کد خبر 939100
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۲
نرخ تورم بهمن‌؛ ۲۳.۵ درصد

یک روزنامه حامی دولت نوشت رکورد تورم پس از ۵ سال شکسته شد.

به گزارش مشرق، رکورد تورم پس از ۵ سال شکسته شد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه (شاخص احساس تورم در بین مصرف‌کنندگان) در بهمن‌ماه امسال به ۴۲/۳ درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در ۵ سال گذشته است. براساس برآورد مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در کشور از ۷ درصد در فروردین‌ماه امسال با ۶ برابر جهش به رقم کم‌سابقه بالای ۴۲ درصد رسیده؛ نکته هشداردهنده اینکه سرعت رشد ماهانه میانگین قیمت سبد کالاها و خدمات مصرفی مردم در بهمن امسال بیش از دی‌ماه بوده که می‌تواند زنگ خطری برای سیاستگذار پولی باشد.

بیشتر بخوانید:

مرکز آمار ایران روایت می‌کند شاخص ماهانه رشد قیمت‌ها از ابتدای امسال پس از التهابات ارزی رشد داشته و از ۱/۳ درصد در فروردین به ۷/۱ درصد در مهرماه امسال رسید؛ که تقارن این پرش میانگین قیمت کالاها و خدمات مصرفی مردم با ثبت رکورد دلار ۱۹ هزار تومانی در ۴ مهرماه امسال نشان می‌دهد نبض قیمت‌ها برخلاف تصور مسئولان با نوسان قیمت دلار تغییر می‌کند. ثبت سرعت رشد نرخ تورم در دی‌ماه امسال به ۲ درصد این گمانه را تقویت کرد که آهنگ رشد تورم کندتر شده و انتظار می‌رفت تا روند نرخ تورم متعادل‌تر شود اما بروز تنش قیمتی در برخی کالاهای خوراکی و غیرخوراکی در بهمن‌ماه امسال نشان داد که کندتر شدن آهنگ رشد تورم دست‌کم در ماه‌های اخیر شکننده بوده است.

تغییرات قیمت کالاها و خدمات مصرفی در ۱۲‌ ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می‌دهد نرخ تورم به ۲۳/۵ درصد رسیده که بالاترین نرخ تورم از مردادماه ۱۳۹۳ است و این احتمال وجود دارد که با روند شکننده ثبات ارزی و همچنین نرخ رشد نقدینگی و انتظارات تورمی، نرخ تورم در سال آینده باز هم روندی صعودی را تجربه کند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
    7 0
    42% دولتی ها یعنی 300، 400 درصد فهم مردم از تورم
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
    5 0
    لعنت به باعث و بانی فلاکت مردم.
  • رحمانی IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۴
    5 0
    بس سوادها یک صفرشو حذف کرون
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
    0 0
    باید انقلاب کنیم و نظام رو از این بی عرضه ها پس بگیریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس