کد خبر 931971
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲
خوزه اریزا

خورخه آریزا اظهار داشت: روابط بین الملل بر اساس حقوق بین الملل شکل می گیرد و نه بر اساس زور و قدرت.

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر؛ خورخه آریزا در جلسه شورای امنیت درباره اوضاع ونزوئلا، گفت: درباره مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا باید بگویم که اینها به وقوع کودتا در ونزوئلا چراغ سبز نشان داده اند.

بیشتر بخوانید:

عکس / تظاهرات مردم ترکیه در حمایت از مادورو

تشبیه فتنه ۸۸ به کودتای ونزوئلا توسط خبرنگار اصلاح‌طلب

رهبران کشورهای جهان و رئیس جمهور ونزوئلا

آمریکا برای کودتا چراغ سبز نشان داد

مایک پنس در همین ماه برای کودتا چراغ سبز نشان داد. همچنان که معاون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت این رئیس جمهور انتقالی است که خود را به عنوان رئیس جمهور تعیین کرده است. هیچگونه مراسم تعیین رئیس جمهور برگزار نشده است بلکه این شخص خود را از طریق برخی اعضای پارلمان و تجمعاتی که صورت گرفته رئیس جمهور نامیده است و این در حالی است که در سال های گذشته نیز تجمع های زیادی برپا می شد. اگر ما به قانون اساسی ونزوئلا نگاهی بیندازیم و اصل صد و بیست و سه را کلمه به کلمه بخوانیم نمی توانیم اثری از مشروعیت برای این فرد بیابیم. این قانون اساسی داخلی ما است اما اگر شما به حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد نیز نگاهی بیافکنید باز هم نمی شود برای این فرایند مشروعیت ساخت.

روابط بین الملل بر اساس حقوق بین الملل شکل می گیرد و نه بر اساس زور و قدرت

روابط بین الملل بر اساس حقوق بین الملل شکل می گیرد و نه بر اساس زور و قدرت. در کدام یک از مواد منشور سازمان ملل متحد آمده است که می توان از نهادهای بین المللی برای تحقق بخشیدن به خواسته های خود استفاده کرد. آیا شما مبنایی برای مشروعیت فردی که خودش را رئیس جمهور ونزوئلا نامیده است و از طریق انتخابات برگزیده نشده است می یابید؟

همچنین باید از خود بپرسیم که رکس تیلرسون وزیر خارجه پیشین آمریکا و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا چگونه در نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد این جرأت را به خود دادند که با نقض آشکار منشور سازمان ملل متحد که سندی است که به نوعی از تقدس برخوردار است تدابیری علیه ونزوئلا اتخاذ کردند.

چگونه یک رئیس جمهور می تواند کشور دیگری را تهدید به استفاده از زور کند. جان بولتون، مایک پنس یا مارکو روبیو ونزوئلا را تهدید نکرده اند بلکه این خود دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بوده است که ونزوئلا را تهدید به استفاده از قدرت نظامی کرده است. چگونه نهادهای چندجانبه با چنین رویکردی برخورد نمی کنند چگونه می شود به ونزوئلا که دولتش کاملاً مطابق با قانون اساسی و حقوق بین الملل است اتهام وارد کرد.

سابقه دخالتهای آمریکا در آمریکای لاتین

آمریکا سابقه دخالت نظامی در بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی همچون، نیکاراگوئه، مکزیک، هائیتی، دومینیکن، کوبا، گواتمالا، پاناما و هندوراس را دارد. آنها در کوبا تلاش بسیاری به خرج دادند که از دست کاسترو خلاص شوند و مثال های این چنینی بسیار است. آمریکا باید به علت نقض حقوق بین الملل و حمله نظامی به کشورها باید مورد پیگرد قرار گیرد. آمریکا در سرنگونی بسیاری از روسای جمهور منتخب در آمریکای جنوبی نقش داشته است. واشنگتن در سرنگونی دولت سالوادور آلنده نقش داشت. حتی در سال ۲۰۰۲ جورج بوش رئیس جمهور وقت آمریکا از کودتای نظامی در ونزوئلا حمایت کرد. اما حمایت و دخالتی که آمریکایی ها در آن موقع از خود نشان دادند به اندازه مداخله های شان در حال حاضر نبود. آمریکایی ها در سال ۲۰۰۹ نیز در هندوراس مداخله کردند. هیچ تردیدی نیست که در حوادثی که در هندوراس رخ داد آمریکا نقش داشت و هیلاری کلینتون در کتاب خود اعتراف کرده است که فرمان سرنگونی رئیس جمهور هندوراس را صادر کرده است.

برخی از روسای جمهور آمریکای مرکزی حتی بی آنکه نامزد ریاست جمهوری نیز شوند به این سمت منصوب شدند. سازمان هایی مانند سازمان کشورهای آمریکایی مدعی می شوند که اینها حیله گری است اما آمریکا چنین اعتقادی ندارد.
دولت ترامپ تصمیم های یکجانبه ای همچون به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل اتخاذ کرده است.

نقشه امریکا نقش برآب شد

من می خواهم این تصویر را که از توییتر گرفته ام به شما نشان دهم. این تصویر نشان می دهد که سخنگوهای دولت آمریکا لحن شان تندتر می شود و منتظر بودند که در روز بیست و سوم ژانویه کودتای نظامی در ونزوئلا به وقوع بپیوندد ولی این امر اتفاق نیافتاد چرا که نیروهای مسلح ونزوئلا از قانون اساسی دفاع کرد و آنها با باج گیری های شان نتوانستند ارتش ونزوئلا را قانع کنند که در سرنگونی رئیس جمهور ونزوئلا مشارکت کند. این تلاش آمریکا اقدامی اشتباه و بی نتیجه بود.

باید این کاری که آمریکا کرده محکوم شود. ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد انتظار داریم که با تشکیل جلسه ای مشخص کند چه کسانی در پشت صحنه کودتای نظامی در ونزوئلا بوده اند و آنها را تحت تعقیب قرار داده و به مجازات برساند. لازم نیست که از هوش فوق العاده ای برخوردار بود تا پی برد که چه کسی در این کودتا نظامی نقش داشته است بلکه دلایل روشن بسیاری در شبکه های ارتباط جمعی و در بیانیه ها و ابلاغیه ها وجود دارد. شما به روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا نگاهی بیاندازید، البته نیویورک تایمز نیز سال گذشته اقدامی این چنینی داشت، این روزنامه ها از زبان مسئولان آمریکایی نوشته اند نشست هایی میان مسئولان ونزوئلایی انجام می شود که مادورو را سرنگون می کنند. آسیوشیتد پرس که مقر آن در آمریکا است نیز امروز چنین مطالبی نگاشته است. این عضو پارلمان ونزوئلا (که خود را رئیس جمهور کشور خوانده است) به آمریکا و دیگر کشورهای منطقه سفر کرده بود و در نشست های سری حضور یافته بود. این نشست ها استراتژی روشنی را دنبال می کردند اما وی این راهبردها به صورت هوشیارانه ای اجرا نشد. ما می دانیم که کشورهای سرسپرده در منطقه بر اساس منافع تجاری عمل می کنند و از همین راهبرد ضد ونزوئلا پیروی کردند اما برخی کشورهای عزتمند بویژه در دریای کارائیب هستند که تسلیم فشارهای آمریکا نشده اند و به آمریکا اجازه نداده اند که از آنها باجگیری کند، این کشورها قدرتمندانه دربرابر این اقدام ها ایستاده اند.

شما چه حقی دارید که برای ما مهلت تعیین می کنید؟

ما موضع کشورهای آمریکای لاتین که تسلیم خواست آمریکا شده اند درک می کنیم. اما در اروپا هم کشورهای اروپایی از دولت ترامپ تبعیت می کنند. اروپا به ما هشت روز مهلت داده است!! شما چه حقی دارید که برای ما مهلت تعیین می کنید؟ شما چه قدرتی دارید که برای ونزوئلا مهلت می گذارید؟ بر چه مبنایی چنین مهلت هایی را تعیین می کند. اینها کارهای بچه گانه است. چه کسی پدرو سانچز (نخست وزیر اسپانیا) را انتخاب کرده است؟ امانوئل مکرون به جای آنکه توان خود را برای مقابله با اعتراض هایی که علیه او به راه افتاده به کار گیرد و وقت خود را صرف رفع خواسته های کارگران فرانسوی کند وقت خود را به حمله به ونزوئلا اختصاص داده است.
هر وقت یکی از معترضان به کاخ الیزه نزدیک می شود سریعاً به دست نیروهای امنیتی فرانسه بازداشت می شود. لطفاً به منشور سازمان ملل متحد و خواست ملت ما احترام بگذارید.
ما از سازمان ملل متحد برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا درخواست کردیم اما آنها به این درخواست ما توجهی نکردند. ما از فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستیم که بر انتخابات ونزوئلا نظارت داشته باشند اما وی با این اقدام مخالفت کرد. این مخالفت ها برای این بود که آنها برای انجام کودتای نظامی در ونزوئلا از همان زمان نقشه کشیده بودند.
اگر راست می گویید تنها یک نمونه از تقلب در انتخابات ریاست جمهور ونزوئلا را به من نشان دهید. می گویند که در انتخابات ونزوئلا تقلب صورت گرفته است حال آنکه انتخابات در ونزوئلا به صورت الکترونیک برگزار شده است و نه دستی و جایی برای تقلب باقی نمانده است.

عملیات در آزمایشگاه های آمریکا طرح ریزی شده است

خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا گفت: آمریکا یک دیوار ایدئولوژیک بنا می کند. بسیاری از مطالبی که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت شبیه به زبانی بود که در زمان جنگ سرد به کار برده می شد. آنها بار دیگر جنگ سرد را به ذهن متبادر می کنند.

همچنان که سیمون بولیوار گفت آمریکا می خواهد بدبختی و بیچارگی به کشورهای آمریکا تحمیل کند. از زمانی که آمریکا تدابیر یکجانبه و تحمیلی که ناقض حقوق بین الملل است علیه ونزوئلا اتخاذ کرده است هزینه ای معادل بیست و سه میلیارد دلار به خاطر محاصره و کاهش درآمدهای ما به ونزوئلا تحمیل شده است. اگر ونزوئلا می توانست این درآمدها را داشته باشد اوضاع اقتصادی ونزوئلا چگونه بود.

بیست و سه میلیون دلار از سوی سازمان کشورهای آمریکایی به ونزوئلا داده شد اما آن را پس گرفتند. سفیر بلژیک به یک میلیارد و دویست میلیون دلار از پول های ونزوئلا که در بلژیک توقیف است اشاره کرد. ما نمی توانیم به ارزهای خارجی دست پیدا کنیم زیرا این ارزها از نیویورک یا لندن عبور می کند و پول های ما به این جاها که می رسد برگشت می خورد، بنابراین معلوم است که چه مشکلاتی برای ملت ونزوئلا به وجود می آید. آنها می گویند محاصره ای علیه ونزوئلا وجود ندارد در حالی که تحریم های متعددی علیه ونزوئلا اعمال شده است با این حال چگونه می گویند که محاصره ای در کار نیست. باید درباره این مساله اندیشید. یک دیوار ایدئولوژیک پیرامون ونزوئلایی ها کشیده شده است.

ما از گفتگو حمایت می کنیم.این مساله از صفر آغاز نشده است. من در ماه اوت گذشته به حمایت خود از گفتگو اشاره کردم و دو روز بعد در خانه میگوئل وارگس حضور پیدا کردم و به گفتگو پرداختیم. من تلاش کردم با مخالفان گفتگو کنم و کوشیدم که مخالفان را جمع کنم تا با مادورو دیدار کند و ما به توافق دست پیدا کردیم. ما به یک سند دست پیدا کردیم اما وقتی خواستیم این سند را امضا کنیم مخالفان رئیس جمهور و وزرا را به مسخره گرفتند و این سند را امضا نکردند. به رئیس هیئت مخالفان توصیه شده بود که این سند را امضا نکند. بدون هیچگونه بررسی دروغ های بسیاری گفته می شود. شما از مدیر صندوق بین المللی پول بپرسید میزان واقعی تورم چقدر بوده است پیش از اینکه این رقم ها را ارائه کند.

سه میلیون مهاجر وجود دارد. ما شاهد پدیده مهاجرت جدیدی هستیم که پیشتر شاهد آن نبوده ایم و این مربوط به محاصره مالی ونزوئلا می شود. ما منکر وضعیت اقتصادی نابسامان کشور نیستیم اما می کوشیم که این وضعیت را به لطف اصلاحات اقتصادی و اجتماعی و طرح هایی که به راه افتاده بهبود ببخشیم. ما چندین بار از کشورهای همسایه درخواست اطلاعاتی درباره شهروندان ونزوئلایی در آنجاها کرده ایم اما مثلاً رئیس جمهور اکوادور خواهان تشکیل گردانی برای تحت تعقیب قرار دادن مهاجران ونزوئلایی شده است و ما به این مهاجران کمک کرده ایم برای فرار از سرکوب از اکوادور خارج شوند. آنچه در اکوادور می گذرد وحشتناک است. روز چهارشنبه سه هواپیما از جمله هواپیمای ریاست جمهور مهاجران را آورد و امروز نیز ما می خواستیم سه هواپیما بفرستیم تا ونزوئلایی ها را به کشور بازگردانیم اما اجازه گشت زنی هواپیماها داده نشد و این امر به منزله جنگ علیه ونزوئلا است.

شما از بکارگیری خشونت سخن گفتید و تاکید کردید که نظام ونزوئلا یک نظام دیکتاتوری و سرکوبگر است. شما به تاریخ ما نگاه کنید و ببینید که مخالفان چه کرده اند. مخالفان در سال ۲۰۰۲ انجام کودتا را تسهیل کردند. شما درباره شمار کشته شدگان تحقیق کنید و ببینید چه کسی مسئول کشته شدن اینها بوده است. با تمامی هیئت های قانونی و قضایی در ونزوئلا تماس بگیرد و آنها شما را در جریان ماجرا می گذارند. این شما بودید که از این کودتا در بیست و سوم این ماه حمایت کردید و باعث به وجود آمدن بحران و فاجعه در ونزوئلا شدید. شما گفتید که حمام خون در کاراکاس به راه افتاده است و این درست نبود. ما برای مقابله با اقدام هایی که برای غارت و سرقت اموال خصوصی صورت می گرفت تدابیری اتخاذ کردیم. ما تلاش کردیم که از بروز فاجعه ای مشابه با فاجعه ای که در دوران ریاست جمهوری چاوز رخ داد اجتناب کنیم. در آن زمان تندروها به حمایت از برخی کشورهای حاضر در این نشست به خیابان آمدند تا چاوز رئیس جمهور وقت ونزوئلا را سرنگون کنند. ما از گفتگو حمایت می کنیم، جمهوری دومینکن و مکزیک گفته اند که حاضرند زمینه را برای اینکه ما خودمان، بدون هیچگونه تحمیلی از طرف بیگانگان، از طریق گفتگو به راه حل برسیم مهیا کنند. هیچکس نباید راجع به انتخابات یا تصمیم گیری برای ما تعیین مهلت کند. تصمیم گیری به دست ونزوئلایی ها است. دولت ونزوئلا در بیست و دوم این ماه با خوان گوایدو رئیس شورای ملی دیدار کرد تا گفتگو کنند اما به راه حلی دست نیافتند و گوایدو تحت تاثیر فشارها قرار گرفت و به آنچه دیدید دست زد.

شما می خواهید در ونزوئلا چه اتفاقی رخ دهد. به دنبال وقوع جنگ داخلی در ونزوئلا هستید. چنین چیزی رخ نخواهد داد. رئیس جمهور آمریکا دعوت به جنگ کرده است آن هم در حالی که دولتش از مشکلات متعددی رنج می برد. دونالد ترامپ از اینکه گفته است اوضاع در عراق و لیبی بهتر از زمانی است که قذافی بر لیبی حاکم بوده پشیمان است. او چرا می خواهد نیروهای خود را از سوریه خارج کند. آیا ترامپ که نتایج این جنگ ها را دیده باز هم به دنبال وقوع جنگ جدیدی است و می خواهد جنگ جدیدی در آمریکای لاتین و ونزوئلا به راه بیاندازد. هرگز، برخلاف خواست برخی کشورها، ما جنگ نمی خواهیم ما صلح و آرامش می خواهیم و به دنبال همزیستی و هصدایی میان ونزوئلایی ها هستیم.
در خصوص موعدی که اروپا برای ما تعیین کرده است باید بگویم که ما سال ۱۹۱۸ و آنچه برای سیمون بولیوار رخ داد به یاد می آوریم. آمریکا از مبارزه ما برای دستیابی به آزادی حمایت نکرد. آمریکا نه تنها نمی خواست که وارد جنگ علیه امپراطوری اسپانیا بشود بلکه به صورت مخفیانه به امپراطوری اسپانیا نیز کمک کردند.

من به کسانی که ونزوئلا را دست کم می گیرند می گویم آنها باید با تمامی ملت ونزوئلا مواجه شوند. رئیس جمهور، نیروهای مسلح، همه و همه از کشور و از یکپارچگی سرزمینی و ثبات کشور دفاع می کنند.
من سخنان خود را با خواندن یک اصل از اصول قانون اساسی ونزوئلا خاتمه می دهم. زیرا تلاشی صورت گرفته که به دنبال آن هستند که به آنچه در ونزوئلا رخ می دهد رنگی قانونی بدهند و این عملیات در آزمایشگاه های آمریکا طرح ریزی شده است.

این اصل مقرر می دارد: اموری که باعث می شود رئیس جمهور کشور از کار برکنار شوند عبارتند از: بروز معلولیت های جسمانی یا مشکلات روحی و عقلی در رئیس جمهور آن هم پس از تایید این امور توسط پارلمان و موافقت پارلمان با کنار گذاشتن رئیس جمهور و پس از برگزاری رفراندوم.

وقتی رئیس جمهور از انجام وظائف خود ناتوان می گردد در این صورت باید انتخابات جدیدی برگزار شود آن هم بر اساس همه پرسی ای مهم که طی سی روز انجام می شود و طی این مدت رئیس پارلمان مسئولیت رئیس جمهور را بر عهده می گیرد. اما هیچ انتخاباتی انجام نشده است. یک عضو پارلمان نمی تواند اعلام کند که من رئیس جمهور هستم و دیگر کشورها نیز او را به رسمیت بشناسند این مساله پذیرفتنی نیست. این کشورها باید منشور سازمان ملل متحد را به رسمیت بشناسند. آنها به دنبال آن هستند که با زور دولت قانونی ونزوئلا را کنار بزنند که باید با این امر مقابله کرد.

ملت ونزوئلا مواظب آنچه رخ می دهد هست. ونزوئلا تنها نیست، در جنبش عدم تعهد که ونزوئلا ریاست آن را بر عهده دارد نیز ونزوئلا مورد حمایت قرار دارد. ما تنها نیستیم چرا که به قانون اساسی و منشور سازمان ملل متحد احترام می گذاریم و در مسیر دموکراسی گام بر می داریم و به هیچکس اجازه نمی دهیم که چیزی را به ما دیکته کرده و به ما دستور دهد. هیچ کشوری نمی تواند تصمیم های خود را به ما تحمیل کند و نمی تواند آینده و سرنوشت ما را رقم بزند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۷
    6 0
    این حرفها ارزشی ندارد. خوان گوایدو و همه دیپلماتهای آمریکایی را دستگیر کرده و تیرباران کنید اگر می خواهید بحران تمام شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس