راکت

اطلاعات جدید حاکی از آن است که نیروی دریایی سپاه دو سامانه جدید تسلیحاتی را به خدمت گرفته که یکی از آنها یک توپ گاتلینگ ۲۰ میلی متری ۳ لوله و دیگری نیز یک پرتاب گر ۱۹ تایی راکت‌های ۷۰ میلی متری است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، توپ‌های گاتلینگ و راکت اندازهای سبک، در سالهای جنگ سرد به عنوان بخشی از تسلیحات هواپیماهای رزمی و بالگردهای ضد زره وارد خدمت نیروهای مسلح جهان شدند. از سری ولکان آمریکایی تا سری GSh ساخت شوروی سابق و راکت‌های هایدرای ساخت ابرقدرت غرب در برابر سری S ساخته شده توسط ابرقدرت شرق. اما به دلایل مختلف و شرایط متنوع، توپ و راکت‌های هوا پایه در آسمان باقی نماندند.

مسلسل‌ها و توپ‌های چند لول که بیشتر به عنوان سلاح‌های گاتلینگ شناخته می‌شوند از جمله سلاح‌هایی هستند که ابتدا دوره‌ای قدیمی را در نبردهای گذشته طی کرده و امروزه دوباره با شمایلی جدید وارد میدان نبرد شده است. اولین سلاح به این شکل در سال ۱۸۶۱ میلادی توسط مخترعی به نام «ریچارد جردن گاتلینگ» طراحی و ساخته شده و به به همین دلیل این سلاح‌ها به عنوان "گاتلینگ" شناخته می‌شوند.

ریچارد جردن گاتلینگ و یکی از نمونه‌های اولیه مسلسل گاتلینگ

نحوه کلی کار این سلاح به این گونه بود که تعدادی فشنگ از بالا به درون سلاح تغذیه می‌شد و کاربر سلاح با چرخاندن یک دسته در کنار سلاح مکانیزم آن را فعال می‌کرد و هر گلوله در یک لوله قرار می‌گرفت و پس از شلیک شدن و خروج پوکه، تغییر موقعیت می‌داد و یک حرکت به سمت پایین می‌رفت و با هر چرخ دسته این عمل تکرار می‌شد و در آن زمان نواخت تیری در حدود ۸۰۰ تیر در دقیقه داشت که البته با توجه به محدودیت ظرفیت گلوله گذاری و محدودیت توان انسانی، کمتر از این مقدار بود.

بیشتر بخوانیم:

زنجیره دفاعی نیروهای مسلح در برابر تهدیدات بالگردی کامل شد / نسل جدید راکت‌انداز «رعد» به کمک گاتلینگ و مین‌های جهنده آمد +عکس

مرگبارترین توپ دریایی ایران آماده مقابله با موشک‌های کروز شد / تجهیز گلوله‌های «فجر ۲۷» به فیوزهای مجاورتی +عکس

در سال‌های پس از جنگ دوم جهانی و با ورود نسل جدید جنگنده‌های پر سرعت، هدف قرار دادن جنگنده‌های دشمن هر روز سخت‌تر می‌شد. آمریکا به عنوان کشوری که به توان هوایی به عنوان یک برگ برنده نگاه می‌کرد به دنبال مسلح کردن جنگنده‌های خود با توپی پر قدرت و در عین حال با نواخت تیر بالا بود. شرکت جنرال الکتریک یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه بود و در سال ۱۹۵۹ توپ گاتلینگ ۲۰ میلی متری M۶۱ ولکان را معرفی کرد. این سلاح از آن تاریخ تا به امروز به عنوان یکی از سلاح‌های اصلی هوا پایه جنگنده‌های آمریکایی به شمار می‌رود و در کشور ما نیز بر روی جنگنده‌های اف ۴ و اف ۱۴ نیز وجود دارد. بالگردهای کبری هوانیروز نیز به توپ ۲۰ میلی متری مدل M197 مجهز شدند.

توپ ام ۶۱ ولکان

گاتلینگ ها همه جا رفتند

امروزه دیگر حضور این نوع سلاح به هواپیماها و بالگردهای رزمی محدود نمی‌شود. از کشتی‌های جنگی تا سیستم‌های پدافند هوایی کوتاه برد و حتی خودروهای تاکتیکی، شاهد حضور توپ‌ها و مسلسل‌های گاتلینگ در کالیبرهای مختلف از ۷.۶۲ تا ۳۰ میلی متری هستیم.

مسلسل گاتلینگ با کالیبر ۷.۶۲ میلی متر در اختیار نیروی دریایی آمریکا

توپ ها و مسلسل های سری گاتلینگ در سالهای اخیر در نقش های آفندی و پدافندی در بسیاری از نیروهای دریایی جهان وارد خدمت شده اند. سامانه هایی مثل فالانکس و AK-630 ساخت آمریکا و روسیه از جمله معروف ترین سیستم های پدافندی دریا پایه به حساب می آیند. در نقش تهاجمی نیز یگان های گارد ساحلی و عملیات ویژه علاقه خاصی به مدل های سبک گاتلینگ در کالیبرهای ۱۲.۷ و ۷.۶۲ میلی متر نشان داده اند. یگان های عملیات رودخانه ای و نقل و انتقال یگان های سیلز نیروی دریایی آمریکا از جمله کاربران این سری از مسلسل ها محسوب می شوند.

راکت‌های هدایت شونده، یک گزینه مناسب برای نیروهای ویژه

در سالهای پس از وقوع حادثه ۱۱ سپتامبر بحث مجهز کردن نیروهای ویژه برای نبرد در شرایط خاص در فواصل دور از خطوط خودی اولویت بالایی پیدا کرد. یکی از گزینه‌ها برای ارتقا توان آتش این نیروها نصب راکت‌های هوا پرتاب بر روی خودروهای تاکتیکی و ارتقا آنها به وضعیت هدایت شونده بوده است. البته در جریان نبردها در سوریه، عراق و لیبی از سال ۲۰۱۱ به این طرف نیز شاهد استفاده عادی از پادهای راکت به صورت معمولی بوده ایم. توانایی که خصوصاً در لیبی بسیار پرطرفدار بوده است.

راکت‌های اس ۵ ساخت شوروی سابق در نقش آتش بار زمینی در لیبی

پروژه هدایت شونده کردن راکت بین آمریکا و امارات متحده عربی

ایران: سرزمینی ایده آل برای راکت‌ها و گاتلینگ ها

سامانه‌های راکتی کوتاه برد از جمله اولین دست آورده‌ای دفاعی ایران در سالهای جنگ بودند که به سرعت توسعه پیدا کرده و امروز در شکل خانواده‌هایی مثل فجر، فلق و زلزال توسعه پیدا کردند. این راکت‌ها از جمله سری ۱۰۷ میلی متری آنها از جمله سلاح‌های مورد علاقه نیروی دریایی سپاه در سالهای اولیه شکل گیری این نیرو بوده است. قایق‌های سپاه به سرعت در حجم بالایی به مسلسل‌های سری دوشکا و راکت اندازهای ۱۰۷ میلی متری مجهز شده و در سالهای جنگ در عملیات‌های غافلگیر کننده شرکت کردند.

اما با ظهور نسل جدیدی از تهدیدات در سالهای اخیر، لزوم تغییر در توسعه تسلیحاتی کشور نیز شدیداً نیاز شد. سرعت تیراندازی بیشتر، نیاز به کوچک‌تر شدن و سبک تر شدن سامانه‌ها و البته هوشمند شدن آنها از جمله نیازهای اصلی نیروهای مسلح به حساب آمد. در سالهای اخیر و بر اساس همین تفکر شاهد توسعه انواع مختلفی از مسلسل‌ها و توپ‌های سری گاتلینگ در کشور برای ارتش و سپاه بودیم. در این میان می‌توانیم به سامانه‌هایی مثل اخگر، محرم، عاصه و نصیر اشاره کنیم.

در بخش راکت‌های هوا پرتاب نیز صنایع دفاعی کشور نسل کاملی از انواع راکت اندازها در کالیبرهای مختلف را توسعه داده و برای نصب بر روی انواع پهپادها، بالگردها و جنگنده‌ها آماده کردند. البته صنعت دفاعی بحث توسعه راکت‌های هدایت شونده را نیز برای این بخش ادامه دادند.

نیروی دریایی سپاه؛ مشتری جدید برای سامانه‌های جدید

بر اساس موارد مشاهده شده در نمایشگاه دستاوردهای دفاعی ۴۰ ساله انقلاب که در مصلای تهران در جریان است، نیروی دریایی سپاه دو سامانه جدید تسلیحاتی را به خدمت گرفته که یکی از آنها یک توپ گاتلینگ ۲۰ میلی متری ۳ لوله و دیگری نیز یک پرتاب گر ۱۹ تایی راکت‌های ۷۰ میلی متری است؛ سلاح‌هایی که در ابتدا به عنوان بخشی از تسلیحات بالگردهای کبری وارد ایران شدند و امروز به شکل متفاوت سر از قایق‌های تندروی سپاه در آوردند.

از این سامانه تسلیحاتی، اطلاعات دقیقی در نمایشگاه منتشر نشده اما می‌توان به صورت تخمینی اطلاعاتی را برای آنها ارائه کرد. توپ گاتلینگ وارد خدمت شده برای سپاه به احتمال زیاد با الهام گرفتن از مدل ام ۱۹۷ که بر روی بالگردهای کبری نصب شده ساخته و در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار گرفته است. نرخ تیراندازی ام ۱۹۷ در حدود ۱۵۰۰ گلوله در دقیقه است که حدوداً می‌توان همین نرخ را برای سامانه جدید ندسا نیز در نظر گرفت.

راکت انداز ۷۰ میلی متری جدید برای نیروی دریایی سپاه - به سیستم‌های هدف گیری و صفحه کنترل دقت کنید

توپ ۲۰ میلی متری ۳ لول

بر اساس تصاویر منتشر شده، این توپ ۳ لول از سیستم کنترل از راه دور برخوردار است و می‌تواند بدون حضور مستقیم کاربر در پای سلاح فعالیت کند. این ابتکار، مزیت بزرگی برای نصب سامانه در روی شناورها خصوصاً در زمان بروز طوفان‌های سخت و نبردهای سهمگین است و خدمه را از گزند این وضعیت نجات می‌دهد. همچنین بر اساس تصاویر تست‌هایی از این توپ در زمین نیز گرفته شده که مشخصاً در برابر اهداف ثابت دقت این توپ بسیار مناسب بوده است.

فیلم آزمایش توپ ۲۰ میلی متری جدید سپاه

راکت انداز جدید در مرحله آزمایش توسط سپاه

اما در بحث راکت انداز نیز با یک سیستم پرتاب راکت‌های ۷۰ میلی متری رو به رو هستیم که البته راکت‌های نصب شده روی آن -که در نمایشگاه دیده شدند از نوع غیر هدایت شونده بودند- اما در کنار پرتابگر، شاهد نصب دو سیستم اپتیکی و یک صفحه کنترل هستیم که برای هدف گیری دقیق‌تر با این سیستم به کار می‌رود. در حقیقت سپاه نه مهمات بلکه سامانه هدف گیری را ارتقا داده است که اهمیتی ویژه و تاثیرگذار در انهدام هر هدف دریایی یا ساحلی دارد.

این راکت اندازهای استوانه‌ای شکل در مقایسه با نمونه‌های ۱۰۷ میلی متری، از اندازه کوچک‌تری برخوردار بوده و به لطف سیستم هدف گیری اپتیک نصب شده روی آنها از دقت بالاتری نیز برخوردار هستند. در مجموع با دو سیستم جدید نیروی دریایی سپاه در عین حفظ قدرت آتش خود، از نمونه سیستم‌های بزرگ‌تر و قدیمی به سمت استفاده از سامانه‌هایی هدایت شونده و البته کنترل از راه دور رفته است که این تحول مهم، نقش تاثیرگذاری در ارتقاء توان رزمی آنها و افزایش دقت چه در بحث مقابله با حملات موشکی و راکتی دشمن و چه در زمینه حمله دقیق تر به شناورها مورد استفاده قرار می گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 80
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    146 7
    خدا قوت
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      28 92
      دهه شصت كه مي گفتين سلاح ما ايمان ماست؟ چي شد پس؟ .
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      56 16
      12:58 خیلی گچ مغزی
    • ناشناس IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      76 10
      سلاح ایمان نباشه میشی اون نیروهای آمریکایی که به دست سپاه اسیر شدن و تمبونشون رو خیس کردن .
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      46 5
      همان ایمان می گفت و می گوید « و أعدوا لهم ما استطعتم من قوة » ( هر چه می توانید در برابر دشمنان نیرو و توان فراهم آورید ) پس ایمان ساخت و بکارگیری دیگر سلاحها را هم در پی دارد .
  • DE ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    136 4
    بهترین سلاح برای یک کشور پشتیبانی مردم از حکومته
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      46 59
      این سلاح ها برای سلاخی جونورایی مثل توست
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      18 15
      مردم از همونی که بهش رای دادن جلب حمایتشون را بخوان....امنیت مملکت را با گدابازی دارن اداره می کنن و اقتصاد فاسد که هزینه تامین امنیتش را نمیده میشه جوون مردم جلو گوله توپ.....بعدش هم که زخم زبون به همون جوون .....
    • علی IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      23 8
      برای حفاظت از همون ملت در مقابل دشمنان قسم خورده و کینه ای اروپایی و آمریکایی باید بهترین سلاح ها در دستان نیروهای قدرتمند ما باشد.البته ما با دست خالی هم تو دهنی به شما زدیم.فقط یادت رفته.
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      15 11
      13:26 لازم نیست دم از دشمن فرضی بزنی همه میدونن این سلاح ها رو واسه دفاع از جون خودتون میخواید. ملت موندن تو فقر کمک کن بودید اونجوری کمکشون میکردید نه اینکه بودجه تریلیاردی واسه حوزه بدون خروجی تصویب کنید
  • NATO DE ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    بترسيد از آن روزي كه زنگ در به صدا در آيد و نيرو هاي ناتو را در آيفون تصويري ببينيد .
    • حسنا IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      64 14
      کسی باید بترسد که دو دستی چسبیده به دنیا ، ما را از مرگ حراسی نیست،نیروهای ناتو ویا هردشمن دیگر با وجود مدافعان ارتش و سپاه پایشان به خاک پاک میهنمان نخواهد رسید
    • ملت ایران IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      46 4
      اره پشت در هستند اما خودشونو خیس کردن چون بدبختها با هلی کوبتر نمی دونن کجا اومدن !!!!
    • محمد IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      33 3
      بخواب بینیم بابا
    • ووحید IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      32 4
      زرشک برو تو دوغتو بنوش اون ور نشستیی اورده ناشتا میدی خیلیا قرار بود سه روزه بیان تهران الان مهمان مارو مورن خفه بمیر بی غیرت
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      38 3
      :)) ناتو؟ چند ساله تو افغانستانن ، یه چندباری ما رو تو آیفون تصویریشون دیدن. باش تا صبح دولتت بدمد :)) گوساله.
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      34 3
      ناتو فقط ساعت 9 شب ، اونم براي بردن آشغالها مياد پشت آيفون داداش :-)
    • ناتو تر از NATO IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      20 3
      الان هم در آیفون تصویری ایرانی ها رصد می شوند بدون زنگ و چراغ خاموش
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      23 2
      معلومه زیاد فیلمای تخیلی می بینی! توهم ورت داشته.
    • سید محمد مصطفوی IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      24 2
      بلند شو پسرم مدرست دیر شده ؛خانوم معلمت جیزت می کنه. فیلم های خالییود زیاد میبینی گوگولی من؟
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      17 2
      نیازی به آیفون نیست هواپیماشونو نشوندیم زیارتشون کردیم عزیزم مالی نبودن در ضمن عروس طالبانو این گنده گویی ها!!!!
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      3 3
      ناتو ما بالاخره نفهمیدیم ارتش ترکیه جز ناتو حساب میشه یا نه ....اگه اینطوری باشه که خیلی وقته پشت در هستن ....تو اینجرلیک هم بمب هسته ای نگه میدارن...احتمالا هدفشون تبریزه....حالا کی بلده چشمک بزنه ....حالا کی بلده پشتک بزنه ....قرش بده .....اورانیوم 20 درصد را اکسید بکنه(قافیش جور نشد)....
    • معین IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      11 4
      وای وای وای ترسیدیم!!! گندتون آمریکا بود که تکاوراشون تو آب های خلیج فارس نیروهای سپاهمون گرفتنشون خودشونو خیس کردن ناتو که دیگه دست گرمیه برامون! جمع کن کاسه کوزه تو بچه! شما ها اگه جیگر داشتین حمله انقلاب 40 ساله نمیشد!
  • IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    61 9
    دمتون گرم
  • فرهاد IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    43 5
    خیلی عالیه ،دمشون گرم !امیدوارم هر چه زودتر بتونیم در بحث راکت ها از سیستم های هدایت شونده چه در اینجا چه در بحث های انهدام اهداف متحرک دور دست زمینی،استفاده کنیم !امیدوارم هر چه زودتر این قایق ها به سیستم موشکی سطح به هوا هم برای درگیری با جنگنده های دشمن مجهز بشن ،که واقعا عالی میشه !!!
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    8 9
    نمیتونند از سیستم دفاع فعالی شبیه اونچیزی که توی تانکهاشون دارند استفاده کنند!
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    14 55
    با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید
    • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      30 1
      تزویر و ناامیدی
    • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      37 11
      خوشبختانه بخش نظامی به دولت ربط نداره، وگرنه میشد مثل اقتصاد...
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      20 4
      بله تو شیش سال یه اتوبان شیراز اصفهان کامل نکردید که دویست کیلومتر مسیر کم بشه شماها اخرشید
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      60 2
      با گوشت 100 تومنی تفاوت را حس کردیم
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      23 0
      چه طور تو اون ۸سال هر ماکتی که رونمایی میشد جزو دستاوردهای محمود محسوب میشد؟
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    18 4
    این توپ ۲۰ میلیمتری روی نفربرها هم نصب بشه واگر کالبیرش ۳۰ بشه که خیلی بهتره است .
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    15 2
    به نظرم جای یک نفربر چرخ دار در کلاس IFV با برجک توپ دار در نیروهای مسلح احساس میشود .
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    40 9
    ماشالله سپاه و ارتش
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    8 3
    وانت ارس که تو نمایشگاه بود اگر مثل این خودوری نیمر امارات اگه بشه نسخه شش چرخ اون را طراحی کرد . عالی میشه .
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    4 1
    این طرح برای شناورهای کوچک عالی است در شناورهای ارتش که کلاس بزرگتر هستند با توجه به توسعه سامانه کمند ، احتیاج به توسعه سامانه ای براساس سامانه یازهرا ۳ که ماکت اون در نمایشگاه هم بود و کار بروی گلوله های توپ برای توپ ناوها بر اساس گلوله شات گان ها برای مقابله با موشک های ضد کشتی است .
  • IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    43 60
    یک موشک جریکو اسراییل با کلاهک هیدروژنی ترتیب شما رو میده تا دیر نشده برید پا بوس پرزدنت نتانیاهو
    • saeqe IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      17 2
      ببند دهنتو
    • احمد IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      10 1
      باشه، حالا برگرد برو تو سوراخت.
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    28 14
    طرف نمی تونه بنز بخره رفته مارک و قالپاق بنز خریده وصل کرده به ماشینش
  • IR ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    14 3
    سیستم جالبی حال کردم مرسی.
  • احمدارجونی IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    25 4
    با سلام من از سپاه تشکر ویژه ای دارم ازبابت ساخت سلاح کاتلینگ و راکت های هدایت شونده .اما..یادتون باشه سلاح آمریکایی کاتلینگ.خیلی خیلی پیشرفته تر از سلاح ایرانی است.چرا که.گلوله کاتلینگ آمریکایی۳۰میلیمتر.و سرعت شلیک اون دردقیقه ۴۲۰۰دور دردقیقه یعنی دوبرابرسرعت شلیک کاتلینگ ایرانی است.در ظمن اپراتور.و پدافندسلاح آمریکایی.کاملا.بصورت خودکاراست.و میتونه ۳۰ هدف در حال حرکت رو بصورت خودکار شناسایی .و نابود کنه! ۲= تعدادموشکهای دفاعی ما در‌.داخل کشتیهای دفاعی و پشتیبانی بسیار کم تر از نمونه آمریکایی است.اونا ۸۰ عدد.موشک درداخل کشتیهای جنگی دارن.اما موشکهای ما متاسفانه از۶عددبیشترنیست.درضمن:قدرت انفجاری.قدرت تخریب.قدرت نفوذ موشکهای ضدزره.و ضدکشتی اونا خیلی بیشتراز.موشکهای ما است.امیدوارم.هرچه زودتر.نقطه ضعف های ما برطرف شه!
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      8 4
      اشتباه مثبت دادم .از سپاه و دستاوردهای بی نظیر بومیش کاملا تشکر میکنم
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    35 43
    ملتی که نان نداره موشک و ... را می خواد چکار؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      24 16
      توکه نان نداری اینترنت میخوای چیکار
    • LB ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      15 3
      نان نداره، جان که داره! جانش رو هم بدون موشک بده بره؟
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      16 5
      تو نون نداری پس اینجا چه غذطی میکنی؟
    • سید محمد مصطفوی IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      14 16
      موشک نباشه امنیت نیست و درضمن به دولت بی تدبیر و ناامیدتون که رای دادید اقتصادربط داره و دایره نظامی از دست دولت خوشبختانه خارجه . با امنیت میشه نون بدست آورد اما بی امنیت پشم هم نمیشه به دست آورد.
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    23 34
    اینها برای مردم بدبخت نان و آب نمی شود ای مشرق نادان! اصلا خبر داری گوشت کیلویی صد هزار تومان شده؟
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      15 7
      ای انسان نادان نظامی کارشو انجام میده و دولت هم کار خودشو.آدم نادانی مثل تو این دکلت رو آورد سر کار حالا طلبکار شدی.
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      7 4
      از اول هم آب ونونت دست نظامی ها نبودعزیزم؛ولی بدون قطعا امنیت که میشه.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      7 3
      نیروهای نظامی کار خود را به درستی انجام میدهند این دولت است که وظیفه تهیه نان مردم را دارد که در توانایی خود ناتوان است
    • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      4 4
      نادان خودتی ابله! به نظر توی نادان آدمی که از سر گرسنگی سر در سطل زباله می کند اصلا توان فکر کردن به این را دارد که دولت مقصر بدبختی اوست یا نظام؟ اصلا فرق اینها را می فهمد؟ برای او مهم است؟ حالا تو ابله بشین هی بین دولت و نظام خط کش بگذار. در ضمن من به این دولت نه تنها رای ندادم بلکه در هر دو دوره تبلیغ کردم که روحانی رای نیاورد چون جنس کارگزارانی ها و مریدان هاشمی رفسنجانی را می شناختم. مشرق لطفا منتشر کن
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    17 0
    دهه فجر امسال همش شده نمایش دستاورد نیروهای مسلح البته بد هم نیست اما چقدر خوبه به این سوال جواب داده بشه چرا مادر سایر جاها اینقدر توفیق نداریم ؟چرا این مدل موفق که در نیروهای مسلح جواب داده را در قوه قضاییه-مجلس دولت بکار نمی برند وچرا رفتار واخلاق مردم با همین مدل مورد بازنگری قرار داده نمی شود بهر صورت همه اینها از یک جا کسب قدرت و مشروعیت می کند ایا انجا دچار مشکل است که فقط هنرش در سازمانهایی با مدل نظامی جواب می ده و در غیر نظامی عاجز است یا بحث چیز دیگری است
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    5 2
    سرعت گاتلینگ پایینه و لرزش زیاد داره. در ضمن به جای او راکت ها داخل استوانه 3 تا موشک ضد کشتی بزارین کارایش بهتره
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    این خوبه.
  • میثم IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    10 3
    راکت روی شناور، آیا میدانید چرا این ابتکار به فکر هیچکدام از کشورهای دنیا نرسیده؟!
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      8 3
      چون راکت بر روی شناور بدلیل تلاطم دریا کاملا غیردقیق هست و به لعنت خدا هم نمی ارزه
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      1 4
      با ژیروسکوپ میشه تثبیت کرد.....ناو هواپیمابر میخوای باید هزینه اش را بپردازی .... .آیا اقتصاد ایران از پسش بر میاد .....مردم هم که همه گشنه یا دزد(دزدها اتفاقا سیرن).....فقط لازمه یک فرصت گیر بیارن ....
    • احمد IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      2 3
      به فکر چین و روسیه و کشورهای اسکاندیناوی رسیده و ازش استفاده می کنن. ولی چون این ساختار بیشتر دفاعیه تا تهاجمی، زیاد بدرد اربابان شما نمی خوره و زیاد ازش استفاده نمی کنن.
  • حسین عزیزی IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    4 3
    خدا رو شکر به همت جوانان این مرز و بوم نیازهای تسلیحاتی و دفاعیمون رو با حداقل هزینه تامین و بومی سازی میکنیم. خاک تو سر اسرائیل و کشورای حاشیه خلیج فارس که جز پول ریزی و هزینه کردن برا جنگ افزارهای نظامی از رده خارج آمریکا و کشورهای غربی عرضه دیگری ندارن. انشالله همونا هم تو آینده نزدیک میفته دست نیروهای انقلابی و امت حزب الله.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    2 0
    به نظرم یک اقدام خیلی خیلی خوب آن خواهد بود که راکتهای توپ خانه ای که به صورت انبوه شلیک می شن را بتوان هدایت پذیر کرد.
  • سید رضا IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    7 3
    ما این همه پیشرفت سریع نظامی رو ، در تحریم کامل بدست آوردیم ! منفی باف های نوکر صفت ، خفه خون بگیرن !!
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    3 4
    آخه بزمجه تو که با وی پی ان آلمان کامنت گذاشتی و اسم خودت رو هم گذاشتی ناتو برای گفتن چنین اراجیفی چقدر پول میگیری جیره خور .
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    6 4
    آخه ابله تو اگه امنیت نداشته باشی نمی تونی گوشت سگ هم بخوری چه برسه گوشت بقول خودت صد هزار تومانی .خدایا ما از دست این جماعت نادون به کجا پناه ببریم.
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    دوست داشتمش
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    6 4
    قابل توجه اونهایی که مدام نق می زنند گوشت صد هزار تومانی از هایپر استار گرفته تا دیجی کالا و سایتهای فروش معتبر و میادین تره بار شروع کردن به فروش گوشت با قیمت 50 هزار و 49 هزار تومانی مجبورید. بدبختها انقدر دروغ نگید یکسر به سایتهای فروش اگه اتباع ایران هستید بزنید تا قیمت دستتون بیاد اتباع عربستانی.
    • عاشورا IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      1 0
      داداش ايراني تو شهرستان ها از اين قيمت خبري نيست
  • محمد ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    2 0
    احسنت بر همه دست اندرکاران و زحمتکشان این کشور عزیز ولی حتما باید گاتلینگ روی شناورها به ژیروسکوپ مجهز باشد
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    6 4
    ایران در تجهیزات مزیت ندارد بلکه با فاصله زیاد عقب است . ایران منطق دارد و باید صلح طلب ترین کشور دنیا باشد . اما امان از پول مفت نفت که برای کسب آن چه بازی هایی می شود
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      4 0
      قدرت نداشته باشی بخشید پی پی هم حسابت نمیکنن!
    • ناشناس IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
      1 0
      سلام اقای مزیت شناس فقط نمیدونم چرا از نیروهای مسلح ما میترسن به نظرت با اینکه ما مزیت نداریم و 1000000 سال عقبیم چی شده که اینطوری شده؟ چی شده که از موشک های ما و پهبار های ما و .... میترسن؟ واقعا موندم در تفکر شما که بدون کوچکترین اطلاعاتی دارین حرف مفت به خورد مردم میدین.
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    ساقول والا
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    پیشنهاد جدیدم اینکه قایق های تندرو سپاه برای رفتن 1.5 متر زیر آب با مینی پمپ آب عایق کاری بشن ......اختفا جالبی میشه .....یه لشکر قایق از رادار محو بشن یا یک وقت ظاهر بشن .....با حال میشن .....تاثیر فیلم دزدان دریایی کارائیبه .....انشالله یه روز با سردار تنگسیری(درستش یادم نمیآد) بریم
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    به جای این کار احمقانه بیاین داخل اون سیلو چندتا موشک حرارت یاب نصب کنین روشم یدونه دوربین بزارین حداقل بشه رو شناورهای سنگینتر نصب کرد یه حداقل دفاعی داشته باشند
  • احمد IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    تو اخرایه فیلم موقع شلیک لرزش خیلی زیاد بود فکر کنم نتونه باین لرز‌ش دقیق هدف رو بزنه هنوز جایه کار داره
  • علی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    2 0
    خداقوت برهمه دلاورمردان سپاه،ناتونیرویی ترسو وبزدل است.
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
    1 0
    اژدر افکن دوش پرتاب مثل موشک ضد تانک اژدر شلیک کنیم
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۴
    0 0
    شکر تو بازار نیست عمو تو اول بیا این مسئله را حل کن بقیه پیش کش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس