علی ماجدی

چرا همواره در مقاطع حساس بین‌المللی صدایی از داخل وزارت خارجه دولت روحانی به گوش می‌رسد که مشغول تعظیم جلوی اروپا و آمریکاست؟!

سرویس سیاست مشرق علی ماجدی، از دیپلمات‌های نزدیک به دولت و سفیر سابق دولت روحانی در آلمان به تازگی طی اظهاراتی در خبرگزاری ایسنا با اشاره به اینکه اراده اروپا برای حفظ برجام باید با هماهنگی آمریکا باشد، درباره ساز و کار SPV گفته است:

تا آن جایی که من اطلاع دارم اروپایی‌ها تلاش دارند که ساز و کار SPV را با توافق آمریکایی‌ها تدوین کنند و در همین چارچوب مذاکراتی را به صورت منظم با دولت واشنگتن انجام داده‌اند. آن‌ها می‌خواهند که دولت آمریکا را متقاعد کنند که سازوکاری ایجاد شود که اروپایی‌ها بتوانند با ایران همچنان بده بستان مالی داشته باشند. البته نه به گستردگی سابق و اگر تاکنون spv اجرایی و عملیاتی نشده به این علت است که اروپایی ها در مذاکراتشان با آمریکا به توافق نرسیده‌اند.

او با بیان اینکه قدرت و توان اروپایی ها در بحث spv کم است و همه چیز به نظر ترامپ بستگی دارد، تصریح می‌کند: در مقطعی که ترامپ بر روی کار آمد، خیلی‌ها می گفتند که ایران نباید خود را برابر آمریکا قرار دهد، ولی کسانی که ایران را به این سمت بردند بر اساس یک تفکر اشتباه فکر می‌کردند که این به نفع کشور است!

ماجدی در ادامه صحبت‌های خود همچنین به برخی ادعاهای امنیتی اروپا علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید:

اروپایی ها با ما کار می‌کنند ولی به ما اعتمادی ندارند. می بینیم که طی این چند وقت چه مسائلی بین ایران و اتحادیه اروپا رخ داده است. من نمی‌خواهم مسائل را بازگو کنم ولی این اتفاقات باعث شده که اعتماد اروپایی ها به ایران از بین برود. با دو، سه عمل اشتباه، اعتمادی که در حال ایجاد شدن بود از بین رفت. باید به کسانی که معتقدند با انجام برخی از عملیات ها و یا خودسری‌ها می‌توان منافع ملی کشور را تامین کرد، به صراحت گفت تصور آنها اشتباه است و اقدامات آنها نه در راستای افزایش قدرت ایران بلکه ضد قدرت است.

او می‌افزاید: من اعتقادی به این تحلیل ها ندارم. اروپایی‌ها در مورد ادعاهایی که مطرح کرده‌اند اسنادی آورده اند که ما نمی توانیم آن را به راحتی رد کنیم. گرچه آنها نیز نمی‌توانند این اسناد را به راحتی اثبات کنند. ما می بینیم در هنگامی که آقای روحانی به اتریش سفر می‌کند مسائل آلمان رخ می‌دهد. قبل از آن نیز مسائل دیگری وجود داشت. آنها با یک دوگانگی در سیاست ایران مواجه شده‌اند، آنها شواهدی برای ادعاهای خود دارند که می‌توانند بر روی آن دست بگذارند و در اینجا است که من می گویم این اقدامات این احساس اعتماد و امنیت را دچار مشکل می‌کند. روابط بین‌الملل مبتنی بر احساسات نیست بلکه مبتنی بر واقعیت است و یک حرکت اشتباه هر چند کوچک می‌تواند این احساس امنیت را از بین ببرد. ما در داخل کشور با موضوعی همچون"عملیات خودسرانه" مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه ای از این اتفاقات رخ نمی دهد؟ عملیات هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.

این دیپلمات نزدیک به دولت همچنین در کنایه به ایران گفته است: ما متاسفانه بر اساس نوع نگاه‌مان می‌خواهیم یک قدرت هژمونی را در دنیا حذف کنیم، در حالی که این قدرت حذف شدنی نیست و دیگران نیز آن را حذف نمی‌کنند، بلکه با آن کار می‌کنند و قدرت آن را مدیریت می‌کنند. قدرت هژمون به طور معمول می‌خواهد با زورگویی کارش را پیش ببرد و این هنر شما است که در کنار تعامل با این قدرت او را نیز کنترل کنید و زیر بار زور نروید .[۱]

اظهارات ماجدی با واکنش‌های متعددی در رسانه‌های خارجی مواجه شد و آنها صحبت‌های این مقام دیپلماتیک کشورمان را به مثابه سندی بر ادعاهای امنیتی اروپا علیه ایران ارزیابی کردند.

در عین حال اما این اظهارات با یک تکذیب عجیب و غریب از سوی وزارت خارجه نیز مواجه شده است.

وزارت خارجه در این باره گفته است: نظرات شخصی ایشان بوده و دیدگاه‌های وزارت امور خارجه به شمار نمی‌رود!

این بیانیه می‌افزاید: «اسناد و شواهد کشورهای اروپایی که برای برخی ادعاهای این کشورها ارائه شده است، همان طور که جناب آقای ماجدی هم به درستی بیان داشته است، اصلاً قابل اثبات نیست و اسناد متقنی به شمار نمی‌رود. همچنانکه ایشان نیز تاکید کرده است این عملیات احتمالاً توسط گروهک‌های معاند در خارج از کشور به گونه‌ای انجام می‌شود که به پای ایران نوشته شود.»

در متن بیانیه وزارت خارجه همچنین بدون هیچ تکذیب صریح و علی‌الاثباتی می‌خوانیم: «در خصوص عملیات به اصطلاح خودسرانه که در اظهارات ایشان وجود دارد چنانکه از متن مصاحبه نیز مشخص است ایشان به مورد مشخصی اشاره نداشته و یک نگرانی عمومی از برخی احتمالات را بیان کرده است .»[۲]

*آنچه وزارت خارجه درباره صحبت‌های ماجدی نگفت!

خوانش صحبت‌های ماجدی و در ادامه آنچه که وزارت خارجه تحت عنوان تکذیب منتشر کرده است نشان می‌دهد که موضع وزارت خارجه در قبال اظهارات ماجدی همچنان مشخص نیست!

وزارت خارجه آنجا که می‌گوید «همانطور که جناب آقای ماجدی هم به درستی بیان داشته» به مخاطب القا می‌کند که ماجدی یک آدم هرزه‌گو نیست.

نکته جالب دیگر نیز نفی و تکذیبی است که در هیچ قسمتی از بیانیه وزارت خارجه وجود ندارد.

در واقع، جدی‌ترین بخشی که وزارت خارجه در ردّ صحبت‌های ماجدی به آن اشاره می‌کند، اینست: «دیدگاه‌های وزارت امور خارجه به شمار نمی‌رود!»

معنای این جمله بدون انکار اینست که چنین دیدگاهی وجود دارد و درست هم هست اما دیدگاه وزارت خارجه این نیست.

کما اینکه وزارت خارجه از بیان این نکته هم حیا کرده است که بالاخره اعمال خودسرانه در خارج از کشور را به داخل ایران مرتبط می‌داند یا خیر؟!

مع‌الوصف، با نگاه تحلیلی و آنالیزگونه به آنچه وزارت خارجه درباره صحبت‌های ماجدی منتشر کرده است؛ می‌توان نتیجه گرفت همانطور که در بحبوحه مهم جلوه دادن تهدید «جنگ علیه ایران»، عده‌ای از قدرت بنیان‌برافکن بمب‌های آمریکا سخن گفتند و یا در مقطع اوج گرفتن القائات پیرامون وجود فساد مالی و پولشویی کلان در ایران نیز به این امر صحّه گذاشتند! اکنون نیز قرار است همنوا با بهانه‌جویی اروپا علیه ایران، همان قضایا تکرار شود و عده‌ای دست به جاده‌صاف‌کنی برای خواسته‌های دوستان غربی خود بزنند.

در واقع آنها مایلند به مردم بگویند که اگر برجام دستاوردی نداشته، اگر spv اجرایی نمی‌شود و اگر اروپا ادعای خرابکاری امنیتی ایران در خارج از مرزها را دارد؛ این مقولات واقعیت دارد و دلیل تمام آنها را بایستی در سیاست‌های کلان نظام اسلامی جستجو کرد!

*پیامدهای رسانه‌ای اظهارات ماجدی / از ذوق‌زدگی دویچه‌وله تا سؤالی که ظریف باید پاسخ بدهد

اظهارات ماجدی و تکذیب عجیب وزارت خارجه، پیامدهایی را نیز به همراه داشت.

بی‌بی‌سی فارسی -رسانه دولتی انگلیس- در همین زمینه گزارشی منتشر کرد و در تیتر آن نوشت: «سفیر پیشین ایران در آلمان از عملیات 'خودسرها' در اروپا انتقاد کرد»!

خبرگزاری دویچه‌وله آلمان هم در مطلبی با اشاره به تکذیب عجیب وزارت خارجه درباره صحبت‌های ماجدی نوشته است:

«در این اطلاعیه وزارت امور خارجه ادعا شده است که اقدامات تروریستی و جاسوسی از سوی "گروه‌های معاند" در اروپا صورت می‌گیرد و هدف از این اقدامات آسیب زدن به حیثیت ایران است. این در حالی است که سفیر پیشین جمهوری اسلامی در آلمان گفته است: ما در داخل کشور با موضوعی همچون "عملیات خودسرانه" مواجه هستیم، آیا می‌توانیم منکر شویم که در خارج از کشور نیز نمونه‌ای از این اتفاقات رخ نمی‌دهد؟ عملیات‌هایی که اعتماد را دچار خدشه می‌کند.»

عبدا… گنجی از روزنامه‌نگاران کشورمان نیز به اظهارات ماجدی واکنش نشان داد و در یک توییت گفت: «ماجدی همکار ظریف، در آستانه نشست ضد ایرانی ورشو و تهدیدات و اتهامات اروپایی ها علیه ایران به میدان ایسنا آمد و اتهامات اروپا را تایید کرد.این آقا بلانسبت تا چندی پیش سفیرمان در آلمان بوده است دشمن نیاز نداریم خودکفا هستیم ».[۳]

علی علیزاده، روزنامه‌نگار ایرانی خارج از کشور نفر بعدی است که پیرامون اظهارات ماجدی می‌نویسد:

آقای ظریف! سوال مشخص این است که در وزارت خانه شما چه می‌گذرد؟ که این فرد "خودسر" چگونه تا دو ماه پیش به انتخاب و صلاحدید شما سفیر ایران در یکی از مهمترین کشورهای اروپایی بوده‌است؟ آقای ظریف! کجای دنیا سفیری می‌شناسید که دوماه بعد بازنشستگی کشورش را متهم به تروریسم کند؟ کجای دنیا سفیری می‌شناسید که دعوای جناحی کشورش را به رسانه‌ها ببرد تا خبر اول رسانه‌های دشمن شود؟ آقای ظریف! کجای دنیا سفیری را می‌شناسید که در زمانیکه تمام ایران‌ستیزان جهان متحد شده‌اند پاس گلی به این راحتی به دشمنان ایران بدهد؟ کجای دنیا سفیری می‌شناسید که برای تحریم اقتصادی کشورش مدرک سازی کند؟ آقای ظریف! فردی مثل علی ماجدی که در چنین شرایطی چنین خبرسازی می‌کند یا خائن است یا یک نادان و در هر صورت شما مسئول انتخاب او به مقام سفارت هستید و باید به افکار عمومی پاسخگو باشید .[۴]

مع‌الوصف اما به نظر می‌رسد پیامدهای صحبت‌های ماجدی مادام که با تکذیب سفت و سخت وزارت خارجه مواجه نشود، همچنان ادامه خواهد داشت.

همانطور که پیامد صحبت‌های احمد شیرزاد در مجلس پیرامون بمب هسته‌ای ایران! و اظهارات ظریف درباره پولشویی‌های گسترده در کشورمان همچنان ادامه دارد...

***

۱_ https://www.isna.ir/news/97110201220/

2_ http://fna.ir/brbvab

3_ mshrgh.ir/931295

4_ mshrgh.ir/931239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • عباس IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    مزدوران و غرب گرایان وابسته روزی اتهام داشتن بمب هسته ای وروزی پولشویی و روزی حقوق بشر و روزی تروریسم در حالی که همه به یقین میدانند که غرب پدر تروریسم بین المللی و مرکز سلاحهای کشتار جمعی و مرکز پول شویی و مرکز نقض همه جانبه حقوق بشر هست . آیا ظریف کر و کور هست که نمیداند تحریم مردم ایران یک جنایت بین المللی هست ؟
    • NL ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      76 8
      مشکل عدم برخورد در زمان مناسب هست، و پر رویی و بی حیایی این جماعت، وقتی بنام مصلحت قانون زیر پا گذاشته میشه امثال این ها تکثیر خواهند شد
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    وقتی هسته های گزینش به جای انتخاب برتر سیاست گزینش خوارج مهر به پیشانی را دارند موجودات مشابه تولید می شود. برتلد برشت می گوید پشه ها را نکشید مردابها را بخشکانید. من هم می گویم خاوری ها را نکشید هسته های گزینشتان را درست بکنید.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    خوب این سفیر بی لیاقت را به جرم اشاعه اکاذیب و ضربه به منافع ملی محاکمه کنند. چرا قوه قضائیه و دادستان محترم این قدر مماشات می کنن.
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      1 38
      ایشون اون زمان سفیر بودن و مدارک رو روئیت کردندِ
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      34 0
      ایشان مگر قاضی یا کارشناس سند هستند کدام مدارک- جعلیات یک مشت دروغگوی مردم فریب در اروپارا بجای قاضی صحیح می پندارند- زندگی فرنگیها بر دروغ و جعل و دغلی است سخافت غربی ها چیز پوشیده ای نیست - دروغ های رسانه های آنها نمایش شخصیت سخیف و دروغگوی آنها است -
    • US ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      5 1
      این حرومی هایی که منفی میدن دقیقا دلیلشون چیه؟؟
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      16 0
      هم ایشانو هم بالادستی های ایشان که اونطور بیانیه میدن
  • US ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    52 57
    امیرکبیر !!!! دوران هر وقت پای مصالح غرب در میان باشه راستگو میشه !
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      66 3
      راست گو نیست ! میخواد ادای حسنک راستگو رو برای خوش آمد اربابانش در بیاره تا یه لبخند مهمونش کنن!!!
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    94 78
    برای پیشبرد اهداف انقلاب، ما نیاز به دیپلماتهای انقلابی داریم، نه دیپلماتهای سلطان حسینی...
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    79 87
    اگه دیپلماتی تفکرات غربی و سکولار نداشته باشه توی واخ بایکوت میشه، آقای دکتر امیرعبداللهیان که متعلق به گفتمان انقلاب و مقاومت هستند رو دیدید چطور اوت کردند،
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    94 73
    ما با دار و دسته ای مواجه هستیم که منافقانه خود را دوست جا زده و مردم گول می زند و در جای خود کینه خود را بروز می دهند
    • سید IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      30 0
      این مردک را به جای موگرینی که دوره اش به پایان رسیده است وزارت خارجه ما پیشنهاد جایگزینی بدهد!!!
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    44 71
    اینا طبیعی نیست ...
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    هرچی گفته عین حقیقته اما شما افراطیها چون مملکت رو فقط برای خودتون میدونید و فکری رو جز افکار پوچ خودتون قبول ندارید جلوش صف ارایی کردید...
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      47 7
      برو بابا.... عین حقیقته که اروپا نمیتونه ثابتشون کنه!
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      33 5
      خفه بابا
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      16 1
      خیلی داری برای کذب و کذاب ها تلاش می کنی چیزی رسیده بهت از پولهای گاو شیرده یا کود گاو بهت داده اند حرس نزن حقانیت نظام نوری است که خاموش نخواهد شد - سیه روی خواهید شد چئن غش درید.
    • م IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      30 1
      شما که افراطی نیستی بگو ببینم ۶سال از دولت ۱۱و۱۲میگذره چه گلی سر مردم زدید جز اینکه به گدایی رسیدیم ؟برو فروشگاه محلتون ببین چه کور مردم برای گوشت یخی صبح زود صف میبندن...علی برکت الله
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      4 0
      از کجایی؟ از بالکان یا اسرائیل؟ یا از همین مخ شسته شده های وطنی که خودت رو عقل کل میدونی؟
  • محمود IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    40 74
    نکبت مزدور
  • AE ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    11 87
    هیچ ایرانی به کشورش خیانت نمی کنه مگه عملکرد یکسریها باعث بشه به آخر خط برسند
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      27 1
      8 سال خاتمی 8 سال هاشمی 7 سال روحانی 5 سال موسویوزیر کشور همیشه کشور دست شما بود کی نذاشته 95 بودجه دست دولت کی نذاشته
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      20 0
      آقا خان نوری ایرانی نبود؟ مهد علیا ایرانی نبود؟ کشمیری ایرانی نبود؟ کلاهی ایرانی نبود؟ این همه منافقی که ترور کردند ایرانی نبودند؟ اون آقایونی که از سعودی پول گرفتند ایرانی نبودند؟
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    77 66
    وقتی ریس جمهور این عده نون و اب مردم را به برجام ربط میده و آتو دست دشمن میده چه توقعی از این جماعت
  • ایرانی IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    بیان حقیقت همیشه تلخ بوده .
  • ناشناس IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    35 78
    اگه صد تا بمب هسته ای درست کنیم جرات ندارن ما را تحریم کنند
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    37 71
    با این تفکرات مغلوب که مختص اصلاح طلبان میباشد غربیها برای تحمیل گستا خانه و سلطه جویانه خود نیاز به شلیک یک گلوله نخواهند داشت
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    67 76
    مردم ایران در طول تاریخ سیصد الی چهار صد سال اخیر همیشه مجبوراست در چند جبهه بجنگند دشمنان خارجی در یک طرف گمراهان داخلی و غرب زده ها در طرف دیگر هیچوقت نگذاشتند این مملکت طعم پیشرفت و خود کفایی در همه امور را بچشند!!
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    69 56
    خیانت رو دیگه چطور میخواید درک کنید؟! جوری که خودتونو بخواب زدید با لگد دشمن بیدار میشید، یه مشت بی عرضه غرب زده خائن دولت رو اداره کنند، مشخصه که وضع مردم مستضعف به کجا میکشه!
  • وحيد محلاتى FR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    41 65
    پس اصلاح طلبان هم پولشو و هم تروريست هستند و چماقچي ! بايد با افراد انقلابي انان را غزل نمود و محاكمه كاش با ظريف و محاكمش با خيانت برجام شروع ميكرديم
    • FI ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      29 0
      اول باید از روحانی و برادرشون شروع کرد
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    2 11
    خود شکن آینه شکستن خطاست
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    11 26
    حقیفت تلخه . وقتی کتمان میشه از جایی بیرون میزنه و بوی گندش همه جا رو میگیره
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    10 32
    وااای چقدر هموطن احمق داریم. اولین باره وارد این سایت شدم. از این حجم از حماقت شوکه شدم. یعنی هنوز شماها زنده این و نفس میکشین؟ خوش به حالتون
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      8 2
      تو خوبی!
    • BE ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      1 2
      ملا نصرالدین شایعه کرد فلان خونه حلوا میدن ، بعد رفت ته صف ایستاد
    • DE ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      12 2
      اما کسیکه خودش رو فهمیده تر از دیگران میداند و این رو رسماً هم اعلام میکند ، زده رو دست هرچی احمقه .
  • محسن IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    33 3
    اینا موش های کثیف امریما اروپا هستن
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    1 2
    این سفیر ایران تبعه خارجی نیست ولی چرا بانکهای ایرانی حساب های بانکی اتباع خارجی را که سه چهار میلیون تومان بیشتر در حساب های خود ندارند هر چند هفته یک بار مسدود می کنند و آنها را به بانک می کشانند تا مدارک را ارائه دهند؟ راستی اختلاسگران بزرگ و پولشویان بزرگ در ایران اتباع خارجی هستند؟ آیا این اقا و امثال او اتباع خارجی هستند؟ آیا خاوری و مظلومین و شب دوست مالامیری و دیگران اتباع خارجی هستند؟ ظریف خان و روحانی خان و آشنا خان و سریع القلم خان آیا اتباع خارجی اند؟
  • صادق IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    0 7
    برای من سواله که چرا اروپا و ایران انقدر دشمن جمهوری اسلامی ایران هستن؟ مگه ما چی داریم؟نفت داریم؟پس چرا مردممون فقیرن؟یعنی اگه ما با آمریکا و اروپا دوست باشیم وضعمون بدتر میشه؟پول نفت کجاست؟
    • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      12 0
      برای من هم سوال است که چرا شما هنوز مثل بچه های دبستانی چنین سوالاتی می کنید. واقعا نمی فهمید داشتن نه منابع زیر زمینی و نه رابطه سیاسی ابدا ربطی به فقر و ثروت کشورها ندارد؟ آرژانتین کشوری بسیار غنی از مواد معدنی است اما بشدت فقیر است چون تمام درآمد حاصل از صادراتش توسط سرمایه داران در بانکهای اروپا دپو می شود و چیزی به آرژانتین بر نمی گردد. مصر و بنگلادش هم بهترین رابطه نوکری را با آمریکا داشتند و در نکبت و بدبختی دست و پا می زنند.
  • 114 IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    11 0
    ظریف و باند غربگرای وزارت خارجه باید برکنار شوند. مجلس از این ببعد مقصر ادامه افتضاحات غربگرایانه وزارت خارجه است.
  • یوسفی IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    14 0
    این درد را به کجا ببریم وقتی وزیر خارجه مان غضنفر است انتظار دارید سفیرایمان ملا نصر الدین نباشد حالا عقل دیپلماتهای ایران را با همکاران عربستانیشان در موضوع خاشقچی را بسنجید کدامیک پرفسورترند ؟
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      0 11
      ای کاش این آقایان محترمی که از انقلاب وانقلابی دم میزنند یکمم با تفکر انقلابی بفکر اقتصاد ونون شب مردم بینوا باشند آقا حرفوحدیث زیاده یکمم بفکر گوشت کیلو 100 هزار باشید زیاد انتقاد نکنید
    • به IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵ IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      12 0
      ای کاش کسی به این سوال جواب می دادید که چرا از اول انقلاب تا حالا اقشار مرفه و ثروتمند بیش از همه نق زده اند و از گرانی نالیده اند و آن را به حساب مقاومت در مقابل آمریگا گذاشته اند اما اتفاقا اقشار فقیر و مستضعف بودند که از روز اول پای انقلاب ایستادند و شهید دادند و جبهه رفتند و تطظاهراتها و نماز جمعه ها را پر کردند؟ شما اگر راست می گویید سالی یکبار در رفت به آنتالیا صرفه جویی کنید پولش را بدهید فقرا!
  • بیتا فاطمی AU ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    10 0
    دشمن خارجی بعید میدونم لطمه بزنه چون ما دشمن داخلی غرب زده داریم کجای این دولت روحانی اسلامی انقلابی هستن !! اگر انقلابی ها متوجه نشن کشور و نظام رو کف بسته تقدیم می کنن نظام باید باید هشیار باشد ما شهید چرا در مقابل این قدرتها پایین بیاییم هرگز اگر خدا ما راکمک نمیکرد. در این چهل سال تلف شده بودیم و کشور تجزیه میشد این کشور را امام زمان نگه داشته انشالله دعا موفق بشیم و از زیر این جنایت تحریمی نجات ‌پیدا کنیم امین
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    13 2
    ماجدی باید به جرم خیانت و دروغگویی اعدام بشه.
    • جواد IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
      0 6
      بله درسته هرکسی حقیقت رو میگه باید اعدامش کرد
  • گ IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    0 10
    حضرت اقا گفتندکه محکم پشت روحانی وظریف ایستادند واز انها حمایت می کنند.
    • ترنم IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
      6 0
      برو اریخ بخون.امام علی مجبور بود اشعث را تحمل کنه بهش منصب بده ویه جاهایی ازش حمایت کنه.مجبور بود میفهمی؟مجبوووور
  • م-ا-ی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    11 1
    این ... اگر در کشوری مثل امریکا و یا فرانسه زندگی می کرد و همچون موضعی در برابر کشورش می گرفت مثل ...نابودش می کردند و حاکسترش بر باد می دادند اما چه کنیم که حیای نظام اسلامی و رافت و فشار این دولت اصلاحات زده بنجل فشل بی خاصیت تمام همو غمش توجیه اعمال به مقصود اصلاحات ارج بگذارند و نظام را ساقط کنند
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    11 0
    وزیر جبهه نرفته،سفیر جبهه نرفته . عیب این مرفهین بی درد، عدم دلسوزی برای نظام است .
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    6 1
    باید بدون هیچ دلهره و درنگی این احمق نفوذی رو بازداشت کنند.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۵
    1 3
    یعنی شما اطلاعاتتون از سفیر ایران در المان بیشتره یا اون دروغ میگه!اونی که همیشه راست میگه و حق با اونه شمایید.
  • سید حبیب IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    11 0
    ما به یک رئیس قویه قضایه شجاع و قاطع نیاز داریم آقای لاریجانی این یعنی چه هر از چندگاهی این ..و.. پول بیت المال مردم رو بخورن و یک لقد هم به نظام بزنند اگر من نوعی یک چنین حرفی زده بودم که فورا منو اعدام می کردید پس چرا با این یاوگوهای حروم لقمه خائن هیچ برخورد نمی شود؟ اگر با کسانی امثال ظری برخورد سخت شده بود و پست وزارت رو ازش گرفته بودید دیگه کسی جرات نمی کرد هر غلطی خواست بکنه و کلی برای نظام و مردم مظلوم ایران که هزاران جوانانشون رو برای این انقلاب دادند هزینه زایی کند لطفا یک رئیس قویه قضایه نترس و قاطع بگذارید تا همه نفوذی ها و آقازاده ها و آقا های دزد غربزده رو به محکمه بکشونه و حسابشون رو برسه تا کی مردم شاهد این قضایا باشن؟ چرا با اعتماد مردم به نظام بازی می کنید؟
  • ح.ا IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
    3 0
    سلام. او از نزدیکان آقای واعظی و بانک میباشد. سالها باهم در وزارت خارجه بودند......

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس