صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۴دی

مرعشی گفت: «من فکر می‌کنم به رغم همه انتقاداتی که به دولت وارد است باید از دولت به دلیل اداره امور جاری کشور تقدیر کنیم».

سرویس سیاست مشرق - ر وزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف: برجام را به معیشت مردم گره زدیم تا هرطور شده توافق امضا شود!

توضیح و اصلاحیه مشرق: بدلیل برداشت اشتباه از متن منتشر شده از مصاحبه دکتر ظریف با روزنامه خراسان، این تیتر به اشتباه به عنوان صحبت وزیر خارجه درج شد، درحالی که سوال و اظهارنظر خبرنگار بوده است که بدینوسیله از مخاطبان محترم و وزیر امور خارجه کشورمان عذرخواهی می‌کنیم.

** مرعشی: روحانی، کشور را از ونزوئلایی شدن نجات داد!

«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «ما اکنون می‌توانیم بگوییم که کشور از اوج مشکلاتی‌ها که بدان دچار شده بود عبور کرده و دیگر زین پس مسیر هموارتری خواهیم داشت. پیش‌بینی آمریکایی‌ها و همراهان منطقه‌ای آنها این بود که بتوانند نفت ایران را به صفر برسانند و حس می‌کردند که بحران اقتصادی در داخل ایران شدید شود و به سمت ونزوئلایی شدن حرکت کند که با اقدامات بسیار خوبی که آقای همتی در بانک مرکزی داشت و تسلطی که دولت در بازار ارز پیدا کرده قیمت ارز از حدود ۱۹ هزارتومان به حدود زیر ۱۰ هزارتومان در حال طی کردن مسیر باثباتی است».

مرعشی در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم به رغم همه انتقاداتی که به دولت وارد است باید از دولت به دلیل اداره امور جاری کشور تقدیر کنیم».

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «دولت پس از تسلط بر بازار ارز گام‌های خوبی برای تدارک کالای مورد نیاز مردم برمی‌دارد و صنعت هم پشتیبانی می‌شود. از این جهت فکر می‌کنم ماه‌های آینده ماه‌های بهتری برای اقتصاد ایران خواهد شد».

ادعای عضو حزب اشرافی کارگزاران درباره شرایط اقتصادی و مدیریت تحسین برانگیز دولت در حالی است که هم آمارهای موجود و هم جیب مردم، این ادعا را رد می‌کند.

از زمان شروع به کار دولت روحانی تاکنون قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۱۳۰ درصد افزایش یافته است.

دلار در سال ۹۴ حدود ۳,۰۰۰ تومان بود که در سال ۹۷ تا ۱۸,۰۰۰ تومان نیز افزایش یافت و اکنون در کانال ۱۰ هزارتومان است. این در حالی است که مردم در اثر تبلیغات و عملیات روانی ستاد برجام اینگونه تصور می‌کردند که قیمت هر دلار در پسابرجام ۱,۰۰۰ تومان خواهد شد.

در سال ۹۴ سکه حدود یک میلیون تومان بود اما در سال جاری قیمت سکه تا آستانه ۵ میلیون تومان نیز افزایش یافت و اکنون قیمت سکه حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

در فاصله زمانی سال ۹۶ تا ۹۷ نرخ اجاره بها برای یک واحد مسکونی ۵۰ متری از ۴۰۰ هزار به ۷۰۰ هزار تومان و با افزایش ۱۰ میلیونی ودیعه مواجه شد.

در سال ۹۲ و در آغاز به کار دولت روحانی، قیمت هر کیلوگرم مرغ حدود ۶,۱۰۰ تومان بود؛ اما هم‌اکنون به ۱۳ هزار تومان رسیده یعنی ۷ هزار تومان گران‌تر شده و به عبارتی بیش از دو برابر شده است.

گوشت قرمز در سال ۹۲ قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی ۲۹,۷۵۰ تومان و گوشت گوساله ۳۰۸۰۰ تومان بود؛ اما هم‌اکنون قیمت گوشت گوسفندی ۷۰ هزار تومان و گوشت گوساله ۶۸ هزار تومان است. این آمار هم نشان می‌دهد قیمت گوشت قرمز در دولت روحانی بیش از دو برابر شده است.

علاوه بر این بدهی خارجی ایران در ابتدای دی ماه ۹۴ بالغ بر ۵ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بود. بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، بدهی خارجی ایران در پایان سال ۹۶ به ۱۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار افزایش یافته است؛ یعنی مدت ۲ سال و سه ماه از اجرای برجام، ایران از لحاظ بدهی خارجی، ۹۲ درصد مقروض‌تر شده است. (افزایش حدوداً ۲ برابری بدهی خارجی کشور)

در پایان سال ۹۴ خالص حساب سرمایه ۲.۳ میلیارد دلار گزارش شد؛ اما این نرخ در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به شدت نزولی شد و در این دو سال مجموعاً منفی ۱۵ میلیارد دلار شد. یکی از علل منفی شدن خالص حساب سرمایه، خروج سرمایه (ارز) از کشور است.

«حسین راغفر» کارشناس اقتصادی حامی دولت-فروردین ۹۷- گفت: «نوسانات نرخ ارز و سیر صعودی آن نشانه ونزوئلایی شدن اقتصاد است و برخی مسئولان اقتصادی در آن سهم دارند».

** همصدایی با بی بی سی فارسی برای آزادی جاسوس انگلیسی!

روزنامه ایران-ارگان رسانه‌ای دولت- در مطلبی با عنوان «ورود شهردار لندن به مسأله نازنین زاغری» نوشت: «شهردار لندن به مسأله یک زندانی دو تابعیتی در ایران ورود کرد و خواستار آزادی هر چه سریع‌تر وی شد. به‌گزارش ایسنا، به نقل از بی‌بی‌سی، صادق خان، شهردار لندن، پس از دیدار با ریچارد رتکلیف، شوهر نازنین زاغری، زندانی دو تابعیتی ایرانی_ انگلیسی، از حمایت خود برای ترغیب مقامات ایرانی به‌منظور آزادی این زندانی دوتابعیتی در ایام کریسمس خبر داد. وی ادعا کرد: نازنین به غلط دو سال در زندان ایران حبس شده است. او هیچ کار اشتباهی نکرده و هیچ قانونی را زیر پا نگذاشته است. اتهامات مطرح شده علیه وی اشتباه هستند. شهردار لندن در ادامه افزود: با نزدیک شدن کریسمس، ما از مقامات ایرانی می‌خواهیم که وی را آزاد کنند تا او بتواند به خانه بازگردد و به خانواده‌اش ملحق شود. نازنین زاغری که در سال ۲۰۱۶ در تهران بازداشت شده بود، به اتهامات امنیتی به پنج سال حبس محکوم شده است».

رسانه‌های دولتی انگلیس و مقامات این کشور در پی آن هستند تا با عملیات روانی و فضاسازی رسانه‌ای، جاسوس دوتابعیتی ایرانی-انگلیسی را آزاد کنند؛ اما نکته تأمل برانگیز اینجاست که برخی رسانه‌های داخلی نیز خواسته یا ناخواسته در این عملیات رسانه‌ای شرکت کرده و در پازل دشمن بازی می‌کنند.

با وجود پرونده سنگین زاغری، تلاش گسترده دولت انگلیس برای آزادی او از زمان دیوید کامرون و بوریس جانسون، نخست‌وزیر و وزیر سابق خارجه این کشور شروع شده و در دوران ترزا می و جرمی هانت نیز کماکان با قوت ادامه دارد.

رسانه‌های انگلیسی با انتشار تصاویر احساسی از نازنین زاغری و فرزند خردسالش مدعی هستند که زاغری، مادری بی‌گناه است که تنها برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرد و دستگیر شد. این در حالی است که «نازنین زاغری» که به‌خوبی از ورود به پروژه‌های امنیتی اطلاع داشته با نام مستعار «پریسا» فعالیت می‌کرده است

دولت‌های غربی برای آزادی جاسوس‌های خود در ایران، جبهه رسانه‌ای تشکیل داده و با هجمه تبلیغاتی سعی در مرعوب کردن مقامات ایرانی را دارند و از ابزارهای سیاسی و اقتصادی برای آزادی عوامل خود بهره می‌گیرند و در تمامی مذاکرات بخشی از توان خود را مصروف رهایی یک جاسوس می‌کنند؛ اما نکته قابل تأمل اینجاست که رسانه‌های اصلاح طلب بجای حمایت از منافع ایران، به عنوان یار کمکی در کنار طرف انگلیسی قرار می‌گیرند!

چندی پیش روزنامه اصلاح طلب شرق به نیابت از انگلیسی‌ها وعده داد که اگر جاسوس دوتابعیتی را آزاد کنید، لندن به تعهدات برجامی اش عمل می‌کند!

** مولاوردی: اجرای ضربتی قانون منع به کارگیری بازنشستگان، زیبنده نبود!

«شهیندخت مولاوردی» معاون سابق رئیس جمهور و دبیر فعلی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در مصاحبه با روزنامه همشهری در پاسخ به این سؤال که «درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان که شما نیز براساس آن از معاونت ریاست جمهوری استعفا کردید، اما و اگرهای فراوانی وجود دارد. آیا راهی برای ادامه حضور شما در این جایگاه وجود نداشت؟» گفت: «اجرای ضربتی این قانون در این شرایط حساس چندان زیبنده نبود و می‌شد که با اتخاذ تدابیری، با اجرای تدریجی و پلکانی آن، افراد مشمول قانون به صورت تدریجی کنار بروند و تا پایان دولت این قانون در رابطه با تمام مسئولان اجرا شود».

چندی پیش «اکبر ترکان» مشاور روحانی که طبق قانون منع بکارگیری بازنشستگان، از دولت کنار رفته بود، در مصاحبه با روزنامه همشهری گفته بود: «بهتر بود قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب می‌کردند و اجرای آن را برای انتصابات بعد از این می‌گذاشتند، ولی حالا دیگر گذشته است».

متاسفانه اصلاح طلبان شدیداً به رفتار قبیله‌ای آلوده هستند. در حالیکه قانون شامل حال آنان شده گلایه می‌کنند که چرا این قانون را کامل اجرا کرده و استثناء قائل نشدید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • بهزاد IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    47 0
    برجام بی فرجام توی مغزتون بخورد که معیشت ونان مردم بدبخت ومظلوم را به ان گره نزنید روز قیامت یقه ات را میگیرم وتوی سرت میزنند که خیانت به مردم ونظام نکنی
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      20 0
      مارادونا را وِل کنید، ظریف را بچسبیـد !
    • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      8 0
      بوی کباب به دماغش خورده
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    1 43
    قهرمان دیپلماسی و امیرکبیر و مصدق عصر حاضر را تخریب نکنید. این خلاف منافع ملی است
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      24 0
      منافع اسراییل یا ملی؟
    • IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
      10 0
      دفاع از یک جریان باطل از حد که بگذرد جهالت نیست بلکه کینه و جهالت است
    • IR ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
      1 0
      مصدق شاید ولی مرحوم امیرکبیر بعید بدونم. صداقت امیر با مردمش کجا و خیانت این به وطنش کجا
  • فرشاد ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    37 0
    برجام به معیشت گره زدید تا نتیجه دستورات ارباباتون انگلیس برآورده کنید لعنت خدا بر شماها و ایل وتبارتون ولعنت خدا بر ذات منحرف شماها و دارو دسته تان
  • مهماندار هواپیما IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    20 0
    بدبخت شاه که اسمش بد در رفته این دولت روشو سفید کرد
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    33 0
    جناب ظریف ببخشید ظریف هرطرف باد اومد کاه باد میدید؟ اگه هدف ازبرجام لغو تحریمها نبود پس اون همه تبلیغ و چه چه وبه به و وعده وعید اقتصادی که خودت و رئیست به ملت دادین چی بود؟ ملتو مچل خودتون کردید باید تقاص پس بدید
  • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    2 6
    مشرق جان ظریف با المیادین مصاحبه کرده است. متن آن را قرار دهید
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    11 0
    خون این افراد مباح است.
  • محمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    10 1
    با برجام به کشور ..... و اه نگفتند .گندش حالا حالا خواهد امد یا جلوی بینی خود را بگیرید یا یه کسی بره اب وصابون بیاره
  • محمـّ؁د IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    14 0
    گفته چون آمریکا بد رفتار کرده نباید بگیم توافق بد هست! شما تو بستن این توافق حتی اصول اولیه (اصل بازگشت پذیری، اصل همگامی، ضامن و تضمین معتبر و ...) رو رعایت نکردید و متن برجام انقدر بد تنظیم شده که ما حتی نمی تونیم بر طبق اوون از آمریکا شکایت کنیم! (بخاطر وجود مکانیسم ماشه)
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    12 0
    میرزا اقاخان نوری - حاجی واشینگتن
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    5 0
    علیه این جماعت که کمر توسعه کشور و معیشت مردم را شکستند بکجا شکایت نماییم...
  • علی IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    10 0
    آقای ظریف! رئیس شما سال 92 با وعده مذاکره - معیشت رای آورد. اینو چی میگی!!!؟؟؟
  • DE ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    4 0
    یعنی در حالیکه غم نان مردم نداشتی و می دانستی منافع برجام ، ذره ای برای معیشت آنها هزینه نمی شود ، ترحم هیئت مقابل را جلب کردی . بنام مردم ، بکام جیب خودتان . الحق که کاسب زاده رندی هستی !
  • AE ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    4 0
    بزرگترین اشستباه استراتژیک در مذاکره با قدرت های حهانی 1- اطمینان شش دانگ به تیم مذاکره کننده ودولت که از دانش آموختگان مکتب غرب بوده اند 2- آزادی عمل دادن به دولت و تیم مذاکره کننده در انعقاد یک توافق با قدرت های جهانی به هر قیمت .بدون در نطر گرفتن منافع ملی ورعایت خطوط قرمز وتوصیه های مقام معطم رهبری 3-عدم آگاهی تیم مذاکره کننده از قوانین آمریکا که باعث گریز دولت آمریکا از تعهدات خود در مذاکرات شده است .
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    5 0
    عوضش زیمباوه ای کرد مملکت رو
  • بی نام IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    6 0
    خدا لعنت کند همه ی تان را مردم را بدبخت کردید ونزولای دوم دور از ذهن نخواهد بود فکری کنید
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
    0 0
    این به جای اقایان نشستگان حتی لیاقت این را ندارن که فحششون بدی
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    1 0
    ظریف: برجام مثل فروش ماشین با چک بی محل به یک دزد بود و قرار نبود از اول پولی بما بدهد
  • IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 0
    هدف برجام دقیقا چی بود که حاصل شد؟ اگه کسی میدونه لطفا توضیح بده....
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    2 0
    چون این مملکت را خداوند تبارک و تعالی می خواهد حفظ کند همه ارکان دولتش هم جاسوس شدند باز نمی توانند اونو سرنگون کنند!
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۵
    3 0
    خیانت اقایان کم بود دری وری گفتن هم بهش اضافه شد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس