کد خبر 930912
تاریخ انتشار: ۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۰
حزب کارگزاران

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: اقتصاد در دولت، فرمانده می‌خواهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

فرزانه ترکان در پاسخ این پرسش روزنامه آرمان که «برخی تحلیلگران بر این عقیده‌اند که دولت آقای روحانی دارای پایین‌ترین میزان محبوبیت میان دولت‌های پس از انقلاب است؛ از نظر شما این عدم محبوبیت یک سال پس از روی کارآمدن ناشی از چیست؟»، گفت: من بنای مقایسه ندارم البته در این میان نکته‌ای واضح و مبرهن است که در دولت فعلی نیازهای عامه مردم و مطالبات جامعه مدنی که به آقای روحانی رأی دادند به درستی به انجام نرسیده است. بخشی از این قضیه به دلیل محدودیت‌های پیش آمده در جامعه جهانی نسبت به ایران و مشکلات اقتصادی، اما بخش دیگر به ناکارآمدی دولت باز می‌گردد. در سیستم اجرایی هم نه در وزارتخانه‌ها مدیران کارآمدی مشغول کار شدند و نه برنامه مشخصی برای پیشرفت و توسعه برنامه‌های وزارتخانه‌ها وجود داشت.

بیشتر بخوانید:

علت کاهش محبوبیت روحانی از دید روزنامه حامی دولت

مرعشی: محبوبیت روحانی به حداقل رسیده است

تعداد اعضای فراکسیون امید آب می‌رود!

صادق زیباکلام: به‌خاطر دفاع از روحانی شرمنده‌ایم

لذا مشکل اصلی را در سازمان برنامه و بودجه می‌بینیم؛ چرا که بودجه عقلانیت یک دولت را به اثبات می‌رساند و زمانی که این بودجه با عقلانیت کامل و برنامه درستی پی‌ریزی نشود وزارتخانه‌ها نیز در نوعی بلاتکلیفی و نابسامانی در اجرا بسر خواهند برد.

وی می‌افزاید: انتقاد وارد به آقای روحانی همین است که وی در حرف بسیار درست و منطقی جلو می‌رود، اما در عمل چنین چیزی به ما ثابت نشده است. من اصلاً تشابه نزدیکی میان دولت آقای روحانی با دولت آقای هاشمی نمی‌بینم و فکر می‌کنم که مسیر مسیر دیگری است. لذا تفاوت بسیار واضح و فاحشی میان دولتمردان، کارآمدی و پاسخگویی آنها به مردم در زمان آیت‌ا… هاشمی با رخوت و کندی که اکنون در وزارتخانه‌های دولت دوازدهم است وجود دارد.


عضو کارگزاران می‌گوید: اشتباه آقای روحانی این بود که همه تخم مرغ‌های دولت خود را در سبد برجام گذاشت و هنوز هم ادامه می‌دهد. از ابتدای دولت یازدهم هر سخنی از توسعه اقتصادی ایراد می‌شد منوط به برجام بود.

حتی اگر پس از انعقاد برجام که هنوز دموکرات‌ها در آمریکا بودند با تعجیل بیشتری می‌توانستیم شاهراه‌های برقراری ارتباط و توسعه بازکنیم اکنون اینگونه در بن‌بست نبودیم. ما با کندی جلو رفتیم. من فکر می‌کنم اگر رئیس‌جمهور در زمینه‌های اجرایی نیز نمی‌خواهد وارد شود باید زمینه فعالیت و باز گذاشتن دست را برای معاون اجرایی یا معاون اول خود فراهم و در مباحث اقتصادی فرماندهی و مدیریت کنند. ترکان گفت: اینکه ما در رده‌های مختلف مدیران میانی چیدیم که کسی حق دست زدن به آنها را ندارد و هر کس که به وزارت یا معاونت وزیر می‌رسد باید مجبور باشد که با آن مدیران کار کند قطعاً هیچ توسعه‌ای را شکل نمی‌دهد.

به همین سبب اگر قرار باشد که آقای جهانگیری به عنوان معاون اول و فرمانده اقتصادی دولت کارهایی را انجام دهد قطعاً باید در انتخاب مدیرانی که در زیر مجموعه واحدهای اقتصادی هستند دخیل باشد و از آنها مطالبه پاسخگویی داشته باشد. اینکه سازمان برنامه و بودجه یا دفتر رئیس‌جمهورساز خود را بزنند و معاون اول نیز حرف‌هایی بزند و کسی به آنها عمل نکند، نتیجه‌ای جز ناکارآمدی دولت نخواهد داشت.


از نظر بسیاری از کارشناسان سیستم اجرایی دولت تبدیل به ارکستر موسیقی شده که هر کسی نت خود را می‌زند و بدین دلیل ما صدای ناهنجاری را از این ارکستر می‌شنویم. لذا اگر می‌خواهیم که هارمونی وجود داشته باشد و موسیقی سلیسی از آن بیرون بیاید به رهبر ارکستری نیاز داریم که نت مشترکی به همه نوازندگان بدهد که همه یک نت مشترک را بنوازند. این رهبر ارکستر می‌تواند خود رئیس‌جمهور باشد که خود در عرصه اجرا و سیاست‌گذاری اقتصادی وارد شود یا فرد تام‌الاختیاری که اختیارات تمام و ویژه‌ای داشته باشد. اصلاً آقای جهانگیری هم نه، فرد دیگری را به عنوان معاون اول انتخاب کنند که اختیارات تام داشته باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس