روزنامه

فراکسیون امید مجلس دهم، شورای شهر پنجم تهران و دولت روحانی از جمله مواردی است که رئیس دولت اصلاحات، مردم را با «تَکرار می‌کنم» به انتخاب لیست یا فرد موردنظر تشویق کرد.

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** موسویان: خروج از برجام باید توسط رهبری انجام شود!

«حسین موسویان» در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «همان‌طور که اجرای برجام با تصمیم همه ارکان کلیدی نظام اعم از مجلس، دولت، شورای امنیت ملی و در رأس آن مقام معظم رهبری صورت گرفت، آتش زدن برجام هم باید قاعدتاً همین مسیر را طی کند. ضمن اینکه طبق قانون اساسی، شخص مقام معظم رهبری به تنهایی اختیار کامل دارند. منتها سابقه رهبری ایشان نشان می‌دهد که در موارد حساس، نظرشان عمدتاً بر همفکری و تصمیم جمعی بوده است؛ بنابراین سبقت بر رهبری مجاز نیست.»

موسویان در ادامه نوشت: «به نظرم از ابتدا توقعات غیرواقع‌بینانه از اروپا مطرح شده و لذا در افکار عمومی هم توهمات بی‌اساسی در مورد توان اروپا به وجود آمده است. اختلاف اروپا و امریکا در مورد برجام واقعی و جدی است، اما اختلافات اروپا با ایران در مورد سایر موضوعات مانند بحران‌های منطقه، آزمایش‌های موشکی، تسلیحات، ایدئولوژی و … خیلی گسترده‌تر و جدی‌تر است».

این عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای با هراس افکنی از سایه جنگ نوشت: «قبلاً مکرر گفته‌ام که ترامپ شخصاً دنبال معامله است و نه حمله نظامی…اسراییل، عربستان و متحدان امریکایی‌شان که در برخی پست‌های حساس در واشنگتن هم در قدرت هستند، به دنبال ایجاد سناریویی هستند که ترامپ را در این دام گرفتار کنند؛ لذا باید مراقب بود که بهانه به دست آن‌ها داده نشود. ضمناً هر چه شرایط داخلی ترامپ بدتر شود، احتمال به‌راه انداختن یک جنگ برای خروج از بحران داخلی افزایش پیدا می‌کند…سابقه تاریخی نشان می‌دهد وقتی رییس‌جمهور امریکا وارد یک جنگ خارجی می‌شود؛ پرونده‌های داخلی علیه او به تعلیق در می‌آید».

متاسفانه دولت و حامیان برجام از پذیرش مسئولیت این توافق خسارت بار شانه خالی می‌کنند؛ به عبارت دیگر پس از شکست واضح و روشن راهبرد دولت در «حل مشکلات کشور و ایجاد رونق اقتصادی از طریق مذاکرات هسته‌ای»، دولتمردان و حامیان برجام به‌جای عذرخواهی و تغییر ریل مدیریت اجرایی کشور و توجه به ظرفیت‌های عظیم داخلی، در اقدامی غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی، به رفع مسئولیت از خود مشغولند!

این در حالی است که روحانی- شهریور ۹۳- در چهارمین نشست خبری خود گفته بود: «دولت و رئیس‌جمهور مسئول مذاکرات است و امروز هم گفتم که من مسئولیت تمام کارها را برعهده می‌گیرم». محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نیز- آذر ۹۲- گفته بود: «رهبری چارچوب کلی را تعیین می‌کنند و مسئولیت مذاکره با من است، ایشان صحبت کردند و بزرگواری‌شان نسبت به من را مطرح کردند، من نیز قدردان این بزرگواری هستم... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

دولت در اجرای برجام موظف شد تا شروط ۹ گانه رهبر معظم انقلاب، ۱۰ شرط شورای عالی امنیت ملی و ۹ شرط مجلس شورای اسلامی را رعایت کند؛ اما به اذعان دولتمردان و اعضای هیات نظارت بر برجام، دولت در اجرای این شروط دچار تقصیر و قصورهای فراوان شد.

مسئولیت برجام با کسانی است که مدعی بودند که «امضای کری تضمین است» و «آ مریکا به‌واسطه یک توافق اعتبار بین‌المللی خود را خدشه‌دار نمی‌کند» و «اروپایی‌ها آقا اجازه هستند و آمریکا کدخداست؛ بستن با کدخدا راحت‌تر است» و «ما به مذاکره با آمریکا خوش‌بین هستیم» و «تحریم‌ها به تاریخ پیوست» و «من اوباما را فردی مؤدب و باهوش یافتم» و از همه مهمتر اینکه صراحتاً گفتند که «همه مسئولیت مذاکرات با من است» و «مسئولیت مذاکره با من است... ما باید خرج نظام و رهبری شویم نه اینکه رهبری خرج ما و نظام شود».

متاسفانه حامیان برجام در اقدامی مغایر با منافع ملی، گستاخی اروپا در موضوع موشکی و منطقه‌ای را توجیه کرده و در اقدامی غیراخلاقی با توهین به شعور مردم، جامعه را از سایه جنگ می‌ترسانند. هشدار درخصوص سایه جنگ در حالی است که همین جماعت، دورشدن سایه جنگ را مهمترین دستاورد برجام جا زده بودند!

** تاجیک: به خاتمی گفتم، به صلاح نیست در انتخابات آینده «تَکرار می‌کنم» را تکرار کنید

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «آقای خاتمی هنوز شخصیتی مقبول میان مردم است. گرچه جریان اصلاحات ریزش‌هایی داشته، اما شخصیت آقای خاتمی فرای اصلاح‌طلبی مرسوم است، اما به خود ایشان هم گفتم که به صلاح نیست در انتخابات آینده «تکرار می‌کنم» را تکرار کنید، زیرا فضای سیاسی متفاوت شده است و مردم انتظار دارند که وعده‌ها از حالت شعار به عمل درآید. آقای خاتمی باید زمانی از مردم درخواست کند که با لبیک تمام‌عیار روبه‌رو شود و درحال‌حاضر چنین شرایطی مهیا نیست.»

فراکسیون امید مجلس دهم، شورای شهر پنجم تهران و دولت روحانی از جمله مواردی است که رئیس دولت اصلاحات، مردم را با «تَکرار می‌کنم» به انتخاب لیست یا فرد موردنظر تشویق کرد.

فراکسیون امید مجلس که همچنان اندرخم تشکیل جلسات کمیته رفع حصر و ضریب دادن به دروغ شکنجه و توهین به مردم-کارمند گمرک- هستند.

کارنامه شورای شهر پنجم تهران نیز به قدری ضعیف است که اصلاح طلبان، آن را مایه آبروریزی، ناآشنا به مدیریت شهری، سیاسی کار، پوپولیسم، حزب باز و ستون پنجمی معرفی کرده‌اند.

دولت روحانی نیز به هیچ عنوان کارنامه قابل قبولی ارائه نداده است. کارنامه ضعیف دولت کار را به جایی رسانده است که اصلاح طلبان برای فاصله گذاری با دولت از یکدیگر سبقت می‌گیرند.

خاتمی اکنون به عنوان یکی از مسببان اصلی وضع موجود باید درخصوص کارنامه شورای شهر پنجم، فراکسیون امید مجلس دهم و دولت دوازدهم به افکار عمومی پاسخگو باشد.

** اصلاح طلبان هنوز در توهم «دموکرات خوب! جمهوری خواه بد!» هستند

روزنامه قانون در گزارشی با عنوان «وضع ی ت قرمز روابط ا ی ران واروپا» نوشت: «روایت سنگی که بی‌عقلی در چاه می‌اندازد و صدها عاقل نمی‌توانند آن را بیرون بکشند، مصداق بارز اقداماتی است که بعد از برجام صورت گرفت. بعد از تلاش‌های گسترده‌ای که شخصیت‌های سیاسی و دیپلماتیک ایران و کشورهای غربی برای به سرانجام رساندن برجام در پیش گرفته بودند، یک انتخابات در آمریکا همه دستاوردها را از بین برد و سبب فروپاشی برنامه جامعه اقدام مشترک شد. رأی مردم آمریکا به دونالدترامپ و سیاست‌های جمهوری‌خواهانه و مشکل‌زای او این نهال را از ریشه کند و سبب شد تا اروپاییان نیز از ترس آفت مقابله با این فرد در زمین ایالات متحده بازی کنند و به نوعی تلاش‌های مناسبی برای تحکیم این عهدنامه نداشته باشند».

اصلاح طلبان هنوز در توهم «دموکرات خوب! جمهوری خواه بد!» هستند. برجام در اولین روز اجرا توسط دولت اوبامی دموکراتِ مؤدب! و باهوش! به صورت فاحش نقض شد. جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما در روزهای پایانی دولت گفته بود، اوباما برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد و حالا نوبت دولت بعدی-ترامپ- است که همین رویکرد را درخصوص برنامه موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران اجرا کند.

سیستم حاکمه آمریکا متشکل از دو حزب دموکرات و جمهوری خواه است و اشخاصی همچون اوباما و ترامپ تنها مجریان سیستم حاکمه هستند. در روزهای گذشته، جان کری گفته بود که اوباما می‌خواست پس از هسته‌ای به سراغ توان موشکی ایران بیاید.

** اختیارات دولت باید بیشتر شود!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت: «این روزها که برخی اعمال فشارهای خارجی مشکلاتی را برای کشور ایجاد کرده است، انتظارها از دولت برای رفع آنها دو چندان شده است. مضاف بر آن‌که انتقادها از کابینه هم افزایش یافته است؛ اما آیا دولت به تنهایی قادر است از پس مشکلات برآید و فراتر از آن آیا اختیارات و مقدورات کابینه به اندازه‌ای هست که جوابگوی انتظارات باشد. بیژن عباسی معاون پژوهش و ترویج قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری معتقد است دولت ابزارهایی برای اداره امور کشور دارد اما این ابزارها و اختیارات باید افزایش یابد و نقش آن در اداره کشور باید».

چندی پیش «علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات با اشاره به اختیارات گسترده روحانی گفته بود: «اختیارات آقای روحانی هم با توجه به رویکردی که مقام معظم رهبری داشتند و دارند و معتقدند که دولت را باید تقویت کنیم و بارها هم از دولت در برابر مخالفان حمایت کردند و شورای هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه تشکیل شده است و ریاست آن بر عهده آقای روحانی است، شرایط بسیار خوبی دارند که بتوانند مشکلات کشور را رفع کنند. واقعیت این است که این هماهنگی‌ها تقریباً کم نظیر است و ما تا امروز در این سطح میان سران قوا و رهبری و رئیس جمهور کمتر شاهد چنین همراهی و هماهنگی بودیم. لذا عدم استفاده از این موقعیت تا حدود زیادی به شخص آقای روحانی برمیگردد که چرا تا امروز از این ظرفیت و هماهنگی استفاده نکرده است».

متاسفانه ستاد اقتصادی دولت به شدت کم تحرک و بی عمل است؛ اما با وجود این بی عملی، همچنان تقصیرها به گردن دیگران انداخته می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    44 20
    موسویان و... انگار در ایران رکورد پرروترین جاسوس ها وخیانتکاران را هم داریم !
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      4 0
      این جاسوس یار قار دولت و اسهالیستهاست
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
      2 0
      فعلا" که ما چیزی در اصلاح طلبان به جز افسادطلبی و خیانت نمی بینیم ظاهرا فرهنگ افعال معکوس در این قوم تبهکار . به واقعیت پیوسته است !!! ههههههههههههههههههههههه
  • احمد IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    49 43
    مگه ورود به برجام با رهبری بود که خروجش باشه؟!
  • سید IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
    30 10
    به قول دوستان، وبازهم اصلاح طلبان تهوع آور!
  • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
    0 0
    ممد سوتی رو خدا لعنت کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس