
وی با اشاره به تعداد خودروهای گاز سوز دارای مجوز که حدود دو میلیون و 600 هزار دستگاه است، نسبت 1800 جایگاه سی.ان.جی موجود به خودروهای گازسوز را در مقایسه با نسبت 2800 جایگاه بنزین به 20 میلیون خودرو بنزین سوز منطقی دانست.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی سهم پیشبینی شده خودروهای گاز سوز در سبد سوخت را در برنامه پنجم توسعه 25 درصد عنوان کرد و افزود: این درحالیست که هماکنون در سال اول از برنامه پنجساله بیشتر از این هدف محقق شده است.
به گفته این مقام مسئول براساس این برنامه در پایان سال 93 حدود 70 درصد سبد سوخت کشور به بنزین و گازوئیل، 25 درصد سی.ان.جی و پنج درصد به خودروهای هیبریدی اختصاص یافته است.
وی با تاکید بر اینکه میانگیرن سوختگیری در جایگاههای گاز 10 دقیقه است، درباره مشکل تعطیلی برخی جایگاهها توضیح داد: بررسیها نشان داده درمجموع فقط 2 درصد جایگاهها به دلیل نقص در تجهیزات در سرویس نیستند.
این مقام مسئول در این خصوص افزود: هماکنون 150 دفتر تجهیزات در قالب همکاری با 133 شرکت در سراسر کشور فعال هستند که شرکت ملی پخش آمادگی دارد دفاتر جدیدی را ایجاد کند و بهاین منظور قرار است فراخوان عمومی تهیه شود تا با ایجاد نمایندگیهای بیشتر مشکل تامین تجهیزات در جایگاههای گاز به حداقل کاهش یابد.
وی همچنین درباره جایگاههایی که به طور کامل تعطیل هستند، خاطرنشان کرد: کسانی که قبض گاز خود را به موقع پرداخت نکنند این امر می تواند منجر به قطع گاز جایگاه شود ولی از آنجا که به ازای ارائه و نصب رایگان تجهیزات قراردادهای ما با جایگاهداران فعالیت 10 تا 12 ساله است، با جایگاههای متخلف برخورد و برای آنها سرپرست موقت تعیین می شود تا خدمات برقرار شود.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از برنامه درجهبندی جایگاههای سی.ان.جی مشابه جایگاههای بنزین خبر داد و گفت: به این ترتیب با توجه بیشتر بر خدمات و پشتیبانی، نظارت فنی و آموزش نیروی انسانی، نظامی مشابه نظام کارمزدی جایگاههای بنزین اعمال میشود که علاوهبر استمرار فعالیت جایگاهها، نظارت عالیه حاکمیتی را به همراه دارد.
سالاری با تاکید بر اینکه در سالهای اتی دوره گارانتی تجهیزات نصب شده در جایگاههای سی.ان.جی پایان مییابد، گفت: باتوجه به حساسیت زیاد این جایگاهها باید بررسیهای دورهای تجهیزات با دقت بیشتری انجام شود که این موضوع ضرورت نظارت را دوچندان کرده است. همچنین هنوز جایگاهها به مرحله نیاز به تعمیرات اساسی نرسیدهاند که از هماکنون با ایجاد زیرساختها باید شرایط فعالیت مداوم آنها ایجاد شود.