مادورو: ترامپ دنیا را تحقیر می‌کند

رئیس جمهور ونزوئلا گفت: از روزی که ترامپ با آن اندیشه های افراطی قدرت را در دست گرفته حمله به ونزوئلا خیلی جدی شده و حالا هم که نقشه کودتای نظامی را در سر می پروراند.

به گزارش مشرق، جنیت اوزدمیر روزنامه نگار و گوینده مشهور شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ترک، با نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا، گفت‌وگو کرد که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

بیشتر بخوانید:

خشونت و صف‌کشی خیابانی غرب علیه «مادورو»


سی ان ان: جناب مادورو! اول بفرمایید که حالتان چطور است؟ این روزها چه احساسی دارید و شرایط کنونی بر شما چگونه می گذرد؟

مادورو: خودم را بسیار با انگیزه و نیرومند می بینم. به کشورم می اندیشم و می خواهم حتماً به وطنم خدمت کنم. ما در حال یک جنگ تاریخی هستیم. برای دفاع از دموکراسی و استقلال ونزوئلا، تلاش می کنیم.

مشکلاتی که برای ما به وجود آمده و آنچه که امروز در ونزوئلا روی می‌دهد، به خاطر سیاست‌های آمریکا است. آمریکا به ما حمله ور میشود و برای ما مشکل تراشی می‌کند تا ونزوئلا را به حیاط خلوت خودش تبدیل کند. خیلی‌ها فکر می‌کنند که وطن ما حیاط خلوت آنهاست.

اما به آنها اجازه نمی دهیم استقلال ما را زیر سوال ببرند. من احترام عمیقی قائل هستم برای نجات دهندگان بزرگ ما همچون سیمون بولیوار و هوگو چاوز. حس می کنم روح آنها در کالبد من و توان و قدرت آنها زیر پوست بدن من نهان شده و من برای حل مشکلات کنونی ونزوئلا از آنها نیرو میگیرم.



سی ان ان: آنچه که این روزها شاهد آن هستیم و در کشور شما روی می‌دهد دقیقاً چیست؟ شما چه تعریفی از وضعیت کنونی دارید؟

مادورو: ونزوئلا در معرض حملات مداوم قرار گرفته است و به راستی در برابر این همه تهدید و حمله قربانی شده است. ۲۰ سال اخیر برای ونزوئلا حکم انقلاب داشته است.

در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به راستی در کشور ما ونزوئلا انقلاب روی داده و تغییر و تحولات مهمی که در این کشور به وجود آمده، برای ما آزادی را به دنبال آورده است.

اگر دوران کلینتون را به شمار نیاوریم، باید بگوییم که در دوران بوش و همچنین در دوران اوباما و حالا در دوران ترامپ که تفکرات عجیب و غریبی دارد، همواره شاهد هجوم آمریکا و تهدیدات آمریکا علیه ونزوئلا بوده ایم. می‌خواهند در اوضاع سیاسی و اجتماعی به کشور ما آسیب برسانند. چاوز توانست به هجوم های آنها به شکل دقیق پاسخ دهد. در سال ۲۰۰۲ ما توانستیم خطر کودتا را پشت سر بگذاریم.

از روزی که چاوز وفات کرده ما باز هم در معرض تهدید و حمله بوده ایم و از آغاز دوران اقتدار دونالد ترامپ حملات بیشتر و جدی تری علیه ونزوئلا صورت گرفته است. از روزی که ترامپ با آن اندیشه های افراطی قدرت را در دست گرفته حمله به ونزوئلا خیلی جدی شده و حالا هم که نقشه کودتای نظامی را در سر می پروراند.

آنها تلاش می‌کنند از عوامل خودشان استفاده کنند و همچنان که واشنگتن‌پست و بسیاری دیگر از رسانه‌های آمریکایی نوشته‌اند، خود دولت ترامپ به طور مشخص به آقای گوادیو دستور کودتا داده است.

کاری که گوادیو کرده و خود را به عنوان رئیس‌جمهور معرفی کرده و در حضور مردم سوگند یاد کرده است، با قوانین ونزوئلا مطلقاً انطباق ندارد. این کار غلط است. او از دستورات آمریکا تبعیت کرده.

آمریکا به دنبال کودتا و نابود کردن میراث انقلابی بولیوار است. ما تا به حال مشکلات و بحران‌های بزرگ را پشت سر گذاشته ایم و می توانیم این بار نیز پیروزمندانه دشمنان خود را شکست دهیم و این بحران را پشت سر بگذاریم.

سی ان ان: چندین کشور مختلف تاکنون از شما و دولت شما حمایت کردند یکی از حامیان شما هم جناب اردوغان بوده است. ایشان گفتند که در دوران کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶ با او تماس تلفنی گرفته اید و از اردوغان حمایت کردید و از این حمایت شما متعجب شده است. تماس تلفنی اردوغان و اعلام حمایت از دولت قانونی ونزوئلا شما را متعجب کرد؟



مادورو: خیر. من غافلگیر نشدم. جناب اردوغان به ارزش‌ها بها می‌دهند و مرد جسور و توانمندی هستند. من به حمایتهای مردم ترکیه و شخص اردوغان اطمینان دارم و به آنها اعتماد می کنم.

راستش را بخواهید در دوران کودتای نافرجام من از قضیه خبر نداشتم. اما همین که چند تصویر را مشاهده کردم و دیدم که مردم به خیابان‌ها آمده‌اند، متوجه شدم که مردم از اردوغان حمایت می‌کنند. با وزیر امور خارجه تماس گرفتم و به او دستور دادم کودتای ترکیه را محکوم کند.

رسانه‌های غربی وانمود می‌کردند که این کودتا به نفع مردم ترکیه است اما ما می دانستیم که چنین نیست. به همین خاطر با اردوغان تماس گرفتم و ار آن روز تا حالا، دوست هستیم. من حقیقتاً عاشق ترک ها هستم ترکیه تاریخ بسیار زیبایی دارد و ما از اینکه ترکیه از دموکراسی و استقلال ونزوئلا حمایت کرده بسیار خوشنود هستند.

سی ان ان: این روزها ما شاهد آن هستیم که در ونزوئلا جناب گوادیو، خود را به عنوان رئیس‌جمهور جدید معرفی کرده و سوگند یاد کرده است. شما برای گذار از این بحران چه برنامه‌ای دارید؟ آیا قصد دارید با او دیدار و گفتگو کنید؟ نقشه راه شما برای پشت سر گذاشتن مشکلات فعلی چیست؟

مادورو: حل بحران دشوار است. اما قطعاً راههایی برای گذار از این بحران وجود دارد. ما در گذشته نیز با مشکلات و بحران‌های بزرگ روبرو شده ایم که بعضی از آنها از شرایط فعلی هم پیچیده تر بوده است.

در سال ۲۰۰۲ میلادی ما مشکلات و بحران های بسیار بزرگ تری داشتیم. اما توانستیم غالب شویم و مشکلات را پشت سر بگذاریم. ما شاهد اتحاد نهادهای قانونی و نظامی مان هستیم و معتقدیم که راهکار گذار از بحران کنونی در ونزوئلا مراجعه به حقوق و نهاد قضایی است. دیوان عالی کشور می‌تواند این مشکل را برای ما حل کند. در ونزوئلا قانون و حقوق محوریت دارد و قدرت قانون از هر نهاد دیگری بالاتر است.

ما باید این مشکلات را از راه قانونی حل کنیم. تمام این مشکلات و تلاش برای ایجاد کودتا در ونزوئلا به خاطر سیاست‌های آمریکا است. شخصاً تمام دروازه‌های من برای گفتگو باز است. می‌توانم در حضور رسانه‌ها یا بدون حضور رسانه ها گفتگو کنم. لازم است که ما کشورمان را حفظ کنیم.

سی ان ان: جناب گوادیاو در سخنرانی خود اعلام کرده که خود را رئیس جمهور قانونی ونزوئلا می داند و اگر او را دستگیر کنند چنین چیزی به معنی انجام کودتای نظامی است. شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ به نظر شما امکان دستگیری وجود دارد؟

مادورو: من عضو دیوان عالی کشور و نهاد قضایی کشور نیستم. عضو هیئت منصفه هم نیستم. تمام اینها به قدرت و تصمیم نهاد قضایی و خواست مردم بازمی‌گردد. گوادیو قانون را زیر پا گذاشته است و تمام مقررات و مبانی حقوقی و قانونی کشور را لگدمال کرده است. دستگیری یا عدم دستگیری چیزی است که به تصمیمات مستقیم نهاد قضایی ارتباط دارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس