کد خبر 924863
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸
نشست تاریخی روسیه با طالبان

طالبان یکی از این گروه‌های بومی در افغانستان است که توان مقابله با گروه‌های تروریستی داعش را داشته و بر خروج نیروهای بیگانه از این کشور اهتمام جدی نشان می‌دهد.

به گزارش مشرق، آقای علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، چهارشنبه گذشته در سفری یک روزه به کابل از مذاکرات ادامه‌دار ایران و طالبان در افغانستان خبر داد؛ مذاکراتی که به گفته آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه یکشنبه این هفته در تهران ادامه یافت و قرار است پس از ادامه مذاکرات، اسنادی درباره همکاری‌های طرفین به امضاء رسد.

هوشمندی جمهوری اسلامی ایران در برقراری امنیت مرزهای شرقی خود با افغانستان موجب شد تا عالی‌ترین مقام امنیتی کشورمان در صدر هیأت بلندپایه با دولت این کشور به مذاکرات رسمی پرداخته و گفت‌وگوهایی هم با طالبان داشته باشد و برخی از رهبران طالبان برای ادامه مذاکرات به تهران سفر کنند.

گفته می‌شود؛ علائم انتقال داعش از سوریه و عراق به افغانستان آن‌قدر مشهود است که ایران در نظر دارد تا با همکاری با دولت افغانستان و همچنین گروه‌هایی همچون طالبان که توان مقابله با تروریست‌های داعش در این کشور را داشته باشند، وارد گفت‌وگو شود.

طالبان یکی از این گروه‌های بومی در افغانستان است که توان مقابله با گروه‌های تروریستی داعش را داشته و بر خروج نیروهای بیگانه از این کشور اهتمام جدی نشان می‌دهد. ظهور گروه تروریستی داعش در شبه‌قاره این نگرانی‌ها را افزایش داده است تا مقامات کشورمان به‌صورت رسمی از این‌گونه مذاکرات سخن بگویند.

سخنگوی وزارت خارجه: طالبان یکشنبه به تهران سفر کرد


از این رو، آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در کنفرانس خبری روز گذشته خود از سفر هیأت طالبان به تهران سخن گفت و تأکید کرد: «بعد از سفر آقای شمخانی و دیدارهایی که در افغانستان داشتند، روز یکشنبه هیأتی از طالبان در تهران بود. مذاکرات مفصلی را با عراقچی داشتند. گفت‌وگوهای مبسوطی در این خصوص صورت گرفت. من تأیید می‌کنم.»


سخنگوی وزارت امور خارجه درخصوص موضع دولت افغانستان درباره مذاکره با طالبان، افزود: «گفت‌وگوها با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده. ایران تلاش خواهد کرد برای تسهیل گفت‌وگوهای بین‌افغانی و کمک به دولت افغانستان برای اینکه گروه‌های افغانی و دولت بتوانند پای میز مذاکره مشکلات خود را حل کنند. ما تنها کشوری نیستیم که با طالبان گفت‌وگو کرده‌ایم. بسیاری از کشورها با طالبان مراودات، گفت‌وگوها و تماس‌هایی را دارند. شرایط منطقه و افغانستان و نقش ما، می‌تواند رسالت بیشتری را برای کمک به مردم افغانستان داشته باشد، به همین دلیل انجام شد و می‌تواند ادامه هم پیدا کند.»

تلاش ایران برای برقراری صلح و ثبات


وی در ادامه افزود: «با توجه به اینکه افغانستان ۵۰ درصد از اراضی‌اش در اختیار طالبان است و با توجه به ناامنی و بی‌ثباتی که در افغانستان است، با تمایل و اعلام این موضوع به دولت افغانستان این موضوع صورت گرفت. هدف اصلی این مذاکرات یافتن راهکار و مساعدت برای گفت‌وگوهای گروه‌های افغانی و دولت این کشور به‌منظور پیشبرد روند صلح در این کشور است.

ایران به‌عنوان همسایه و کشور نقش‌آفرین مهم در منطقه، پس از مذاکرات با دولت کابل، این علاقه‌مندی را داشت که نقش مهمی را در ایجاد ثبات در افغانستان ایفا کند، این به‌مفهوم همسویی و یکسان بودن مواضع با این گروه نیست. لازم بود که این گفت‌وگوها آغاز شود و این‌که ببینیم می‌توان کمک‌حال گفت‌وگوهای این گروه با دولت بود یا نه. گفت‌وگوهای دیروز در تهران گفت‌وگوهای مهمی بود.»

قاسمی با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای تهران با طالبان با اطلاع دولت افغانستان بوده است، ادامه داد: «پس از سفر آقای شمخانی به افغانستان، در این سفر مباحث جدی از جمله مباحث اقتصادی، سیاسی و فرهنگی فی‌مابین مطرح خواهد شد. یکی از موضوعاتی که در این سفر بررسی خواهد شد، سند راهبردی بین دو کشور است. یکی دو موضوع باقی مانده بود که باید در افغانستان مطالعه می‌کردند و نظر مقامات را جویا می‌شدند، که این هم احتمالاً در دستور کار سفر خواهد بود. مقدمات نگارش این سند آغاز شده است.»


تأکید ظریف بر امضای سند راهبردی


آقای محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم اخیراً اعلام کرد که ایران و افغانستان بر سر سند راهبردی در حال مذاکره هستند و این احتمال وجود دارد که در سال ۹۷ حداقل به پاراف برسانند.


همچنین قرار است آقای سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه و مسوول مذاکرات با افغانستان بر سر سند راهبردی به‌زودی سفری به افغانستان داشته باشد. پیام ایران به آمریکا در افغانستان شفاف است؛ ایران با همه توان برای ایجاد صلح پایدار از طریق گفت‌وگوی کاملاً درون افغانی برای همسایه خود تلاش می‌کند؛ ولی به هیچ‌وجه داعش را در افغانستان تحمل نخواهد کرد و برنامه‌ریزی‌هایی در این باره انجام خواهد داد. از دیگر اهداف سفر علی شمخانی و هیأت همراه، به افغانستان نهایی‌سازی روند اسناد سیاسی، دفاعی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور و تسریع برای امضای رؤسای جمهور دو کشور بوده است.

مذاکره دو ماهه ملااختر منصور در ایران


هر چند دستگاه دیپلماسی کشورمان تصمیم گرفته است تا در روزهای اخیر روند مذاکرات با طالبان را خبری کند اما مذاکرات با طالبان از سال‌ها پیش آغاز شده آن زمان که ملا اختر منصور در در اوایل سال ۹۵ به مدت دو ماه در ایران به سر برد و تنها چند روز بعد از خروج از ایران در در ۲۱ می ۲۰۱۶ (اول خردادماه ۹۵)، در حمله پهپاد آمریکایی در پاکستان کشته شد.


بنابر اخباری که برخی از سایت ها منتشر کردند او به مدت دو ماه در ایران حضور داشته و مذاکرات متنوعی با نهادها و دستگاه های مختلف داشته که مهم‌ترین موضوعات مذاکرات جلوگیری از پیوستن بدنه طالبان به داعش، حفظ هویت طالبان در برابر داعش و مبارزه با قاچاق مواد مخدر بوده است.


البته، محمدرضا بهرامی، سفیر ایران در کابل در سال ۱۳۹۵ درباره تماس‌های تهران با طالبان گفته بود: هدف از تماس تهران با طالبان را کنترل و اشراف اطلاعاتی است و این تماس‌ها بر مبارزه جدی کشورهای منطقه با تروریسم متمرکز است و ایران آماده همکاری در روند صلح حکومت افغانستان با طالبان است.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    9 0
    یادمه اونموقع بودنش تو ایران رو تکذیب کردن.....
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    1 4
    با کلی داستان اوردیدش ایران باهاش مذاکره کردید تا پاشو از ایران گذاشت بیرون امریکا هر چی رشته بودید پنبه کرد زدش. مثل داستان توافق حزب الله با داعشه که توافق کردن با اتوبوس انتقالشون بدن یه جای دیگه امریکا نذاشت! هر کاری میخواید بکنی اول باید تاییدیه امریکا رو بگیرید.
  • علی US ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
    1 2
    مذاکره با طالبان و حتی داعش و به طور کلی هر گروه اسلامی نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه بسیار عالی است.چون همه اینها دغدغه اسلام دارند وجمهوری اسلامی هم که خود را یک حکومت اسلامی میداند برای جهاد با کفار و نشر و گسترش شریعت و احکام و قوانین اسلامی در جهان باید با همه گروه های اسلامی به ویژه جهادی همکاری کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس