محسن هاشمی زاکانی

جنابعالی در واکنش نسبت به اظهارات بنده، از لفظ "افراطی" و کسانی که به منافع ملی ضربه زده‌اند بهره برده‌اید! به نظر شما معیار افراط و افراطی‌گری چیست و چه کسانی لایق چنین وصفی هستند؟

به گزارش مشرق، «هاشمی در سال ۸۴ خواهان ابطال انتخابات بود»، عبارتی بود که دکتر زاکانی در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مطرح کرد که با واکنش محسن هاشمی، فرزند ارشد مرحوم هاشمی رفسنجانی مواجه شد اما در این واکنش خبری از ارائه سند و یا پرداخت به جزئیات نبود بلکه شامل استفاده از عناوین تهمت آلودی نظیر «افراطی» هم بود.

حال دکتر زاکانی در آستانه یوم الله نهم دی با استفاده از صحبت‌های خود مرحوم هاشمی، پاسخ محسن هاشمی را طی نامه‌ای خطاب به وی منتشر کرده‌اند.

جناب آقای محسن هاشمی

سلام علیکم

جنابعالی در واکنش به بخشی از اظهارات بنده در میان دانشجویان دانشگاه امیرکبیر که حاوی نقد مستدل به عملکرد و گفتار مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بود، در نامه‌ای خطاب به اینجانب از تعبیراتی استفاده کرده‌اید که جدای از ناروا بودن و تهمت زدن، با شخصیت‌هایی تناسب دارد که شما بهتر از بنده با آن‌ها آشنایی دارید.

جنابعالی در واکنش نسبت به اظهارات بنده، از لفظ "افراطی" و کسانی که به منافع ملی ضربه زده‌اند بهره برده‌اید! به نظر شما معیار افراط و افراطی‌گری چیست و چه کسانی لایق چنین وصفی هستند؟

جنابعالی به جای پاسخ مستدل گفته‌اید: "البته همانگونه که گفتم آشکار شدن حقایق و بلوغ فکری جامعه به حدی رسیده است که قضاوت کند چه کسی برای دفاع از مردم و منافع مردم از خود، آبرو، خانواده و جایگاهش گذشت و چه کسانی با افراطی‌گرایی و اقدامات نسنجیده، منافع ملی و مصالح کشور را به مخاطره انداخته و انقلاب را دچار آسیب کردند و نیازی به پاسخ دادن بنده نیست."

بیشتر بخوانید:

آقای هاشمی! اجازه بدهید برای روشن شدن افراط و افراطی‌گری از اظهارات پدر مرحومتان بهره ببرم.

ایشان در اواخر سال ۱۳۹۲، در جمع اعضای حزب اصلاح‌طلب اراده ملت ایران می‌گویند:

«تندروی گاهی کار را خراب می‌کند… ما خودمون دهه اول انقلاب دچار تندروی شدیم، تندروی‌هایی کردن که عده‌ای از مردم را رنجاندن، البته اکثریت این کار را نکردن، یه عده‌ای رنجیدن، نباید این کارها را انجام می‌دادن… باید تندروی نمی‌کردن، دادگاه‌ها تندروی کردن، هرکسی از بخش‌های مختلف تندروی کردن، نباید این‌طوری می‌شد، بعدش هم تندروی‌ها عوض شد و نوع دیگری پیدا کرد…»

اما به راستی منظور مرحوم هاشمی از افراطی گری و افراط گریان چیست و کیست؟

باز هم اجازه می‌خواهم برای روشن‌تر شدن معنای افراط، از اظهارات مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی بهره ببرم.

آقای هاشمی در روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه ۱۳۶۵ با اختصاص بخشی از خطبه نماز جمعه به مسئله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهای غربی در بین خانواده‌ها پرداخته و در یک رویکرد عجیب وغیرقابل‌قبول درباره بدحجاب‌ها چنین می‌گوید:

«ما الآن افرادی را می‌بینیم و هرقدر نصیحت می‌کنیم و از طریق تقوا می‌خواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومت‌های منفی هست و خانم‌هایی متأسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضی‌اند که مقداری از مویشان بیرون باشد؛ تابه‌حال با این‌طور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کرده‌ایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیّه را دارند و در بعضی مغازه‌ها این‌گونه مسائل ترویج می‌شود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمی‌شود و این‌ها خطرناک است و فکر می‌کنم که پس از هفت سال تحملمان هم تمام بشود. مردم حزب‌الله چند بار طغیان و دیدید که در خیابان‌ها ریختند و از همین تریبون نماز جمعه، وزیر کشور و دیگران خواهش کردند و به آن‌ها وعده دادیم که این‌ها خودشان آدم می‌شوند و بازمی‌بینیم که مثل‌اینکه این‌ها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند»

جالب‌تر از این اظهارات، خطاب کردن زنان بدحجاب به دزد و ضد انقلاب در دهه شصت توسط پدر مرحومتان است؛

به این متن خبری توجه کنید:

«آقای هاشمی در ادامه با دزد خطاب کردن این زنان و همسرانشان می‌گوید:"فکر شده که این‌ها نوعاً آدم‌های مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرف‌ها را نچشیده‌اند و با پول‌های بادآورده‌ای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان می‌دزدند یا به ارث رسیده و یا از چیزهای دیگر، دیگر این‌جوری بار آمده‌اند و فکر شده که در هر منطقه‌ای یک اردوگاه برای این‌ها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز در آنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همین‌جوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند؛ کسانی که این‌جوری می‌کنند تحویل دادگاه‌های فوری می‌دهند و دادگاه‌ها این‌ها را محاکمه می‌کنند و اگر دیدند که مداومت بوده، این‌ها را تحویل به اردوگاه می‌دهند. تعیین هم می‌کنند ۳ ماه، ۲ ماه، ۵ ماه، یک سال، دو هفته آنجا بماند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرجشان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون این‌ها نوعاً از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همان‌جا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نمی‌گوید این‌ها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آن‌ها بروند آنجا بنشینند و خرجشان را هم شوهرانشان باید بدهد، دولت خرجی به این‌ها نخواهد داد.»

مرحوم هاشمی در پایان خطبه نماز جمعه خود راجع به دلایل سیاسی برخی بدحجابی‌ها گفت: «ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به این‌ها اهانتِ مرگ بر بی‌حجاب و این‌ها نکنید، بذارید این‌ها کم‌کم بفهمند، اما نمی‌فهمند؛ بعضی‌هایشان عناد دارند، بعضی‌هایشان اصولاً ضدانقلاب هستند؛ یعنی چون با انقلاب مخالف هستند این‌جوری می‌کنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم. به‌هرحال مطمئن باشید که از این به بعدان شاء الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگر در جمهوری اسلامی ما تحمل نمی‌کنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوس‌باز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند.»

آقای مهندس هاشمی

پدر مرحومتان تا اینجای کار، زنان بدحجاب و بی حجاب را دزد و ضد انقلاب معرفی کرده است و حتی به دنبال مصوبه‌ای از شورای عالی قضائی برای فرستادن این زنان به اردوگاه کار اجباری است.

مرحوم هاشمی در خطبه‌ای دیگر، زنان بدحجاب را بی شعور هم خطاب می‌کند.

به این اظهارت هم توجه کنید:

"آقایانی که به کشورهای غربی رفته‌اند، می‌بینند که نسل آنجا به چه بلایی دچار هستند. خانم‌هایی که فکر می‌کنند به نام آزادی و…، این حرف‌ها زده می‌شود، چه می‌کنند؟ وقتی‌که غرب، جنس زن را به‌صورت مانکن در ویترین فروشگاه‌ها می‌گذارد تا زیرپوش، سینه‌بند و شورت را نمایش دهد، آیا این ارزش و آزادی زن است؟! اگر زن‌ها یک‌ذره شعور داشتند، همین نقطه کافی بود که علیه این آزادی شورش کنند.

البته پدر جنابعالی دقیقاً ۵ سال بعد (سال ۱۳۷۰) و در زمان ریاست جمهوری، حرفی متناقض با این اظهارات تند و افراط گونه و ۱۸۰ درجه برعکس می‌گوید.

آقای هاشمی در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی می‌گوید: " دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم این‌ها را به خاطر این حالت مثلاً بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه این‌طور نمی‌شود… به‌تدریج ما اولاً این‌همه داره نصیحت می‌شود این‌همه داره توجیه می‌شود این‌همه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند جایی که طغیانی می‌شود مواظبش هستند اگر فکر می‌کنید که اقدام دولت این باید باشد که آن‌چنان بگیروببند بکند که دیگه هیچ‌کس جرئت نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست؛ یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر می‌کنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این می‌خواهند یه مقداری افراط به نظر می‌رسد پیش می‌آید.

حالا به نظر شما منظور پدر مرحومتان از افراط گری و تندروی در اوایل انقلاب چه بوده و چه کسانی مدنظرش بوده‌اند؟ فکر نمی‌کنم پاسخ به این سوال خیلی سخت باشد. بنده و هم رزمانم در آن دوران سخت در جبهه‌ها مشغول دفاع از اسلام عزیز و ایران سربلند بودیم و خود را فدای فرد فرد مردم می‌نمودیم لذا لفظ افراط و افراط گرایی در خور همان افرادی است که در دهه شصت به پیشانی جوانان مردم پونز می‌زدند، در دهه هفتاد اصلاح طلب شدند و به پدر جنابعالی لفظ عالی جناب سرخپوش اعطا کردند و بعد در دهه هشتاد یار غار مرحوم هاشمی شدند و ایشان هم هیچگاه پرچم داری این افراد را نفی نکرد.

آقای مهندس هاشمی

نکته دیگر آنکه جنابعالی در حمایت و دفاع از مرحوم هاشمی درباره تقلب و همچنین ابطال انتخابات سال ۸۴ نیز چشم خود را بر واقعیت بسته‌اید و یا احتمالاً از تاریخ انقلاب و رفتارهای آقای هاشمی مطلع نیستید که اینگونه از معمار شبهه‌افکنی تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دفاع می‌کنید. از عبارت معمار شبهه افکن تقلب استفاده کردم زیرا در سال ۷۶، تنها کسی که از میان مسؤولین امر در سطح عالی شبهه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری را بدون هیچ مبنا و هیچ دلیل منطقی جا انداخت، آقای هاشمی رفسنجانی بود.

به اظهارات آقای هاشمی در نمازجمعه سال ۷۶، یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری توجه کنید:

"حرف سوم ما با مجریان و ناظران این قانون است. مجری‌ها و ناظرها همه مسئولیت گرفتند که قانون را اجرا کنند، مسئولیت گرفتند که از طرف مردم یا رهبری وکیل هستند که قانون را اجرا کنند، حق سو استفاده از پست و مقام خودشان ندارند، به عنوان یک شخص همه‌مان حق داریم به هرکس رأی بدهیم، از هرکس تعریف کنیم، نظراتمان را بدهیم. شخصی، مگر آن‌ها که از قانون ممنوع شده‌اند که نباید بگویند، نگویند گناه نکنند، این گناه بزرگ را، این گناه را کوچک فرض نکنید خیلی گناه بزرگی است. بقیه همه مسئولان اجرایی و ناظر باید واقعاً این کار را بکنند که همان رأی مردم هست بیاید در صندوق و همان خوانده شود و همان اعلام شود. ممکن است کسی فکر کند که حالا ما اگر تغییراتی بدهیم شخص مقبولی که خودمان به او ایمان داریم به سرکار می‌آید خوب برای جامعه نفعی است ولی این کار ضرر بنیانی دارد، اعتماد مردم را ضعیف کردن بزرگ‌ترین جنایت است به ملت و نظامی که می‌خواهد به اتکاء مردم این همه مشکلات را حل کند.

شما که می‌دانید ما همیشه با اعتماد مردم کار کرده‌ایم، با اعتماد مردم پیروز شدیم، با اعتماد مردم در جنگ فاتح شدیم، با اعتماد مردم کشور را ساختیم، خوب این اعتماد اینقدر سرمایه عظیمی است، چه درآمدی از این باارزش‌تر است که ما به خاطر او در دل مردم شک بیندازیم که مردم شک بکنند که این‌ها راست می‌گویند یا نه، انتخابات آزاد است یا نه، آرا ما دزدی می‌شود یا نه، باید واقعاً مسئولان اجرایی و ناظران به گونه‌ای کار بکنند که خیال مردم راحت باشد، البته این را هم می‌دانم که عده‌ای هستند که ما هر کاری بکنیم آن‌ها حرف منفی می‌زنند که درست نبود و تقلب شد؛ اما اینکه ما خودمان کار بکنیم و سند بدهیم و واقعاً این کار را بکنیم خوب این پیش خداوند باید جواب بدهیم، حال هرکس که می‌خواهد باشد، هر مقامی از رئیس جمهور، شورای نگهبان، وزارت کشور، ائمه جمعه، ناظران همه و همه، فرض براین است که ما طبق قانون اساسی و همچنین توصیه‌های رهبر معظم انقلاب می‌خواهیم مردم به پای صندوق بیایند و رأیشان را بدهند، ما از مردممان که نمی‌ترسیم، مردم ما که تا به حال هرجا انبوه مردم بودند ما سود کرده‌ایم؛ بنابراین به نظر می‌رسد آن‌ها، من به خصوص مجریانی که مسئولیت من هم آنجا هست مخاطبم آن‌ها هستند، واقعاً این خیانت قابل بخشش نیست و امروز هیچ گناهی را بدتر از این نمی‌دانم که کسی به خودش حق بدهد که در آرا مردم دست ببرد یا جریان را منحرف کند."

در اظهارات فوق، آقای هاشمی بدون هیچ سند و مبنایی و بدون هیچ شبهه‌ای، به گونه‌ای هشدار می‌دهد که انگار امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری فراهم است و ایشان با این اقدام مخالف است و بدون هیچ احتیاطی و مصلحتی، در تریبون نماز جمعه از امکان تقلب صحبت کرده و نسبت به انجام آن هشدار هم می‌دهد.

البته آقای هاشمی بعدها درباره این اظهارات توضیح می‌دهد و می‌گوید:

"همان روز قبل از اینکه خطبه را بخوانم، در اتاقکی که در دانشگاه قبل از نماز می‌نشینیم، هردو طرف پیش من آمدند و شکایت کردند که ممکن است از طرف مقابل تقلب وسیعی انجام شود.

دوم خردادی‌های بعدی و چپی‌ها می‌گفتند که بسیج و سپاه برای تقلب‌ها مجهز شده‌اند و این طرفی‌ها می‌گفتند آنها برنامه‌ریزی وسیعی کرده‌اند و دانشجویان، دانش‌آموزان و عده‌ای زیادی از زن‌ها را سازماندهی کرده‌اند که تقلب کنند و راه تقلب‌ها را هم می‌گفتند. من وقتی می‌گفتم، تقلب یکطرفه را نمی‌گفتم. شما آن خطبه را هم یک‌طرفه نمی‌بینید. به همه می‌گفتم. نگرانی تقلب هم بود، چون خیلی داغ شده بود. من تصمیم گرفته بودم که با متقلب برخورد کنم و تصمیم خودم را هم گفتم. به وزارت کشور هم رفتم و به آنها گفتم که اگر تقلبی شود، هرچه دیدید از چشم خودتان دیدید. یک موضوع دیگر هم بود که نگرانی‌آور شده بود. من از بازرسی کل کشور و شخص آقای رئیسی خواسته بودم که به جریان انتخابات بپردازند و زیرنظر داشته باشند. شورای نگهبان با نظارت آنها مخالفت کرد و دلیل موجهی برای این مخالفت نمی‌دیدم و حتی با حضور بازرسی ویژه ریاست‌جمهوری هم موافق نبودند.

ثانیاً همیشه فکر می‌کردم و می‌کنم که اصولاً آرای مردم امانت است و باید حفظ شود و هیچ قبول ندارم که با تقلب یا حتی فریبکاری در تبلیغات و سیاست‌ها و بازی‌ها رأی جمع کنند. عقیده دارم که نباید با آرای مردم بازی شود. بارها هم گفتم که افکار عمومی در مجموع کمتر اشتباه می‌کند و بگذاریم افکار عمومی قضاوت کند
مسئله بعدی اینکه توقع از رئیس‌جمهور این است که وظیفه‌اش را در یک مسئله به این مهمی جدی بگیرد. من با ابهت مسئله را مطرح کردم که بدانند جدی هستم. ضمناً نکاتی هم که گفتم، نکاتی بود که رهبری قبل یا بعد گفتند؛ یعنی چیزی نبود که خالی از محتوا باشد و من فقط ژست جدی بودن را گرفته باشم، بلکه معتقد و مصمم به جدیت بودم."

مرحوم هاشمی در انتهای اظهاراتش می‌گوید که این ادعای من درباره تقلب احتمالی با هماهنگی رهبری هم بوده است ولی رهبر انقلاب بلافاصله بعد از این اظهارات در نماز جمعه، پاسخ آقای هاشمی را می‌دهند.

رهبر انقلاب در ۳۱ اردیبهشت ۷۶ در جمع خانواده‌های ایثارگران، به این ماجرا این طور واکنش نشان داد:

"دشمن به همان اندازه‌ای که از اجتماع آرا در روز انتخابات ناراحت است، به همان اندازه هم درصدد است که اگر این تجربه به وسیله ملت ایران با موفقیّت انجام شد، شیرینی انتخابات را به دهان مردم تلخ کند. از مدّتی پیش نشسته‌اند و برای این قضیه برنامه‌ریزی می‌کنند. شایعه تقلّب در انتخابات و صوری بودن آن را مطرح کردند، لطیفه و متلک درست کردند و در دهان مردم انداختند؛ بعضی هم البته ناآگاهانه آنها را تکرار می‌کنند. من باید عرض کنم، شایعه اینکه در انتخابات تقلّب خواهد شد، از طرف دشمن است.

رادیوهای بیگانه، حرف‌های دلسوزانه رئیس‌جمهور محترم را حمل بر چیزهای نامناسب و ناشایسته کردند. حتّی بعضی از تحلیلگران و خودیها هم از روی غفلت برداشتند آن مسأله را حمل بر این کردند که آیا چه چیزی قرار است اتّفاق بیفتد! این حرف‌ها چیست؟ مگر ممکن است در انتخابات جمهوری اسلامی، کسی به خود حق بدهد یا جرأت بدهد که در آراءِ مردم دستکاری کند؟ اوّلاً شورای محترم نگهبان، یک مجموعه عادل و مواظب و ناظر بر انتخاباتند و هیچ راهی را برای تقلّب باقی نمی‌گذارند. ثانیاً وزیر محترم کشور پیش من آمد و گفت شما مطمئن باشید که ما نمی‌گذاریم یک رأی جا به جا شود. این‌ها مسلمان و انقلابی و متدیّن و مورد اعتمادند و از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد گرفته‌اند.

بر فرض در گوشه‌ای یک تخلّف کوچک هم انجام گیرد؛ این در نتیجه انتخابات هیچ تأثیری نخواهد داشت. خود من هم مواظبم و اجازه نخواهم داد که کسی به خود حق بدهد، تقلّب در انتخابات را که یک عملِ هم خلاف شرع و هم خلاف اخلاق سیاسی و اجتماعی است، انجام دهد. چنین کاری هرگز نخواهد شد. بعضی خیال کرده‌اند که حالا چه اتّفاق می‌افتد. من بخصوص از رئیس‌جمهور محترم استفسار کردم و گفتم شاید ایشان خبری دارند؛ اما ایشان گفتند که نه؛ من در همه انتخاباتها، به مسؤولان و دست‌اندرکاران سفارش می‌کنم که تخلّف نکنند. مسأله خاصی وجود ندارد. عدّه‌ای جنجال کردند و رادیوهای بیگانه هم های‌وهوی راه انداختند. نخیر؛ انتخابات ان‌شاءاللَّه با اتقان کامل انجام خواهد گرفت. هم مسؤولانی که هستند، مورد اطمینانند، هم خود من نخواهم گذاشت که مسأله انتخابات، خدای نکرده اندکی مخدوش شود."

آقای مهندس هاشمی

جنابعالی مدعی شده‌اید که آقای هاشمی رفسنجانی به دنبال ابطال انتخابات نبوده است، چگونه شخصی که از ابتدا تصور می‌کند امکان تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد و به صراحت اعلام می‌کند که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ تقلب شده است و مجریان و ناظران انتخاباتی هر آنچه خواستند نوشتند و خواندند، نمی‌تواند دنبال ابطال انتخابات باشد؟

آقای مهندس هاشمی

در پاسختان به بنده، به بیانیه دوم آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ اشاره کردید و هیچ حرفی از بیانیه اول که در آن حرف از دخالت و تقلب در انتخابات به صورت سازمان یافته انجام شده است نزدید؟

اولین بیانیه هاشمی رفسنجانی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، بعد از اجرای مرحله اول انتخابات و حضور یافتن ایشان و محمود احمدی نژاد به دور دوم اتفاق افتاد.

آقای هاشمی در این بیانیه می‌گوید: "در این میان البته آنچه ضرورت داشت که همپای این مشارکت همگانی در نظر گرفته شود، رعایت حسن سلوک انتخاباتی و ادب تبلیغاتی بود که متأسفانه به دلیل پاره‌ای اقدامات و البته دخالت‌های سازمان یافته، منظره باشکوه و امیدبخش انتخابات را آلوده کرد.

حضور شکوهمند ملت این بار از ناحیه کج سلیقگی‌ها و بد دلی‌های برنامه ریزی شده به رنج افتاد و طی رقابت‌های انتخاباتی از طریق تخریب نامزدها و زیر سوال بردن غیرمنصفانه عملکردهای انقلاب اسلامی و مدیران کشور آغاز شد و در متن برگزاری انتخابات به برخی دخالت‌های سازمان یافته در هدایت آرا انجامید و معلوم نیست این رویه ناصواب اگر نهادینه شود، رو به کجا خواهد برد؟ "

آقای هاشمی در ادامه بیانیه اول خود، به شکایت و اعتراض مهدی کروبی اشاره می‌کند و خواهان احقاق حق کروبی است، البته کروبی هیچ اعتراضی نداشت جز اینکه مدعی بود در انتخابات تقلب شده است.

آقای هاشمی می‌گوید: "همین جا بنا به ضرورت حفظ حرمت آرا مردم، از مسؤولان ذیربط می‌خواهم که در اسرع وقت نسبت به احقاق حق و بررسی به اعتراضات و شکایات، اقدام قاطعانه و عادلانه نمایند و به شکایات برادرم جناب آقای کروبی در مورد انتخابات بعضی از شهرستانها رسیدگی شود. "

آقای هاشمی رفسنجانی بعد از تجربه شکست تلخ و سنگین در دور دوم انتخابات بیانیه دیگری را هم منتشر کردند که مهندس محسن هاشمی فقط به قسمتی از این بیانیه اشاره کردند.

بیانیه آقای هاشمی این است: "بنا ندارم که در مورد انتخابات، شکایت به داورانی که نشان دادند نمی‌خواهند یا نمی‌توانند کاری بکنند ببرم و شکایت خود را فقط همانند مورد قبل در دادگاه عدل الهی مطرح می‌کنم، خدایی که باتوکل بر او و برای جلب رضایتش به صحنه آمدم و با او معامله کردم و می‌دانم در انتقام الهی اگر کسی معاقب شود قطعاً مردم، انقلاب اسلامی و ایران نخواهند بود و فقط مجرمان واقعی مجازات می‌شوند.

آن‌ها که برای تضعیف رقیب از راه تضعیف انقلاب وارد شدند چون می‌دانستند او در هر حالت از انقلاب اسلامی دفاع می‌کند و ابایی از به عهده گرفتن مسؤولیت‌ها ندارد و آنها که به گونه‌ای بی‌سابقه با هزینه‌های ده‌ها میلیاردی از بیت‌المال، این‌جانب و بستگانم را ظالمانه تخریب کردند و آنها که با استفاده زیاد از امکانات نظام به صورت ساماندهی شده و نامشروع در انتخابات دخالت کردند، تردیدی ندارم که جزای چنین ظلمی به کشور و مردم و من، جز خسران دنیا و آخرت نخواهد بود. "

مرحوم هاشمی باز هم در این بیانیه به دخالت ساماندهی شده و نامشروع در انتخابات اشاره می‌کنند و با توجه به شرایط سیاسی و همچنین مخالفت رهبری با رفتارهای برای زیرسؤال بردن و تلاش برای ابطال انتخابات، به چنین بیانیه‌ای اکتفا کردند.

آقای مهندس هاشمی

مرحوم هاشمی بعد از ۸ سال در آخرین روزهای اسفندماه سال ۱۳۹۲ به صراحت از تقلب در انتخابات سال ۸۴ صحبت کرده است، آیا جنابعالی اطلاعی دارید؟

به این اظهارات توجه کنید: "جریانی که خودش را اصلاح‌طلب اعلام کرد بعد از دولت من به آسانی روی کار آمد، انتخابات ۷۶ بسیار سالم و عادی مثل همین انتخابات آخر- انتخابات ۹۲- برگزار شد. هیچ‌کس نمی‌توانست به نتایج آن انتخابات اعتراض بکند. چون من جلوی عموم مردم در نمازجمعه تعهد کردم که جلوی تقلب را می‌گیرم. به وزارت کشور هم گفتم هرکس در انتخابات از قانون تجاوز بکند من عزلش می‌کنم. بدون معطلی آنجا در جمع‌شان گفتم، در نماز جمعه هم گفتم. با همین کار انتخابات خوبی شد و آنها روی کار آمدند. وی افزود: اما در انتخابات ۸۴ چه اتفاقی افتاد؟ برگزارکننده انتخابات دولت اصلاحات بود، استاندارها هم همه اصلاح‌طلب بودند، عده‌ای آمدند و خواهش می‌کردند از من که بیا، نیایید بعد از ما اوضاع یک جور دیگری می‌شود ولی من واقعاً نمی‌خواستم بیایم. تا فهمیدند من ممکن است بیایم آنها لشکرکشی کردند، چه کار کردند؟ من که نمی‌خواستم بیایم اما آخرش دیدم از جمع آنهایی که آمده بودند - من چهره‌ها را می‌شناسم - دیدم کار دارد به دست چند نفر تندرو می‌افتد. دو، سه نفر تندرو بودند بین داوطلب‌های به‌اصطلاح اصولگرا که خطرناک بودند. آدم‌های بدی نیستند و نبودند ولی برای حکومت، برای اداره کشور کافی نبودند. هاشمی اضافه کرد: اتفاقی که در انتخابات ۸۴ افتاد همان اشتباه اصلاح‌طلب‌ها بود. نفهمیدند که چه اتفاقی دارد می‌افتد؟ نفهمیدند که این افرادی که رد صلاحیت شدند را چطور بازگرداندند؟ برای چی بازگرداندند؟ این درست موقعی بود که فهمیدند من می‌آیم. می‌دانستند رأی من بالاست، گفتند در رأی هاشمی تفرقه بیندازیم. اصلاح‌طلبان نفهمیدند و اشتباه کردند، طرف مقابل هم که از خدا خواسته دید یک راهی برای‌شان در ناامیدی پیدا شد و آنطور شد که همه می‌دانید. حتی مرحله دوم، استاندارها- که همه اصلاح‌طلب بودند- کار را به کلی رها کردند، اصلاً کاری نداشتند به انتخابات؛ هر چه خواستند در صندوق ریختند و هر چه خواستند خواندند!

فیلم زیر شاهدی بر ادعای نادرست مرحوم هاشمی مبنی بر تقلب در انتخابت سال ۱۳۸۴ است.

هاشمی به صراحت اعلام می‌کند در انتخابات سال ۸۴ تقلب شده است

آقای مهندس هاشمی

درباره وقایع انتخابات سال ۸۸ شما بهتر از بنده می‌دانید که اولین نفری که به عنوان مسؤول در سطح عالی جمهوری اسلامی ایران صحبت از احتمال تقلب و شبهه افکنی در آرای مردم داشت، مرحوم هاشمی بود، آن هم بیشتر از یکسال قبل از انتخابات ریاست جمهوری دوره نهم.

هاشمی رفسنجانی هنگام شرکت در دور دوّم انتخابات مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت ماه سال ۸۷، در پاسخ به جواب خبرنگار درباره صیانت در آرا پاسخ جالبی می‌دهد.

به سوال و جواب دقت بفرمائید:

"خبرنگار خبرگزاری آزاد: ما شاهد هستیم که در بحبوحه انتخابات وزیر کشور تغییر می‌کند. آیا فکر نمی کنیدچنین تغییر و تحولاتی به صیانت از آرای مردم، خدشه وارد کند؟

هاشی رفسنجانی: بی تأثیر نیست. مردم هر کاری را که باعث تردید شود و سوال برایشان ایجاد بکند، در فکرشان، رأیشان و حضورشان حتماً منعکس می‌کنند. طبیعی هم هست. بهتر است این مسائل کمتر باشد. متشکریم. خداوند انشاءاللة به شما توفیق بیشتری بدهد".

مرحوم هاشمی در آذر ماه سال ۸۷ هم درباره شبهه تقلب و عدم اعتماد مردم نسبت به صندوق‌های رأی باز هم هشدار دادند.

رئیس مجلس خبرگان رهبری، اظهار کرد: " تا زمانی که این انقلاب متکی به اسلام و مردم باشد آسیب‌پذیر نیست و خدای نکرده اگر مردم دلسرد شوند – مردم بعید است ضد انقلاب شوند اما می‌توانند دلسرد بشوند – اگر مردم احساس کنند رای‌شان بر سرنوشت‌شان بی‌اثر است. اگر مردم احساس کنند متولیانی پیدا می‌شوند که رأی آنها را هر طور می‌خواهند برای مردم بخوانند و اگر مردم احساس کنند که نمی‌توانند نقش خود را ایفا کنند، چون مسلمانند هیچوقت خیانت به اسلام نمی‌کنند، ولی حضورشان ضعیف می‌شود."

رهبر انقلاب در ابتدای فرودین سال ۱۳۸۸، درباره شایعه تقلب و زیر سوال بردن سلامت انتخابات تذکر دادند.

ایشان فرمودند: "تاکنون حدود ۳۰ انتخابات در کشور برگزار شده و مسئولان وقت رسماً سلامت و صحت انتخابات را تضمین کرده‌اند و به همین علت مردم تحت تأثیر حرف‌هایی که تلاش می‌کنند انتخابات ریاست جمهوری را از هم اکنون متزلزل وخدشه دار جلوه دهند قرار نمی‌گیرند".

هاشمی رفسنجانی خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه انتخابات را باید به گونه‌ای برگزار کنیم که مردم عاشقانه و به صورت انبوه در آن شرکت کنند افزود: مردم باید اطمینان داشته باشند که همان رأیی که می‌دهند اثر خود را می‌گذارد.

مرحوم هاشمی ۷ روز بعد از انتقاد رهبر انقلاب از خدشه وارد کردن و زیر سوال بردن سلامت انتخابات، باز هم به ادعای خودش درباره اطمینان دادن به مردم درباره سلامت برگزاری انتخابات ادامه دادند.

هاشمی رفسنجانی همچنین در تاریخ ۴ اردیبهشت ۸۸، باز هم به نوعی سلامت انتخابات را زیر سوال برد و به دنبال گرفتن تضمین از نظام بود.

مرحوم هاشمی می‌گوید: "سلامت انتخابات برای مردم مشخص شود تا با خیال راحت بروند و رأی دهند. این بیانات بسیار آرامش دهنده بود. نمی‌خواهم بگویم که غیر از این است، اما در تبلیغاتی که می‌شود، ضرورت دارد که علائم روشنی برای سلامت انتخابات نشان داده شود."

رهبر انقلاب بازهم نسبت به این رفتار و روش مرحوم هاشمی و جریان تمامیت خواه پشت سر وی درباره زیر سوال بردن انتخابات واکنش نشان داد.

ایشان فرمودند: "متأسفانه برخی دوستان بی‌انصاف و کسانی که جزو ملت هستند و توقع دارند مردم به آنها توجه کنند، با ناسپاسی، علیه ملت حرف می‌زنند و با تکرار حرف دروغ دشمن، سلامت انتخابات را زیرسئوال می‌برند.

رهبر انقلاب اسلامی سلامت همه انتخابات گذشته را نتیجه زحمات مسئولان و ملت برشمردند و افزودند: در یکی دو انتخابات، شبهاتی برای عده‌ای پیش آمده بود اما تحقیق و بررسیِ دقیق نشان داد که خدشه‌ای به آن انتخابات هم وارد نیست.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با یادآوری نتایج برخی انتخابات گذشته یادآوری کردند: مکرر اتفاق افتاده است که نتیجه انتخابات به ضرر جناحی که روی کار بوده تمام شده است، پس چگونه ممکن است کسی انتخابات در ایران را زیر سوال ببرد."

آقای مهندس هاشمی

این‌ها فقط و فقط گوشه‌ای از شبهه افکنی و مدیریت خدشه دارن کردن سلامت انتخابات بود که مرحوم ابوی شما، به حق معمار آن بوده است، لذا تلاش امثال مرحوم هاشمی برای زیر سوال بردن و ابطال انتخابات سال ۸۴، با توجه به فرهنگ خانواده شما به خصوص برخی از آنان که در جریان انتخابات سال ۸۸ دستور دادن که اگر تقلب شد، بریزید در خیابان‌ها، مسئله تازه‌ای نیست که شما بخواهید از مرحوم هاشمی دفاع کنید.

آقای مهندس هاشمی

در قسمتی از پاسختان به بنده، نوشته بودید که: البته همان‌گونه که گفتم آشکارشدن حقایق و بلوغ فکری جامعه به حدی رسیده است که قضاوت کند چه کسی برای دفاع از مردم و منافع مردم از خود، آبرو، خانواده و جایگاهش گذشت و چه کسانی با افراطی‌گرایی و اقدامات نسنجیده، منافع ملی و مصالح کشور را به مخاطره انداخته و انقلاب را دچار آسیب کردند و نیازی به پاسخ‌دادن بنده نیست.

یک سوال از جنابعالی دارم، سرکار خانم فاطمه هاشمی، در تاریخ ۲۷ مرداد سال ۱۳۹۴، مطلبی را عنوان کرده است که نشان می‌دهد خانواده هاشمی به همراه مرحوم هاشمی، نظام اسلامی را ظالم می‌داند، نظر جنابعالی درباره این اظهارات چیست؟ آیا جنابعالی هم در این جمع حضور داشتید؟

خانم فاطمه هاشمی می‌گوید: "سال ۸۸ هم یک‌بار به شما گفتم که روزی پدر ما را دورهم جمع کردند و گفتند دو راه برای زندگی جلوی ما هست: یکی اینکه با حکومت و کسانی که تخلف و ظلم می‌کنند، باشیم و قطعاً شما بهترین زندگی را خواهید داشت؛ اما اگر در کنار مردم قرار بگیرم و از مردم حمایت کنم، شما را اذیت می‌کنند و به زندان می‌اندازند و برخوردهای غیرقانونی با شما انجام می‌دهند و شما باید این‌ها را تحمل‌کنید و ما هم گفتیم تحمل می‌کنیم زیرا چیزی جز راه درست در کنار مردم را نمی‌خواهیم."

آقای مهندس هاشمی

به شما پیشنهاد می‌دهم به جای دفاع از مرحوم هاشمی در اموری که بر خلاف مکتب امام خمینی (ره) و خیانت به جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود، از رفتارهای انقلابی مرحوم هاشمی در دوران زندگیش بگویید و برای جوانان تبیین کنید که چگونه یک شخص انقلابی با تغییر ۱۸۰ درجه و این همه تناقض، مقابل جمهوری اسلامی ایران می‌ایستد که می‌گوید این نظام ظالم است و در حق مردم ظلم کرده است؟

بنده همیشه برای جنابعالی در مسیر خدمت به انقلاب و مردم عزیز آرزوی موفقیت کرده و خواهم کرد ولی خواهشمندم از بیان حقایق آزرده خاطر نشده و بگذارید حقایق آنگونه که رخ داده در تاریخ ثبت شود.

ارادتمند – علیرضا زاکانی

۸/‏۱۰/‏۱۳۹۷

منبع: جهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 69
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    20 39
    بنده تفسیر شما را از انقلاب قبول ندارم .جواب شما را هم‌پای صندوق رای دادم. چرا امام شهید بهشتی مطهری و... نتوانستد افکار انقلابی خود را به فرزندانشان انتقال دهند شک نمی کنید که تفسیر شما از انقلاب غلط است
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      65 5
      دزد و ضد انقلاب و بی شعور نامیدن زنان بدحجاب و بی حجاب و بدنبال فرستادن آنان به اردوگاه کار اجباری توسط هاشمی نهایت تندروی و افراط بود.
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      20 7
      موسوی رای را اورده بود اما در تهران. به خدا قسم در شهرستان ما همه صندوق ها با فاصله بالا به نفع احمدی نژاد بود. به خدا من به احمدی نژاد رای ندادم اما حق را میگویم
    • RO ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      15 0
      چرا در آفریقا عراق فلسطین افغانستان هند پاکستان حتی اروپا و یا آمریکا عده ای مرید افکار امام خمینی شدند درباره فرزندان امام و یا برخی از بزرگان چون به صورت کاملا حرفه ای روی عقایدشان کار شده تا منحرف بشن
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    3 38
    خدا بیامرزدش ...خخخ
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    6 61
    خدا رحمتت کند آی آزاد مرد معلوم نیست با این قاچاقچیان و دلالان تحریم چکار کردی از اسمت هم وحشت دارند
    • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      55 0
      دوران کاسبان تحریم تمام شده حالا نوبت کاسبان برجام است .
    • سعید ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      32 1
      خطاب به 22:25، وقتی از ارائه استدلال عاجزی ، تهمت می زنی، دلالان تحریم کسانی بودند که در اوج تحریم ها صرافی می زدند و کلی هم پول به جیب زدند و بعد همین افراد منتقدان خود را به دلالی تحریم متهم می کردندف وارونه نمایی واقعیت جزو ویژگی منحصر به فرد امثال شماست.
    • سید IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      26 1
      در شک هستم که از خداوند منّان بخواهم از سر تقصیرات هاشمی بگذرد یا نگذرد!؟ گمانم دومی بیشتر در خور هاشمی باشد!!
  • حقگو IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    4 64
    هاشمی قلب انقلاب است .هاشمی ستون اصلی انقلاب ،معتمدامام ورهبری واسطوره ی ،مغز متفکرانقلاب اسلامی است ،فرمانده دلیرروزهای سخت دفاع مقدس اگر دین،وجدان وایمان به انقلاب دارید به هاشمی بی حرمتی نکنید که خسران خواهیددید.هاشمی زنده است تاتاریخ انقلاب زنده است.
    • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      46 4
      هاشمی در سال 88 با نوشتن نامه بی سلام والسلام به رهبر معظم انقلاب فتنه را کلید زد و مملکت را تا لبه پرتگاه برد که با درایت رهبری و هشیاری مردم در 9 دی از آن مهلکه نجات یافتیم .
    • حسین IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      46 3
      هاشمی خیلی چیزها بود ولی از مسیر که منحرف شد دیگه تمام شد طلحه و زبیر هم یک زمانی همراه امام علی بودند ولی بعد دیگه باختند.
    • SG ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      5 2
      الکی.....
    • سید حبیب IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      14 0
      پذیرفتن حق برای بعضی ها سخته چون گوش شنوای حق ندارند حالا که اینهمه عشق به هاشمی داری ان شاءالله خداوند فردای قیامت تو رو با هاشمی مشهور کند
    • بوشناس IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      5 0
      روایت است که از آیت الله بروجردی سئوال کرده اند ، آیا اینکه میگویند شاه ظل الله است ، این حرف صحیح می باشد و ایشان میگوید بله شاه ظل الله است و ایکاش خدا سایه اش را از سر ما بردارد.
  • مسافر IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    62 1
    خدا معمار شبهه تقلب و سران فتنه رو نیامرزد و لعنت بر این افراد
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    4 45
    هاشمی زنده است تا نظام زنده است.زنمده باد امام و ارمانهاش
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      42 3
      هاشمی در جریان فتنه 88 از مسیر انقلاب و آرمان های امام(ره) فاصله گرفت و آب در آسیاب دشمن ریخت.
    • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      37 2
      هاشمی در استخر سعد آباد از دنیا رفت اما نهضت خمینی کبیر ادامه دارد.
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    7 61
    جناب زکانی شما مرحوم هاشمی رفسنجانی بزرگت کرد تا بتونی نماینده مجلس بشی وچند ین و چند شغل داشته باشی حالا آمدی ازش انتقاد میکنی آقای زکانی دیگر مردم به شماو امثال شماها رای نمیدن دلتو خوش نکن....
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      38 4
      فعلا" که همه از رای به روحانی و لیست امید مورد حمایت هاشمی پشیمان و نادم هستن .
    • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      13 5
      متن رو خوندی؟؟؟
  • US ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    7 32
    دعوای اصولگراها و اصلاح طلبا خیلی باحاله جفتشون از بدنه همین نظامن و مسئول بودن سالها بعد باهم که درگیر میشن هرچی بیشتر بهم میزنن بوی تعفن این نظام بیشتر بلند میشه پته همدیگرو میریزن رو آب آدم به عمق باتلاق پی میبره
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      4 1
      ,وقتی نتوانی حق و باطل را تشخیص بدهی آنموقه اینجوری می نویسی.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    33 2
    خخخخخ؛هاشمی به شدت قدرت طلب وجاه طلب بود؛بارها به نپذیرفتن بی چون وچرای حرف امام هم خودش اذعان داشت!!بعدها هم اصلا ولایت فقیه رهبری رو قبول نداشت!از طرز نشستن وحرف زدن وموضع گیریها و...معلوم بود!!!خودشو یه چیزی میدونست رهبری روهم یه چیز!! فقط اون گریه کردنهای مناظره های انتخاباتیش خیلی خنده دار بود! ضربه های زیادی به مملکت زد,واگذارش خدا!
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    25 1
    افرین: «لذا لفظ افراط و افراط گرایی در خور همان افرادی است که در دهه شصت به پیشانی جوانان مردم پونز می‌زدند، در دهه هفتاد اصلاح طلب شدند و به پدر جنابعالی لفظ عالی جناب سرخپوش اعطا کردند و بعد در دهه هشتاد یار غار مرحوم هاشمی شدند و ایشان هم هیچگاه پرچم داری این افراد را نفی نکرد»
  • Mamdos IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    0 0
    برگ‌ هایم...
  • علی IR ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
    25 0
    لعنت خدا بر منافقان و خوارجان که در لباس دین به دین ضربه می زنند خدا نسل اونها را به حق شهدا نابود کند
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    23 1
    سال ها در نماز جمعه دم از عدالت اجتماعی زد و عاقبت عادلانه در استخر فقیرانه شاهی دار فانی را وانهاد رفت
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    4 22
    آقای زاکانی شما اصل تندروی هستین شاید جناب هاشمی در سال ۶۵ تندروی هایی به اقتضای زمان داشته که اون زمان همه داشتند اما بعدها با اعتدال و سیاست بسیاری از مشکلات رو حل کرد در روابط خارجه در جنگ و.. اما شما تازه به دوران رسیده در حال حاضر تندروز میکنید و جواب هم در انتخابات گرفتین رای خود را با محسن هاشمی مقتیسه کنید تا جواب مردم رو بفهمین چندبار مردم باید به تفکر شما نه بگویند تا از رو بروید
    • حمید ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      6 1
      خطاب به 1:33، میشه جنابعالی چند تا از تندروی جناب زاکانی را نام ببرید( البته به صورت مصداقی) ، در ضمن اگر استناد جنابعالی صرفاً به رای آوری توسط مردم است که جناب هاشمی هم در انتخابات سال 84 نتوانستند رای بیاورند، جناب زاکانی در پاسخ محسن هاشمی، استدلالهایی را مطرح کرده اند که امثال شما چون پاسخ منطقی به این استدلالها ندارید، فقط کلی گویی می کنید و برچسب تندرو به منتقدین خود می زنید، دقیقاً کاری که جناب محسن هاشمی کردند.
    • ایرانی IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      2 0
      شاید جناب هاشمی در سال ۶۵ تندروی هایی به اقتضای زمان داشته.....این جمله شما می تواند به هر شخص و زمانی تعمیم داده شود یعنی اقتضای زمان، پس به همین دلیل باید با استدلال و بدون تعصب گفتگو کرد
  • IR ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    14 0
    ان قارون من قوم موسی.کیا رشوه گرفتن والان درزندانن ومورد حمایت انگلیسوووو وکیا باامام حسین وعاشورا جنگیدن وازدشمنان اسلام راستین پشتیبانی کردن
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    12 0
    اشعث بن قیس
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    17 1
    خانواده هاشمی برای اسلام مضر هستند و باید آنها را از دستگاه حکومتی دور ریخت
  • علی CA ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    3 22
    به کلمه از دکتر زاکانی ، دیپلم ردی که دکتر شد خود بخوان حدیث مفصل را...
    • پويا IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      7 0
      خوش به حال شما تحصيلكرده هاي فرنگ كه تنها خيانت و وطن فروشي را بلديد
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      2 0
      دیپلم ردی ظریف است ! خخخ.
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    11 7
    هاشمی درگذشته. خدا گناهانش را ببخشد
    • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      7 0
      خدا لعنتش
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    21 1
    هاشمی همان کسی است که در نماز جمعه به کراوات میگفت افسار خر.
    • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      1 10
      مرگ بر دروغگو ! کی هاشمی کراوات را افسار خر گفتند ؟ دروغ برای تخریب یار امام و ستون خیمهء انقلاب
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      6 0
      هاشمی نگفت افسار خر، گفت کراوات دُم خَر است
  • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 15
    خوبه آقای دکتر زاکانی، درباره عملکرد خودشون در دوره ریاست بر سازمان بسیج دانشجویی، در دهه 80 هم پاسخگو باشند. به عنوان نمونه، یادم میاد در گردهمایی دانشجویان اصلاح طلب، در سالن ورزش دانشگاه امیرکبیر، قرار بود، ما بسیجی ها جلوی اونا بایستیم. آقای دکتر، شخصاً در کانکس بسیج حاضر شدند و فرماندهی عملیات خاموش کردن صدای دانشجوها رو بر عهده داشتند.
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      6 2
      خاطره سازی میکنی؟
  • امیر IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    13 0
    منافقین ( پدر خواندگان اسهالات ) از کفار بدترند.
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    0 12
    سلام متاسفم برای حرف آدمی ارزش قایل می شود که فقط مثل یک ارنشی در جنگ شرکت کرد با این تفاوت که درجه اش را دوبرابر یک نظاامی که حقش بود دریافت کرد با همین حرفها مارا......ونماینده هم شد ؟ وحالا ما را به جان هم می اندازاد ؟وخودش در کنار می نشیند ونگاه میکند
  • DE ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    18 1
    زاکانی عزیز دمت گرم باید شخصیت واقعی هاشمی معلوم بشه رفسنجانی اسطوره نبود یک درراه مانده انقلابی بود حالا یه عده هی تعصب بورزند مهم نیست بلاهایی که رفسنجانی رفقا سرمون اوردند کم نیست بازمن ممنون از متن مستند شما باشد که فرزندانش درس عبرت بگیرند و محسن شون دنبال جام زهر دوم نباشد
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 8
    ، چرا اینقدر دوست دارید بکوبیدش؟؟؟
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 3
    اقای زاکانی ! نمیدونم چند سالته و چقدر در انقلاب سهم داشته اید ؟ ! سالهای اول بعد از پیروزی انقلاب اصرار بر بیحجابی وبدحجابی داشتند ! حتی نهضت سیاه پوشی برخی از خانومها ی ضد انقلاب راه افتاده بود که روسری تا مانتو همه سیاه بود حتی در بعضی از دوایر دولتی هم این جریان ادامه یافته بود ! و در هر دوره ای شرایط و برخورد های خاص می طلبید ! اگر جزء نیروهای انقلاب یودید باید یادتان مانده باشد ! طرح این موضوعات برای تخریب نزدیکترین یار امام راحل هم تخریب مقام قدسی امام هست وهم نز دیکترین یار امام ! صادق قطب زاده هم منشی هاش در صدا و سیما همون منشی های رضا قطبی بود و بی حجاب کامل ! وهم گویندهء خبر بی حجاب بود وقطب زادهء معدوم یک مصاحبه ای داشت که در آن مصاحبه با یک هیجان مصنوعی میگفت هرجور شده من یک زن با حجاب برای گویندگی خبر پیدا میکنم ! گویا یک زن مسلمان با حجاب که توان گویندگی خبر داشته باشد نایاب بود ! در همان زمان خانوم مریم ریاضی بعد از انقلاب کاملا حجاب را پذیرفته بود و وارد ترین گویندهء خبر رادیو ! میتوانست از سیما هم گویندهء خبر شود ولی قطب زاده توجهی به این موضوع نداشت ! روزی بنده قرار ملاقات با قطب زاده داشتم در لحظاتی که منتظر دیدن قطب زاده بودم ؛ همون سه منشی قطب زاده که میراث رضا قطبی بودند ! بدون شرم از من ویکی از دوستان داشت قرار یک پارتی مشترک را میگذاشت !
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
      2 0
      بابا تو دیگه کی هستیییی خخخخخخخ
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    3 8
    تو برای انقلاب چه کردی با اینهمه ادعا!؟
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 15
    زاکانی برو بابا
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    0 7
    نسبیت اینشتین رخدادها را در فضا و زمان بیان می کند. جای گاه همه ما محصور در فضا - زمان هستیم خیلی از حرکات و رفتارها و گفتارهای ما تحت تاثر کامل فضا- زمان هست در یک مقطع زمانی مثلا جنگ مثلا محاصره اقتصادی مثلا تحریم مثلا تهدید ها حرف و گفتار افراد با مقطع دیگر زمانی متفاوت است. افکار و عقاید و اظهارات و سایر رفتارهای ما نیز از زمانی به زمان دیگر یا ازمکانی به مکان دیگر می تواند متفاوت باشد.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    12 0
    عقیده و ایدیولوژی با زمان و مکان تغییر نمیکنه ضمن اینکه همه باید تابع ولی فقیه باشند نه ضد ولایت فقیه.
  • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    9 1
    انصافا پاسخ آقای زاکانی دقیق و همراه با جزئیات و استدلال و منطقی و بود. من حرفهای کلی آقای محسن هاشمی که غیرمنطقی و بدون استدلال و بدون جزئیات یک توهین و تهمت بزرگ رو به طرف مقابلش زده رو نمیتونم قبول کنم
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    6 0
    موسوی رای را اورده بود اما در تهران. به خدا قسم در شهرستان ما همه صندوق ها با فاصله بالا به نفع احمدی نژاد بود. به خدا من به احمدی نژاد رای ندادم اما حق را میگویم
  • سید محسن خط شکن IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    8 0
    احسنت بر دکتر زاکانی جانباز دفاع مقدس که همیشه روشنگری هایتان بسیار عالی و عمار گونه است . حیف که جای امثال شماها را در مجلس لیست امیدی گرفتند که تنها افتخارشان حرص و ولع جهت سلفی گرفتن با حوریه قرن خانم موگرینی بود
  • سید رضا IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    10 1
    سر منشا تمام ؛ انحرافات ، آقازاده بازی ، رانت خواری و اشرافی گری بعد انقلاب ، خاندان هاشمی است !!
  • ایرانی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 0
    هر شخص مُنصفی می داند که اخلاق نسبی نیست هر چند رفتارها و نگرشها متغییر باشند
  • DE ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    10 0
    عکس آخری این مقاله گویای تمام ماهیت آقای رفسنجانی است: خانواده اشرافی و بدون عمامه
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    2 8
    دلیل مخالفت باهاشمی زنده بودن تفکر اوست
  • استخر فرح پهلوی IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    8 1
    اکبر هاشمی فقط به دنبال : قدرت - ثروت - رانت بود .
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    7 2
    لعنت خدا بر هاشمی رفسنجانی
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    1 0
    دیگه به گور رفته بقیه هم سرانجام به گورخواهیم رفت
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
    3 0
    از موقعی که اکبر رفسنجانی رو توی مرقد چال کردند خیلی از مردم دیگر مرقد نمی روند .
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    3 0
    فتنه88 فتنه اکبر بود .
  • IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
    1 0
    آفرین. عالی بود. لذت بردیم
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    0 0
    .... از اولش نفوذی بود و برای تفرقه و براندازی اینکاررو میکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس