روزنامه آرمان

وضع فعلی اقتصادی نه به خاطر شعار علیه آمریکا و اسرائیل، بلکه به دلیل اعتماد به آمریکا و تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا و مؤدب و باهوش نامیدن رئیس جمهور آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** وضع اقتصادی فعلی به خاطر شعاردادن علیه آمریکا و اسرائیل است!

«فریدون مجلسی» از دیپلماتهای سابق و از حامیان برجام در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «در شرایط کنونی بیش از آنکه باید نگران تحریم‌های آمریکا و تهدیدهای دولتمردان این کشور باشیم باید مراقب برخی عناصر داخلی باشیم که بدون توجه به شرایط خطیر کشور اقداماتی را انجام می‌دهند که می‌تواند هزینه‌های بیشتری به کشور تحمیل کند. برخی در شرایطی که کشور نیاز به آرامش و اعمال رویکرد صحیح و منطقی در عرصه بین‌المللی دارد از شعارهای تند علیه آمریکا و متحدان آن به خصوص اسرائیل استفاده می‌کنند. در نتیجه به نظر می‌رسد برخی از اقدامات آمریکا نوعی واکنش به اقدامات عناصر داخلی کشور است. دولتمردان آمریکا هنگامی که این شعارها و اقدامات را مشاهده می‌کنند نسبت به اعمال فشار بیشتر به ایران ترغیب می‌شوند. به همین دلیل نیز پمپئو وزیر خارجه آمریکا عنوان می‌کند که به دنبال شدیدترین تحریم‌ها علیه ایران هستیم. این نوعی بازی روانی و واکنش به شعارهای ایران است. در شرایط کنونی هر دو طرف به شکل‌های مختلف علیه یکدیگر شعار می‌دهند. البته این شعارها در عرصه بین‌المللی قابلیت این را دارد که به تنش نظامی نیز منجر شود. به همین دلیل مسئولان دو کشور در شرایط کنونی وظیفه دارند که برای رفاه و آسایش مردم دو کشور تا آنجا که امکان دارد از تنش دوری کنند تا ملت‌های دو کشور بتوانند در رفاه و آسایش به زندگی خود ادامه بدهند. بدون شک اگر این وضعیت ادامه پیدا کند مردم دو کشور دائماً در تشویش و نگرانی به سر خواهند برد».

مجلسی در ادامه گفت: «ترامپ عنوان کرده که ایران در مقابل همه پنجره‌هایی که به روی این کشور گشوده شد سازگاری نشان نداد. مهم‌ترین این پنجره‌ها برجام بود که توسط ترامپ به بدترین قرارداد تاریخ نامیده شد. البته برجام فواید زیادی برای ایران به همراه داشت و پس از این قرارداد شرکت‌های بزرگ جهان ارتباطات گسترده‌ای را از نظراقتصادی و دیپلماتیک با ایران آغاز کردند. با این وجود برجام توسط دلواپسان و مخالفان داخلی خود تحت فشار قرار گرفت و در نهایت نیز در حالت تعلیق قرار گرفت. این در حالی است که اگر این اتفاق رخ نمی‌داد برجام فواید زیادی را برای ایران به ارمغان می‌آورد. ترامپ مانند اسلاف خود به دنبال تغییر رژیم در ایران است و گمان می‌کند اگر به ایران فشار بیاورد ممکن است به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که هیچ انگیزه و نشانه‌ای از طرف ایران برای صلح با آمریکا وجود ندارد و به همین دلیل ترامپ در اعمال فشارهای بیشتر به ایران پافشاری و اصرار می‌کند».

طیف اصلاح طلب با بزک و تطهیر دشمن، مدعی است که وضع اقتصادی فعلی به دلیل شعاردادن علیه آمریکا و اسرائیل است!

دولتمردان پس از امضای برجام تاکید کردند که تحریم‌ها به تاریخ پیوست و ایران هراسی پایان یافت؛ اما همانطور که دلسوزان نظام بارها تاکید کرده بودند، هسته‌ای فقط بهانه بود. دشمن با وعده لغو تحریم‌ها، توافق را امضاء کرد ولی پس از بتن ریزی در صنعت هسته‌ای، تحریم‌ها در جای خود باقی ماند.

در روزهای گذشته ظریف اذعان کرد که فروش نفت ایران در پسابرجام کاهش یافته است. علی ربیعی، وزیر سابق کار نیز در روزهای گذشته گفته بود که شدت تحریم‌ها در پسابرجام افزایش یافت.

وضع فعلی اقتصادی نه به خاطر شعار علیه آمریکا و اسرائیل، بلکه به دلیل اعتماد به آمریکا و تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا و مؤدب و باهوش نامیدن رئیس جمهور آمریکاست.

** بهزاد نبوی: تندروها، گرانی را گردن روحانی می‌اندازند!

«بهزاد نبوی» در مصاحبه با روزنامه ایران گفت: «بلافاصله بعد از انتخابات ۹۶ زمزمه‌های "پشیمانی" از رأی به روحانی شروع شد. این زمزمه‌ها امروز گسترش بیشتری یافته است. البته معمولاً رؤسای جمهوری ما در دور دوم دچار این مشکل می‌شوند. آقای هاشمی در دور دوم دچار همین مشکل شد. آقای خاتمی با شعار "عبور از خاتمی" مواجه شد. آقای احمدی‌نژاد هم که از سوی جریان حامی خودش کم کم بایکوت و کنار گذاشته شد. خصوصاً این کاهش محبوبیت‌ها از طرف جریان خودی مطرح می‌شود. برای آقای روحانی هم در دور دوم پشیمانی از رأی عمدتاً از سوی دوستان معتدل و اصلاح‌طلبی که به او رأی دادند شروع شد. دلیل این امر خصوصاً در مورد آقایان خاتمی و روحانی این بود که در دور اول انتخاب‌شان جریان تندرو مقابل هنوز خودشان را خوب پیدا نکرده بودند و نحوه برخورد و مقابله با جریانی را که قبول نداشتند خوب بلد نبودند؛ اما در دور دوم یاد می‌گیرند. خیلی منافذ را می‌بندند و کنترل‌ها را از طریق نهادهایی که در اختیارشان است ایجاد می‌کنند».

نبوی در ادامه گفت: «در دور دوم به مراتب فشارهای بیشتری روی دولت آقای روحانی است و این بلایی است که مخالفان روحانی بر سر کشور می‌آورند و نه فقط دولت او. فقط به یک مورد عدم تصویب لوایح مربوط به FATF توجه کنید. تصویب نشدن این لوایح و رفتن در لیست سیاه FATF یعنی مراودات بین‌المللی سیستم بانکی ما تعطیل می‌شود و باید فقط در داخل مرزهای خودمان زندگی کنیم. مخالفان تصور می‌کنند با این مخالفت‌ها و سنگ اندازی‌ها دولت روحانی را به زانو درمی‌آورند اما نتیجه نهایی‌اش به زانو درآمدن کشور است.»

وی در ادامه گفت: «دلیل کاهش محبوبیت دولت ارتباط دادن همه مشکلات موجود کشور به دولت از سوی برخی اصلاح‌طلبان است که جریان تندرو هم روی این تحلیل سوار می‌شود. اقشار فرودست جامعه هم که اطلاع دقیقی از عمق مشکلات ندارند همین که گفته می‌شود گوشت، میوه، پنیر و شیر گران شد، همه را به پای دولت می‌نویسند».

طیف اصلاح طلب برای حضور بی هزینه در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ دو ترفند را به صورت همزمان در پیش گرفته است.

اولین ترفند این است که علیرغم دروکردن پست‌های کابینه، اینگونه القاء شود که اصلاح طلبان هیچ جایی در دولت ندارند و پشت درهای پاستور مانده‌اند. این در حالی است که تنها در یک قلم، معاون اولی رئیس جمهور در اختیار اصلاح طلبان است.

دومین ترفند این است که علیرغم اختیارات و امکانات گسترده دولت، اینگونه القاء شود که دولت پنهان همه امور را در دست گرفته است و دولت هیچ اختیاری ندارد و مظلوم واقع شده است!

به کارگیری این دو ترفند، هم نشانه مسئولیت ناپذیری و بی تفاوتی نسبت به مطالبات و مشکلات مردم است و هم نشانه خوی دیکتاتوری.

** منشاء التهابات اقتصادی، عدم مدیریت نقدینگی است

روزنامه سازندگی در گزارشی نوشت: «منشاء همه التهابات اقتصادی ایران به نقدینگی لجام گسیخته‌ای مربوط است که اقتصاد کشور سالهاست از آن رنج می‌برد. براساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، نقدینگی آذرماه امسال ۱۷۶۴ هزارمیلیاردتومان بوده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۲۲ درصد رشد کرده است. نقدینگی در ماههای گذشته همواره سیر صعودی داشت و از ۱,۵۳۷ هزارمیلیارد تومان در فروردین ماه به میزان کنونی رسیده است. در چنین شرایطی بازار هرازگاهی با تلاطم روبرو می‌شود و کار به جایی می‌رسد که قیمت دلار پس از چند ماه که در کانال یازده هزارتومانی مانده بود، بار دیگر رشد می‌کند و به ۱۴ هزارتومان می‌رسد. به تبع آن سایر بازارها هم دستخوش افزایش قیمت می‌شوند و مثلاً سکه ۵ میلیون تومان و پراید ۵۱ میلیون تومان قیمت می‌خورد».

تحلیل این روزنامه اصلاح طلب به نوعی پاسخ به بهزاد نبوی و فریدون مجلسی و دیگر فعالین اصلاح طلب است.

وضعیت فعلی اقتصادی نه به دلیل شعار علیه آمریکا و اسرائیل و نه به دلیل فعالیت دولت پنهان، بلکه به دلیل بی عملی ستاد اقتصادی دولت و چشم دوختن به نقطه‌های خیالی از سوی برخی دولتمردان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • FR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    19 8
    یکی گفت وضع فعلی به خاطر خروج ترامپ ار برجام بوده که آن هم از صدقه سر اصول چی هاست. من هم گفتم ترامپ از اکثر توافقات جهانی آمریکا با اروپا هم خارج شده است. آن هم تقصیر ماست؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    11 1
    پس گردن کیه؟!
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
      7 3
      گردن همین با امضای معاهده خیانت بار الجزایر با آمریکا دقیقا شبیه برجام
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    14 9
    رفتارهاو گفته های بهزاد نبوی نشان می دهد مصداق کاملا انسان مختوم به شر است
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    17 7
    نبوی فاسد تو دیگه برو بمیر حال بهم زنی
  • IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    16 4
    افسر سیا داره برای کشور خط و نشون میکشه و روزنامه های اصلاح طلب ازش تصاویر مظلوم نمایانه و گل و بلبل و بی آزار به نمایش میذارند.
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    6 0
    این وضع اکنونی؛ آقای چپ نما ...... برای اینکه بافشاراقتصادی و سیاست دوران گذشته ونوکی آمریکا به شکل جدیدتر، توسط این دولت به مردم تحمیل وبپذیرند.
  • ناشناس IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    9 0
    این آقا هنوز زنده است؟
  • سید IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    4 0
    هرچه قدر از تهوع آوری اصلاح طلبان تهوع آور با این سخنان مشمئز کننده شان بگوییم باز هم حق مطلب را ادا نکرده ایم!!
  • علی IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    10 4
    مرگ بر امریکا و ایادی داخلیش مرگ بر منافقان و خوارجان نفوذی در حاکمیت
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    8 4
    آقا بهزاد خان افراطی تر از شماها داعشی های وطنی هم پیدا میشه از اول انقلاب تا امروز هرچه از شماها دیدیدیم در راستای منافع آمریکا بوده علی برکت الله
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    2 0
    عزیزان غربگداها عبرت بگیرد با دم و دستگاه امام حسین ع دارید میجنگید...همانا فتنه گران و منافقبن فی اسفل درک من النارند...فاعتبروا یا اولی الابصار...وجعلنا جهنم للکافرین حصیرا...
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    2 0
    اولا که خوب می کنند بعد تند رو ها نه خدا گراها.
  • ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    2 0
    نبوی هنوز به فتنه گری سال 88 خودش بپردازد و سرش را پایین بیندازد و اشک تمساح به نظام نریزد
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    1 0
    دو کلام از مادر عروس بشنو
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    0 0
    این مملکت با همین دست فرمون مستقیم داره میره توی لجن یه سال دیگه میفهمید مگه این که مسیر عوض بشه روزی برسه که حسرت ونزوئلا را بخوریم..!!
  • فرهاد IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
    1 0
    انانی که میگویندمیشود بدون امریکا به برجام ادامه دادچرا برجام را بدون امریکا واروپا ادامه نمیدهیم چون دیگر سنگ آندازیهای اروپا را مجبور نیستیم تحمل کنیم .ایران با پتانسیلی که دارد میتواند با چین و روسیه که دو عضوقدرتمند شورای حکام هستند به شکوفایی اقتصادی برسد فقط باید چنین انگیزه ای در دولتمردان احساس شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس