ونزوئلا

پرونده ونزوئلا ظرفیتِ تبدیل‌شدن به یک منازعه بزرگ را دارد. این انتخاب بازیگران داخلی و خارجی است که تحولات را به سمت راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز یا یک جنگ سرد تمام‌عیار پیش می‌برد.

سرویس جهان مشرق - خیزش خوان گوایدو، رئیس ۳۵ ساله مجمع ملی علیه مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا از هفته گذشته شرایط این کشور را وارد مرحله تازه‌ای کرده و روابط کشورهای دور و نزدیک را با کاراکاس تحت تأثیر قرار داده است.

پررنگ‌ترین رخداد در این میان، هماهنگی کامل واشینگتن و اروپای غربی با این خیزش بود تا جایی که نیویورک‌تایمز نوشت گوایدو توسط واشینگتن برای این کار انتخاب شد و تنها پس از موافقت ترامپ، خود را رئیس‌جمهور جدید ونزوئلا نامید. این کار با مدیریت یک اتاق فکر متشکل از مایک پِنس قائم‌مقام رئیس‌جمهور، جان بولتون مشاور امنیت ملی و سناتور مارکو روبیو پیش رفته و حالا به نقطه عطف خود رسیده است.

بیشتر بخوانید:

حرکت تانک‌های ارتش ونزوئلا به سوی مرز با کلمبیا

درگیری لفظی سفرای مسکو و برلین در سازمان ملل

چرا کودتاچی ونزوئلایی با عکس بولیوار به صحنه آمد؟

پس از آمریکا، کانادا و سه کشور اروپایی (آلمان، اسپانیا و بریتانیا) اعلام کردند اگر تا یک هفته دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری تجدید نشود، گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور قانونیِ ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند. ایالات متحده البته دست‌بردار نیست و پمپئو از همه کشورها خواسته است در این مورد موضع‌گیری کنند.

این آغاز یک راه است که آمریکا برای آغاز آن حتماً اهداف بلندمدت‌تری را در نظر داشته است. بر این اساس سه روایت تحلیلی ارائه می‌شود که هر یک با داده‌های مؤید پشتیبانی می‌شود.

تکرار انقلاب مخملی

حمایت از انجمن‌های مردمی و کسب‌وکارهای کوچک که ناگهان رنگ و بوی سیاسی می‌گیرند، حالا دیگر به شیوه‌ای قدیمی تبدیل شده است. ایالات متحده نیز مانند بریتانیا یاد گرفته است همه نام‌های خوب، از آزادی و عدالت گرفته تا عِرق قومی و مذهبی را دستمایه اهداف شوم سیاسی قرار دهد و آن را بدنام کند.

کاهش تولید نفت و تولید سرانه و ارزش پول ملی در کنار افزایش مرگ و میر نوزادان و مهاجرت پناه‌جویان موجب شکل‌گیری نارضایتی در اقشاری از مردم ونزوئلا شده
و شرایط را برای ایجاد جرقه نهایی انقلاب مخملی از سوی واشینگتن آماده کرده است.

آنچه در این هفته‌های اخیر در ونزوئلا شاهد هستیم، بیش از هر چیز به نمایش‌هایی شبیه است که دهه گذشته در اروپای شرقی می‌دیدیم: ایجاد یک جرقه در مردمی با نارضایتی‌های متنوع، از طریق ادعای تقلب در انتخابات، سپس راه‌اندازی تظاهرات خیابانی و آمادگی گوشی‌ها برای تصویربرداری از هر گونه برخورد پلیس، هماهنگی با شهروندان خارج‌نشین برای اعلام همبستگی، تخریب شدید رسانه‌ای و بی‌آبروکردن مقامات رسمی کشور تا جایی که سربازان ارتش از همراهی با دولت احساس سرافکندگی و از عدم همراهی با مردم احساس بیم و عذاب وجدان کنند و نهایتاً مجبورکردن سران دولت به استعفا. حتی اگر نیاز باشد، تجهیزات نظامی اولیه میان مخالفان دولت توزیع می‌شود تا اگر رئیس‌جمهور / نخست‌وزیر حاضر به کناره‌گیری نشد، دفتر او را محاصره و بازداشتش کنند.

در این میان بسیاری از مردم که مطالبه واقعی دارند، با جمعیت همراه می‌شوند. رسانه‌های مخالف دولت نیز از حضور آنها بهره می‌گیرند و این‌گونه وانمود می‌کنند که این لشگرکشی خیابانی از دل مطالبات مردمی رشد کرده است. اما رهبری این جنبش هیچ‌گاه به این افراد واگذار نمی‌شود بلکه در دست افراد گزینش‌شده‌ای نگه داشته می‌شود که از پیش نسبت به تأمین منافع آمریکا پس از رسیدن به قدرت اطمینان داده‌اند. برای تصویربرداری و پخش این بخش تلخ ماجرا هیچ گوشی و دوربینی آماده نیست!

درباره ونزوئلا بیشتر بخوانید:

نیویورک‌تایمز: سناتور «مارکو روبیو» همه‌کاره سیاست ترامپ در پرونده ونزوئلا شده است

صفحه ویژه تحولات ونزوئلا

همه این اتفاق‌ها در ونزوئلا افتاده است اما فعلاً موفق نبوده، به چند دلیل: دولت ونزوئلا از پیش احتمال می‌داد چنین سناریویی مطرح باشد بنابراین از برخورد شدید با مردم خودداری کرد تا مورد سوءاستفاده کودتاچیان مخملی قرار نگیرد؛ سران ارتش همچنان در کنار دولت مانده‌اند؛ بسیاری از مخالفان سرسخت مادورو در چند سال اخیر از کشور مهاجرت کرده‌اند (تعداد آنها را تا ۳ میلیون نفر تخمین زده‌اند)، بنابر این قدرت آنها در داخل کاسته شده است؛ دو قدرت چین و روسیه با توجه به منافع سیاسی و اقتصادی خود در کنار مادورو مانده‌اند.

جدال بر سر منابع انرژی

ونزوئلا دارای بزرگترین ذخایر اثبات‌شده نفتی در جهان است. استقلال سیاسیِ چنین قدرت نفتی، امکان مدیریت دنیای انرژی را برای جمهوری‌خواهان ایالات متحده دشوار می‌کند. یادمان هست که سران نومحافظه‌کار در حزب جمهوری‌خواه، سهامداران شرکت‌های بزرگ نفتی و گازی آمریکا هستند و منافع خود را از طریق کاخ سفید دنبال می‌کنند. شاید به همین دلیل است که در دوران اوباما چنین رویکرد سختگیرانه‌ای علیه کاراکاس در پیش گرفته نشد و شاید به همین دلیل است که با وجود انعقاد برجام، تهدید به تحریم نفتی علیه ایران بار دیگر پس از روی کارآمدن ترامپ مطرح و پیگیری می‌شود.

تمام کشورهایی که در این فهرست به عنوان ذخایر بزرگ نفتی قرار دارند ولی دولت‌شان در تخاصم با واشینگتن بوده است،
هدف فشارهای ویژه ایالات متحده قرار گرفته‌اند، هر یک به بهانه‌ای.

بولتون دوشنبه شب با اعلام اینکه تا کنون ۲۱ کشور در به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا به کمپین واشینگتن پیوسته‌اند، در کنار منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا از تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا توسط واشینگتن خبر دارد. نفت، حدود ۹۰% از صادرات ونزوئلا را تشکیل می‌دهد. این کار که فشار اقتصادی زیادی به مردم ونزوئلا خواهد آورد، تنها در چنین شرایطی ممکن بود که رسانه‌ها حضور مردم آن کشور در خیابان‌ها علیه مادورو را با آب و تاب منعکس کنند. حالا آمریکا می‌تواند به اسم مردم، از آنهایی که در پشتیبانی از رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در خیابان حاضر نشدند، انتقام بگیرد.

الِن والد در فوربز نوشته است هم‌اکنون تولید نفت ونزوئلا با توجه به مشکلاتی که در سال‌های اخیر داشته به ۱.۱۷ میلیون بشکه در روز رسیده که مقدار کمی از آن به آمریکا صادر می‌شود. بنابر این تهمیدات ایالات متحده در سال‌های اخیر موجب شده که حالا تحریم نفت ونزوئلا ضرر چندانی برای شرکت‌های آمریکایی نداشته باشد. از آن سو حدود ۳ میلیون بشکه نفت آمریکایی به ونزوئلا صادر می‌شود که احتمالاً کاراکاس در اقدام متقابل، آن را تحریم می‌کند. اما این مقدار، کمتر از یک درصد از تولیدات پتروشیمی آمریکا است و با مشتریان جدید جبران می‌شود.

بنابر این ضرری که شرکت‌های نفتی از تحریم ونزوئلا متحمل می‌شوند، بسیار کمتر از سودی است که با تضعیف یک تولیدکننده بزرگ اما متخاصم به دست می‌آورند. فشار واشینگتن بر ونزوئلا به عنوان تولیدکننده بزرگ نفتی، مصداق کامل این ضرب‌المثل است که «دیگی که برای من نجوشد، می‌خواهم سر سگ در آن بجوشد»!

جنگ نیابتی با روسیه و چین

اگر اعلام راهبرد امنیتی ایالات متحده علیه چین و روسیه، اعلام رسمی سیاست مقابله با نفوذ اقتصادی چین در آفریقا و تداوم برخورد منافع روسیه و آمریکا در معرکه سوریه را در نظر بگیریم، طبیعی به نظر می‌رسد که آمریکا شرایط کنونی را بهترین فرصت برای اخراج مهمترین پایگاه سیاسی قدرت‌های شرقی از آمریکای جنوبی بداند. در سال‌های اخیر بسیاری از سران چپ در پایتخت‌های آمریکای جنوبی کنار رفتند، از جمله چهره‌های شاخصی چون کریستینا فرناندز کرشنر در بوینس آیرس و دیلما روسف و داسیلوا در برزیل که همگی دارای اتهام فساد اقتصادی شده‌اند.

لازم به یادآوری است که شرکت ملی نفت ونزوئلا با روسیه قرارداد بسته و چین نیز علاوه بر خرید ۹.۹ درصد از سهام پروژه Sinovensa در سپتامبر اخیر که تا کنون ۴۰% از آن برای پکن بود، روزانه یک میلیون بشکه نفت ونزوئلا را می‌خرد. از آنجا که کاراکاس پیش از این از مسکو و پکن وام گرفته، هم‌اکنون بخش بزرگی از درآمد نفتی این کشور توسط روسیه و چین به عنوان بازپرداخت بدهی وام‌ها برداشت می‌شود. تحریم نفتی ونزوئلا در واقع علاوه بر ونزوئلا، درآمد روسیه و چین را نیز هدف گرفته است.

مادورو یک ماه و نیمِ پیش در سفر به مسکو، از سرمایه‌گذاری میلیاردی روسیه در صنعت نفت با هدف افزایش تولید خبر دارد؛ همچنین قرارداد دیگری که سرمایه‌گذاری مسکو در استخراج معادن طلا از خاک ونزوئلا را تضمین می‌کند تا بازپرداخت بدهی‌های گذشته آسانتر شود. مادورو در این سفر تأکید کرد «روسیه و ونزوئلا بیش از هر زمان دیگری متحد هستند».

در واقع مداخله سیاسی آشکار ایالات متحده در ونزوئلا با هدفِ حفظ پایگاه نفوذ قدرت‌های شرقی در آمریکای لاتین انجام می‌شود. چین به همین دلیل از آمریکا خواست در مسائل داخلی ونزوئلا دخالت نکند و روسیه نیز با آگاهی از این شرایط، به مادورو قول حفاظت نظامی می‌دهد. چند روز پیش مادورو سوار بر تانک‌های روسی در یک مانور نظامی، ارتش را به ایستادگی در برابر مخالفان دولت فراخواند.

جمع‌بندی

پیگیری همزمان این اهداف از سوی ایالات متحده با هم منافات ندارد اما وقتی یک زمین بازی برای ایالات متحده از چنین اهمیت چندگانه‌ای برخوردار می‌شود و همزمان منافع قدرت‌های شرقی تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بار دیگر بوی جنگ سرد به مشام می‌رسد.

در همان کنفرانس خبری که بولتون از تحریم شرکت ملی نفت ونزوئلا خبر داد، عکاسان خبری عبارت «ارسال ۵ هزار نیروی نظامی به کلمبیا» را از دست‌نوشته‌های همراه مشاور امنیت ملی آمریکا شکار کردند. همزمان روسیه پشتیبانی نظامی از دولت مادورو را وعده داده و این یعنی ممکن است بخشی از ونزوئلا (مثلاً در همسایگی کلمبیا) به اسم حمایت از ریاست‌جمهوری گوایدو در تسخیر نیروهای آمریکایی و مزدوران ونزوئلایی قرار گیرد در حالی که کاراکاس تحت حمایت مسکو باشد.

بنابر این پرونده ونزوئلا ظرفیتِ تبدیل‌شدن به یک منازعه بزرگ را دارد. این انتخاب بازیگران داخلی و خارجی است که تحولات را به سمت راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز یا یک جنگ سرد تمام‌عیار پیش می‌برد، هر چند فعلاً با توجه به رویکردهای پوتین و ترامپ و شرایط اقتصادی دولت‌هایشان از سویی، و منافع اقتصادی که چین در ثبات ونزوئلا دارد از سوی دیگر، بعید است فشار بازیگران خارجی به سمت افزایش تنش و خشونت باشد.

منابع

https://www.nytimes.com/2019/01/26/world/americas/marco-rubio-venezuela.html

https://www.theguardian.com/world/2019/jan/26/european-leaders-ready-to-recognise-guaido-as-venezuelan-president

https://www.globalresearch.ca/us-regime-change-venezuela-documented-evidence/5666500

https://edition.cnn.com/videos/politics/2019/01/28/venezuela-crisis-new-sanctions-john-bolton-whpb-sot-vpx.cnn/video/playlists/this-week-in-politics/

https://www.economist.com/graphic-detail/2019/01/25/why-have-venezuelans-turned-against-nicolas-maduro

https://www.forbes.com/sites/ellenrwald/2019/01/23/amid-the-venezuelan-crisis-a-look-at-oil-russia-and-trump/#6c5b4d84394c

https://www.worldatlas.com/articles/the-world-s-largest-oil-reserves-by-country.html

https://www.reuters.com/article/us-venezuela-russia/venezuela-signs-oil-gold-investment-deals-with-russia-maduro-idUSKBN1O51WX

https://www.reuters.com/article/us-china-venezuela/venezuela-hands-china-more-oil-presence-but-no-mention-of-new-funds-idUSKCN1LU1EV

https://www.aljazeera.com/news/2018/09/venezuela-significantly-increase-oil-exports-china-180919070322004.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ورشو LU ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    7 23
    کاری بر سر عیرانی ها می آوریم که به ونزوئلایی ها التماس کنند تا پسماند غذایشان را به عیران بفرستند .
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      9 0
      آرزو بر جوانان عیب نیست.
    • IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      11 0
      وزیر جنگ خیلی اسبق امریکا (منظورم کاسپار واینبرگر) ارزو می کرد که ملت بزرگ ایران را از روی زمین محو کند. 20 سال از این آرزو این مردتیکه می گذرد. اون و رئیس اش آلان زیر خروارها خاک هستند و ایران و ملت آن روز به روز قوی تر و مقتدرتر و الهام بخش سایر ملت ها در جهان باقی مانده اند و باقی خواهند ماند تا تو و اربابانت عصبانی اشند و از عصبانیت بمیرند. یَآ أَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَنصُرُواْ اللَّهَ یَنصُرْكُمْ وَ یُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      4 2
      ارواح عمه ات. شما فعلا" از پسماند غذای اروپایی ها بخورید تا از گرسنگی نمیرید. جنگ جهانی که یادتون نرفته، زنانتان را می فروختید تا غذا بخورید. همه تون حرومزاده اید خبر ندارید. خخخخخ.
    • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      4 0
      ن.. به خودت یه وقت! اب قطعه!
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      2 0
      كاري با اسرائيلي ها بكنيم كه همين پسماندم گيرشون نياد
    • DE ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      3 0
      ۲۲:۰۸ کافر همه را به کیش خود پندارد.حالا دررفتی ورشو پسمانده غذاهای اونها رو میخوری مواظب باش بهت پس مانده غذای سگشونُ ندهند بعد بیشتر واق واق میکنی.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    9 3
    بازی کثیف لیبرالیسم با افکار عمومی و متاسفانه باز هم مردمی که چوب حماقت و ساده لویی آنها دامن گیر همه می شود
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    3 11
    جالبه اصلا بی تدبیرب چاور و مادورو دخیل نمیدونب..اگه چاوز و مادورو درست از منابع و درامد سرشار نفتی استفاده میکردن این اوضاع نبود
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      6 1
      شما این بی تدبیری ها را بفرمایید تا مشرق آن را منتشر کند.
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      3 0
      باید سبیل احزاب و طرفداران آمریکا را چرب می کرد تا یک وقت متهم به بی تدبیری نشود. کاری که مصدق و آلنده هم بلد نبود اما زاهدی و پینوشه با تدبیر خوب بلد بودند.
  • nazi IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    3 7
    به امید بازگشت هیتلر و نازی ها ونجات مستضعفان از چنگال آمریکا و استعمارگران .
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      6 0
      اگر نازی ها در جنگ دوم جهانی پیروز می شدند الان می گفتیم مرگ بر نازیسم. سگ زرد برادر شغال است
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    11 13
    من نمی دونم چرا سایت های اصول گرا خجالت می کشند که از تورم نزدیک به یک میلیون درصدی ونزوئلا حرفی بزنند ؟ 12 سال حکومت دست سوسیالیست های مخالف امریکا بود.
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      5 3
      دروغ که کنتور ندارد. بگو صدمیلیون... کی به کیه
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      4 3
      جمهوری وایمار این تورم را نداشت. شما از کجا این اعداد را به دست آوردی؟
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      7 2
      تورم بازی تکراری آمریکا و دنباله های خائن داخلی هست
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      6 2
      تورم درست اما ظاهر اونها که ماشاءالله نشانی از فقر غذایی و کمبود ندارد مقایسه کنید با افریقا و یمن جنگ زده
    • احمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      2 0
      شما چرا از رای آوردن 68 درصدی مادرو حتی با وجود اون تورم کذایی حرف نمی زنید؟ دولت ونزوئلا حقوق مردم رو به اندازه تورم بالا برد، برعکس دولت تدبیر و امید که فقط قیمتها رو بالا برد. پولدارها از تورم ضرر کردند، نه فقیرها.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      4 1
      من نمی دونم چرا سایت های اصلاح طلب خجالت می کشند که از اینکه طرفدار آمریکایی هستند که عامل تورم نزدیک به یک میلیون درصدی ونزوئلا است؟ که در طی 12 سال حکومت دست سوسیالیست های مخالف امریکا انواع و اقسام تحریمها را بر این ملت که تنها خواسته اش استقلال بود تحمیل کرد.
  • عابر IR ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    11 1
    والا بازم به عرضه و جربزه مردم شریف ونزوئلا.
  • US ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
    1 1
    خخخخخخخخخخخ
    • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      2 0
      خنده داره؟ شاغلام ؟ نيشتو ببند !!!!!!!!!!
  • IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    3 10
    من وقتی میرم توی یه کاری وقتی احساس کنم بلد نیستم و باعث زحمت دیگرانم ولش میکنم نمیدونم امثال مادورو و بشار اسد چه دلی دارند که باعث خسارت مالی و حتی جانی هزاران انسان میشوند اما حاضر به کناره گیری نیستند اصلا آمریکا شیطان بزرگ شما خودتون مگه وجدان ندارید از اینجور آدم ها حمایت می کنید یعنی آمریکا شده شاخص شما برای تعیین حق و باطل؟
    • IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      6 1
      اگر نگاه شما را قبول کنید که تمامی انقلاب ها را باید محکوم به شکست کنیم. انقلاب یعنی اعتراض یک اقلیت علیه وضع موجود که بعدها مورد پشتیبانی اکثریت قرار می گیرد. دکتر بشار اسد و مادرو مورد حمایت اکثریت مردم خویش هستند. هر دوی اینها در انتخابات دمکراتیک پیروز شدند. اما دشمنان سرسخت خارجی دارند که دارای ابزارهای قدرتمندی هستند. استانداردهای زندگی در ونزوئلا پس از چاوز و مادرو بالا رفته است. امریکایی ها از وفات چاوز سوء استفاده کردند. مادرو نیازمند مدتی بود که تثبیت شود و امریکایی ها از این فاصله استفاده کردند و این وضعیت را برای مردم ونزوئلا ایجاد کردند.
    • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      9 0
      بقول سردار قلم شما بهتر نیست الان حکومت جلیقه زردها در فرانسه و جنبش والستریت را به رسمیت بشناسی؟
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      5 1
      عجیبه مادورو چاوز و اسد را مردم نمیخوان ابرقدرت امریکا نمیخواد اروپای ثروتمند نمیخواد تمام ابزار را نیز بر علیه اینها بکار میگرند اما باز اینها اجی مجی میکنند و هستند
    • احمد IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      3 0
      به دولتمردان تدبیر و امید هم بگو ول کنن برن. اونایی که به گوشت و مرغ رای دادن به جای سانترفیوژ هم دهنشون رو ببندند.
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      3 0
      کلا مقصر اصلی همه جنگها مدافعان هستند. چون اگر از اول مثل بچه آدم تسلیم شوند دیگر جنگ نمی شود و کسی کشته نمی شود.
  • حسین IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    10 3
    به هر حال انچه مشخص است . بخش بزرگی از مردم ونزوئلا از شرایط اقتصادی راضی نیستند . اگر مردم از اوضاع حکومت راضی نباشند دشمن نیز به راحتی می تواند نقشه های خود را اجرا کند . حتی اگر این نقشه ها به موفقیت نرسند لطمه بزرگی هم از نظر سیاسی هم اقتصادی به ونزوئلا وارد میشه . پس یادمون نره اول بفکر رضایت مردم باشیم چون در غیر این صورت هزینه های سنگین باید پرداخت کنیم و راه را برای دشمنان باز نکنیم.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      7 2
      مردم ناراضی هستند. اما می دانند با رفتن این دولت ، حاکمان بعدی خون شان را توی شیشه خواهند کرد. همان طور که حاکمان قبلی این کار را کردند
    • احمد IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      2 0
      میشه بفرمایید چرا این مردم ناراضی 68 درصد با مادرو رای دادن؟! لابد شعورشون از رای دهندگان به گوشت و مرغ ما بیشتر بوده.
    • IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      2 0
      در عوض مردم از پینوشه خیلی راضی بودند. این قدر مهربان و باتدبیر بود که نگو.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    13 1
    تمام کشورهای دنیا باید قدرت پول رو از آمریکا بگیرند تا اینقدر وقیحانه برخورد نکنه
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    3 6
    واقعیت آینه که سوسیالیست الگوی شکست خورده است و باعث فلاکت و بدبختی ملتها شده. این دلیل اصلیه قیام مردمه و نه آمریکا،
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      6 1
      قیام مردم!!! در خرداد ماه 1397 همین مردم بودند که دوره مأموریت مادرو را برای یک دوره 6 ساله تمدید کردند.
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      6 0
      کدوم مردم؟ چند درصدشون؟ آمریکا هم حتما به خاطر گل روی مردم از گوایدو حمایت میکنه و براش دستورات مقتضی صادر میکنه
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      2 0
      لیبرالیسم هم
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    6 0
    در جریان کودتای 1954 علیه رئیس جمهور آربنز، جنگ روانی باعث خروج رئیس جمهور و شکست انقلاب 1944 شد. همین حربه را به شکل دیگری علیه دولت منتخب مردم جمهوری بولیواری ونزوئلا به کار گرفته اند. در ضمن از نویسندگان مشرق درخواست می کنم که ونزوئلا را با نام "جمهوری بولیواری ونزوئلا" به مردم معرفی کنند نه ونزوئلا خالی. همان طور که ایران به عنوان جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردد.
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    7 1
    منطقه امریکای جنوبی و امریکای مرکزی شاهد رهبران بزرگی بود. رهبرانی همانند سیمون بولیوار و فرانسيسكو مورازان. اولی جمهوری فدرال کلمبیا بزرگ را ایجاد کرد و دومی جمهوری فدرال امریکای مرکزی را. اولین در رختخواب مرد و با وفاتش کلبیمای بزرگ تجزیه گردید و دومی هم جان خویش را بر سر آرمانهایش از دست داد و در کستاریکا اعدام گردید. جالب است که وقتی دکترین مونرو اعلام گردید نه کلمبیا بزرگ مشکل جدایی سرزمین هایش را داشت نه امریکای مرکزی. بعد از عزل ایتوربیده از امپراتوری مکزیک بود که مرونرو اعلامیه خویش را صادر نمود و بعد از تجزیه امریکای مرکزی و کلمبیای بزرگ بود که تکزاس اعلام استقلال کرد و امریکا چند سال بعد نیمی از مکزیک را اشغال و از این کشور جدا نمود. حالا که پس از 180 سال بار دیگر ارمان های بولیوار و مورازان احیاء شده است و مردم می خواهند سرنوشت منابع طبیعی خویش را خود بر عهده بگیرند و خودشان آقای بالای سرشان باشند باز هم یانکی ها شروع به توطئه کردند. مرحوم چاوز با انتخاب نام جمهوری بولیواری برای کشور خویش راهبرد و ایدئولوژی خویش را مشخص نمود. اتحاد امریکای جنوبی و بازگشت به دوران طلایی گذشته. مرزهای تصنعی که توسط یانکی ها ایجاد شده بود باید از بین برود. این است دلیل مشکلات امروز ونزوئلا و ملت بزرگ ونزوئلا. مردم ونزوئلا سردمدار احیاء دوران باعظمت و با شکوه گذشته شده اند و لذا در نبرد مستقیم با کاخ سفیدی ها و یانکی ها قرار گرفته اند. تمامی جوهره تمدن انگلوساکسون غرب علیه این ملت بسیج شدند تا آرمان های استقلال طلبانه این ملت که می تواند قاره امریکا را از دست این تمدن خارج کنند را نابود سازند. آینده مشخص خواهد کرد که آیا ملت ونزوئلا می تواند انقلاب بولیواری خویش را ادامه دهد یا خیر. فشارها بسیار سنگین و طافت فرسا است. امیدوارم که بتوانند مقاومت نمایند و دست رئیس جمهور مادرو را برای مقاومت بازبگذارنند.
  • ملایی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    6 3
    هر جا فتنه و جنگ و خونریزی و کودتایی هست یانکی ها و دولت کثیف آمریکا عامل آن است. پس بلند بگویید مرگ بر آمریکای خبیث.
  • ناشناس IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    6 2
    تازمانی که یهود صهیونیزم در دنیا برسر کار هست وتازمانی که صهیون بطور کامل نابود نشود دنیا روی ارامش نخواهد دید شیطان بزرگ هم نوکر بی چون وچرای این نطفه سرطلنی هست
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    1 4
    دیکتاتور
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    8 0
    کار شیطان همین است یا قحطی درست می کند تا مردم از قحطی به خدا فحش بدهند یا فراوانی بیحد که از مستی و انسانها را عقل کافیست تا این شیطان را عقال کند مردم ونزئولا هم خدائی دارند آنها اگر استقامت کنند و استقلال خود را حفظ کنند به درد اکراین بدبخت دچار نمی شوند و ما ایرانیها هم راهی جز استقامت در برابر دشمن غدار و ایادی داخلیش نداریم این بهمن را با سرفرازی جشن می گیریم و بر مقاومت بیدریغ خود در برابر شیطان بزرگ پافشاری می کنیم و به فرزندان با کفایت خود و جوانان عزیز این مرزو بوم دل می بندیم تا خداوند تبارک و تعالی شر اشرار از سر ما بکند و ریشه فسادرا به مدد پاکان و نیکان جامعه اسلامی مان از بین ببرد و جامعه مستعد و سزاوار ما را به ساحل نجات نزدیک کند
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
      7 0
      تو راست می گویی اما یک چیز را از قلم انداخته ای و آن اینکه شیطان ابتدا سبک زندگی مردم را عوض می کند. قناعت را خوار می کند و رفاه را ارزش. وقتی اینطور بشود خدای مردم هم می شود شکم و زیر شکم.
  • DE ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
    6 0
    تکرار انقلاب مخملی، یا تَــــــــــــکرار انقلابِ مخملی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس