روحانی و اخوندی نمایه

وزیر "بی‌مهر به مسکنِ" دولت تدبیر، حالا لباس اپوزیسیون را بر تن کرده است. آخوندی: چرا هیچکس با روحانی مخالفت نمی‌کند؟!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

کارگردان «مارموز» پس از میلیاردر شدن: نظام ناکارآمد است!

«کمال تبریزی»، کارگردان سینمای کشورمان که این روزها فیلم سینمایی «مارموز» با محتوای طنز سیاسی را در حال اکران دارد؛ در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه سازندگی (ارگان حزب کارگزاران) گفته است:

«ناکارآمدی الآن واقعیتی است که در ذهن مردم ما در حال شکل‌گیری است. فرض کنید همین الآن زمان انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری باشد. فکر می‌کنید اگر همین الآن شروع کنید به اینکه مردم را برای دو، سه ماه دیگر برای آمدن به پای صندوق‌های رأی ترغیب کنید، چند درصد پای صندوق‌های رأی خواهند آمد؟»

در این لحظه روزنامه سازندگی پاسخ می‌دهد «خیلی پایین»! و تبریزی ادامه می‌دهد:

بله، درصد خیلی کمی از افراد حضور پیدا می‌کنند. مگر اینکه اتفاقی بیافتد. موضوع بعدی هم این است که مرتباً مردم احساس کرده‌اند که دولتمردان سر آنها کلاه گذاشته‌اند و بیشتر مقاوم شده‌اند و فکر می‌کنند که این بار اشتباه نخواهند کرد.

*ما دلیل و مدرک آقای تبریزی مبنی بر وجود ناکارآمدی گسترده در ایران را نمی‌دانیم اما ایشان حکماً خوب می‌داند که مقولاتی که در ذهن افکار عمومی شکل می‌گیرد؛ ساخته و پرداخته مراجع اجتماعی، محافل سیاسی، سلبریتی‌ها و اصحاب رسانه است.

روی دیگر این معنی آن است که ناکارآمدی مورد اشاره تبریزی در حالی است که فقط در حوزه کاری ایشان یعنی سینمای ایران، در سال جاری شاهد رکوردشکنی فروش بلیط فیلم‌های سینمایی بوده‌ایم .[۱]

اکنون آیا روا بود که آقای تبریزی به جای این حقیقت مسرّت بخش و امیدوار کننده؛ به یک معنای ذهنی که به نظر می‌رسد بیشتر در ذهن خودشان و همفکرانشان در روزنامه سازندگی وجود دارد اشاره کند؟ و هیچ دلیل و سند متقنی هم بر آن اقامه نکند؟

درباره تحلیل این روزهای جریان سیاسی خاص مبنی بر مشارکت پایین و یا عدم حضور مردم در انتخابات آتی -که آقای تبریزی هم علیرغم اینکه بیان می‌کند اصلاح‌طلب نیست اما حرف آنها را تکرار کرده! - بایستی اشاره کرد که اولاً به نظر می‌رسد مردم با مشاهده دروغگویی جریان چپ در معرفی کاندیداهایی که هیچ دستاورد خاصی جز گرانی و شکست و توهین به منتقدان نداشتند؛ طبیعتاً عزمی قوی‌تر برای یک انتخاب بهتر خواهند داشت.

از طرفی ملاک یک انتخابات نیز قانون است و مشارکت پایین نیز بخشی از زیر و زبر، حیات یک نظام سیاسی و مقوله‌ای ممکن‌الوقوع است.

در واقع اصولاً بعید نیست که نظام جمهوری اسلامی ایران در میان اینهمه انتخابات‌های پرشور و بزرگ خود که بعضاً با حضور حتی ۸۰ درصدی رأی دهندگان نیز مواجه بوده؛ مثل خیلی از کشورهای دیگر دنیا شاهد انتخاباتی هم باشد که کمتر از ۵۰ درصد واجدین شرایط رأی در آن شرکت کنند.

گفتنیست، فیلم مارموز، تا این لحظه "۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان" فروش داشته است.

حامد بهداد، نقش اصلی این فیلم سینمایی نیز چند سال قبل در اظهاراتی گفته بود ما _اهالی سینما یا سلبریتی‌ها و غیره- حالمان خوب نیست!

دانستن این نکته نیز خالی از لطف نیست که آقای کمال تبریزی جزو دانشجویان تسخیر کننده سفارت آمریکا نیز بوده است.

ما قضاوت درباره این اطلاعات و جمع‌بندی آنها را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

***

آخوندی: چرا هیچکس با روحانی مخالفت نمی‌کند؟!

«عباس آخوندی»، فعال اصلاح‌طلب و وزیر سابق راه و شهرسازی به تازگی در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری ایلنا با بیان اینکه برخی پدیده‌های زیست محیطی امروز ایران ثمره اغوای تکنولوژی و عدم مواجهه درست با این پدیده است، می‌گوید:

ما حتی نتوانستیم از اغواگری تکنولوژی فهم دقیقی پیدا کنیم. همین چند روز پیش آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی‌اش عنوان کرد که ما آب دریا را شیرین و سپس به کویر منتقل می‌کنیم. یعنی به درگیری با اغواگری بزرگ‌تر از گذشته مواجه شدیم. در گذشته در تخصیص آب به زاینده‌رود فریب خوردیم و اکنون در تامین آب برای زاینده‌رود دچار فریب‌خوردگی هستیم. داستان به همین سادگی است که آقایان می‌گویند: آب را در دریای مازندران شیرین می‌کنیم و به سمنان می‌آوریم یا از دریای عمان شیرین می‌کنیم و به کرمان و زاهدان می‌آوریم! اقلیم، چیزی بسیار فراتر از آب است. کسی هم در ایران عبرت نمی‌گیرد.

او می‌افزاید:

«وقتی که رئیس‌جمهور در مجلس چنین چیزی را مطرح می‌کند، هیچ صدای مخالفی برنمی‌خیزد! و اینگونه می‌شود که دولتی که شعار همگرایی با محیط زیست می‌دهد، به اقدامات ضد محیط زیست روی می‌آورد. تنها مسئله‌ای هم که مورد حساسیت مجلس قرار نمی‌گیرد، همین مسائل اساسی اقلیمی است. این نشان می‌دهد که ما بعد از گذشت ۱۱۲ سال از مشروطه و گذشت حدود ۲۰۰ سال از آشنایی با دنیای مدرن، هنوز مقدمات اولیه مدرنیته را نفهمیدیم. »[۲]

*درباره اظهارات آخوندی بیان سه نکته ضروریست:

یکم: اساساً گویا آقای آخوندی نمی‌داند که عموم کشورهای جهان درگیر مسئله «تغییر اقلیم» هستند و بحث تغییر آب و هوای یک منطقه لزوماً ارتباطی به نحوه مواجهه آن مکان یا دولت آن مکان با تکنولوژی ندارد.

کما اینکه شاهد خشک شدن دریای آرال در جماهیر شمال ایران و یا حفر کانال سوئز در مصر بوده‌ایم و یا همینطور مثلاً ۵۰ سال قبل در منطقه کرمان نیز برنج کشت می‌شده است که امروز دیگر به دلیل تغییر اقالیم ممکن نیست.

دوم: بحث انتقال آب از دریا به کویر یک بحث دیرینه است که احتمالاً آقای آخوندی در جریان نیست که از ۶۰ سال قبل در ایران محل بررسی و مباحثه بوده، مخالفان و موافقانی دارد و همواره در نامزدی اجرا قرار داشته است.

موافقان این طرح که از قضا استدلال‌های محکمی هم دارند معتقدند به دلیل اختلاف سطح زمین خاصه در کویر مرکزی ایران و فاصله نزدیک این منطقه به دریای عمان و خلیج فارس، می‌توان با انتقال آب، یک دریاچه بزرگ در این منطقه ایجاد کرد.

تاکنون و در دولت احمدی‌نژاد و رئیس‌جمهور روحانی نیز تلاش‌هایی برای اجرایی شدن این تئوری انجام شده است.

مع‌الوصف اما طرح این بحث بر خلاف ژست آقای آخوندی به هیچ وجه یک مسئله دم دستی یا توهمی نیست و می‌توان اینطور نظر داد که اجرای محدود آن در آینده نزدیک می‌تواند حقیقت را در مجادله نظریه‌ها اثبات کند.

گفتنیست به تازگی بحث مهمی در بحث «وجود آب‌های زیرزمینی» هم در محافل و در مجلس مطرح شده که گویا آقای آخوندی از آنهم بی‌خبر است!

و سوم: برخی محافل تحلیلی معتقدند استعفای آخوندی، بعنوان یک اصلاح‌طلب ستادی از وزارت راه دولت آقای روحانی صرفاً به دلیل راهبری پروژه «عبور اصلاح‌طلبان از روحانی» بوده است.

تحلیلی که اظهارات فوق‌الذکر آخوندی نیز بر آن صحّه می‌گذارد.

اما باید به آقای آخوندی یادآوری کرد که با این قبیل ژست‌های محیط زیستی و جا دادن خود در صف مخالفان روحانی، قادر به عبور از روحانی نخواهد بود و مردم ایران هم به جای خواندن این قبیل حرف‌های آخوندی به همدستی او با رئیس‌جمهور در پدید آمدن وضع موجود و سرنوشت مشترک آنها می‌اندیشند.



***

حمله به صداوسیما و قوه قضائیه در سالروز ۹ دی

«آذر منصوری»، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا در روز ۹ دی انجام شد، با بیان اینکه زمینه «اعتراض» در ایران فراهم است، می‌گوید:

اقتصاد غیر مولد، رانتی و ضد توسعه نتوانست از فرصت برجام استفاده کند. نهادهایی که براساس قانون نباید در اقتصاد دخالت کنند در اقتصاد غیر شفاف و غیر پاسخگو مانع جلب سرمایه‌گذاران می‌شوند.

او در صحبت‌های خود همچنین اظهار می‌کند:

سهم رسانه ملی از بودجه امسال چند درصد افزوده شده است؟ این رسانه تا چه حد ملی عمل می‌کند؟ یکسویه‌نگری این رسانه ظرفیتی را ایجاد کرده است که مردم قهر کنند و تحت تاثیر رسانه‌های دیگر و شبکه‌های اجتماعی قرار گیرند. اگر این رسانه در چهار دهه گذشته وظیفه تعریف‌شده خود را درست ایفا می‌کرد با بحران بی‌اعتمادی و خطر تک‌صدایی مواجه نبودیم.

منصوری با اشاره به اینکه قوه قضائیه باید استقلال خود را حفظ کند و نظارت‌پذیر و پاسخگو باشد، می‌گوید: این بی‌اعتمادی با دادرسی عادلانه و عملکرد این قوه قابل بازگشت است. [۳]

*پیش از این سعید حجاریان نیز طی اظهاراتی تأکید کرده بود که جامعه ایرانی در شرایط عام‌البلوی قرار دارد .[۴]

البته این قابل درک است که ستاد جریان سیاسی خاص که در مقولاتی مثل رخدادهای سال ۸۸، برجام و تحویل دادن دولت اعتدال به مردم شکست خورده است؛ با آتشی تندتر به دنبال سیاه نشان دادن اوضاع کشور، ترویج بی‌اعتمادی و مدعی قهر مردم از نظام باشد. اما اینکه این رفتارها بویژه در روزگار بازخوانی فتنه ۸۸ و در ایامی که ذهن مردم در نوستالژی حماسه «۹ دی» قرار دارد ابراز می‌شوند جای تأملات زیادی دارد.

تأملاتی که در آنها این مسئله نیز حائز اهمیت است که جریان چپ هنوز از بابت رخدادهای سال ۸۸ و به خیابان کشاندن کسانی از مردم عذرخواهی نکرده است...

منصوری همچنین دلیل و سند خود را مبنی بر وجود بی‌اعتمادی معرفی نکرده است.

ضمن اینکه این چه بی‌اعتمادی و بی‌اثری و قهریست که جریان چپ همواره به مثابه یک قوت روزانه مشغول نقد صدر تا ذیل صدا و سیماست، از اعطای بودجه به رسانه ملی دلخور است و دائماً از بازخوانی رفتارهای سیاسی اصلاح‌طلبان در صدا و سیما دلخور است؟

در واقع اگر تلویزیون و صدای ملی ایران مخاطب ندارد و مردم از آن قهر کرده‌اند پس دلیل اینهمه حساسیت اصلاح‌طلبان چیست؟

حملات منصوری به قوه قضائیه نیز در حالیست که او نه تنها هیچ سندی مبنی بر ناعادلانه بودن عموم دادرسی‌ها در قوه قضائیه و یا عدم اعتماد مردم به این قوه ارائه نکرده بلکه در مقابل این حقیقت نیز قرار دارد که مراجعه سالانه چندین میلیون پرونده دعاوی از سوی مردم به قوه قضائیه تماماً نشانه اعتماد عمومی به این قوه مهم نظام اسلامی است.

خانم منصوری باید این سطح از مطالعه را داشته باشد که در کشوری که مردم به نهاد قضایی و محاکم خود بی‌اعتماد باشند؛ شبکه‌های مافیا رواج می‌یابد و انتقام‌گیری محفلی و خیابانی شیوع می‌یابد.

مجدداً تأکید می‌شود که اصلاح‌طلبان در بزرگترین تقلای خود برای ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور هیچ دلیل مدللی و هیچ سند متقنی مبنی بر وجود «بی‌اعتمادی»، «بحران اقتصادی» و «قهر مردم از قوای نظام» ندارند و ایران اسلامی اگرچه مثل تمام ممالک دنیا با مشکلاتی روزمره مواجه است اما به هیچ وجه با بحران مواجه نیست و در سال چهلم از عمر خود می‌تواند کارنامه‌ای مشحون از رشد و پیشرفت و بیان معقول دلایل مشکلات را به مردم و افکار عمومی ارائه کند.

*عکس از ایلنا

***

۱_ www.hamshahrionline.ir/news/411658/

2_ https://daynets.com/FA/AL/1376761

3_ https://www.isna.ir/news/97100904362/

4_ mshrgh.ir/916832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 56
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ایرانی IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    77 7
    آقای کمال تبریزی تواگر بالا رفتی بردوش من ملت سوار شدی , آرزوهایت راهم نمیتوانیم حمل کنیم پیاده شو
    • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      14 0
      مردم ما پوستشان کلفت تر از این حرفهاست.
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      10 1
      کمال تبریزی ... هست که حتی به مرحوم شهریار هم رحم نکرد
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      18 1
      خدا حفظت کنه قالیباف که از اقلیت زالوصفت سخن گفتی اما همین مافیای زالو صفت با پروپاگاندای منافقانه و فریب افکار عمومی اجازه ندادند صالح بر مسند ریاست تکیه زند.
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    41 12
    ما دلیل و مدرک آقای تبریزی مبنی بر وجود ناکارآمدی گسترده در ایران را نمی‌دانیم....اما ما می دانیم! 20 میلیون جوان در صف ازدواج بدون هیچ امید و آینده! حدود 2 میلیون دختر با آمار تجرد قطعی....آمار 12 درصدی بیکاری...محاکمه نشدن مجرمان امنیتی و افراد وطن فروش.... به کار گیری دو تابعیتی ها..فراری دادن جاسوس ها....بازم بگم؟
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      24 4
      سی و اندی دولت و مقام مدیریتی کشور دست طیف خاصی بوده که با وقاحت تمام به دوربین زل میزدند و دروغ تحویل مردم میدادند و اشک میریختند. یک پلی بک ساده به زمان انتخابات کن، ببین با چه استدلالی به این دولت رأی دادی!! با کدوم سابقه درخشانش؟! با کدوم سابقه مدیریتی عالی این طیف و حزب خاصشون! اگر گرونی هست، اگر مشکلات هست ما مردم کم مقصر نبودیم. یکی مثل شما با رأی دادن بدون استدلال، یکی هم با خرید اجناس و اجازه جولان دادن سرمایه دارها در فروش به مردم. چه ماشین چه گوشت چه رب و ...
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      3 1
      شما از پشت کامپیتورت یا گوشی موبایلت تشخیص دادی من به کی رای دادم مهندس؟ پلی بک! هم زدم! دیدم به هر کس که خواستم رای بدم به دست خود جمهوری اسلامی صلاحیتش تایید شده! حتی اون سید خائن که الان داره عشق و حال می کنه رو خود نظام تاییدش کرد! یه خورده که نگاه کردم دیدم NPT و برجام رو خود کسانی که 40 ساله توی نظام هستند امضا کردند! تعلیق هسته ای رو آمریکایی ها انجام ندادند! یک روحانی به نام آقای خاتمی انجام داد! برجام هم ربطی به مردم ندارد! همه کسانی که آن را تایید و ابرام کردند عناصر مورد تایید نظام بودند!
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    17 10
    درست نگفته؟
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      15 4
      منظورش روحانیه که سر مردم کلاه گذاشت گفت همه تحریم ها رو بر میدارم حالا چیکار کرده تحریمای قبلی هم برگشت
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    34 15
    اگرم ناکارامدی هست تقصیر دولته که مردم خودشون رای دادن.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      5 3
      اینجوری بخوای حساب کنی زمان شاه هم همه چیز تقصیر دولتها بود که مردم خودشون رای دادن
    • رضا IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      4 1
      آیا در زمان شاه انتخابات ریاست جمهوری هم بود
    • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
      2 1
      2:09 مگه جمهوری بوده که ریاست جمهوری داشته باشه؟ اگه ریاست جمهوری ملاکه که باید بگم صدام و حسنی مبارک هم رییس جمهور بودن.
  • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    22 4
    خانم منصوری زمینه اعتراض را شما اصلاح طلبان غرب زده واصولگرایان بی اصول فراهم می کنید
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    26 16
    مشرق خدا وکیلی ناکارآمدی نظام رو نمی بینی ، فروشندگان خودرو رو نمی بینی ، گرون فروشی محصولات داخلی رو نمی بینی ، اعتصاب رو نمی بینی ، فساد رو نمی بینی واقعا متاسفم ....
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      28 6
      اینا که مثال میزنی کارهای دولتیه نابغه
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      20 3
      این ها که گفتی در اختیار دولت است و دولت باید حل کند و دولت را مردم مستقیما انتخاب می کنند
    • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      11 3
      اينا كه گفتي چه ربطي به نظام داره بي كفايتي دولتي هاست
  • یزدی زاده IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    15 7
    خدا در قرآن به صراحت فرموده انسان که غنی شود بجای آنکه شکرگذار باشد؛طغیانگر میشود ؛و آقای تبریزیان از این مقوله مستثنی نیست
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    13 1
    همه چی به کنار. اونی که ناکارآمدی رو نمیبینی اصلا بحثش جداست..... بخش بزرگ زندگی مردم اقتصاد و اشتغاله که تعریفی نداره
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    18 1
    برای طیف شماها که سرمایه کشوردست شماهاست مشکلی نیست مردم از گرسنگی میمیرند و این ادامه نخواهد داشت
  • AE ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    13 5
    حرف اصلاح طلبان نیست حرف دل مردم است چون در میان مردم و با مردم است نه در میان عده ای بادمجان دور قاب چین
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    25 5
    عثلاه تلبان طهوه عاور.
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      14 2
      گُل نوشتی!
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      8 0
      چقدر فکر کردی که مثلا جناح مخالف اصلاح طلبان را بی سواد نشون بدی نابغه !!! بی نمک.
  • RO ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    19 20
    مشكل شما مشرقيا اينه كه از امثال كمال تبريزي واسه اينكه فكرشون هم جهت شما نيست ميسوزيد همين
  • علی IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    7 0
    آقای آخوندی حتما از آقای ناطق اجازه زدن چنین حرفهایی را گرفتهاما مسئله اصلی این است که اگر ایشان تخصص در این زمینهندارد چرا اظهار نظر تخصصصی میکند بهتر نبود ایشان عنوان وزیرراه و مسکن بفرماید بجز راه رفتن و دیدن ساختمان ایا مسکنی در زمان تصدی مسئولیت خودش ساخته است یا نه ؟ اگر چه کارشناسان محیط زیست باید با بررسی دقیق و همه جانبه نسبت به اثرات زیست محیطی انتقال اب خزر به کویر نظر بدهند
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    12 6
    خانم منصوری اگر صدا و سیما مخاطب ندارد چرا وقتی یک گزارش علیه حزب شما پخش بشود زمین و زمان را بهم می دوزید؟!! پس مخاطب دارد شما نگا به خودت نکن که محصول شبکه پی پی سی هستی
  • سید IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    23 3
    خیلی جالب و در بین کشورهای جهان اگر نگوییم بی نظیر، حداقل کم نظیر است که جماعتی ناکاربلد و بلکه بی عرضه، معروف به اصلاح طلبان تهوع آور، طی ده ها سال زمامداری مملکتی را بیچاره کنند و بعد طلب کارانه مدّعی سایرین شوند که چرا کشور به این روز افتاده است! پیش قاضی و معلّق بازی!
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    11 2
    متاسفانه اشتباهات دولت بی کفایت روحانی به پای کل نظام نوشته می شود
  • مانی IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    9 3
    الحق و الانصاف مردم الان حال و روزشان واقعا خوبه ؟ بعد از این همه تکرار مکررات برای بهبود معیشت و زندگی در چند دولت ... با چه امیدی دوباره پای صندوق بیاییند؟! به وجدانتان رجوع کنید.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      5 1
      با این امید که رأی بهتری بدهند. واضح نیست؟
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    5 3
    سردبیر مشرق،هیات تحریریه.و...............این همه مشکلات را توکشور نمی بینید سرتون عین کبک کردید توبرف سرزمین ما دارد به فنا می رود بفهمید دیگه از آرمانهای دهه 50و60 خبر ی نیست..............به قول اون عزیزی که در یکی از شعارهای دیروز نوشته ما جنگ را باجوانهای 20 سال بردیم ولی اقتصاد را بامدیران 60 سال باختیم
  • NL ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    2 1
    جونورای اسلاحتلب کشور رو به گند کسیدن دیگران رو مقصر می دونن!
  • greeniran IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    4 4
    کمال تبریزی درست گفته ربطی هم به میلیاردر بودن نداره مشکلی هست تو نظام که شایسته سالاری نیست و همه بچه نخبه ایران دارن خارج میرن...خودمونو به خواب نزنیم
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      4 4
      شرایط کشور خوب نیست اما شمااین وسط بچه پولدارهای مهاجر را نخبه جانزن چون بااین حساب امثال پسرخانم ابتکار هم نخبه محسوب میشن
  • احمدخواجوند US ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    6 5
    حالا یک بنده خدایی برخلاف مشرقیها حرف زد وخدایی درست گفت حلا به عبای مشرقیها بر خوردکه نه اصلا فسادنداریم اصلا اعصاب وبیکاری نداریم اصلاگرانی وتورم نداریم یعنی ماکوریم کریم وگنگ هستیم موفق باشید مشرقیها که شما اصلاوجدان ندارید
    • IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      5 0
      شاید هم شما مغز ندارید که بفهمید این اوضاع حاصل ۲۰ و اندی سال حکومت لیبرال ها و غرب زده ها در این کشور است. کسانی که فقط به دنبال قدرت و مقام و جلال و اعتبارند و نه در راه خدا کار می کنن و نه مردم. و اگر هم کمی مطالعه داشته باشین میفهمین ناکارآمدی نظام به سیستم و چینش ربط داره و نه به افراد.
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    4 0
    کمال تبریزی خودش بزرگترین مارمولک مارموزیه که تابه حال دیدم کمال مارمولک ! کمال مارموز!
  • ناشناس IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    5 2
    مردم خوب فهمیدن که این اوضاع رو دولت فخیمه شیخ حسن داره اجرا میکنه و این یک جنگ اقتصادیست که باید کسی احمق باشه فکر کنه مردم میریزن بیرون وبلوا میکنن وکشته میدن بخاطر یه مشت نفهم دست تو جیب بیت المال کن کور خوندین مردم از شما احمق ها صد برابر عاقل ترند
  • BE ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    5 1
    آقای مارمولک چهل ساله یه عده پارازیت امثال شما تکرار مکررات میکنن ، ولی خوشبختانه به کوری چشم شما انتخابات هر سال با شکوه تر از سالهای قبل برگزار میشه ، تا چشمتون هم در بیاد
  • BE ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    3 2
    مفت خورای بی خاصیت
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    11 2
    گفتیم رای ندید به اصلاح طلبان و رسوبات فتنه. اینها قبلا" امتحان خودشون رو پس داده اند و رفوزه شده اند. آذر منصوری و امثالهم از حماسه 9 دی سوخته اند. ملت تو دهنی محکمی به اراذلشون در کف خیابون داد.
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
      3 6
      شما امتحان نشدید؟ 8 سال دیدیمتون واسه 800 سال بستمونه
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    3 0
    حیف اسم تبریزی که رو تو گذاشتن ؛ از قدیم گفتن نون مفت شکم فولادی میخاد؛؛ دلت طاقت سیری رو نداره؛ آروق میزنی.
  • ان الله لا يغير ما بقوم حتي يغيروا ما بأنفسهم IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    6 1
    بدبختي اينجاست كه ملت غافل و بيخبر از همه جا ... , جماعتي را بر مسند قدرت نشانده اند كه كمترين اعتقادي به مباني و چارچوبهاي انقلاب و نظام اسلامي نداشته و ندارند.نامردهاي منافقي كه در محافل خصوصيشان امام و افكار امام راحل و منويات رهبر عزيز انقلبا را به ريشخند گرفته و مسخره مي كنند! اينها آمده اند كه يا جيبهاي خود و قوم وقبيله شان را پر كنند و يا مأموريتي كه از آن سوي آبها بر عهده شان گذاشته اند به نحو احسن! انجام دهند. مأموريتشان هم چيزي نيست جز ناكارآمد نشان دادن نظام جمهوري اسلامي و بدبين نمودن آحاد ملت به انقلاب و اركان آن . اينها آمده اند كه تا آنجا كه در توان دارندبا كم كاري و خراب كاري و ندانم كاري و عدم نظارت و رها كردن كشور به حال خود , كشور را از لحاظ اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي دچار بحران ساخته و سپس به افكار عمومي ملت اينگونه القاءنمايند كه اين وضعيت بحراني نتيجه ايستادگي ملت و نظام در برابر آمريكا و زورگویان است
  • دامغانی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    3 0
    کمال تبریزی(عده کمی در انتخابات شرکت می کنن مگر اتفاق خاصی بی افتد). این طیف فهمیدن که در تایید صلاحیت دوره قبل اشتباهاتی صورت گرفته وحتما مسئولین مربوطه این اشتباه را تکرار نخواهند کرد به همین دلیل از حربه عدم شرکت مردم در انتخابات استفاده می کنند که همفکران و دوستانی که نباید تایید بشن را با این حیله (شرکت حد اکثری) از شورای تاییدیه بگیرند. ولی کور خواندند
  • طاهروند IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    4 1
    تودرسیماوسینمابخور ! خواهی دید مردی که ازجنس مردم بیاید حماسه میشود وتمدیدانتخابات رکوردخواهدزد . باند مک فارلین کاملا خودرامعرفی کردند .
  • AE ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    5 5
    این چه نظام ناکارآمدی است که قدرتهای بزرگ ازترس آن یک شب خواب راحت ندارند ؟!
  • ایرانی واداده ی بیکار IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    4 0
    نمی دانم ، بالا رفتن از دیوار سفارتخانه آمریکا در اوایل انقلاب توسط دانشجویان کار پسندیده ای بود یا نه؟ . اگر بله !. پس چرا مشرقیون آنرا به پای کمال تبریزی که برخلاف منافع و تفکر شان حرف زده نوشته و برای تخریب آقای تبریزی این حرکت را متذکر شده است ؟ . اگر برعکس، این کار بد بوده چرا فقط برای این بنده خدا بد هست . خیلی از مدیران و کسانی که در حال حاظر در راس حکومت ونظام ایران قرار دارند در این حرکت شرکت داشته و اتفاقا همین مسئله باعث ترقی و پیشرفت آنان گشته تاجایی که به عنوان یک افتخار ملی از آن حرکت یاد میکنند . کلا فاز خودت را مشخص کن مشرق جان !!! کدام وری هستی ؟ اینور آبی یا اونور آب ؟ ا
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    0 0
    این گردانچی اگر نباشد به کجای مملکت بر می خورد چرا مدیریت رسانه اخص تیات و این قدر ...
  • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    1 0
    ولی نقش ان نماینده را خوب ازروی عملکرد یکی از نمایندگان حال حاضر مجلس از تهران ع م در اورده
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    4 0
    کمال تبریزی... دانشجوی دو آتیشه پیرو خط امام که مثل مارمولک از دیوار سفارت رفت بالا و ما رو بیچاره کرد...
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    2 0
    آقای تبریزی انگار خودش مارموز شده !! به نظر من داره از این اسامی مثل مارمولک، ماموز و ... استفاده اشتباه و منفی میکنه ... بعد از فیلم لیلی با من است، بقیه کارهای ایشون هر بار ضعیف تر شد و دیگه اثری مثل اون فیلم نتونست بسازه !
  • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    2 0
    بخدا مشارکت کمتر باشه ولی یه ادم سالم کارامد خداترس بیاد سرکار بهتره. مردم عملکرد و کارامدشو ببینند همه همراهی می کنند... دو دوره احمدی نژاد و مقایسه کنید. بگذریم از اون خرابکاریش مردم دیدند خوب کار میکنه 24 میلیون رای دادن بهش
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
    1 0
    آخوندی خفه شو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس