کد خبر 941351
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۰

پونتیاک یک شرکت معروف آمریکایی است که زیرمجموعه خودروسازی بزرگ جنرال موتورز آمریکا محسوب می‌شود. این کمپانی به دلیل طراحی و ساخت خودروهای عضلانی آمریکایی و اسپرت‌های موفق شهرت جهانی دارد. فروش پونتیاک در تاریخ هیچ‎گاه به عدد بالایی نرسید اما همواره به دلیل حفظ اصالت خودروهای آمریکایی مورد تحسین طرفداران خودروهای واقعی در جهان قرار می‌گرفت. با این حال از سال ۲۰۱۰ به دلیل بروز مشکلات مالی عدیده در جنرال موتورز این شرکت مطرح و با سابقه تعطیل شد و علاقه مندان خودروهای عضلانی بار دیگر شاهد از دست رفتن یکی دیگر از خودروسازان کلاسیک این دسته بودند.

پونتیاک پاریسین یکی از محصولات محبوب این شرکت است که برای حدود ۲۸ سال در بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۷ با ظاهری جذاب در کلاس خودروهای فول سایز یا خودروهای بزرگ و بر روی پلتفرم GM B شرکت جنرال موتورز به بازار عرضه می‌شد. پونتیاک پاریسین ابتدا در کارخانه مونتاژ اوشاوا کشور کانادا تولید می‌شد و به علت فرانسوی بودن زبان مردم در ایالت اونتاریو کانادا نام فرانسوی پاریسین به معنای دختر پاریسی را بر روی آن قرار داده بودند. طراحی کشیده و بزرگ خودرو با ارتفاع کم سبب شده بود افراد زیادی به این خودرو جذب شوند و ۶ نسل مختلف از آن به بازار عرضه شود.

پونتیاک پاریسین؛ پونتیاک خاص و متفاوت نسبت به پونتیاک‌های آمریکایی!

پونتیاک پاریسین ابتدا به عنوان یک زیر سری در خط تولید لورنتین ها کار خود را شروع کرد. فروش پونتیاک پاریسین به قدری خوب بود که مدیران شرکت را مجاب کرد تا پاریسین را به صورت یک مدل جداگانه به بازار عرضه کنند. در طول ۲۸ سال عرضه خودرو در کانادا، این خودرو پرفروش‌ترین پونتیاک ساخته شده در کانادا محسوب می‌شد و نسبت به هم نسل‌های خود از امکانات لوکس بیشتری برخوردار بود. در آن زمان خرید پونتیاک پاریسین به دلیل استفاده از لوازم داخلی لوکس و تجهیزات استانداردی که در سایر خودروهای آمریکایی و کانادایی آپشن محسوب می‌شدند به همراه‌تریم‎های کرومی در خارج که نسبت به نمونه‌های آمریکای پونتیاک در سطح بالاتری قرار می‌گرفت، به یک انتخاب فوق‎العاده تبدیل شده بود.

روزگار خوش پاریسین با قلبه بر شورلت‌ها!

برای کاهش قیمت پونتیاک پاریسین از شاسی‌های ارزان قیمت مدل‌های مختلف شورلت برای ساخت آن کمک می‌گرفتند، به همین دلیل پونتیاک پاریسین در نسخه‌های مختلف شباهت‌های زیادی با شورلت بایسیکن یا بل ایر دارد. اما با ارائه نسخه گراند پاریسین این خودرو را تنها می‌توان با خودروهای لوکسی نظیر کاپریس شورلت مقایسه کرد. فروش پونتیاک گرند پاریسین در اوایل دهه هفتاد با ارائه در نسخه‌های ۲ در و ۴ در چهار در هارد تاپ نسبت به خودروهای شورلت هم دسته نیز پیشی گرفته بود. دلیل این امر این بود که ترکیب ظاهر پاریسین با شاسی‌های اقتصادی و ارزان قیمت شورلت ارزش خرید این خودروها را بالاتر از شورلت برده بود. تا جایی که فروش بیش از ۷۰ هزار دستگاه را نیز به همراه داشت. بازار خرید و فروش پونتیاک پاریسین به تنهایی در رده سوم بهترین بازارهای خودروهای آمریکایی بعد از فورد و شورلت در کانادا قرار گرفته بود.

رانندگی لذت بخش با خودرو عضلانی واقعی!

پونتیاک را باید آخرین سازنده عضلانی‌های با اصالت آمریکایی با آن هیبت عظیم دانست. پونتیاک پاریسین در دهه ۷۰ با موتورهای V8 قدرتمند جنرال موتورز و آن ظاهر کشتی‎گونه خود که بزرگترین بدنه خودروها در آن زمان بود جزو سلاطین جاده‌های آمریکای شمالی محسوب می‌شد. پونتیاک در آن سال‌های پرکار دست به نوآوری نیز می‌زد و از جعبه دنده‌های ۲ دنده و سه دنده اتوماتیک خود روی پاریسین استفاده کرده بود. در اواسط دهه هفتاد بحران نفتی و بنزین به دلیل سیاست‌های ایران و همراهی کشورهای عربی رخ داده بود که طی آن به یک باره قیمت نفت از بشکه‌ای ۳ دلار به ۱۲ دلار رسید. در این زمان همه خودروسازی‎های آمریکایی که خودروی عضلانی تولید می‌کردند به کاهش سایز خودروهای خود روی آوردند و این تنها پونتیاک بود که همچنان گراند پاریسین‎های خودرا با موتور بعضاً ۷ لیتری V8 و همان سایز بزرگ به بازار عرضه می‌کرد. به همین دلیل رانندگی پشت پونتیاک پاریسین همچنان برای مردم آمریکا و کانادا بسیار لذت بخش بود.

دهه هشتاد میلادی؛ تغییر سیاست‌های پونتیاک و پایان کار پاریسین

در اواخر دهه ۷۰ مقاومت پونتیاک در مقابل تغییر سایز خودروهای خود با اصرار جنرال موتورز شکسته شد و این خودرو با سایز کوچکتر به بازار عرضه شد. موتورهای V8 همچنان مورد استفاده قرار می‌گرفتند اما حالا در نسخه ۳.۸ لیتری نیز تولید می‌شدند تا مصرف سوخت خودرو نیز کاهش پیدا کند. پونتیاک در کانادا با شاسی مشابه شورلت کاپریس ساخته می‌شد و شباهت زیادی به این خودرو داشت. تفاوت‌های پونتیاک در این سال‌ها به شکل متفاوت جلو پنجره و تریم دور خودرو خلاصه می‌شود. تا سال ۱۹۸۶ با تغییر کمی مردم آمریکایی شمالی شاهد عرضه پونتیاک پاریسین در نسخه‌های واگن، کوپه و سدان بودند تا در این سال بالاخره نام پونتیاک پاریسین از بین خودروهای تولیدی این شرکت خط خورد.

جانشینان پونتیاک پاریسین، زنده نگه داشتن نام یک افسانه

پونتیاک بونویل در دسته سایز متوسط با شباهت زیادی به پونتیاک پاریسین جایگزین این خودرو شده بود و با ارائه نسخه فول سایز برای مدتی کوتاه یاد و خاطره پونتیاک پاریسین را برای مردم زنده می‌کرد. علاوه بر این پونتیاک G8 نیز روی خط تولید پاریسین تولید می‌شد و به نوعی یکی دیگر از جا نشینان این خودرو است. در استرالیا و مناطقی از خاورمیانه نیز بعد از پایان ساخت پونتیاک پاریسین نسخه‌های بازسازی شده شورلت کاپریس با نام پاریسین به فروش می‌رسید که قبل از شروع دهه نود تولید آن‌ها نیز متوقف شد.

منبع: ویرلن

این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس