ظریف نمایه

قطعا غیرقابل اعتماد بودن آمریکا مسئله ای نیست که تازه امسال مشخص شده باشد. عهدشکنی آمریکا در طول تاریخ به قدری تکرار شده است که دولت این کشور را به «قاتل زنجیره ای توافقات» مشهور کرده است.

سرویس سیاست مشرق-  «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه-۲۳ اردیبهشت- در گفت و گویی تاکید کرد: «آمریکایی‌ها نشان دادند نمی‌شود به مذاکراتشان و نتیجه مذاکراتشان اعتماد کرد. تقریبا همه دنیا به این نتیجه رسیده که هر توافقی با آمریکا کند،  هر لحظه‌ای که آمریکایی‌ها بخواهند،  آن توافق را نادیده می‌گیرند ولذا دولت کنونی آمریکا باید رفتارش را اصلاح کند،  به جای اینکه دنبال بهانه‌تراشی باشد».

ظریف تاکید کرده است که «همه دنیا به این نتیجه رسیده که آمریکا غیرقابل اعتماد است». یک سوال؛ دنیا تازه به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا پی برده است!؟ آمریکا پارسال قابل اعتماد بود!؟ آمریکا دوسال پیش قابل اعتماد بود!؟ آمریکا در سال ۹۴ قابل اعتماد بود!؟

قطعا غیرقابل اعتماد بودن آمریکا مسئله ای نیست که تازه امسال مشخص شده باشد. عهدشکنی آمریکا در طول تاریخ به قدری تکرار شده است که دولت این کشور را به «قاتل زنجیره ای توافقات» مشهور کرده است.

در طول مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ در دولت روحانی، کارشناسان و صاحبنظران بارها تاکید کردند که آمریکا غیرقابل اعتماد است و توافق با این دولت عهدشکن تابع شرایط خاص و سختگیری های ویژه است.

اما متاسفانه مقامات ارشد دولت با عینک خوشبینی به دولت امریکا نگاه کردند. برای نمونه، روحانی- ۲۷ دی ۹۴- در نشست خبری خود در محل سالن اجلاس سران گفت: «تعهدی که امروز آمریکا در رابطه با برجام به ما داده، تعهد دولت آمریکاست، نه این دولت و آن دولت. این تعهدات استمرار پیدا می‌کند و فرقی ندارد که چه دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، هر دولتی که باشد به این چارچوب متعهد است»!

همچنین ظریف- ۱۲ مرداد ۹۴- در پاسخ به سوالی درباره نقض برجام توسط رئیس‌جمهور آمریکا در آینده گفت: «آمریکا از برجام خارج نمی شود»!

اما مشهورترین مصداق اعتماد دولت روحانی به آمریکا، اظهارات عراقچی در سال ۹۴ است. اظهارنظری که روزنامه شرق با ذوق زدگی، آن را به عنوان تیتر یک منتشر کرد.

روزنامه شرق- ۱ دی ۹۴- در تیتر اصلی نوشت: «اطمینان تهران از اجرای برجام، امضای کِری تضمین است».

در متن این گزارش آمده بود: «به دنبال اعتراض ظریف [به قانون محدودیت ویزا که نقض برجام از سوی آمریکا در دولت اوباما بود] جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به ظریف نوشت این قانون به‌هیچ‌وجه مانع ما نمی‌شود که تعهدات خود طبق برجام را اجرا کنیم...عراقچی-۳۰ آذر ۹۴- تأکید کرد که این نامه، امضای وزیر خارجه آمریکا را دارد و اجرای موفق برجام را تضمین کرده است. وی تأکید کرد: آنچه برای ما مهم است این است که برجام در مرحله اجرا با هیچ‌گونه خدشه و صدمه‌ای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به‌عنوان وزیر خارجه آمریکا به‌صورت کتبی با امضای رسمی داده است»!

به عقب برگردیم باز هم برجام را امضا میکنم!

ظریف در اظهارنظر اخیر تاکید کرده است که «آمریکایی‌ها نشان دادند نمی‌شود به مذاکراتشان و نتیجه مذاکراتشان اعتماد کرد». این اظهارنظر در حالی است که وی مرداد سال ۹۸ گفته بود: «۱۰ بار دیگر هم به گذشته بازگردم، برجام را امضا می‌کنم».

وزیر امور خارجه همچنین تیر ۹۸ در پاسخ به این سوال که «اکنون در سالگرد تصویب برجام قرار داریم و اگر شما به چهار سال قبل برگردید باز هم برجام را امضا می‌کنید»، گفت: «حتماً این کار را می‌کنم».

ظریف علاوه بر این- بهمن ۹۸- در مصاحبه با روزنامه آلمانی اشپیگل در پاسخ به این سوال که «آیا احتمال مذاکره با آمریکا پس از ترور سردار سلیمانی کمرنگ شده است؟» گفت: «خیر، من هرگز این احتمال را رد نمی‌کنم که افراد، رویکردهای خود را تغییر دهند و حقایق را درک کنند. برای ما مهم نیست که چه کسی در کاخ سفید نشسته باشد. آنچه مهم است، نوع رفتار آنها است. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را لغو کند و به میز مذاکره بازگردد. ما همچنان در میز مذاکره هستیم. آنها میز مذاکره را ترک کردند».

اشتباه در اعتماد!

یکی از نقاط ضعف جدی برجام این بود که براساس اعتماد مطلق به آمریکا تنظیم شد.

ظریف- شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت: «این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

وزیر امور خارجه همچنین- دی ۹۷- در مصاحبه با شبکه خبری «فونیکس» چین در پاسخ به این سئوال که «اگر سه سال پیش که برجام را امضا کردید می‌دانستید آمریکا از آن خارج می‌شود چکار می‌کردید؟» گفته بود: «اگر به سه سال قبل بر می‌گشتیم حتماً سختگیری بیشتری انجام می‌دادیم».

لازم به ذکر است که روحانی نیز -آبان ۹۶- گفته بود: «آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ مگر دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تأیید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید».

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، یکی از نقاط ضعف جدی برجام این بود که براساس اعتماد مطلق به آمریکا تنظیم شد.

روزنامه اصلاح طلب «آرمان» - تیر ۹۸- در مطلبی نوشته بود: «متأسفانه برجام به شکلی تنظیم شده که هرگونه بی‌تعهدی ایران در مقابل برجام همراه با هزینه است و در مقابل اقدامات آمریکا و کشورهای اروپایی علیه برجام بدون هزینه و یا با هزینه‌های کمی همراه خواهد بود. در نتیجه اشکال از ذات برجام است... هنگامی که توافقی امضا می‌شود که ماهیت ساختاری ندارد و فاقد رویکردهای الزام‌آور برای طرف مقابل است و در نتیجه احتمال برگشت تحریم‌ها وجود دارد، طبیعی است که دستاورد قابل توجهی به دست نخواهد آمد».

روزنامه اصلاح طلب «اعتماد» نیز - آذر ۹۷- در مطلبی نوشته بود: «متاسفانه در شرایط کنونی در مساله توافق هسته‌ای هیچ راه حل منفعت آوری در مقابل کشورمان وجود ندارد... متاسفانه در تیم کارشناسان مذاکره کننده ما تعداد کافی از متخصصان به ویژه در حوزه‌های مالی، تجاری و بانکی حضور نداشتند که خط به خط و بند و به بند توافق را دقیق و به طور تخصصی بررسی کنند تا امروز دچار چنین شرایط ناشی از بی تعهدی آمریکا و اروپا نشویم».

رهبر معظم انقلاب- ۱۹ بهمن ۹۷- در دیدار همافران ارتش فرمودند: «درباره امریکا هم از چند سال قبل و در مذاکرات هسته‌ای، هم در جلسات خصوصی و هم در جلسات عمومی مکرر به مسئولان می‌گفتم به امریکایی‌ها اعتمادی ندارم و شما هم به قول و حرف و لبخند و امضای آنها اعتماد نکنید. اکنون نتیجه این شده است مسئولانی که آن روزها مذاکره می‌کردند، خودشان می‌گویند امریکا غیرقابل اعتماد است. باید از اول این را تشخیص می‌دادند و بر این مبنا حرکت می‌کردند».

لزوم اقدام عملی

در حال حاضر قریب به ۶۰ ماه از امضای برجام و همچنین ۲۴ ماه از خروج آمریکا سپری شده است.

علاوه بر این در طول ۵ گام ضرب‌الاجل برجامی، دولتمردان به‌جای به‌کارگیری ادبیات طلبکارانه نسبت به طرف اروپایی، با ادبیاتی منفعلانه اعلام کردند که به محض آنکه حرکتی از جانب اروپا مشاهده شود، ایران بلافاصله ضرب‌الاجل را متوقف کرده و به شرایط پیش از ضرب‌الاجل برمی‌گردد!  برهمین اساس این ضرب‌الاجل نتوانست به احقاق حقوق برجامی ایران بینجامد.

دولتمردان باید از اظهاراتی نظیر «آمریکایی‌ها نشان دادند نمیشود به نتیجه مذاکراتشان اعتماد کرد» فراتر رفته و با اقدام عملی، پاسخ گستاخی های طرف مقابل را بدهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • سید IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    37 4
    البرجامُ ماالبرجام و ماادراک ماالبرجام!؟
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      35 0
      اگر از بدعهدی امریکا و غرب در قراردادهای مودت و الجزایر و سعدآباد و ژنو درس عبرت میگرفتن خسارت محض برجام را به کشور تحمیل نمی کردند.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      43 3
      ظریف باید پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      29 0
      عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      22 0
      بعد از برجام اقتصاد ایران 40 درصد کوچک تر شد زیرا تحریم های ظالمانه تشدید شد و راههای دور زدن آن لو رفت.
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      18 0
      اگه بی اعتماد شدن چرا هم طیفی هاشون تو رسانه های زنجیری شون حرف از مذاکره مستقیم با اون دلقک قمارباز می زنند ؟؟؟؟ پس بشنوید ولی باور نکنید .
    • BE ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      10 0
      برادر بچسب به رنگ دستکش و نگین دکمه سر آستین -- بقیه ماجرا شعر است و بس !
    • پری مجرد و نابغه IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      1 22
      مشرق خیلی خری
  • موسویان IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    10 0
    روحانی برای نخستین بار جزئیات گفتگوی تلفنی با اوباما را فاش کرد رئیس جمهور اظهار کرد: این صحبت کوتاه یک ربع تا 20 دقیقه‌ای یک لوکوموتیو بسیار قوی برای حرکت قطار مذاکره بود، یعنی باعث شد اولا چارچوب را با ایشان مشخص کردیم، او سه موضوع را برای مذاکره مطرح کرد و من در آن مکالمه تلفنی ( البته این بحث برای اولین بار است که در یک جمع دارم مطرح می‌کنم چون می‌خواهیم ریسک را کاهش دهیم به هر حال شما صنعتی هستید برای کاهش ریسک). روحانی ادامه داد: ایشان سه موضوع را با من مطرح کرد و من به ایشان گفتم که راجع به سه موضوع ما آمادگی برای مذاکره نداریم، اما اگر موضوع اول که هسته‌ای است به زودی تمام شد و شما درست اجرا کردید موضوع دوم و سپس موضوع سوم در دستور کار مذاکره ما قرار خواهد گرفت.
    • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      29 0
      پراید 100 میلیونی و دلار 16000 تومانی و سکه 7 میلیونی همان گلابی برجام است !
    • محمد IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      8 1
      باسلام اماده خیانت هستم
  • مهدی IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    48 0
    کسی که به ملت خود اعتماد نکند به آمریکا اعتماد کند هر دو را از دست می دهد.
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      27 0
      هرکه بغیر خدا (کدخدا) امید ببندد ناامید خواهد شد و این یک سنت الهی است که در قضیه برجام مشهود بود.
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      18 0
      شاگردان مادلین الیزابت صهیونیست درخدمت مطامع آمریکا و در جهت منافع آنان گام بر می دارند حتی اگر چند بار سیلی بخورند نفاق و تضاد فکری در رویه آنان مشهود است خداوند رهبری معظم انقلاب را محفوظ بدارد که مانع بزرگی در برابر زیاده خواهی آمریکا است
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    25 0
    اولین کار مجلس جدید باید تصویب قانونی برای ممنوعیت اشتغال دو تابعیت ها، کسانی که مقیم کشورهای دیگه بوده و یا هستند و یا در خارج تحصیل کردند را در مشاغل حساس تصویب کنه نصف ازین قبیل مشکلات حل خواهد شد.
  • س IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    7 19
    مشرق از تکنیک های سیاسی برای خودت برداشت سیاسی میکنی
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    10 0
    اقدام عملی !!! عمرا
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    9 0
    مادام... یا ظریف
    • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      4 1
      رای من مادام
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    5 25
    در روابط مابین کشورها در عصر کنونی چیزی به نام اعتماد تعریف نشده است و روابط تنها بر اساس منافع ملی تعریف میشود این اصل بدیهی بوده و مایع تعجب که نویسنده چنان قلم زده گویی رابظه دو روستا را میخواهد بازگو کند
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      13 2
      09:15 این یعنی عذر بد تر ازگناه!! چرا به آمریکا اعتماد کردین و قبل از اینکه ضمانت غیر قابل برگشتی ازش بگیرین بتون کاری و... رو شروع کردین؟؟!!
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      10 0
      برجام مغایر منافع ملی ما بود زیرا ضمانت اجرایی لازم را نداشت و فقط به امضاء جان کری اعتماد کرده بودند.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    20 1
    چه بگویم امیر کبیر هم امیر کبیرهای قدیم دیگر هچ بقول ما ترک ها
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      8 1
      از قیاست خنده آمد خلق را .
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    8 0
    مطمئنأ هنوز هم متوجه نشدند چون اصلا این حرف رو باور ندارن!!
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    14 1
    تاریخ برجام را هم در کنار ترکمانچای هرگز فراموش نخواهد کرد . از اشخاصی همچون حسن روحانی ، جواد ظریف و اصلاحطلبهای خائن و نفوذی هیچ انتظاری وجود ندارد . در تاریخ معاصر کشورمان از این قبیل افراد کم وجود ندارد . بله حتی اگر حافظه مردم ضعیف هم باشد همه چیز در تاریخ ثبت است
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    6 0
    در مثال مناقشه نیست می گویند روز ی حضرت سلیمان نبی یک جوکی گفته بود و همه انس و جن و شیاطین و حیوانات خندیده بودند و بعد از یک هفته روباه از منطقه ای عبور می کرد دید یک خر قهقه می زند وبا صدای بلند می خندد دلیلش را پرسید دراز گوش گفت مگه هفته گذشته نشنیدی که جناب سلیمان نبی چه جوک خنده داری گفت یعنی بعد از یک هفته جوک را فهمیده بود
  • کارشناس IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    17 8
    شما خودتان روباه مکار هستید قابل اعتماد نیستید فقط امریکا زرنگ تر از شما است
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      17 1
      برجام کلاه گشادی بود که امریکایی ها سر ظریف و روحانی گذاشتن.
  • امیری IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    14 0
    ترامپ هرجانوری هست باشد اما در مزاکرات به کشورش خیانت نمی کند.
  • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    11 0
    یک غلطی کرده اند و دچار الزایمر و هر ثانیه حرفی می زنند وقتی که کار دست اهلش نباشد همین است
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    14 0
    من سیاسی نیستم بهتر از دکتر ظریف می دانستم از عاقبت کار اینها فقط به فکر خوشان هستند نه ملت بزرگ ایران چه کسانی دولت را می چرخانند خدایا هرکس نان داخل سفره مرد را اجر می کند خدا تو قادری بر هر کاری
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    13 0
    این آقا بشدت به منافع اقتصادی .سیاسی و امنیتی کشور خسارت وارد نمودند لذا باید هر چه سریعتر معزول و محاکمه شوند..
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    8 0
    عجیب اینه که بعضی از مسائل رو بچه ها هم درک می کنند ولی کارشناسان بلندپایه نه. و عجیب تر اینه که رهبر این همه روی عدم اعتماد به امریکا تاکید می کنه و این آقایون گویی کر و ناشنوایند.
  • GB ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    16 0
    شما در فروش حیثیت این ملت و مملکت ماموریت دارید، برجام که هیچ، شما هر معاهده ی ننگین دیگر را نیز امضا میکنید. خیانت های شما، بعدا، هم برای ملت روشن میشود و هم در تاریخ این ننگ نگاشته میشود.
  • محمد حسین IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    16 1
    آمریکا که غیر قابل اعتماد بود و بارها ثابت شده بود به نظره بنده غیر قابل اعتماد بودن امثال ظریف و عراقچی و روحانی و..... اثبات شد. امیدوارم مردم فراموش نکنند.
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      7 0
      اونی که غیر قابل اعتماده اصلاح طلبان هستن . دارن حرفهای خودشون رو با زبان خودشون نقض میکنن . شما و امریکایی ها در یک قماش هستید
  • US ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    3 18
    در هر حال امضا کردن برجام بهتر از امضا نکردن آن است
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
      8 0
      قرار بود با برجام تحریم نباشد وقتی برجام هست تحریم هم هست یعنی خسارت محض.
  • FR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    13 0
    چرا این ظریف دست از سرمون بر نمیداره ؟فلسفه این دو تا ژنرال ظریف و زنگنه چیست در این شرایط !
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    5 0
    چشم سر باز است ولی چشم دل بینا نیست. بصیرت کم است. هوش سیاسی ندارید. کلاً در هپروت و توهمات و خیال سیر می کنید. حماقت سیاسی را به جنایت اقتصادی تبدیل کردید. لازم نیست حتماً رسماً خائن باشید همان حماقت برای خیانت به آرمانهای یک ملت مظلوم و شهید داده کفایت می کند.
  • ایرانی IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    10 0
    جزایر قناری اختصاصی منتظر تیم مذاکره کننده بعد از پایان این دولت راستگویان است!!!! عجب خدمتی به نفوذی ها و اربابتان کردید!! آنها زحمات شما را در زمین سوخته کردن ایران فراموش نخواهند کرد.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    1 5
    نظر ها رو هم سلیقه ای انتشار می‌دین
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    14 0
    نوکر کدخدا همیشه نوکر است مزدور مزدور است و کاریش نمیشود کرد.
  • حسين DE ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    5 0
    يا بايد در شناخت و شعور و درك وآگاهى و سواد سياسى حسن وجواد شك و ترديد داشت ويا اينكه بايد گفت هردو به انقلاب ايران و به منافع ملى ايران خيانت كردند.
  • SE ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    4 0
    ظریف اگر راننده تریلی بود با این چرخشهایی که داره تا حالا چندین بار چپ کرده بود. ولی خدایی به کدخدا بودن یانکیها اعتقاد داره
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    1 0
    خداااا خداااای بزرگ صبر
  • mir IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    3 0
    كاش واكسن يا دراويي براي حماقت وجود داشت
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    1 0
    شما با ترامپ هماهنگ بودید و فتنه ۹۶ را اره انداختید تتا ترامپ از برجام بیرون برد
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    3 0
    ظریف جان خوب شد وزیر احمدی نژاد نشدی وگرنه بجای عزل تو غرق ات می کرد
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    7 0
    اقای ظریف حماقت که شاخ و دم نداره ! شما هنوز در هاله غرب پیشرفته اید - حتی حاضر نیستید به استعدادهای ایرانیان و پتانسیلی که در داخل کشور نهفته است بیندیشید - متاسفانه تفکرات راحت طلبانه و ساده اندیشانه امثال شما مردم را 7 سال در خوش خیالی و ابهام نگه داشت و هنوز که ملت این حیله غرب را دریافتند شما باز هم در توهم بسر می برید - این سخن شما مرا بیاد این تفکر می اندازد که " نوکر همیشه نوکر است و نوکر زاده هر جا که باشد نوکری باو ارث می رسد "
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    2 10
    کمی درک سیاسی داشته باشید. بله ، باید برجام را امضا میکردیم تا به جهانیان ثابت کنیم ایرانی و شیعه پای حرفش و منطقش می ایستد و بتوانیم در آینده به ترامپ و ترامپ ها بهانه اجماع جهانی ندهیم. این موضوعی است که طریف ۹۸ و ۹۹ میفهمد و مشرقیان هنوز درک نکرده اند.
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    6 0
    اینها همه نتیجه دروعگویی است
  • سهند IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    4 0
    از روحانی اجازه گرفتید این تیتر رو زدید؟
  • DE ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۵
    5 0
    ظریف (اردیبهشت ۹۹): آمریکایی‌ها نشان دادند نمی‌شود به نتیجه مذاکراتشان اعتماد کرد/ ظریف (مرداد ۹۸):به عقب, عقب عقب برگردیم باز هم برجام را امضا می‌کنم ولی اینبار قول میدم اول بخونمش بعد امضاء کنم.به جان جان کریه راس میگم
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    0 3
    سلام. قهرمان دیپلماسی دیگه سرشاراز هوش
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
    1 2
    با لبخند یا بی لبخد .. اگر با لبخند باشد باید منتظر داددن خیلی امتیزات دیگر باشید .. ولی بی لبخند برجام ۱و۲و۳و۴و,...... امضا میشود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس