منتجب نیا

منتجب‌نیا: به «لیست امید» امیدی نیست؛ نه در مجلس نه در شورای شهر.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«ممکن است مردم به خیابان‌ها بیایند» چرا ما فرانسه نیستیم؟!

محمدتقی فاضل میبدی، فعال اصلاح‌طلب و از اعضای تشکل موسوم به مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه به تازگی در مصاحبه با ایسنا با بیان اینکه «اگر مردم به خیابان‌ها نمی‌آیند به معنای رضایت از وضع موجود نیست» اظهار کرده است: نباید بابت اینکه مردم در مقابل فشارهای ترامپ مقاومت کردند، مشکلات اقتصادی را از یاد ببریم. درست است که مردم در مقابل ظلم مقاومت می‌کنند، اما گر اصلاحات اساسی در کشور انجام نشود و اعتماد مردم بیشتر نشود، ممکن است مقاومت مردم بشکند.

او همچنین می‌گوید: ما به یک اصلاحات به معنای واقعی در رویکرد سیاسی، اقتصادی، رسانه‌ای و اجتماعی نیازمندیم. اگر واقعیات جامعه به درستی منعکس نشود، بی اعتمادی مردم بیشتر می‌شود و در این شرایط ممکن است مشکلات اقتصادی ضربه خود را وارد کند.

میبدی در صحبت‌های خود به این نکته هم اشاره کرده است که «60  درصد مشکلات ما ریشه در داخل کشور دارد و فقط 40 درصد آن مربوط به تحریم‌هاست.»[1]

*اظهارات میبدی را بایستی در چارچوب تحلیل تازه ارائه شده سعید حجاریان ارزیابی کرد که گفته است جامعه ایران در شرایط «عام‌البلوی» قرار دارد.[2]

ذکر این نکته هم ضروریست که تشکل متبوع فاضل میبدی همان تشکلی است که در ایام اغتشاشات دیماه 96، نامه‌ای سرگشاده به رهبری نظام نوشت و با نسبت دادن ریشه مشکلات به رهبری نظام خواستار شنیدن صدای مردم شد![3]

میبدی در حالی صحبت‌های خود را با رویکرد اصلاح‌گرانه مطرح کرده است که جان کلام او چیزی جز اشاره به سمت خیابان و القای کاهش اعتماد مردم به نظام اسلامی نیست...

دو گزاره‌ای که اولی خواست صریح دشمن است و دومی هم یک امر موهوم و غیر قابل اندازه‌گیری است که معلوم نیست چه کسی آنرا در دامن اصلاح‌طلبان و رسانه‌های آنها گذاشته است؟

اساساً چرا باید مردم در نظامی به خیابان‌ها بریزند که اگرچه بواسط عملکرد دولت اصلاح‌طلبان با مشکلاتی اقتصادی مواجه شده اما در عین حال توانسته اثر تحریم‌های فلج کننده دشمن را به کمتر از 30 درصد (40 درصد آقای میبدی صحیح نیست و کارشناسان آنرا تأیید نمی‌کنند!) برساند، در جایگاه هجدهمین اقتصاد جهان است، دچار پدیده «بیکاری شیک»! شده و هزاران شغل بلامتقاضی در آن وجود دارد، 30 میلیون کمبود نیروی کار دارد، ارزان‌ترین نان، سوخت و مالیات جهان را ارائه می‌کند و ضریب جینی یا اختلاف درآمدی آن نیز بهتر از آمریکا، چین و روسیه است.

چرا آقای میبدی و دوستان ایشان به مردم نمی‌گویند که اگر مردم فرانسه به «خیابان‌ها» می‌آیند و مقاومتشان شکسته! به این دلیل است که 20 درصد آنها گرسنه‌اند، مالیات‌های سنگین می‌پردازند و دولت فرانسه هم در یک فساد سیستمی آشکار قصد دارد مالیات ثروتمندان را کمتر! و مالیات مردم عادی را بیشتر کند.

اصلاح‌طلبان آیا حاضرند به مردم بگویند که نرخ بیکاری بالای 20 درصد در کشورهای اروپایی اسپانیا و یونان (در مقابل نرخ بیکاری 12 درصدی ایران) لیاقت بیشتری برای شورش مردمان آن کشورها دارد و یا همینطور آیا جریان سیاسی خاص عمدی دارد که به مردم نمی‌گوید نیمی از درآمد مردم در کشور اوکراین صرفاً خرج خرید غذا می‌شود؟![4]

مقایسه این داده‌ها با اظهارات میبدی که هزاران نسخه مشابه آن بصورت روزمره در رسانه‌های اصلاح‌طلب کشور در حال پمپاژ است، حقایقی را بیان می‌کند که حاوی اشک‌ها و لبخندهای بسیاری است.

برخی محافل تحلیلی معتقدند جریان سیاسی خاص با بیان این صحبت‌ها قصد دارد به سمت «اوکراینیزه کردن ایران» و ایجاد «فتنه اقتصادی» در کشور حرکت کند.

اظهارات حجاریان مبنی بر عام‌البلوی بودن جامعه ایرانی و احتمال برخورد مردم و نیروهای نظامی در انتخابات‌های آینده بر همین مبناست.

***

منتجب‌نیا: به «لیست امید» امیدی نیست؛ نه در مجلس نه در شورای شهر

رسول منتجب‌نیا، فعال اصلاح‌طلب و از مشاهیر حزب اعتماد ملی که زمانی گفته بود اصلاح‌طلبان خودشان را «فدائیان روحانی» قرار داده‌اند، در بخشی از یک مصاحبه با ایسنا گفته است:

«این مجلس، مجلس اصلاح‌طلبان نبوده و حتی لیست امید هم لیست امیدی نیست که بتوان به آن امید بست. من از ابتدا چنین نظری داشتم و اکنون نیز هر چه پیش می‌رویم، این مسئله را بیشتر لمس می‌کنیم، کما اینکه در شوراها نیز همینگونه است.»

او می‌افزاید: اقلیت نمایندگانی که از لیست امید وجود دارند، قابل تکیه و امید نیستند، کمااینکه در شوراها نیز همینگونه است. ما باید آب رفته را به جوی خودش برگردانیم.

منتجب‌نیا همچنین گفته است: رییس جمهور بسیاری از کارها را می‌توانست انجام دهد اما ظرف این مدت انجام نداد.[5]

*چیزی که منتجب‌نیا باید آنرا توضیح می‌داد وضعیت ناامیدکننده فراکسیون امید و شورای شهر تهران نیست! چون این مقوله اظهر من الشّمس است و امروز هیچ قوه عاقله‌ای در ایران نیست که درباره ناکارآمدی فراکسیون امید و شورای شهر تهران شکّی داشته باشد.

بلکه منتجب‌نیا باید می‌گفت که طرح و نقشه جریان اصلاحات برای عذرخواهی از افکار عمومی و مردم ایران و «برشمردن مثبتات رقیب در انتخابات آینده» چیست؟

آنها باید به مردم توضیح بدهند که چرا با فرایند «تَکرار می‌کنم» لیست‌ها و کاندیدایی را در مجلس، شورای شهر و دولت در دامن مردم گذاشتند که صراحتاً عامل مشکلات موجود شده‌اند؟

و ایضاً چرا برای تخریب چهره‌ها و کاندیداهای جریان رقیب که هیچکس در کارآمدی و جهادی بودن آنها شک نداشت؛ تمام تقلّای خود را به کار بردند و نگذاشتند مردم ایران وضعیت بهتری از نظر اقتصادی و سیاسی داشته باشند؟

مع‌الوصف اما به نظر نمی‌رسد هیچیک از این اظهارات بتواند وزنه سنگین کارنامه دولت اعتدال، فراکسیون امید و شورای شهر پنجم تهران را از پای اصلاح‌طلبان باز کند و این سنگینی یقیناً اثر خود را در فراخوان‌های اصلاح‌طلبان و البته در انتخابات‌های آتی نشان خواهد داد.

***

تودهنی عبدالله رمضان‌زاده به شورای شهر تهران!

عبدا... رمضان زاده، فعال اصلاح‌طلب و سخنگوی دولت اصلاحات به تازگی در اشاره به صحبت‌های اخیر محمود میرلوحی مبنی بر اینکه قیمت واقعی بلیط مترو 10 هزار تومان است و قیمت فعلی باید گران‌تر شود![6] در یک توییت نوشت:

«به جای سخن گفتن از بلیط ۱۰ هزار تومانی مترو به اصلاح ساختار گَل و گشاد شهرداری بپردازید و شهرداری را هوشمند و چالاک بکنید.»

*جای تأمل بسیاری وجود دارد که شورای شهر اصلاح‌طلبان تهران به چه سطحی از کارکرد و عملکرد و خطر! رسیده است که صدای انتقاد از آن از ستاد اصلاحات نیز بلند شده است.

غیر از بحث گران شدن بلیط مترو؛ این نخستین باری نیست که اصلاح‌طلبان شورای شهر پنجم بر لزوم گران‌سازی تهران بزرگ تأکید کرده‌اند.

پیش از این مرتضی الویری نیز در سخنان مبسوطی خواستار دریافت «مالیات محلی» توسط شهرداری و شورای شهر از مردم تهران شده بود.[7]

در این باره البته زمزمه‌های دیگری نیز از اصلاح‌طلبان بگوش رسیده است...

دغدغه آقای رمضان‌زاده بعنوان یک حامی ستادی شورای شهر برای گران‌تر نشدن تهران بزرگ نیز قابل تمجید است اما مشخص نیست که این دلسوزی دیر هنگام که صوَر مهمتر آن در هنگام «تَکرار می‌کنم» بیان نشد؛ چه تأثیری بر عملکرد شورای شهری بگذارد که برنامه مدون آن تخریب قالیباف، شاهکارش انتصاب 3 شهردار و عملکردش زمزمه برای گران‌سازی بیشتر تهران در کنار بی‌عملی بوده است.

ذکر این نکته نیز ضروریست که بنا به اثبات یک تجربه 12 ساله، ساختار شهرداری تهران که از دوران محمدباقر قالیباف به جا مانده است؛ چابکی لازم را برای خدمترسانی به مردم خوب تهران دارد اما اینکه شهرداران اصلاح‌طلب به جای استفاده از این ساختار چابک تصمیم به حضور در مجلس رقص و یا دوچرخه سواری با بانوان می‌گیرند و همزمان به سرکیسه کردن مردم تهران می‌اندیشند، مسئله دیگریست...

فلذا به نظر نمی‌رسد مشکل ناکارآمدی شورای شهر تهران با انبساط و انقباض سازمانی شهرداری نیز قابل حل باشد.

***

1_ https://www.isna.ir/news/97100200596/

2_ mshrgh.ir/916832

3_ mshrgh.ir/816249

4_ mshrgh.ir/921927

5_ https://www.isna.ir/news/97100200903/

6_ http://aftabnews.ir/fa/news/564179

7_ mshrgh.ir/832585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 74
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 48
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    خودمان رأی دادیم تا بلیط مترو بشود 10 هزار تومان. مرسی هستی آقای خاتمی... مرسی هستین اصلاح طلبان
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      43 5
      خب مردم همینو می خواستن دیگه
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      10 6
      مزخرف نگو بلیط مترو شده 10هزار تومن؟پس چرا چرند میگی؟خودت رای دادی که بنزین 80 تومنی شد 1000 تومن
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    69 43
    سنگ لای چرخ دیگران انداختن !!!!!!! این عامل عقب روی ایران شده! آخوند؛آخوند دیگر را دوست ندارد. وای به حال مردم!!!!!!امیدی نیست ایران آباد شود
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      78 25
      چرخ دیگران ؟ کدام چرخ ؟ با عمامه جمع نبند ، جبهه اسلام محمدی و آمریکایی فاصله ...
    • علی IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      27 14
      کسایی نفوذی در ایران هستند که امریکا الگویی شان هست می خواهند ایران را امریکا کنند البته امریکایی بودن قدرت، شعار ایران را هم سر می دهند. تا بیشتر جذاب شوند.
  • IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    109 8
    نرخ بیکاری 12 درصدی ایران مرغ پخته به این جمله میخنده
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      43 9
      شما به 20 صفحه آگهی اشتغال همشهری در هر روز نگاه کنی خندت نمیگیره.
  • سید IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    88 15
    اولاً با شنیدن سخنان و موضع گیری های اصلاح طلبان در کسوت ظاهری روحانیت به یاد آن حدیث می افتیم که معصوم فرموده است: در آخرت دوزخیان بیشتر از آنکه از عذاب آتش جهنم در رنج باشند، از بوی تعفن روحانیون فاسدی که مردم را گمراه کرده اند، در عذابند! ثانیاً اصلاح طلبان همگی و جمیعاً تهوع آورند!
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      93 15
      این اصلاحات چی های تخریب طلب 99 درصدشون فاسدن روحانی و غیر روحانی نداره درهمه
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      79 17
      اصولگرا و اصلاح طلب سر وته یک کرباسند بینشون تفاوتی نیست هر دوگروه مفسدند
  • هالو IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    42 0
    مشکلی را ایجاد میکنیم بعد میگوییم که تمام کاستی ها ازاون مشکل است . بعد هم برای حل مسئله فقط میخاییم صورت مسئله را پاک کنیم.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    بالای 70 درصد مردم گرسنه ان، شماها خبر ندارین
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      32 24
      من مخالف وضع اقتصادی بدی که الان دولت اصلاح طلبان درست کرده نیستم و فقط و فقط این دولت و مجلس اصلاح طلب رو مقصر میدونم ولی چرا ما ایرانی ها وقتی میخواهیم یه نظری بدیم اون رو به همه تعمیم میدیم و خودمون رو نماینده مردم میدونیم و فلان درصد بهمان درصد اعلام میکنیم. این 70 درصد رو شما از کجا آوردی ؟ چرا نگفتی 69درصد یا نگفتی 71 درصد ؟ بله وضعیت اقتصادی خوب نیست ولی چرا تا میخوان برای پیش ثبت نام پراید پول بگیرن توی دو روز حدود 150هزار میلیارد تومان رو مردم از جیبشون میریزن توی حساب سایپا ؟ و یا دلار میخواد کرون و ارزون بشه میدون فردوسی که اصلی ترین جای خرید و فروش دلاره مثل روز 22بهمن شلوغ میشه ؟ اصلا این 1700 هزار میلیارد نقدینگی که توی جیب و حساب مردمه از کجا اومده ؟ بیست سال پیش اکثر مردم ایران نمیدونستن تلویزیون رنگی چیه و الان سر اینکه فلان مارک ال ای دیشون چند اینچ باشه چشم رو هم چشمی دارن .منکر اینکه یه عده ای هم فشار اقتصادی داره لهشون میکنه نیستم ولی وجدانا اینجوری هم که خیلی ها دارن داد میزنن نیست
    • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      18 6
      مردم ایران حساب خائنان را از خادمان انقلاب جدا می دانند فضا سازی دشمن این است که ما را تحریک به شورش کند و از نظام اسلامی نا امید کند
    • مهرداد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      27 2
      سلام مشرق عزیز شما یه سری به حومه شهرها و روستا ها بزن یه سری به کارگران سر گذر بزن شاید یکم لحنت عوض بشه پول هست ولی دسته کیه یه عده سلطان که این کشور داره از سلطان سکه و قیر گرفته تا بقیه سلطانها واقعا این کشور بی سرمایست محصولات خوب و درجه یکش صادر میشه چون به صرفه است با دلار و مبلغ بالا به فروش بره تا به دست مصرف کننده ایرانی برسه و اجناس بی کیفیتشم به قیمت بالا دست مردم خودمون باشه مثل دوستان خودرو ساز دلت خوشه بخدا
  • را IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    59 4
    خدا لعنت کنه شمارا بازم میخواهید بلیط مترو را گران کنید .کجای دنیا بلیطش 10 هزار تومان است ک شما میخواهید بکنید؟در ضمن همه جای دنیا الا ایران درآمدشان و وضعیت معیشتشان خیلی خیلی بهتر از ما هست اونم را هم بگین؟بعد ضر زده لطفا
    • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      3 4
      شما ؟ منظورت رو روشن بگو الان دولت و مجلس و شورای شهر دست کی هست ... همونی که پارسال براش یقه پاره می کردین
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      3 0
      تو هر دوره ای همین بوده هر دولت و مجلسی هم بودن همین بوده و خواهد بود.
  • ایرانی IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    68 3
    لعنت به خودمون که بادست خودمون بدبخت شدیم وای به روزی که مردم کاسه صبرشان لبریز شود
  • سزوار IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    73 4
    با در امد پایین ما نان هم برایمان گران است با حقوق میلیاردی شما ارزان است خداوند شما را سرنگون می کند
    • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      12 18
      همین که میتونی پولاتو بریزی تو اینترنت! جای شکر داره
  • یارو IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    47 4
    اگر مردم به خیابان نماینده. یعنی منتظر جرقه هستند..ولی اینطور هم نخواهد ماند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    33 4
    من کاری ندارم چرا این حرفارو زده وآیا از این حرفا منفعتی میبره یا نه ولی اظهارات میبدی کاملا درسته وضعیت مردم بحرانی و فقط نون و سوخت و... مشکلات ما نیست که با گرون نشدن فعلی اونا کار مردم راه بیافته حتی این اقلام هم با وجود این حقوق وزرارت کاری برای مردم خیلی سنگینه چه برسه به بقیه چیزا که قیمتشون چندین برابر شده! پس بیان حقیقت رو فدای منفعت نکنیم.
  • علی علیمحمدی FR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    42 2
    من از مسئولین محترم تقاضامندیم مردم غیور ایران را دست کم نگیرند وبا تلاش مضاعف مشکلات را حل نمایند واگر نمی توانند حقایق را به مردم بگویند نگذاریدفقط تاریخ حقایق را باز گو کند
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    29 2
    از وقت شعار و حرف زدن چهل سال گذشته ولی نشانی از عمل نیست مسئولینی که مردند بهتر عمل میکردند تا این مسئولین زنده پس همون بهتر که زنده نباشن این مسئولین
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    9 16
    سواد چه دانشگاهی و چه حوزوی شعور و فهم نمیاره ضمن اینکه اگر کسی بی شرف باشه، سواد باعث تقویت بی شرفیش میشه. نمونه اش اون افرادی که نامه نوشتن به آقا که حرف مردم را بشنو. یا بی شعور با سواد بودن یا بی شرف با سواد. گلوی آقا پاره شد از بس تلاش کرد حرف مردم را به گوش همپیاله های شما برسونه ولی کسی که خودش رو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد.
  • عادل IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    10 3
    با سلام آقا کسی که واسه مردم نسخه میپیچونه اول باید از خودش شروع کنی.. کی می خواید به روز بشید هر کی این مقاله های شما رو بخونه مخالف شما میشه.. سعی کنید طوری مطالب ننویسید که خواننده جبهه بگیره ..مقصر اصلی شمایید که ملت بخاطر لج بازی با شما قدرت طلبان بیسواد به اونا رای میدن..
  • ابراهیم IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    35 4
    خیالتون راحت دیگه اکثریت مردم نمیان رای بدن این پست و مقام ها همش میمونه برا خودتون نیاز نیست بیشتر از این رقیبتون رو لجن مال کنید.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      8 16
      خب نیان! انتخابات باید قانونی برگزار بشه و ملاک پذیرش نتیجه هم قانونه نه حضور اکثریت یا اقلیت. ضمنا حالا جمهوری اسلامی بعد از 40 سال، یه انتخابات رو هم مثل اروپا یا آمریکا برگزار کنه طوری نمیشه.
  • گرسماسر از کتالم IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 0
    والا چی بگم!!!؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    19 0
    لطفا نظرات مردم را سانسور نکنین
  • یا IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    14 1
    دولت کلید که با کلید آمد قفلها را بازکند نتوانست آن رابه دزدان ودلالان سپرد که باعث هرج ومرج در بازار شده چراهیچ نظارتی درخرید وفروش مایحتاج مردم نیست ،چرا خودروهای بی کیفیت داخلی راگران کردید وجلوی واردات خودرو راهم گرفتیدهرکسی به سهم خود دارد از جیب مردم دزدی میکنه ،ازبسته پنیر ، روغن،شیرآبکی،دستمال کاغذی،گندمی که ازکارخانه سبوس آن به طور کامل گرفته میشود وآرد بی کیفیت آن تحویل مردم میگردد،انواع میوه وسبزی جات با انواع سموم سرطان زا به خورد مردم داده میشود ،از چه نگویم ازهرچیزی که شما فکرش نکنی مشکل دارند.همه این موارد از بی نظارتی وبی توجهی مسئولین به زندگی سالم مردم هست.
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    14 6
    شما اصلاح طلبا برای این لیست امید خودتونو کشتید تا رای بگیرید و گفتید مردیم ولی بردیم حالا که گند زدید به همه چیز، میخواهید بگید تقصیر شما نبوده، واقعا که خیلی پررویید!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    42 9
    30 میلیون کمبود نیروی کار . نان ارزان . مالیات کم . اقتصاد 18 جهان . نرخ بیکاری 12 درصد . بابا خیلی رو داری . انگار در ایران زندگی نمیکنی . با این توصیفات الان داریم تو بهشت زندگی میکنیم . باور کنید الان سال 57 نسیت که مردم دوباره گول بخورن.
    • IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      10 42
      تو بهشت نیستی. ولی تو جهنم هم نیستی.
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    14 3
    اصلاح طلبان هیچوقت بفکر معیشیت توده مردم ایران نیستندولی همیشه در صد هستند از اب گل الودی که در هر کجای جهان اتفاق می افتد برای پیشبرد منافع حزبی خود سود ببرند البته مردم کوچه وخیابان ایران کم کم با ماهیت فکری و دروغ ایشان دارند اشنا میشوند
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    24 2
    کسی را هم که میخواد حرف حق بزنه ربط میدین به فتنه 88آقابه وااله مردم گرسنه اند . برای خرید نان روزانه کارت یارنه را گیرو میزارند
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    20 1
    ملت ایران هوشیار باشید و هوشیارانه ودقیق تصمیم بگیرید
  • علی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    6 2
    ملت ایران هوشیار باشید و هوشیارانه ودقیق تصمیم بگیرید
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    37 1
    باید این پنبه رو از گوشتون دربیارید که صبر مردم بی انتهاست و تا ابد میتونید هزینه زندگی لاکچری بچه ها و نوه نتیجه هاتون رو که اونور دنیا فرستادینشون، از جیب مردم بپردازید و هر بلایی می تونید سر این مردم بیارید. واااای به وقتی که کاسه صبر مردم لبریز بشه.............
  • مسلم IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    12 40
    رفع همه مشکلات کشور سپردن قوه مجریه و قضاییه به سپاه است و بیرون ریختن اصلاحطلب و اصولگرا است فقط انقلابیون مشکلات تهران و کشور راحل میکنند.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      23 8
      نه اینکه الان دستشوننیست
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    49 10
    من دیگه دارم از این حکومت و این سیستم نا امید شدم.
  • علی IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    12 6
    رئیس مدارس به معلمان زور میگویند همچنین ادارات آموزش پرورش، وقت ان رسیده که معلمان به پا خیزند و حقشان از رئیسان بگیرن
  • ن IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    3 20
    ایران یکی مثل خمینی کبیر میخواهد وبس خدایش بیامرزد والا امیدی به اینها نیست.
  • محمدرضا کیانفر IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    5 2
    محمدتقی فاضل میبدی عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه گفت: اگر اصلاحات اساسی در کشور انجام نشود ممکن است مقاومت مردم بشکند. آقای میبدی، فقط هنگامی می توان از اصلاحات اساسی گپ زد که سیل سرمایه به کشورمان سرازیر گردد و بتوانیم موادخاممان را که مفت می فروشیم تبدیل به فرآورده نماییم سپس بفروشیم تا در اثر آن بیست میلیون شغل در کشور ایجاد شود، سرور گرامی، تنها راه نجات کشور اتحاد ماست که همصدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- مذاکره با آقای ترامپ برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      0 0
      نکبت خان ، عربستان که دربست از لحاظ مالی ، سیاسی ، نفتی و... مطیع اوامر آمریکا هست ، ترامپ بهش می گه گاو شیرده . لابد تو هم دوست داری که بهت بگه خر سواری ده که می خوای باهاش مذاکره کنی و هست و نیست کشور رو به باد بدی .
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    6 0
    به نظر من خدمتی که چپ به راست میکند از خدمت راستی ها به خودشان بیشتر است
  • احمد IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    6 0
    از تهران بلند شو بیا شهرستانها ببین جه خبر گرانی غوغا کرده
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      2 1
      اره در تهران همه چیز ارزون تره!
  • asad IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    7 2
    من از بیکاری میرم کتابخونه در مورد جنگ اومدن توی خیا بون و...زیاد به من فشار بیاد همه چیز را بهم میریزم بیکاری و بی لیاقتی ما فقط الان نیست
    • IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      3 25
      آفرین. تو همون کتابخونه هم از بین آگهی های همشهری یه شغل رو انتخاب کن و برو سر کار. اگرم دنبال کار پشت میزی هستی که انقدر برو کتابخونه و منتظر باش تا گیرت بیاد! چیزی که تو ایران داریم "بیکاری شیک" هست. جنابالی ام بیجا میکنی وقتی شکمت سیره و نمیری سر کار؛ میخوای بیای تو خیابون!
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      9 0
      تویی که بی نام نظر می دی تو همون شکم سیری هستی که خون این مردم رو تو شیشه کردی خدا نسلتون رو منقزض کنه لطفا سانسور نکنید
  • هیچ کس IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    8 2
    یعنی خودتم نمیدونی چی مینویسی ... خودتون و مسخره کنید نه ملت و کاری به جناح سیاسی ندارم ولی 12% نرخ بیکاری ....برو خجالت بکش
  • هادی IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    6 3
    این آش و اصلاح طلبان پختند حالا میگن شوره شما مدعی شدید ؟؟ این دولت از خود شماست معاون اولش از خود شماست ریسی دفتر ریس جمهورش دو سوم وزراش شورای تهران مجلسی که اسمش گذاشته امید که در اسم هم از شما عقب نمونه خواهشا سکوت
  • فقر IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    14 0
    پس خودتون میدونی چ غلطی میکنید .خدا نعلتتو ن کنه
  • بوسجین IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    4 0
    من خدایی ماندم از این تفکرات اصلاح طلب ها چرا که من ماندم ایا خکومت برای مردم است یا مردم برای حکومت این خرف هایی که اینها می رنند که بلیط انقدر باید باشد و یا بنزین و........ یا اینکه تهران را به ساکنین باید جهنم کرد و در امد ریالی اما هرینه دلاری و وقتی هم امور را در ست میگیرند نمونه شورای شهر و شهرداری و یا امورات حکومتی اداره امور را رها می کنند و فقط شهار می دهند چنین تفکر نه در اسلام بلکه در لیبرالیسم و سوسیالیسم و......هم دیده نمی شودزندگی مردم و.اداره کشور انگار برای اینها بازی بازی است......
  • مصطفی IR ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    9 0
    این آمار رو از کجا میاری شما با همین امارا قضاوت هم میکنی من با لیسانس دولتی بیکارم شرمنده خونواده ام خدا ریشتونو بکنه
  • کارگر IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    11 1
    خدا لعنت کنه کسانی رو که با خیانتشون مردم رو از انقلاب ونظام نامید میکنن .بخدا قسم خون شهدا یقه شما رو میگیره.الهم عجل الولیک فرج
  • ایرانی IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    5 0
    خواهش میکنم از این تعارفات تیکه پاره نکنید شما همه مثل همید اصلاح طلب و ... فرقی نمیکند. به جای این آمارهای دروغین که فقط برای دلخوشی خودتون خوبه! اگه راست میگید این و توضیح بدید که چرا اجناس و نیاز روزانه مردم مثل بادکنک بزرگ و کوچیک میشه؟ این قیمت ها رو شما که حالیت نمیشه چون براتون فرقی نمیکنه مردم بدبخت درگیر نون شب خودشونند! دو سه مورد ارزانتر از همه جا رو چسبیدین و باقی چیزها رو تا هم فی خالدون گرون کردین! مگه مردم هالوند؟ بس کنید این حرفها رو عمو... مملکت ما بدبخت و گرفتار مدیران بی سوار و بی لیاقت هست وگرنه آمریکا اون سر دنیاست چرا باید با یه پخ کردن اونا جنس ما ده برابر بشه؟ هرچی ما مردم میکشیم از این نماینده های بی سواد و مسئولین بی کفایت است. والا اگه فرمایش رهبری رو اجرا کنید یعنی اقتصاد مقاومتی البته با مدیریت جهادی!!! نه اینی که شما الان هستید، الان وضع ما فرق میکرد. یه نمونه ش نیروهای مسلحمون! چطور اونا میتونند بروز کنند خودشونو اونم تو تحریم ولی خودروسازهای دزد از خدا بی خبر این آشغالهای 50 سال پیش رو صد برابر باید به مردم تحمیل کنند؟ دلار رفت تا 20 هزار تومن قیمتها پرواز کردن! خوب الان که نصف شد باز چرا قیمتها نمی آد پایین؟ ... طولش ندم مردم می فهمند و می دانند... زیادی شلوقش نکنید. هرچی میکشیم از دست خودمونه متأسفانه
  • جواد SG ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    19 0
    نویسنده این متن یا تو ایران نسیت و خبر از بدبختی مردم نداره ..یا داره با پول مردم ایران برا خودش لذت میبره..برادر من کجایی.مردم از گرسنگی توان مقابله با رژیم سرکوبگر اسلامی را ندارن..خودت شکمت سیره ...خاک تو سرت . بیشرف پست ..
  • اکبر IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    17 0
    اصلاخ طلبها همه دروغگو هستند
  • اسد IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 0
    اتااون کسی که ایمیل منه جواب بی فرهنگی داده بی سواد من که تربیت معلم قبول شدم با پارتی بازی کسی دیه مصاحبه قبول کردن مدارک موجود هست شم
  • محمد IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 22
    مشکل ربط به بالا تر از دولت هست.چون دولت اختیار بالا کشیدن دماغ خودشو هم نداره
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      0 0
      اگه اختیار بالا کشیدن دماغش رو هم نداشت پس این همه هارت و پورت و شعار و تبلیغات که مردم بهشون رای بدن ، واسه چی بود ؟ عرضه ندارن ، همون بهتر که بشینن خونه تا ننه شون دماغشون رو پاک کنه . خاک بر سر کسی که به بی عرضه ها رای داده .
  • پسر ايران IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    7 0
    ظلم هميشه پايدار نيست
  • ناشناس IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    3 0
    با این تفاسیر ما در بهترین جای دنیا داریم زندگی میکنیم
    • اسد IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
      3 0
      بله بهترین جا از نظر موقعیت جغرافیا ایران است اما از نظر بی عدالتی دوم است
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    2 0
    این کشوری که اینقدرتعریف کردید کجاست
  • اسد IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    1 0
    بله از نظر موقعیت جغرافیایی اما...
  • عبدالله IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    1 0
    اقایون که همه چیزه را توجیی میکنید این اق اصلا دشمن دین و ملت باشه ایا این در اقتصاد و ناراضی بودن مرد و بی اعتماد بودن به مسئولان اشتباه گفته یا درست لطفا سرت را از زیر برف بیرون وداخل مردم تا بفهمی حرفش درست یا نادرست
  • IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
    0 0
    اینقدر. اصلاح. طلب. اصلاح. طلب. نکنید،
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    1 0
    این مجلس بی بخاررو باید یکنفر مرد مثل : لیاخوف بیاید و به توپ ببندد .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس