کد خبر 942684
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
پولشویی عربستان

۲۸ کشور اروپایی به صورت رسمی قرار دادن نام عربستان در فهرست سیاه پولشویی اتحادیه اروپا را رد کردند! پیش از این مقامات برخی از این کشورها تصریح کرده بودند، به پول سعودی‌ها نیاز دارند!

به گزارش مشرق، کشورهای اروپایی بعد از آمریکا بیشترین سلاح را به عربستان می فروشند، این مسئله باعث شده تا منافع مادی برای اتحادیه اروپا تبدیل به مهم‌ترین عامل در نوع برخورد با عربستان شود حتی اگر به ارزش‌های خود دهن‌کجی شود! این مسئله به گونه‌ای بوده که وزیر دفاع سابق انگلیس در پارلمان به دلیل قراردادهای تسلیحاتی با عربستان خواستار عدم انتقاد از آل سعود شده بود. اکنون کشورهای اروپایی تحت تاثیر دلارهای سعودی از اضافه شدن نام عربستان پدرجد تکفیری‌ها به لیست سیاه پولشویی جلوگیری کردند.

نمایندگان ۲۸ کشور اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به اتفاق آرا پیشنهاد کمیسیون اروپا را برای افزودن نام عربستان به فهرست سیاه پولشویی این اتحادیه رد کردند. روز پنجشنبه نیز وزیران کشور ۲۸ کشور اتحادیه اروپا در بروکسل این طرح را به صورت رسمی رد کردند.

بیشتر بخوانید:

درخواست ملک سلمان از اروپا درباره لیست سیاه پولشویی

کمیسیون اروپا ماه گذشته نام عربستان، لیبی، نیجریه، پاناما و شماری از جزایری که تحت حاکمیت آمریکا هستند را در فهرست تازه خود در مورد پولشویی قرار داده بود ولی تصویب آن منوط به رای‌گیری در نشست وزیران کشور اتحادیه اروپا بود.

پیشنهاد کمیسیون اروپا که بازوی اجرایی این اتحادیه محسوب می‌شود، پیشاپیش خشم سعودی و آمریکا را برانگیخته و دولت‌های اروپایی نیز از آن ابراز برائت کرده بودند. ملک سلمان پادشاه عربستان برای جلوگیری از این اقدام رسماً به اتحادیه اروپا نامه نوشت و به نوعی منافع این کشورها در ارتباط با عربستان را یادآور شد که می‌توان این اقدام را نوعی رشوه سیاسی عربستان به اروپا دانست! فرانسه و انگلیس هم از همان آغاز با قرار گرفتن نام عربستان در این فهرست مخالفت کردند. منابع اروپایی به ویژه دولت لندن تاکید کرده بودند، از افزودن نام عربستان به این فهرست ناخشنودند زیرا ریاض خریدار مهم کالا و اسلحه از اتحادیه اروپا است و شماری از بانک‌های بزرگ انگلیس مراودات کلان با عربستان دارند! به نوشته خبرگزاری فرانسه، قرار گرفتن نام عربستان در این سیاهه ممکن بود به تجارت و سرمایه‌گذاری میان سعودی و اتحادیه اروپا لطمه بزند.

اما اتحادیه اروپا در اقدامی دیگر و برای فریب افکار عمومی به عربستان حملات لفظی کرد! دستکم ۳۶ کشور ازجمله ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه با امضای بیانیه‌ای در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، از سوابق حقوق بشری عربستان صرفاً انتقاد کردند تا جواب منتقدان را داده باشند!

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمـّ؁د IR ۰۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
    0 0
    ثابت شد که حقوق بشر غربی رو با پول می شه خرید! چه مدرکی از این بهتر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس