی پیوستند که غذا برای انتقال با قایق به مناطق سیل‌زده آماده می‌کردند و مشغول اقدامات امدادرسانی بودند. چندروز قبل از بازدید فایننشال‌تایمز از این منطقه، قاسم سلیمانی خود برای بررسی چنین فعالیت‌هایی به این منطقه آمد تا علاوه بر چنین نظارتی داوطلبانی در انجام جمع‌آوری کمک‌های انسان‌دوستانه جلب کند. نیروهای مردمی عراق (حشدالشعبی) نیز برای کمک‌های امدادی وارد مرز ایران شدند.

«ناجی» مادر ۲۶ ساله که دوفرزند دارد گفت از این مأموریت سپاه قدردانی می‌کند، وی از تخلیه منزل مسکونی خود خودداری کرده است. او گفت: دام و محصولات ما همه رفته است. فقط سپاه به ما کمک کرده است. «رضا عابدینی سهی» فعال مستقر در تهران که به مناطق آسیب‌دیده سفر کرده است، گفت: تردیدی نیست که سپاه برای کاستن از درد و آلام مردم کمک می‌کند. ما شانه‌به‌شانه با آنها همکاری کرده‌ایم.

وقتی کل یک روستا در معرض خطر قرار دارد، این چیزی نیست که فعالانی مثل ما بتوانند کار چندانی برای رفع آن انجام دهند «علی سالک» سرپرست کمک‌های مهندسی در حمیدیه نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های نیروهای داوطلب سپاه تأکید کرد کشورش با تهدیدهای رئیس جمهور آمریکا مرعوب نمی‌شود. ترامپ در به چالش‌کشیدن ما اشتباه کرد.

مهره‌چینی سیاسی در کمیته تحقیق سیل پس از یک‌ماه تعلل

پس از قریب یک‌ماه تعلل در تشکیل کمیته ملی تحقیق سیل، این گروه به شکل کاملاً یک‌طرفه، سیاسی و جناحی و بعضاً فاقد دانش فنی لازم معرفی شدند.

در این گروه از جمله کسانی مانند هادی‌خانیکی، نیلی احمدآبادی، محمد فاضلی، محقق داماد، علینقی مشایخی، فاطمه مقیمی و… دیده می‌شوند. برخی از اعضای معرفی شده هویت کاملاً حزبی و سیاسی و غیرکارشناسی دارند.

یادآور می‌شود چندروز قبل سایت دولتی خبر آن‌لاین در یادداشتی انتقادی با عنوان خروجی کمیته ملی سیل چیست، نوشت: «دستور تشکیل «کمیته ملی سیل» از سوی رئیس جمهوری در نخستین جلسه هیئت دولت در سال جدید اعلام وابلاغ شد. حال نزدیک به ۲۰ روز از ابلاغ دستور رئیس جمهور می‌گذرد.

۲۰ روزی که نه اندکی از خسارت‌های سیل در چند استان کشور به‌خصوص لرستان جبران شد و نه آنقدرها از خطرپذیری خوزستان در برابر سیل کاسته اما سرنوشت کمیته ملی سیل هم معلوم نیست و مشخص نیست که به کجا رسیده است. آن‌گونه که از سوی تعدادی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس اعلام شد، آنان براین باور بودند که با پیش‌بینی و برنامه‌ریزی لازم می‌شد خسارت ناشی از سیل را کاهش داد.

کمیسیون انرژی که مدعی است از بهمن‌ماه یعنی دوماه پیش از وقوع سیل به وزارت نیرو چندبار نامه نوشته و این حادثه را پیش‌بینی کرده بود، از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع نشد و قرار شد کمیته‌ای برای روشن‌شدن حقایق و دلایل وقوع سیل در کمیسیون تشکیل شود و بررسی‌های کارشناسانه صورت گیرد. حال با یک حادثه روبه‌رو هستیم که با گذشت ۲۷ روز از وقوع آن، دومتولی حقیقت‌یابی به خود دیده اما دریغ از گزارش کمیته‌ای که به دستور رئیس جمهور شکل گرفت.

در همین حال رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبر آن‌لاین گفت: دولتمردان ما دائماً توجیه می‌کنند و آمار و ارقامی را ارائه می‌دهند که بارها اعلام شده است و همه آن‌ها را شنیده‌اند اما واقعیت این‌است که برخی حرف‌ها دیگر حال آدم را به‌هم می‌زند. وی درباره چندوچون گزارش‌های ارائه شده در مجلس به خبر آنلاین می‌گوید: سیل‌زده‌ها نیازمند سخنرانی نیستند»

از سوی دیگر اخیراً معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور به‌شدت از جهت اجرایی‌نشدن مطالبات سیل سال ۹۵ استان خوزستان برافروخته شده است. حسینعلی امیری در جمع مردم شعیبیه خوزستان اظهار کرد: یکی از اعضای دولت، موضوع سیل سال ۹۵ را در هیأت دولت مطرح کرد که رئیس جمهور به‌شدت برافروخته شد و اصلاً نمی‌دانست برای جبران خسارات سیل قول داده‌اند، ولی در پیچ و خم‌های اداری افتاده است.

با ترکیبی که کمیته سیاسی (!) سیل پیدا کرده، از حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که بر سیاق ۶ سال گذشته، دولت قبل از دولت روحانی، شهردار سابق تهران و از این قبیل به‌عنوان مقصر سیل اخیر هم معرفی شوند!!

یادآور می‌شود طبق اخبار موجود مدیران ارشد دولت و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط از چند ماه قبل از فروردین ۹۸، از احتمال پدیدآمدن سیل مطلع شده بودند و با این وجود، در تعطیلات نوروزی غافلگیر شدند.

ایران

تکذیب شایعه فرار یکی از فرماندهان سپاه

خبر اول اینکه، در پی انتشار برخی شایعات در فضای مجازی مبنی بر اینکه فرمانده سابق حفاظت اطلاعات سپاه از کشور خارج شده و درخواست پناهندگی سیاسی داده است، سردار علی نصیری این شایعات را تکذیب کرد. نصیری، فرمانده سابق حفاظت سپاه در گفت‌وگو با سایت سراج ۲۴، گفت: مراسم تودیع بنده در روز شنبه انجام شد و این مسأله عادی سازمانی است.

برخلاف آن‌چیزی که اعلام شد بنده پس از مراسم تودیع ایران را ترک نکرده و موضوع خاصی نیز نبوده است. سردار نصیری افزود: آن چیزی که اعلام شد صرفاً یک شیطنت رسانه‌ای بوده است. ما پاسدار نظام و سرباز ولایت هستیم و جان‌مان را برای نظام و انقلاب و رهبرمان گذاشته و هرگز از این مسیر کنار نخواهیم رفت. دشمنان علاقه دارند از هر موضوعی به نفع خود بهره‌برداری کنند، اما ما همچنان پاسدار این نظام و انقلاب هستیم.

نظر مطهری درباره اعضای مجمع تشخیص مصلحت

خبر دیگر اینکه ،نایب رئیس مجلس گفت: اگر ما به کارگروه ویژه مالی نپیوندیم، مشکلات بیشتری برای روابط بانکی و مالی‌مان ایجاد می‌شود. علی مطهری در گفت‌وگو با عصر ایران، با اشاره به فرصت چهارماهه FATF به ایران و ضرورت تصمیم‌گیری سریع‌تر مجمع در مورد دو لایحه باقیمانده گفت: اینکه مجمع باید با سرعت در این مورد تصمیم‌گیری کند با تشخیص خودشان است.

مطهری در مورد برخی گمانه‌ها در رابطه با فضای منفی در مجمع نسبت به این لوایح گفت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خیلی از خودشان رأی ندارند یعنی استقلال فکر ندارند، اینها منتظر پیامی هستند، اگر اشاره‌ای شود، همه اعضا موافق می‌شوند و اگر اشاره برعکس باشد، همه مخالف می‌شوند.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: متأسفانه اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام استقلال فکر ندارند در حالی که طبق قانون، مجمع تشخیص بازوی مشورتی رهبری است و این افراد باید فکر و مشورت بدهند نه اینکه خود منتظر اشاره‌ای باشند.

خراسان

راه حل مهم برای تکرار نشدن تخلفات بانک سرمایه

با توجه به اینکه یکی از دلایل وقوع تخلف در بانک سرمایه، گزارش های کارشناسی غلط از ارزش زمین ها و املاک گیرندگان تسهیلات بوده، بر اساس پیشنهاد یک مسئول اجرایی و موافقت دولت، بانک ها و موسسات اعتباری موظف شده اند در اعطای تسهیلات یک نسخه از گزارش های کارشناسی را که به منظور ارزش گذاری اخذ کرده اند، به سامانه متمرکزی که برای مشاهده تسهیلات و تعهدات راه اندازی می شود، ارسال کنند.

تذکر نظارتی به دولت برای ثبت سفارش بدون انتقال ارز

در حالی که هیئت دولت در مصوبه دی ماه سال گذشته خود، شرایط ثبت سفارش کالا بدون انتقال ارز را تصویب و ابلاغ کرده، یک نهاد نظارتی در نامه ای به مسئولان اجرایی از آنها خواسته با توجه به اینکه طبق ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، "نداشتن مجوز از بانک مرکزی برای ورود و خروج ارز، قاچاق محسوب می شود"، توضیح دهند چگونه مصوبه دولت برای واردات کالا صرفاً با «اعلام منشأ ارز به بانک مرکزی» و نه لزوماً تایید این امر توسط بانک مذکور، قانونی تلقی می شود؟

آرمان

چه کسانی بیشترین حقوق را می‌گیرند؟

شنیده شد که بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی از حدود ۴۰ هزار نفر از شاغلان تمام‌وقت استان تهران در سال ۱۳۹۷ متوسط درآمد کارشناسان، ۸/۲ میلیون تومان و مدیران ارشد ۲/۶ میلیون تومان بوده است. افراد شاغل در شرکت‌های بازرگانی بیشترین حقوق را دریافت می‌کنند و سطح تحصیلات افراد در بخش دولتی تاثیر بیشتری بر دستمزد آنها در مقایسه با بخش خصوصی دارد.

تجمع مقابل وزارت اقتصاد

شنیده شد که جمعی از دانشجویان و طلاب در اعتراض به عملکرد سازمان خصوصی‌سازی تجمع کردند؛ بنابر این گزارش این تجمع با عنوان «نه به خصوصی‌سازی افسارگسیخته» در مقابل وزارت اقتصاد و امور دارایی برگزار شده است. تجمع‌کنندگان با پوشیدن لباس کار حمایت خود را از کارگرانی که به‌دلیل برخی واگذاری‌ها دچار مشکل شده‌اند اعلام کرده و همچنین با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را به خصوصی‌سازی‌های صورت‌گرفته نشان دادند.

بهرام قاسمی اینستاگرام ندارد

شنیده شد که سفارت ایران در فرانسه اعلام کرد که «بهرام قاسمی» سفیر ایران در پاریس در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مجازی فعالیت ندارد و مطالب انتسابی به وی تکذیب می‌شود. سفارت ایران در پاریس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی انتشار مطالبی به نام جناب آقای قاسمی، سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فرانسه به اطلاع می‌رساند، ایشان تحت هیچ عنوانی در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مجازی از جمله اینستاگرام، فیس‌بوک، توئیتر، واتس‌اپ فعالیت نداشته و مطالب انتسابی تکذیب می‌شود.

اجرای حکم ۱/۱ میلیارد ریالی عامل قاچاق گردو

شنیده شد که مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان از اجرای حکم ۱.۱ میلیارد ریالی عامل قاچاق گردو خبر داد. مرتضی ممیزی گفت: مقدار یک تن مغز گردوی قاچاق که در حال حمل به مقصد استان تهران بود، توسط ماموران نیروی انتظامی در زنجان توقیف و راننده خودرو به‌عنوان متهم به شعبه پنجم این اداره کل معرفی شد. وی افزود: پس از سیر مراحل قانونی، شعبه مربوطه عامل قاچاق را به ضبط کالاهای مکشوفه به نفع دولت و پرداخت یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون ریال در حق صندوق دولت محکوم کرد.

مردم از حجم خریدهای خود کم کنند

شنیده شد که علاءالدین بروجردی، نماینده بروجرد در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر قیمت مواد غذایی حتی در مغازه‌های یک خیابان نیز با یکدیگر متفاوت است، افزود: برای جلوگیری از افزایش قیمت مواد غذایی در ایام خاص باید نظارت دستگاه‌های نظارتی تشدید شود.

مردم باید در برابر افزایش قیمت‌ها مقاومت کنند این در حالی است که با گرانی اقلام خوراکی به‌جای اینکه حجم خرید کاهش پیدا کند و مردم از حضور در بازار خودداری کنند، استقبال بیشتری از خرید صورت می‌گیرد و تمایل آنها برای خرید افزایش پیدا می‌کند.

انتقاد رجانیوز از یادداشت قالیباف

شنیده شد که محمدباقر قالیباف در یادداشتی تحت‌عنوان «ضرورت روزآمدسازی شیوه‌های مبارزه با نظام سلطه» نوشت «در شرایط فعلی، پذیرفتن توصیه‌های FATF، قطعاً به ضرر ماست، اما پاسخ سریع و صریح "بله" یا "نه"، منافع ملی امروز و فردای ما را تأمین نمی‌کند.»

رجانیوز در انتقاد از این یادداشت، نوشت: «یادداشت قالیباف از فقر محتوا رنج می‌برد. او در مطلبی که مبنای مشخصی نیز در آن دیده نمی‌شود کنارکشیدن ایران از FATF را مانع شناختن سازوکارهای جدید معرفی می‌کند در حالی‌که مخالفت‌نکردن با لوایح خواسته‌شده از جانب FATF خود نشان از نشناختن این گروه خطرناک ساخته‌شده توسط نظام سلطه و در راس آن آمریکا، انگلیس و صهیونیست‌هاست.»

لغو دو پرواز بجنورد هواپیمایی ماهان

شنیده شد که مدیر فرودگاه بجنورد گفت: شرکت هواپیمایی ماهان پروازهای تهران - بجنورد در روزهای ۵ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه را لغو کرد. ایرنا نوشت؛ سیدمهدی رزاز اظهار داشت: شرکت مزبور هیچ دلیلی برای لغو این پروازها اعلام نکرده است. شرکت ماهان پیش از این نیز پروازهای خود به مقصد بجنورد را در روزهای دوم، پنجم، نهم، دوازدهم، پانزدهم، نوزدهم و بیست‌ودوم فروردین‌ماه امسال را لغو کرده بود.

مدیر فرودگاه بجنورد گفت: این فرودگاه از ابتدای امسال تنها با یک پرواز که در هشتم فروردین‌ماه انجام شد، ۱۵۷ مسافر را بین تهران و بجنورد جابه‌جا کرد. ۱۴ هزار و ۱۸۱ مسافر، پارسال از طریق پروازهای فرودگاه بجنورد جابه‌جا شده‌اند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۶ به کمتر از نصف رسیده است.

کشف اشیای تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد

شنیده شد که فرمانده نیروی انتظامی خراسان شمالی از کشف اشیای تاریخی هزاره سوم قبل از میلاد به ارزش چهارمیلیارد ریال در شهرستان شیروان خبر داد. سردار علیرضا مظاهری اظهار کرد: در پی وصول خبری مبنی بر اینکه فردی در منزل شخصی خود واقع در یکی از روستاهای توابع شهرستان شیروان اقدام به نگهداری اشیای عتیقه می‌کند، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار مأموران انتظامی پاسگاه «خانلق» این شهرستان قرار گرفت.

این مقام ارشد نیروی انتظامی افزود: مأموران انتظامی با هماهنگی مقام قضائی به محل موردنظر اعزام و در بازرسی از منزل این فرد، دو شیء تاریخی که یکی متعلق به دوران معاصر و دیگری متعلق به هزاره سوم ماقبل از میلاد است، کشف کردند.

حکم نسرین ستوده قطعی است

شنیده شد که محکومیت نسرین ستوده وکیل دادگستری به ۳۳ سال حبس که طبق ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۲ سال آن قابلیت اجرا دارد، قطعی شد. رضا خندان اظهار داشت: طبق قانون همسرم ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای برای اعتراض به حکم دادگاه مهلت داشت که اکنون ۴۰ روز از این تاریخ می‌گذرد و در اعتراض به روند تشکیل این پرونده و فرایند رسیدگی در دادسرا و دادگاه، همسرم به حکم اعتراض نکرد. وی افزود: دادستانی هم به‌عنوان مدعی‌العموم و شاکی در این پرونده، به حکم مزبور اعتراض‌نکرده و به‌طور خودکار رأی صادره قطعی شده است.

خندان درباره پرونده قبلی نسرین ستوده که به پنج‌سال حبس محکوم شده است نیز گفت: شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر، ۲۰ فروردین را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده بود که دادگاه به‌خاطر آنچه فوت یکی از بستگان قاضی اعلام شد، برگزار نشد. همسر نسرین ستوده از تعیین دهم اردیبهشت‌ماه برای رسیدگی به این پرونده خبر داد و افزود: البته همسرم اعلام‌کرده در اعتراض به روند رسیدگی به این پرونده، در دادگاه حضور نمی‌یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ابوحسام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    29 39
    عجب صبری دارد رهبری، ببینید که با چه میکروبهای طرف هستیم
    • ابو علی IN ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
      0 1
      مثل آقای مطهری؟ آقای مطهری شما خودتون الان استقلال نظط دارید یا منتظر اشاره ارباباتون هستید؟
  • رحمن IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    35 24
    شما چقدر بدبخت هستید که هنوز روی آمریکا حساب باز کرده اید
  • US ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    16 6
    افرین
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    19 13
    در هر جا که ادعا باشد و عمل نباشد جاسوس هم هست .
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    9 9
    خداوندا شر اصلاح طلبان بی دین را از سر این مردم کوتاه کن چون دین شان را و وجدانشان را به چهار روز دنیا می فروشند نه از خدا می ترسند نه از بندگان خدا حیا هم نمی کنند
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    9 10
    انهایی که هنوز امریکاراکدخدا می دانند به این سخن امام بیشترفکرکنند که امریکا شیطان بزرگ است
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    7 3
    ببین با کیا اومدیم پیک نیک
  • fd IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    6 13
    حرف آقای پزشکیان کاملا درسته
  • fd IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    16 3
    مجمع تشخیص هم مثل کمیته فنی تیمها کشکه
  • رحمن IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
    0 0
    یک سؤل از آقای پزشکپور اینکه آمریکا هرز گاهی شرکتها را تنبیه و میلیارد ها دلار آنها را جریمه و بحساب خودش واریز میکند با استناد بکدام قانون است آیا با استناد به همینFATFنیست همین قانونهاها صد در صد از این قانون برای نابود کردن ایران استفاده خواهند کرد لازم نیست که شما خطایی بکنید کافیست عضو باشید بقیه دست خودشان است و عنتر رقصانی شروع خواهد شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس