نشست محرمانه لیبرمن و مسئولان تشکیلات خودگردان فلسطین

یک روزنامه عربی به نقل از مسئولان فلسطینی اعلام کرد وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی دو هفته قبل از استعفا، درباره جزئیات «معامله قرن» به فلسطینی‌ها توضیحاتی داده است.

روزنامه «الحیاة» به نقل از مسئولان فلسطینی اعلام کرد «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی کمی قبل از استعفایش در نیمه نوامبر گذشته (۲۰۱۸) بخش‌هایی از طرح آمریکا موسوم به «معامله قرن» را برای آنها توضیح داده است.

در ادامه این گزارش به نقل از مسئولان مذکور آمده طرح آمریکا، ایجاد دولت فلسطینی در نوار غزه، حاکمیت تشکیلات خودگردان بر ساکنان بخش‌های کوچکی از کرانه باختری، نَه اراضی این منطقه و نیز مشوق‌های اقتصادی گسترده را مطرح می‌کند.

بیشتر بخوانید:

شمارش معکوس پایان حیات سیاسی نتانیاهو

آنها افزودند لیبرمن دو هفته قبل از استعفایش به هیأتی فلسطینی گفته، طبق این طرح، حاکمیت تشکیلات خودگردان فقط بر اهالی قسمت‌هایی از کرانه باختری خواهد بود؛ این بخش‌ها شامل کل منطقه «الف» - که ۱۳ درصد از مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد- بخش‌هایی از منطقه «ب» - که ۱۸ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد- و قسمت‌های کوچکی از منطقه «ج» -که ۶۰ درصد مساحت کرانه باختری را تشکیل می‌دهد- می‌شود.

تقسیم کرانه باختری رود اردن به سه منطقه «الف، ب و ج» در پیمان اسلو، در سال ۱۹۹۳ انجام شد؛ منطقه الف از نظر اداری و امنیتی توسط تشکیلات خودگردان، منطقه ب از نظر اداری توسط تشکیلات خودگردان و از نظر امنیتی توسط رژیم صهیونیستی و منطقه ج از نظر امنیتی و اداری توسط رژیم صهیونیستی اداره می‌شود.

بر اساس این گزارش و به نقل از لیبرمن، طرح آمریکا همچنین باقی ماندن شهرک‌های صهیونیستی، تسلط بر گذرگاه‌های کرانه باختری، مرزهای خارجی آن و نیز تسلط بر امنیت، آب‌ها و صحراها را مطرح می‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است معامله قرن ادامه سیطره رژیم صهیونیستی بر مهم‌ترین و بزرگترین بخش از قدس شرقی تاکید می‌کند و در ادامه به فراهم شدن مبالغ مالی بسیار زیاد از کشورهای مختلف برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای دولت فلسطینی در نوار غزه از جمله فرودگاه، بندر، گذرگاه دریایی و امثال آن می‌پردازد.

شبکه تلویزیونی «کان» در ماه دسامبر گزارش داد لیبرمن قبل از استعفا با «ماجد فرج» رئیس اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین و «حسین الشیخ» عضو ارشد جنبش «فتح» و مسئول هماهنگ‌کننده روابط دو طرف، دیدار کرده است. بر این اساس، طی دیدار مذکور که به درخواست لیبرمن انجام شده بود، درباره هماهنگی‌های امنیتی بین کابینه رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان و همچنین رفع برخی محدودیت‌ها صحبت شده بود.

این شبکه تلویزیونی در گزارش خود به افشاگری‌های لیبرمن در خصوص معامله قرن اشاره‌ای نکرده بود.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هفته جاری بار دیگر اعلام کرد فلسطینی‌ها با طرح آمریکا مقابله خواهند کرد. وی گفت: این یک توطئه است؛ آنها می‌گویند منتظر طرح باشید. منتظر چه باشیم؟ همه چیز آشکار شده، همه چیز بر روی میز است، چیزی برای مخفی کردن باقی نمانده، آنچه ارائه کرده‌اند، مردود، مردود و مردود است، جلوی این موضوع را خواهیم گرفت، ما قدس را نمی‌فروشیم.

عباس در ادامه تأکید کرد تحریم‌های دولت آمریکا علیه فلسطینی‌ها که با هدف اعمال فشار برای طرح مذکور انجام می‌شود تغییر در موضع آنها برای رد این طرح به وجود نخواهد آورد.

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس