image-20190213224126-1.png

امروزه ما می‌دانیم که یادگیری زبان خارجی چنین نیست و فرآیندی پیچیده‌تر و خلاقانه تر می‌باشد و یادگیری یک زبان نمی‌تواند منحصر به حفظ کردن ساختارهای آن زبان باشد.

در دهه‌های ابتدایی قرن گذشته روش‌های تدریس و آموزش زبان انگلیسی در کلاس‌ها بر پایه نظریه رفتارگرایی و ایجاد حالت صحیح برای یادگیری و همچنین نظریه‌های ساختار محور در زبان شناسی منتج به وجود آمدن روش‌های گردید که باور داشت تکرار مداوم کلمات، عبارات و ساختارها تنها راه یادگیری یک زبان خارجی می‌باشد.

این روش بیش از ۵۰ سال متد قالب آموزشی در سراسر جهان بود و میلیون‌ها زبان آموز در طی آن سال‌ها در کلاس‌های درس زبان‌های خارجی مجبور به تکرار و حتی به خاطر سپردن کلمات و جملات ساختارها بودند چون این روش‌ها حافظه را تنها وسیله یادگیری می‌پنداشتند. صد البته این روش‌ها در زمان خود به توفیق‌های زیادی هم نائل شدند که بیشتر در کلاسهای ابتدایی و پایه یادگیری زبان هویدا بود.

امروزه ما می‌دانیم که یادگیری زبان خارجی چنین نیست و فرآیندی پیچیده‌تر و خلاقانه تر می‌باشد و یادگیری یک زبان نمی‌تواند منحصر به حفظ کردن ساختارهای آن زبان باشد و حافظه زبان آموزان تنها مغز آنها نیست که می‌تواند در این امر مهم آنها را یاری نمایند

بنابراین امروزه شیوه‌ای که غالباً و یا تماماً بر این پایه استوار شده باشد در کلاس‌های آموزش زبان طرفداران چندانی نخواهد داشت.

اما تمرین و تکرار در آموزش زبان و کلاس‌های درس تکنیکی است که اگر به خوبی از آن استفاده شود بسیار مفید خواهد بود.

این کار در بین مدرسین زبان اصطلاحاً Drilling نامیده می‌شود که به معنای گوش فرا دادن به یک مدل ( از طرف مدرس و یا یک متن ضبط شده) و تکرار چند باره پس از آن مدل و یا تمرین جایگزینی قسمت‌های مختلف جملات با تکرار فراوان و یا حتی تمرین چند باره یک محاوره در وضعیتی معین است و از آنجا که تمرینی کاملاً کنترل شده می‌باشد امروزه چندان مورد پسند مدرسین زبان نمی‌باشد.

حتی در دوره تربیت مدرس (TTC) به مدرسین توصیه می‌شود که اینگونه تمرینات را انجام ندهند و یا هیچ نوع آموزشی به مدرسین برای انواع تمرین‌های متناسب داده نمی‌شود.

گرچه دیدگاه‌های گذشته در یادگیری زبان دوم، آن را امری ناخودآگاه و روندی کاملاً اتوماتیک که تنها حافظه را دخیل در یادگیری می‌دانست، باعث به وجود آمدن عکس العملی در بین مدرسین گردید که دیگر حافظه را به هیچ انگارند، دیدگاه‌های مدرن آموزشی به کارگیری کلیه قابلیت‌های مغز را از قبیل، ادراک، فهم، توانایی مواجهه با مسائل، تحلیل و حافظه را همگی در کنار هم برای یادگیری پیشنهاد می‌دهد.

بنابراین حافظه و تمرین برای به خاطر سپردن، دیگر به عنوان تنها ابزار یادگیری به کار گرفته نمی‌شود ولی کماکان با استفاده از روش‌های اصولی و تمرین‌های به جا می‌توانند کاملاً راهگشا باشند.

به نظر می‌رسد این بحث کاملاً فنی می‌باشد و چندان به درد فراگیران زبان‌های خارجی و یا خانواده‌های آنها نخورد.اما از آنجا که خانواده‌ها و فراگیران زبان‌های خارجی وقت و هزینه زیادی در این راه متحمل می‌شوند بد نیست که آنها نیز کمی با این بحث‌های فنی آشنا شوند و بدانند که در کلاس‌های خود چگونه توقعی از مدرسان خود داشته باشند.

حال ببینیم کهDrilling چگونه می‌تواند برای زبان آموزان مفید باشد:

1- Drilling کمی تمرکز بر صحیح صحبت کردن را بالا می‌برد (Higher accuracy).

بالارفتن صحت ساختاری، تلفظی و حتی ریتم جمله درکنار روانی (Fluency) که امروزه تاکید بالایی برآن می‌شود می‌تواند سطح زبان آموزان را بهتر کنند و شانس بالاتری در آزمون‌هایی که عموماً بر صحت تأکید دارند برای آنها به وجود آورد.

۲-Drilling و تمرین‌های های همراه که در نتیجه به بالا رفتنAccuracy می‌انجامد در صورت اجرایی درست و بهبود سطح زبان آموزان، اعتماد به نفس آنها را بالاتر خواهد برد.( این مخصوصاً به زبان آموزانی که در کلاس‌ها چندان ریسک پذیر نیستند کمک بیشتری می‌کند)

۳-Drill های مناسب به زبان آموزان کمک می‌کند که تلفظ و لهجه خود را بهبود دهند.

4-Drill ها در کنار استفاده از تکنولوژی (اینترنت ، شبکه‌های اجتماعی)، بازی‌ها و فعالیت‌های کلاسی مجموعه‌ای از تکنیک‌ها هستند که هر یک به تنهایی کارایی لازم را نخواهند داشت و تنها به کارگیری مجموعه آنها است که می‌تواند یادگیری را تسهیل کند زیرا هر کدام، یکی از قابلیت‌های مغز فراگیران را فعال می‌کند.

۵- از همه مهمتر این پیغام را برای زبان آموزان و خانواده‌های آنها خواهد داشت که نه تنها در کلاس بلکه خارج از کلاس نیز تمرین و تکرار به پیشرفت آنها کمک خواهد کرد و عادت کار و تمرین و ممارست را به زبان آموزان انتقال خواهد داد.

امیدواریم که این یادداشت کوتاه برای زبان آموزان فضایی را که در مؤسسه زبان باید توقع داشته باشند تعیین کرده باشد

هادی کیهانی مدیر آموزش مؤسسه زبان آفاق با بیش از ۳۰ سال تجربه تدریس و تربیت مدرس

«این محتوا تبلیغاتی است»

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس