قایق

نگاهی به شناورهای تندرو ارتش های مشهور دنیا همچون آمریکا نشان می دهد سرعت آنها نهایتا ۵۰ نات بوده و فقط با سلاح هایی مثل مسلسل سنگین یا نارنجک انداز مسلح شده اند که قابل مقایسه با قایق های سپاه نیست.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، استفاده از قایق های تندرو برای جابجایی نفرات و نیروهای نظامی، خصوصا در سناریوهای عملیات ویژه، اقدامی معمول اما با اهمیت، در بین ارتش های جهان محسوب می شود. با توجه به اینکه تعدادی از ارتش ها و صنایع دفاعی مهم در جهان، با علم به ارزش این موضوع، دست به طراحی و ساخت شناورهای پر سرعت برای مقاصدی مثل گشت در آبهای ساحلی و حملات برق آسا زده اند، اطلاع از ویژگی های بی نظیر و بی رقیب کشورمان، اقتدار و توان دریایی نیروهای مسلح ایران بویژه سپاه پاسداران را بهتر عیان می کند.

این موضوع از آنجا اهمیت خاص و توجه ویژه پیدا می کند که رسانه های تخصصی غربی، خبر داده اند فرماندهی عملیات نیروهای ویژه آمریکا در حال مطالعه و بررسی طرحی برای مسلح کردن شناورهای تندرو و پنهان کار این نیرو به مهمات دوربردتر است؛ مهماتی با ویژگی های خاص که قطعا یکی از اهداف آن، تلاش برای مقابله با توان رزمی قایق های تندرو کشورمان است.

آمریکایی ها به دنبال چه هستند؟

هدف پنتاگون از این طرح، مشخص کردن امکان نصب تسلیحات خاص روی قایق های تندرو و پنهانکار بخش نیروهای ویژه نیروی دریایی این کشور است. اما مقصود از مهمات ویژه چگونه مهماتی است؟ در حال حاضر ما با روی کار آمدن نسل جدیدی از مهمات در جهان رو به رو هستیم که در زمان لازم شروع به گشت بالای نقطه مورد نظر و مثل یک پهپاد به ارسال اطلاعات لازم برای کاربر اقدام کرده و از طرفی به محض مشاهده هدف می تواند به سمت آن حمله کند. قیمت به نسبت پایین، اندازه و حجم کم و همچنین دقت بالا در کنار سر جنگی سبک از جمله قابلیت هایی هستند که این نوع سلاح ها دارا بوده و آنها را تبدیل به گزینه های مناسبی برای درگیری با اهداف کوچک یا زمانی که هدف در نزدیکی مناطق غیر نظامی است، می کند.

نمونه ای از شناورهای تندروی ارتش آمریکا مخصوص عملیات ویژه

در سناریوهایی نیز ممکن است نیروهای ویژه از شناورها پیاده شده و برای یافتن اهداف با ارزش بالایی مثل ایستگاه های راداری، پرتابگرهای موشکی یا کاروان های با اهمیت بالای تسلیحاتی به ساحل بروند و به جای استفاده از یک موشک بزرگ که از یک شناور، هواپیما یا زیردریایی از فاصله دورتری شلیک شود با قیمتی پایین تر کار به انجام برسد. در عین حال ترکیب این نیروها با مهمات جدید می تواند علاوه بر هزینه کمتر، زمان پاسخ گویی، ریسک کمتر و امکان انجام عملیات مخفی تر را نیز به کاربران آن ارائه کند.

طبق گزارش کارشناسان غربی، تجارب عملیاتی در منطقه خصوصا خاورمیانه (که قطعا یکی از انها شکست های مداوم در مقابل نیروی دریایی سپاه است) و شاخ آفریقا، آمریکایی ها را به این نوع از مسلح سازی شناورها سوق داده است. در حقیقت عملیات در آب های ساحلی، انجام عملیات های ساحل به دریا، درگیری با قایق های کوچک و تندرو و نفوذ از طریق رودخانه ها به داخل سرزمین دشمن در حال حاضر به اولویت های فرماندهی عملیات ویژه نیروی دریایی آمریکا بدل شده است.

چه مهماتی مد نظر آمریکاست؟

طبق این بررسی و طرح جدید، فرماندهی عملیات ویژه ارتش آمریکا به دنبال مهماتی است که بتواند هم در یک درگیری بزرگ با یک کشور و هم یک درگیری کوچک با یک گروه شبه نظامی استفاده کند. همچنین فرماندهی عملیاتی ویژه ارتش آمریکا به دنبال این است که بتواند هم حملاتی را با استفاده از این مهمات از شناورهای کوچک در دریا انجام دهد و هم در صورت لزوم، سامانه سلاح مورد نظر را از شناور جدا کرده، در خشکی روی یک خودرو نصب کند و از آن استفاده نماید.

موشک Spike NLOS

بر اساس اطلاعاتی که اخیرا از کنفرانس صنعتی نیروهای عملیات ویژه آمریکا منتشر شده، دو نوع مهمات به صورت عمده مد نظر آمریکایی ها است؛ یکی موشک Spike Nlos و دیگری مهمات سری Hero که هر دو ساخت اسراییل هستند. موشک اسپایک ساخت شرکت رافائل از قابلیت چرخش به دور نقطه مورد نظر برخورد نیست اما برد بلند و دقت بالا به علاوه توان ارسال تصویر تا لحظه برخورد آن را به یک کاندید مناسب برای حملات ضربتی از دریا به ساحل یا درگیر شدن با اهداف کوچک در دریا می کند. این موشک ۲۵ کیلومتر برد داشته و به سر جنگی به وزن نفوذگر شدیدالانفجار مجهز شده است.

سری مهمات Hero ساخت شرکت UVison اسراییل بر اساس مدل از برد و زمان ماندگاری متفاوتی برخوردار هستند.  این مهمات می تواند از فاصله ۵ تا ۲۰۰ کیلومتری و سر جنگی از ۳ کیلو تا ۳۰ کیلوگرم را با خود حمل کرده و زمان های مختلفی مثل ۳۰ تا ۴۵ دقیقه را در بالای هدف بگذراند.

یک نمونه از مهمات سری Hero

طبق بررسی آمریکایی ها، مهمات دیگری مثل اژدهای سبز ساخت IAI اسراییل یا پهپاد کوچک Coyote ساخت شرکت ریتهون از دیگر گزینه هایی هستند که می توانند برای این نوع ماموریت استفاده شوند. زمان بندی خاصی در بحث مسلح سازی قایق های تندروی آمریکایی به این مهمات، در کنفرانس مذکور اعلام نشده اما کارشناسان اعتقاد دارند این طرح در آینده نزدیک به اجرا در خواهد آمد.

کدام قایق آمریکایی توان مقابله با شناورهای تندرو سپاه را دارد؟

اگرچه طرح جدید آمریکایی ها، هنوز زمان زیادی تا اجرای عملیاتی پیش رو دارد اما اطلاع از سرعت و ویژگی های شناورهای موجود در سازمان رزم آنها، به تشریح مشکلات متعددی که در مقابله با قایق های تندرو و موشک انداز سپاه دارند، کمک شایانی خواهد کرد. هم اکنون شناورهای تندرو مارک ۶ جزء جدیدترین قایق های تندرو نیروی دریایی آمریکا محسوب می شود که طی سالهای اخیر ساخته شده و یکی از مناطق اصلی که برای عملیات آن در نظر گرفته شده، خلیج فارس است. این شناور توسط شرکت آمریکایی "SAFE Boats International " طراحی و ساخته شده و ۶۵ تن وزن داشته، طول آن ۲۵ متر و عرض آن ۶.۷ متر است.
 

قایق های تندور و شناور های سریع سپاه+عکس
شناور مارک ۶ در آبهای خلیج فارس

این شناور می تواند تا ۱۸ نفر را با خود حمل کرده و سلاح اصلی آن ۲ قبضه توپ ۲۵ میلی متری است. سرعت نهایی این شناور آمریکایی ۴۵ نات یا حدودا ۸۵ کیلومتر بر ساعت (حدودا نصف سرعت شناروهای تندرو سپاه) است و امکان نصب انواع نارنجک اندازهای ۴۰ میلی متری و مسلسل های سنگین نیز بر روی این قایق وجود دارد. هر فروند از این قایق ها در حدود ۱۵ میلیون دلار قیمت دارند.

شناور شیر دریایی

البته شناور شیردریایی، محصول سری و مشترک بین فرماندهی رزم سطحی و فرماندهی عملیات ویژه نیروی دریایی ارتش آمریکا است که به منظور استفاده در عملیات های مخفی، در سال ۲۰۰۰ میلادی طراحی شده و مهمترین قایق در اختیار این نیرو برای عملیات هایی است که در بالا به آن اشاره شد. خدمه اصلی این شناور ۲ نفر و قیمت هر فروند آن در حدود ۹ میلیون دلار است. طول آن ۲۱ متر بوده و می تواند تا ۷۴ کیلومتر در ساعت نیز سرعت بگیرد. گزارش های زیادی مبنی بر مشاهده این شناور در رودخانه های کشور کلمبیا مخابره شده است. این شناور مخصوص نیروهای Navy Seals طراحی و ساخته شده اما آمریکا هنوز جرات عملیاتی کردن آن در آبهای خلیج فارس را نداشته است.

با نگاهی به اکثر شناورهای تندرو در ارتش های مشهور دنیا همچون آمریکا متوجه می شویم که سرعت آنها معمولا در حدود ۵۰ نات بوده و با سلاح هایی مثل مسلسل های سنگین و یا نارنجک انداز مسلح شده اند اما شناورهای سپاه که اخیرا به تولید می رسند سرعتی در حدود ۱۴۸ کیلومتر بر ساعت دارد به موشک های ضد کشتی با برد ۱۰۰ کیلومتری نیز مسلح شده اند، لذا تلاش برای تامین امنیت و حفظ قدرت مقابله با سرعت و تکنولوژی موشکی موجود روی شناورهای تندرو سپاه، یکی از دغدغه های مهم فرماندهان آمریکایی است که با توجه به فاصله به وجود آمده در این بخش و فاکتورهای مهمی چون اشراف جغرافیایی و اطلاعاتی نیروهای مسلح ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز، غلبه بر آن به راحتی و در زمان کوتاه، ممکن نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    26 69
    خوبپس چرا جلوی عبور ناوهای آمریکایی از آبهای سرزمینی ایران رو نمیگیریم ؟! اونها باید برای ورود به خلج فارس از آبهای ما عبور کنند. این حقارت و خفت تا کی ؟ چرا کار را یکسره نمیکنید ؟
    • علیا IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      54 4
      تنگه ی هرمز یک آبراه بین المللی هست. به این معنی که کشورهای امارات عربستان عراق کویت بحرین و قطر برای دسترسی به آبهای آزاد باید از این تنگه رفت و آمد کنندو ما طبق قوانین بین المللی نمیتونیم مانع حرکت اونها یا کشتی هایی که تحت لوای پرچم اونها تردد میکنند بشیم و فقط میتونیم قوانینی برای این تردد ها وضع کنیم که کردیم. مثلا یک نمونش اینه که هر کشتی ای که بخواد از این تنگه عبور کنه باید با زبان فارسی ارتباط رادیویی بگیره. ضمنا کنترل تنگه ی هرمز فقط دست ما نیست و کشور عمان هم با ما شریک هست. یعنی بخشی از این تنگه برای ایران و بخشیش برای عمان هست. ما نمیتونیم به عمن زورگویی کنیم با یکطرفه هر رفتاری که بخوایم انجام بدیم. مگر در زمان جنگی که کلا بحثش فرق داره.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      19 35
      خفه لطفا
  • خبرنگار IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۰
    48 10
    متاسفانه اخیرا طبق عادت کلیشه محوری مسئولین ما احتمال جنگ نظامی پایین رفته در حالی که قطعا هدف اصلی امریکایها از سنگین تر کردن تحریم ها تضعیف توان دفاعی ایران و قطع حمایت مردمی از جنگ احتمالی برای یک حمله سریع چند هفته ای برق آسیا مثل عراق افغانستان و لیبی هست به نظر بنده این جنگ حتی ممکنه توسط عربستان و اسراییل هم شروع بشه چون مطمئن هستن ایران بمب نداره با برجام
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    62 80
    با توجه به خط ساحلی و گزینه های پاسخ گویی گسترده ، مستقیم و غیرمستقیم که ایران در اختیار دارد آمریکا به هر روش و فلسفه ایی حریف ایران نخواهد شد مگر اینکه بخواهد خودکشی کند ، آمریکا گزینه نظامی را کنار گذاشته روی فساد گسترده داخل ایران و بی عرضگی ها در موضوعات مهم مثل آب برای براندازی فکر کرده ، یک سپاه این وسط درست کار می کند شده جورکش بقیه .
  • روح الله IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    17 74
    بالاخره پاشنه آشیل سپاه در نیروی دریایی رو فلج کردند
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      25 3
      شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه :)
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    35 12
    «اما آمریکا هنوز جرات عملیاتی کردن آن در آبهای خلیج فارس را نداشته است.»
  • US ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    50 23
    ان شاالله که توانایی ساخت ناو هواپیمابر را هم داشته باشید پخخخ .
    • بسیجی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      5 9
      لطفا سس المه
  • کرمانشاهی IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    51 31
    به فضل الهی سپاه دست برتر رو داره و پیروزه انشاالله
  • رحمان IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    22 32
    آره کلا آمریکا ول معطله و الکی قدرت برتر دنیاس اشتباه شده
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    18 89
    همین روزاس که بزنه پودر کنه ایرانتان را
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      41 10
      اینا 40 ساله اگه می تونستن پودر کنند که تا حالا 100 بار این کار را کرده بودن.نمونه ش توی جمگ 8 ساله بود که کلی هزینه کردن تا بتونن ایران رو ساقط کنن که نتوانستند و هرگز نمیتوانند.اونا الان به این نتیجه رسیدن که بهترین راه مقابله با ایران حمایت از مزدوران داخلی و تحریم های اقتصادی و عملیات روانی است که به حول و قوه الهی ناکام می مانند.
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      41 4
      اگه میتونست ازین غلطها 40 ساله میکرد
    • محمد IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      24 1
      ایرانمان را؟!؟!؟ پس فروختید وطن را که میگی ایرانتان را! بر فرض محال آمریکا بیاد پودرمون کنه افتخارم اینه که تو کشورم برای کشور پودر بشم ولی وطن فروش نشم
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      24 1
      آرزو بر شیاطین عیب نیست!!!!!!!!!دو چیز میخواد هم قدرت و هم جرات که در جبروت ارباب ضعیف کش و شیطان صفت شما نیست
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      19 2
      اگر ما مرده باشیم.
    • IR ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
      6 1
      هنوز به درد میخورین.
  • نيما IR ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    39 2
    اينا مسئله امروز ما نيست جنگ ما اقتصادي است
  • صادق IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    22 13
    اگه راست ميگين بياييد خودرو بسازيد
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      27 6
      مشکل ساخت خودرو نیست . مشکل رانت های موجود هست که جلوی پیشرفت کشور را گرفته.
  • بهمن IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    24 7
    سپاه و وزارت دفاع نباید اینبار عقب بمونه بلکه باید جلوتر باشه تا همیشه اونها در تلاش برای پر کردن خلا باشند و نه ما... همیشه مشکل ما با غرب اینبوده که اونها سلاحی رو طراحی کردند و ما تلاش کردیم بهش برسیم..این اشتباهه... ما باید اگر شده دو برابر هزینه کنیم این دور باطل رو بشکنیم که در قایقهای تندرو شکستیم ولی تداومش مهمه... یعنی ما باید طراحی هایی بکنیم و یکی یکی عملیاتی کنیم که غرب تلاش کنه این طرحهای ما رو خنثی کنه...که باعث میشه ما همیشه دست بالا داشته باشیم... مهمات هوشمند سورپریز بعدی ارتش امریکا و اسراییل و بدنیال اونها نوکرانشون هست... شک نکنید.. ما باید زودتر از اونها اینو عملیاتی کنیم اونم با برد، دقت و هوش بالاتر... الانم داریم اینو تا حدی بشکل پهبادهای انتحاری ولی کافی نیست... باید حدی از هوش مصنوعی و خودمختاری به سلاح بدیم در عین اینکه ارزان بودنش حفظ بشه تا تعداد زیادش خودش عاملی یر قابل عبور بشه... همه تکنولوژی لازم همین امروز در ایران وجود داره...فقط یه یا علی و یه مدیر جهادی میخواد که اونم داریم... تصور کنید بمحض شروع عملیاتی از سوی دشمن 100 ها موشک پهبادی خودمختار با سرعت بالا به سوی محدوده دشمن شلیک بشن و با فیلم گرفتن نشون بدن هر کدوم چه هدفی رو زدن و یه تیم فورا این تصاویر رو تحلیل کنند و 100 ها مورد دیگه رو شلیک کنه... اگر ارزان باشه و بشه در هر جبهه چندین هزار ازینها رو عملیاتی کرد قدرتی عجیب به ما خواهد داد... و باز تا غرب ده سال طول بشکه بتونه اونها رو خنثی کنه ما باید روی سلاحهایی کار کنیم که آرایش اونها رو بهم بریزه...
  • IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    16 5
    باتوجه به سامانه هايي كه در منحرف كردن موشكهاي كروز ويا هر سلاح وپهپاد و ناوچه هايي كه براي مقابله با قايق ها وناوچه هاب ايراني از طريق ماهواره فرمان ميگيرند ، نصب سامانه هاي ايخاد اختلال در امواج ماهواره اي ، قابليت دارند در صورت نصب بر قايقهاي تند رو ايراني ميتوانيم انرا روي قايق هاي ايراني نصب كنيم وامريكا را ناكام نمائيم !
  • US ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    17 24
    وقتی رو قایق معمولی( مطابق انچه در تلویزیون دیده ایم ) تو تا موتور سنگین بگذارید خوب معلومه سرعتس از 50 نات بیشتر میشه . حالا اینکه چقدر پایداری داره و تو سرعت ماکزیممم چه اتفاقی برایی سرنشینان ممکنه بیفته برای ما ایرانی ها هیچ وقت مهم نبوده . عین ماشین هامون !
    • علیا IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      25 8
      برادر من وقتی میتونه موشک کروز ی با برد 100 کیلومتر و یا بیشتر رو حمل، شلیک و هدایت کنه در کنار کشف هدف و ... این یعنی به پایداری مورد نیاز رسیده. وگرنه میرفتن و دوتا دوشکا نصب میکردن مثل قایق تندروهای زمان جنگ
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      5 5
      استشهاد
  • IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    23 10
    درود بر متخصصین داخلی. مرگ بر خود فروخته های واداده ی غرب زده بی عرضه. خجالت نمیکشن کپی برداری از ایران؟!
  • IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    36 7
    قایق های ما رو شهید نادر مهدوی هدایت میکنه برای همین ما موفقیم
    • DE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      29 19
      پس چرا شهید شد؟
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    16 3
    این آشوب ها واسه این که ما درگیر جنگ داخلی و مشکلات داخلی بشیم این ها غافل،یرانه با ائتلاف عربی و گروه های تروریستی و اسراییل و آمریکا حمله کنن نمونه این اتفاق و میشه توی ناامنی های اخیر مرزی فهمید بابا چند تا سلاح جدید و خودروی زرهی بدید به مرزبان ها ما باید جلوی اون ها و بگیریم
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    27 7
    مهم‌ مردانی هستند که باید در صحنه از این ادوات استفاده کنند که آنها آن آدم را ندارند . امثال سردار شهید نادر مهدوی
  • ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    17 7
    درود بر دلاورمردان سپاه که وجودشان رعشه بر دل دشمنان نظام می‌اندازد!
  • عباس IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    15 4
    ایران باید وقت و هزینه ی بیشتری برای پهپادهای انتحاری برد بلند بگذارد
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    11 16
    توهمات مشرق...امروز چی زدی
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    12 1
    براي حل مساله اقتصاد، به جنگ با اسرائيل و مزدورانش مثل مريم رجوي برويم تا قدرت نباشه، هيچ كس برات ارزش قائل نيست.
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    5 5
    ما هم باید در زمینه زیر دریاییها و اژدرها و برد موشکها ومدرن سازی شناورها و ساخت تعداد بیشماری پهبادهای پنهان کار و انتحاری و ساخت بالگرد و حتی جنگنده و تانکهای مدرن و سلاحهای انفرادی پیشرفته تلاش بیشماری بکنیم
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    4 6
    ما هم باید در زمینه زیر دریاییها و اژدرها و برد موشکها ومدرن سازی شناورها و ساخت تعداد بیشماری پهبادهای پنهان کار و انتحاری و ساخت بالگرد و حتی جنگنده و تانکهای مدرن و سلاحهای انفرادی پیشرفته تلاش بیشماری بکنیم
  • نادر IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    14 3
    ماباید با سرعت روی سلاح های لیزری دوربرد و موثر در عین حال پنهان کار کنیم بطوری که بتوانیم به راحتی ماهواره های انها را هم کور و از کار بندازیم
  • US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    13 3
    سوال : این قایقها بی نظیر ما چطور هدف رو در ۱۰۰ کیلومتری کشف میکنند ؟!!! با رادار که به علت انحنای کره زمین شدنی نیست! آواکس داریم ؟!
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      5 3
      پهپاد شناسایی داریم. رادارهای ماورای افق دید داریم که امواج مستقیم استفاده نمیکنند مثل رادار کیهان که امواج رو به لایه ی جو میفرستند بازتابشون از لایه ی اتمسفر به کشف کمک میکنه و چیز جدیدی هم نیستند. و تکنیک های بسیار دیگه ای. به اینها میگن جنگ شبکه محور
    • عباس IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      4 3
      اول با پهپاد شناسایی می کنیم بعد حمله می کنیم
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
      2 1
      سوادت کمه!!!
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    5 2
    باید قبول کنیم که هرچند سرعت قایقهای ما زیاد است ولی از تعادل و ثبات هنگام تیراندازی و شلیک و همچنین از تغییر مسیر سالم و سریع کمتری برخوردار هستند. مخصوصا اینکه تجهیزات بیشتر با ارتفاع محاسبه نشده در هنگام ساخت قایق نیز در آن مشاهده می شود. غربیها نیز همین قایقهای ما را دارند ولی در حال طراحی و ساخت قایقی هستند که قدرت مانور سریعتر و بیشتر و همچنین ثبات و تعادل قابل قبولی داشته باشد.
  • سیدعلی IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    13 0
    سلام یکی از مصائب دشمنان نادان و مادی گرای ما این است که تمام توجه خود را به تجهیزات و ادوات نظامی معطوف کرده اند. غافل از اینکه عالم صاحب مقتدری دارد و هر کسی در برابر او بایستد، ذلیل و زبون خواهدشد و هیچیک از ادوات و تجهیزات او اندازه اسباب بازی هم به او کمک نخواهدکرد.
  • راشن حسینی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
    6 12
    ناودماوندفکرکنم اون تودریای خزرازدشمن فرضی شکست خوردگم شدش وای به امریکاماهنوزلگن می سازیم هواپیمانساختیم خودرونمی توانیم بسازیم جنگ باامریکا نبرد هبروشیمای اتمی روبرای ایران داره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس