بررسی طرح اخذ عوارض طرح زوج و فرد در شورای شهر تهران

ناکارآمدی چپ‌های شورای شهر در کنار تأکید آنها بر گران شدن تهران؛ این فرض مهم را به ذهن متبادر می‌کند که شاید قصد و غرض‌های خاصی از همزمانی آن ناکارآمدی و این اصرار بر گرانی در میان است.

سرویس سیاست مشرق – اعضای شورای شهر پنجم تهران، اگرچه در روزهای انتخابات هرگز درباره چیزی به نام «گران‌سازی تهران» حرف نمی‌زدند اما گویا اوضاع این روزها فرق کرده است و وقتش رسیده که به مردم بگویند دقیقاً به چه چیزهایی می‌اندیشند!

ماجرا برمی‌گردد به روزهایی که مرتضی الویری، فعال شهیر اصلاح‌طلب و فردی که برخی معتقدند رئیس در سایه شورای شهر تهران است! طی اظهاراتی در یک مصاحبه، بر لزوم «اخذ مالیات محلی» توسط شهرداری از مردم و گران‌تر کردن بلیط مترو تأکید کرد.

او تصریح کرده بود: هزینه این زندگی روزمره را هم مردم باید خود پرداخت کنند و این هزینه‌ها همان مالیات محلی است. ما در کشورمان از یک طرف دسترسی شهرداری‌ها به بودجه دولتی را قطع کردیم. از آن طرف، مردم را ملزم به پرداخت واقعی هزینه‌های روزمره شهری نمی‌کنیم. [۱]

حرف‌های الویری البته آنطور که باید شنیده نشد تا اینکه «محمود میرلوحی» دیگر عضو شورای شهر نیز طی روزهای اخیر به صحنه آمد و ورژن جدید همان حرف‌ها را تکرار کرد.

او در یک مصاحبه از این گفت که قیمت واقعی بلیط مترو در تهران ۱۰ هزار تومان است و تلویحاً بر گران شدن قیمت بلیط فعلی تأکید کرد.

میرلوحی همچنین با اینکه مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت اما در یک یادداشت مطبوعاتی نیز از این نظر خود دفاع کرد و حتی از ضرورت بالا بردن هزینه استفاده از خودروهای شخصی در تهران نیز گفت! [۲]

در این زمینه البته اظهارات دیگری هم از برخی اصلاح‌طلبان نزدیک به شورای شهر به گوش رسیده است که بر لزوم گران شدن تهران تأکید کرده‌اند.

*ناکارآمدی در کنار تأکید بر گران‌سازی! / وقتی فریاد اصلاح‌طلبان از ناکارآمدی اصلاح‌طلبان بلند می‌شود

این اظهارات و تأکیدات درباره لزوم گران‌تر شدن تهران اما در حالیست که شورای شهر تهران طی ۲ سال گذشته عملاً هیچ کارآمدی خاصی از خود بروز نداده و با انتصاب چندین شهردار و سرپرست در شهرداری تهران، شاهد بزرگی را در زمینه ناکارآمدی خود به مردم نشان داده است.

به سخن دیگر اینکه شنیده شدن صدای گران‌سازی تهران در حالیست که اصلاح‌طلبان شورای شهر هیچ ید بیضایی در زمینه اداره کلان شهر تهران نیز از خود بروز نداده‌اند.

این تناقض صدای مشاهیر اصلاح‌طلب را نیز به آسمان بلند کرده به طوری که غلامحسین کرباسچی بارها از کارنامه شورای شهر انتقاد کرده است، عبدالله رمضان‌زاده در ماجرای گرانی بلیط، انتقاد تندی را روانه شورای شهر کرد [۳] و حتی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر نیز اذعان کرد که شورای تهران کارآمدی خاصی نداشته است.

او به تازگی در نشست فصلی مدیران شهرداری در این باره گفت: «بیش از یک‌سوم دوران مسئولیت شورای پنجم سپری شده است و کمتر از ۳۰ ماه تا انتخابات دوره ششم باقی مانده و برداشت افکار عمومی آن است که تحولی که در مدیریت شهری مورد انتظار بود تحقق نیافته است. »[۴]

جالب آنکه حتی پیش از بلند شدن این زمزمه‌ها نیز احمد حکیمی‌پور، عضو اصلاح‌طلب سابق در شورای شهر تهران که نام وی در ماجرای دروغ " املاک نجومی" به گوش رسید، طی اظهاراتی گفته بود: «انگار بعضی از دوستان بیشتر برای گروه‌های تلگرامی کار می‌کنند تا برای مردم شهر تهران.» [۵]

ناکارآمدی چپ‌های شورای شهر در کنار تأکید آنها بر گران شدن تهران؛ این فرض مهم را به ذهن متبادر می‌کند که شاید قصد و غرض‌های خاصی از همزمانی آن ناکارآمدی و این اصرار بر گرانی در میان است.

*ارتباط تأکید بر «گران شدن تهران» با اظهارات روشنفکران اصلاح‌طلب درباره «مردم»؛ واقعیت یا بدبینی؟

بدیهیست که هیچکس نمی‌تواند انتظار داشته باشد قیمت‌ها طی سالیان متوالی یکسان بماند.

از جمله برای خدمات شهری نیز یک شیب معقول افزایش قیمت پذیرفتنی است.

اما آیا طرح یکباره بلیط ۱۰ هزار تومانی مترو، تأکید بر ستاندن مالیات از مردم توسط شهرداری اصلاح‌طلبان و یا گران کردن هزینه استفاده از اتومبیل شخصی به معنای همان شیب معقول است؟

این در حالیست که گزاره‌هایی از برخی روشنفکران اصلاح‌طلب وجود دارد که همواره با مفهومی به نام «مردم» با زبان سخیف و توهین‌آمیز صحبت کرده‌اند.

«مردم لشکر قابلمه بدست‌ها هستند»، «لبوفروش‌ها و راننده تاکسی‌ها دانش فهم مسائل سیاسی را ندارند»، «مردم برای خرید جارو و مرگ موش هم صف می‌کشند»، «گاهی از بی‌ادبی برخی مردم باید به خانه پناه برد»، «اکثر مردم مثل کودکان هستند و مصلحت خودشان را تشخیص نمی‌دهند» و… بخشی از این اظهارات بوده است.

اظهاراتی که فقط بخشی از آنها ذکر شد و بدون هیچ اغراقی پشتوانه فکری چپ ایرانی در مواجهه با توده، جامعه و مردم هستند.

اکنون و با دانستن این معلومات، می‌توان به صورت واضح‌تری مطالب پیش‌گفته را تشریح کرد.

تهران باید گران شود تا آرمان‌شهر اصلاح‌طلبان و معاشقه با طبقه مرفه بدون مزاحم باشد و گرد پای مردم عادی به پای تئاترهای لاکچری، اتوبوس‌های بی‌آرتی، کنسرت‌ها، میتینگ‌های سیاسی و غیره ننشیند یا اینکه پشت سر این اظهارات مغایر با عدالت و قسط اسلامی یک حرف کارشناسی هم نهفته است؟!

*آدم‌هایی که فقط آدرس «خیابان» می‌دهند / آیا عامدانه می‌خواهند مردم تهران را عصبانی کنند؟!

در کنار انگاره‌های ناخوبی که در کنار اظهارات اصلاح‌طلبان شورای شهر مبنی بر ضرورت گران‌سازی تهران خود را به رخ می‌کشند؛ یک فرض مهم دیگر نیز وجود دارد و آن احتمال وجود «تعمّد برای ناراضی‌سازی مردم تهران» است.

خاصّه اینکه اصلاح‌طلبان هنوز از رخدادهای سال ۸۸ عذرخواهی نکرده‌اند، سعید حجاریان بر «عام‌البلوی بودن جامعه به دلیل ناکارآمدی‌های موجود» تأکید دارد و عددی از اصلاح‌طلبان نیز بارها و بارها "آدرس خیابان" را برای طرح اعتراض به مردم داده‌اند و حتی درباره «اغتشاش میلیونی» نیز سخن گفته‌اند.

از طرفی طبیعی بودن این حجم از ناکارآمدی و بی‌تدبیری از سوی شورایی که قرار است کلان شهر تهران را مدیریت کند نیز چندان معقول نیست.

بیش از حد بدبینانه به نظر می‌رسد اما آیا واقعاً باید تصور کرد یک تعمّد نانجیبانه برای ناراضی‌کردن مردم پایتخت وجود دارد که با گفته‌ها و رفتارهایی مثل ضرورت گران‌سازی تهران، لزوم گران کردن استفاده از خودروهای شخصی، تعمیر نکردن پله برقی‌های برخی ایستگاه‌های مترو، کاهش خدمات در روزهای بارش نزولات جوّی، تشکیل مجالس رقص و… می‌خواهد مردم را عصبانی کند و مثلاً در سال ۹۸ به خیابان بکشاند؟

یا اینکه سبک مدیریت چپ‌های شورای شهر همین‌گونه است؟

این تصور بدبینانه است اما بیش از نگاه خوش‌بینانه با واقعیات صحنه انطباق بیشتری دارد...

***

۱_ mshrgh.ir/832585

2_ mshrgh.ir/922560

3_ mshrgh.ir/922229

4_ mshrgh.ir/921914

5_ mshrgh.ir/849901

لطفا نظر خود را درباره گران شدن تهران با ما در میان بگذارید...

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • طهرانی IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    63 2
    خدا لعنتشان کند از بالا تا پایین
    • پری مجرد48ساله IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
      1 48
      جز لعن و نفرین نظر دیگری نداری بیسواد مرتجع
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      16 0
      قدرت دیگری نداریم باسواد
    • NL ۰۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      23 0
      رهبری گرای سال 98 رو زودتر داد که متوجه خیلی چیزها باشید اتفاقات مجلس و بودجه 98 و این شورا و بقیه ماجراها که قطعا میاد بازم
    • علی رضایی IR ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      10 0
      نکته ای در باره اصطلاح چپ به کار بردن برای این آقایانی که دهه شصت خودشان را چپ می دانستند ( مدعیان اصلاحات ) و شعار ضد امپریالیستی شان گوش فلک را کرده بود ، نوشتم . اینها همین الان کاسه لیس بی بی سی و امپریالیستها شده اند و خود نیز زندگی اشرافی در پیش گرفته اند. جالب است که یکی بسیجی مخلص ضد امپریالیست که در سوریه علیه سلطه امریکا و اذنابش می جنگند از نظر اینها راست است و غیر انقلابی و اینها چپ اند!!! خواستم بگویم چپ در فرهنگ سیاسی در غرب سوای فراتر از معنای مارکسیستی آن از زمان انقلاب فرانسه ، مشهور به طرفداری از طبقات محروم است. مصادیق این را حالا در ایران ببنید که چه کسی مطابق این تقسیم بندی راست است چه کسی جپ است . اصلا در اسلام ما صراط مستقیم داریم. این تقسیم بندی اعتباری کنونی که این جماعت را چپ بدانیم غلط است . اینها از هر راست افراطی راست اند !! در حالی که ادعای چپی گری می کنند تا بتوانند بویژه درنسل جوان از این وجهه قبلا انقلابی بهره ببرند. وجهه ای که پوسته ای از آن مانده است.
    • SY ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      27 1
      تهرانی های عزیز رای دادین انتخاب کردین باید هم پاسوز دموکراسی تون بشین اون شبی که لیست برنده ها را اعلام کردن بعد شما ها ریختین تو خیابونا رقصیدین فکر اینجا رو نکرده بودین حالا هی انگشت افسوس بگزید فایده ایی نداره مجبورین تا پایان مدت قانونی این گروه حقه باز و شارلاتان صبر بکین
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      7 4
      مگه اصلاح طلبها چپ هستند؟ در تعریف سیاسی چپ به افراد میگن که طرفدار توده های عمومی جامعه باشند و برای بهبود اقتصادی عموم افراد جامعه و کاهش فاصله طبقاتی افراد فعالیت کنند... الان طیف احمدی نژاد چپ محسوب میشه.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    51 0
    وقتی مردم جو گیر رای فله ای به این نوع آدمها می دهند باید چوبش را هم بخورند
    • ابراهیم IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      0 1
      خیالتون راحت مردم دیگه رای نیمدن همه چی میفته دست خودتون .
  • پری مجرد48ساله IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    0 58
    محسن هاشمی دوستت دارم
    • IR ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      10 0
      چیه ؟ نکنه اومده خواستگاریت میخواد بگیرتت ؟ اتفاقا خیلی به هم میایین
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    11 1
    احتمالا دچار توهم شدند و به عاقبت کار فکر نمی کنند که اگر به خاطر همین تصمیم غلط پایتخت را دچار بحران کنند اولین جایشان زندان اوین است اگر جان سالمی بدر کرده باشند به نظر شما اینها از عقل برخوردارند که چنین حرفهایی را میزنند و می خواهند کشور را دچار بحران کنند شاید هم نفوذی دشمنند هنوز مدارکشان تکمیل نشدهاست
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    30 1
    کاری که شورای شهر تهران با مردم میکند از عملی که بن سلمان با خاشقچی کرد بدتر است.
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    27 2
    خدا پدرت رو نیامرزه و با سرمایه دارهای دنیا محشورش کنه خداوند متعال ما رو هم با زاهدین و پارسایان علیهم السلام محشور بفرماید ان شاء الله
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    38 0
    وقتی مردم تهران در رای دادنشون سلبی عمل میکنند و به لیستی رای میدن که هیچ شناختی از افرادش ندارن و هدف فقط اینه که مثلا لیست اقای چمران رای نیاره.نتیجه اش میشه همین وضعیتی که الان می بینید.حدود یکسال و نیم اومدن سرکار وفقط 3تا شهردار عوض کردن و اسم دوتا خیابان رو تغییر دادن.این است نتیجه تکرار(ت با فتحه) آقای خاتمی.
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    9 0
    فرزندان هاشمی بعد فوت پدرشان کاری میکنند تا مردم آبا و اجدادشان را دعای مخصوص کنند!!!
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    20 0
    آقای حناچی حقوق کارگرای مترو رو عقب میندازه اونوقت سه شنبه ها با دوچرخه سیر میکنه روز هوای پاک .فقط ادا..... لیست گند تکرار خاتمی
  • IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    1 26
    تهران باید گران شود . این ماهیت کلان شهرهاست . در تمام دنیا هم یکی دو تا شهر بزرگ و اصلی شان خیلی گران است . هرکسی هم راضی نیست به راحتی می تواند در شهرهای دیگر ایران زندگی کند .
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 9
    هر که طاووس خواهد جور هندوستان کشد . هرکسی می خواهد در پایتخت زندگی کند باید بهایش را هم بپردازد . می دانم که الان یه عده ای می آیند و می گویند : هه! تهران کلاغ هم نیست چه برسه به طاووس ! / اگر واقعا این حرف دل شماست پس چرا از تهران نمی روید ؟!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      2 0
      هر وقت حقوق و درآمد افراد مانند سایر کشورها شد هم این حرف معنا داره
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 0
    توزیع ثروت درچندسال اخیر در کشور بین جریان اصلاح طلب بوده بطوری که حامیان اصلی نظام و انقلاب در روز مبادا کم بهره ترین بخش. جریان اصلاح طلب به‌ویژه گرایش فتنه پر بهره ترین آنها بوده و این که تهران را گران کنند بخشی از یک پازل است چون میدانند عقبه طرفداران آنها توان زندگی در تهران گران را دارند فتنه میخواهد تدریجی تهران را را به دست بگیرد
  • IR ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    13 0
    ریشه کهنه مشکلات مملکت ما از 2 جاست همه از عوام تا خواص هم می دانند اما هیچ عزمی از جانب مسئولان ارشد مملکت هم برای حل دیده نمی شه 1 . بکارگیری سفارشی ها و آقازاده های رانتی بی سواد بی تجربه بی عرضه فرنگ رفته در پست های مدیریتی مملکت و طرد کردن افراد شایسته ولی بی پشت و پناه 2 . بکارگیری دو و چندتابعیتی ها در بالاترین سطح های مدیریتی مملکت مثل وزیر ، به نظر شما وزیری که تابعیت انگلیس یا کانادا داره چطوری مدیریت می کنه ؟! چنین وزیری چه مدل سازمانی می چینه ؟! اگر نخواهیم از لغاتی مثل "نفوذ" استفاده کنیم قطعا می توانیم بگیم شاهد ناکارآمدی های بسیار بزرگ هستیم در اداره شهرها ، در اقتصاد ، در سیاست خارجی ، در بخش آب و نیرو و .... کشور شده همان هزار فامیل زمان شاه ، در رفتار بعضی مسئولین همان ارباب رعیتی زمان شاه دیده می شه مثل ماجرای چند روز پیش نماینده مجلس ، توجه ویژه به اقشار غنی و مناطق مرفه و توجه نکردن به اقشار ضعیف و جنوب شهرها دیده می شه همین مترو وسیله ایست مناسب برای اقشار ضعیف و کارگران که بلافاصله خط 7 را به دلایل واهی ناامنی بستند و دیگر افتتاح نشد خط 6 هم همان وضعیت 2 سال پیش را داره توسعه شمالی خط 3 را گفتند به پی یک ساختمان خورده! خط پرند را نصفه رها کردند درحالیکه پردیس بومهن رودهن ، چهاردانگه اسلامشهر واوان رباط کریم ، اندیشه شهریار و قرچک ورامین هم مترو لازم هستن و بیش از 50 اتوبوس بی آر تی که بیرون شبکه ماندن و ... و .... یعنی یک ارتجاع انقلابی . وضعیت معیشت هم که با گران شدن دلار چند برابر سخت تر شد دلار پایین تر آمد وضعیت گران همان ماند ! و خنده دار اینکه کاملا داخلی ها و بی ربط مثل رب هم یکهو 3 برابر رشد قیمت داشتند و ماندند !!! و رشد قیمتی وحشتناک در مسکن و خودرو و ... دهک ضعیف ترکیدن دهک متوسط و حتی متوسط به بالا هم سر خوردن پایین ، امروز قیمت خرید خانه در منطقه 9 و 10 تهران متری 8 میلیون تومانه !!! که 2 سال پیش متری 3 میلیون تومان بود چند درصد رشد ؟! یک دختر و پسری که ازدواج کردن چند سال باید کار کنند که بتونن نیمه جنوبی تهران یک خانه 50 متری بخرن ؟؟!!! همه را جمع بزنید می بینید به ناراضی شدن ملت می رسین و آنطرف یکی از طرح های اصلی آمریکا برای براندازی همین ناراضی سازی مردم ایرانه ! چطور باید فکر کرد ؟؟!! چطوری می شه مثبت نگاه کرد ؟؟!!
  • رضا IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    0 9
    اینقدر تفرقه افکنی نکنید بخدا چپ و راست همه ایرانی هستند
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      5 0
      غیر ایرانی ها هیچ غلطی نمی توانند بکنند هر وقت مشکلی بوده ریشه اش از داخل و از نفاق و دوروئی بوده که تیشه به ریشه می زند بقول حضرت امام منافقین از کفار بدترند
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    12 0
    از پدر این اقا و کلا خاندان هاشمی این مملکت چه خیری دیده اند که از این چه خیری ببینند .
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    7 0
    گران شدن تأثیری بر کیفیت خدمات نداشته است. معمولا گرانی بر اختلاس و فساد بیشتر موثر است. صد البته با طرح خصوصی سازی در کشور به گرانی بیشتر دامن می زنن
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    0 4
    بجای خراب کردن مخالف،بهتره اصولی ریشه همه این بدبختی ها رو خشکاند
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      1 0
      بله باید بجای مخالفت ریشه فساد رو کند . بودجه شهرداریها خرج چی میشه ؟ قالیباف بقول اینا زیر امام زاده هم سونا ۳۰ میلیاردی میسازه ولی اینا ۵ ساله یه حموم نمره هم نتونستن بسازن . این پولا کجا رفت ؟
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 0
    تهران گرون بشه همین مایه دارا میتونن توش زندگی کنن وبس
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 0
    اگر به قول شما «اکثر مردم مثل کودکان هستند و مصلحت خودشان را تشخیص نمی‌دهند» پس حتما شما هم حتما عقل کل مملکت هستید که اوضاع جامعه اینقدر نابسامان هست.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 1
    به نظر من درسته شاید با گرانی و گرفتن مالیات در تهران دیگه خیلی از شهرستانیها فکر مهاجرت و خرید خانه در تهران را از سرشون بیرون کنند. و به شهرهای اصلی خودشان بر گردند. ما تهرانیهای اصیل که دیگه نمیدونیم از دست این شلوغی ،ترافیک و گرانی چه کار باید بکنیم.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 0
    مالیات از تهرانی ها . بسیار خب ، شما یک توالت عمومی نشون بدید که تونستید بعد قالیباف توی این شهر بسازید و افتتاح کنید . درسته لیبرالها معتقدن خرج دولت و شهرداری رو کم باید کرد هزینه ها رو برای مردم زیاد ولی این زیاد شده ها الان کجاست ؟ چرا بروز و ظهور خارجی نداره ؟ میخواید برید قالیباف بیاد مدیریت یادتون بده ؟
  • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    0 0
    حتما برنامه چپیها همینه ملت باید هوشیار باشیم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    1 0
    هم ناراضی تراشی میکنند چون امتیاز وپول میگیرن برای اینکار! وهم برای منافع فردی وجناحیشون اینکارا رو میکنن چون نفع مادی وسیاسی میبرن از این کارها !
  • NL ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    2 0
    جالبه که تمام طرحها و تدبیرها به محرومیت مردم منجر میشه
  • علی IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 0
    لیاقت و حق مردم همینها هستند که بجای اسایش و امنیت هر روز اعصابشان را بهم بریزنند و فکرشان مشغول باشد
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    1 1
    یک جامعه شناس: پاشنه آشیل جمهوری اسلامی، شهر تهران است/ اگر دولت از شهر خارج شود احتمالاً تهران محل زندگی خواهد بود تقی آزاد ارمکی: حیات جمهوری اسلامی به شهر تهران وابسته است، هر اتفاقی که در تهران بیفتد سرنوشت این نظام را معلوم می کند بنابراین پاشنه آشیل جمهوری اسلامی شهر تهران است اگر شهر را سامان ندهیم یعنی نظام را سامان ندادیم. مشاهده کردیم که حوادث، اعتراضات، آشوب ها و اتفاقات شهر تهران است که ماجراهای نفس گیری به وجود آورده است، به عنوان نمونه ما راهپیمایی بزرگ شهر تهران را فیلم می گیریم و در دنیا پخش می کنیم. به هر حال سرنوشت ایران به تهران گره خورده و با وضعیت فعلی تهران جمهوری اسلامی وضعیت خطرناکی در پیش دارد/شفقنا
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
      0 0
      اگه اینطوری بود بسیاری از دولتها سقوط کرده بودن این تحلیل غلطه
  • محمد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    4 0
    بنده هر روز از مترو استفاده میکنم. نسبت به قبل گیت ها همه دارد خراب می شود. حرکت قطارها برخی جاها متوقف می شود. برخی ایستگاهها نگه نمی دارند پله برقی ها دائم خراب می شود و... اینها به نظر عمدیست و نامردی و خیانت این است تفکر دوستان روحانی و هاشمی و البته هستند اصلاح طلبانی که فقط تفکرات متفاوتی دارند و نامرد نیستند
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 0
    لیست فله ای شورای شهر همینه .
  • استخر فرح پهلوی IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    3 0
    اکبر رفسنجانی چون نمونه بارز : قدرت طلبی - ثروت اندوزی - رانت توی مملکت بود پسرش هم دنبال همان روش است .
  • استخر - سونا - جکوزی(کاخ فرح پهلوی) IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۶
    4 0
    از پسر اکبر رفسنجانی بپرسید از زمانی که به شورای شهر تهران به اتفاق دیگر لیست فله ای امده اند تاکنون چکار برای مردم تهران کرده اند؟
  • IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    3 0
    بر سر کار امده اند فقط در راستای ناراضی تراشی و جنگ با مردم به میدان امده اند. هر لحظه که ایران 20 سال به عقب می رود. به اینها رای دادند و کشور را بدبخت کردند. رهبری فرمود اگر به مجلس دلباخته غرب رای بدید کشور بدبخت میشه
  • صادق IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    0 0
    انتخاب بعضی از همشهریا بوده متاسفانه که باید همه مردم تهران باهاشون بسوزن. این نتیجه انتخاب با تعصب بر حجت قرار دادن حرف امثال بی بی سی و باغی و چنتا سلبریتی بیسواد هست. باید بسوزیم وبسازیم تا دوره شون تموم بشه بلکه عاقل بشیم و دیگه لیستی و کیلویی رای ندیم
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    2 0
    الهی خیر نبینه هرکس به شورا ودولت رای داد باید جوابگو ملت باشند
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
    1 0
    ریشه تمام بدبختی ها و اشرافی گری های توی مملکت نتیجه عملکرد و رانت اکبر هاشمی رفسنجانی است . خدا عذابش را زیادتر بکند .
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۰
    1 0
    اقای محسن هاشمی بجای اینقدر: سیاسی کاری کمی هم کار بکنید . لااقل توی شورا ی شهر قانونی بگذارید که کسانی که اینقدر برچسب تخلیه چاه و فاضلاب و مستراح به در و دیوار منازل می چسباند با انان برخورد شود . به جان شما و به سرمبارک قسم تمام در و دیوار شده : تخلیه مستراح و فاضلاب .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس